Als ik het goed begrijp, is de voortdurende uiterst schadelijke chaos op Schiphol het gevolg van het triviale feit dat de leiding geen kans ziet, enkele honderden personen te vinden om de detectiepoorten voor de bagage te bemannen.

Dit is een wel zo ongelofelijke zaak, dat tenminste enige verbazing op zijn plaats is. Als ik dit probleem voorleg aan een sinaasappelkoopman op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam, is deze waarschijnlijk in staat, het probleem binnen een week op te lossen. Sterker nog: ik denk, dat onder leiding van deze sinaasappelkoopman dit probleem op de luchthaven Schiphol nooit opgetreden zou zijn. Met andere woorden: deze koopman zou op dit probleem geanticipeerd hebben.

Er werken bij de luchthaven ongetwijfeld enkele personen met een doctorandusdiploma, voor wat dat vandaag den dag nog waard is. Maar de aanwezigheid van dit diploma schijnt geen waarborg te vormen voor het oplossen van simpele logistieke problemen.

Bij het lezen over deze zaak komt bij mij niet alleen een gevoel van verbazing op, maar ook van minachting en tevens de vraag, waarom een aantal incompetente figuren niet vervangen wordt door iets van beter gehalte door degenen die over de bevoegdheid daartoe beschikken.

Hugo van Reijen

19 REACTIES

  1. Misschien gebeurt ales met de Great Reset in gedachten.
    Op heel veel luchthavens gebeurt exact hetzelfde.

    • Idd het gebeurt overal in Europa en daarmee zit er meteen een WEF-luchtje aan. Niet in de laatste plaats omdat al tijden kenbaar gemaakt wordt dat er minder gevlogen moet worden. Lees: alleen de politiek-correcte elite mag vliegen.

    • Lekker belangrijk, maar alleen voor de Randstad-bevolking, de rest van het land neemt andere luchthavens of gaat even de grens over. Maar ja vliegvakanties zijn natuurlijk een eerste levensbehoefte, en een recht nadat we ons vrijwillig hebben onderworpen aan 2 jaar opsluiting, het is te zwakzinnig om je daar druk over te maken, pffff.

  2. ” waarom een aantal incompetente figuren niet vervangen wordt door iets van beter gehalte door degenen die over de bevoegdheid daartoe beschikken. ”

    Die vraag kun je stellen over iedere minister of ambtenaar in dienst van de overheid.
    Waarschijnlijk zoeken degene die wel de capaciteiten hebben het ergens anders dan bij de overheid.
    Zodoende blijven alleen de kneusjes over waar ze uit kunnen kiezen om plaats te nemen in de draaienmolen van het vriendjes circuit.

  3. Die sinaasappelkoopman heeft geen politieke connecties. Voor Schiphol is politieke steun essentieel. Dus zou de leiding gesplitst moeten worden in een manager operaties (de sinaasappelkoopman) en iemand met relaties in de politiek. Iemand met relaties in de politiek die is meestal niet de handige manager. Maar is wel essentieel. Helaas is de huidige topman niet zo best in relaties, hij verloor het momentum en de strijd toen Lelystad niet voor de charters mocht worden gebruikt. Dat is waar hij op had moeten worden afgerekend en toen al had hij moeten worden vervangen.

    • Dat Lelystad niet voor de charters mocht worden gebruikt zie ik als 1 van de beste overwinningen van de laatste tijd op de politiek.
      Dat hele vliegveld gaat gelukkig nergens meer voor gebruikt worden behalve voor hobby piloten.
      Alleen zonde dat ze er zoveel geld tegenaan gegooid hebben om hun wil door te drijven.
      Misschien kunnen ze er nog een grote cartbaan van maken.

      • Hahahaha Een beetje dure cartbaan dat dan wel maar in ieder geval doet hij dan nog enige dienst

      • Niks mis met keuze vrijheid.
        Maar niet met de overlast waar voorheen helemaal niemand last van had.
        Er is nog keuze zat waar ze uit kunnen kiezen.
        Daar waren ze het gewend om in de herrie te leven met landende en stijgende vliegtuigen over hun huis.
        In de polder wonen de mensen voor hun rust, en dat moet ook zo blijven.
        Zonder luchtverontreiniging en andere overlast.
        Anders waren ze wel bij Schiphol gaan wonen als dat geen probleem is.

  4. Aan de andere kant is dit een gevolg van uitgezet beleid, het is een bewuste keuze geweest om de operationele lasten van Schiphol flink te verminderen. En daardoor liep het personeel weg. Dus het is deels het gevolg van een strategische keuze waar het operationele falen uit volgt. Een reden temeer om vervanging te zoeken voor die PvdA directeur. Helaas is de vijver met ex politici vol maar zit er maar weinig talent in.

  5. Gezien de grote mate van ‘maatschappelijk succes’ (geld, macht etc). die deze incompetente mensen hebben, moet ik toch de conclusie trekken dat ze een stuk minder incompentent zijn dan de onw….. mensen die hen incompetent noemen.

  6. Het gebeurt echter gelijktijdig op luchthavens over de hele wereld. Dat geeft te denken of het geen opzet is.
    Overal unvaxxed piloten ontslagen?

    • Piloten moeten elke maand een keer vliegen anders vervalt hun licentie en moeten ze drie maanden een simulator in om opnieuw de vergunning te halen. Ryanair heeft haar bemanning daarom elke maand een keer laten vliegen. Of andere maatschappijen dat ook gedaan hebben? Daarnaast hebben vliegvelden zelf een heleboel mensen ontslagen zodat ze nu onvoldoende personeel hebben om oa de X-ray scanners te bemannen, misschien ook wel om de koffers het laadruim in te kiepen. Nu lijkt het mij niet zo moeilijk om die situatie te voorzien. Ook niet dat en wanneer het weer gaat aantrekken. Dus er hangt weer een heel verdacht luchtje omheen.

      • Schiphol staat al jaren bekend om de lage lonen. Behalve voor piloten en baasjes met de juiste connecties. Die flapdrol van de PvdA is er zo eentje. Krijgt 6 ton per jaar en kan helemaal niets, behalve borrelen in Den Haag en Davos en in een maatpak rondhupsen. Ik vind Dikkie meer een type voor Noorse truien en geitenwollen sokken in sandalen.

        Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om een paar ’troubleshooters’ aan te stellen en de koffersjouwers en beveiligers beter te betalen. Maar daarvoor lijkt de wil te ontbreken. Spelen de problemen ook bij de VIP terminal op Schiphol Oost? Of alleen voor het “Economy-vee” (zoals de meeste klanten worden genoemd bij de KLM volgens medewerkers die ik kende)

  7. Onze overheid is het toonbeeld van incompetentie, gebrek aan inzicht en het verdoezelen daarvan. Op alle gebied.
    Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de overheid nog vertrouwen.

  8. Alle lage loon arbeiders, die ontslagen zijn door de corona, merkten dat met NIET werken hun inkomsten stegen, Die gaan toch niet weer werken voor minder! En zij krijgen de € 800,= energie toeslag, de werkende NIET! Ook vele gemeentelijke lasten hoeven ze niet te betalen. In Nederland ben je gek als je gaat werken in de lage lonen klasse.

Comments are closed.