Even voor de gedachtenvorming
De gemiddelde stroomprijs is van 22c in de afgelopen jaren, naar nu 76c per kWh uur gegaan. Bron: www.Overstappen.nl
Nu weet ik wel dat de laadpalen clubs niet meteen alle elektra prijsverhogingen doorberekenen en er een paar gelukkigen zijn die hun zonnepanelen voor het opladen kunnen gebruiken, maar die prijsverhoging staat er structureel wel aan te komen. De winter moet nog beginnen!
Een elektrische auto verbruikt ca 20,7 kWh per laadbeurt voor gemiddeld 100km Bron ANWB Dat zou dan nu ca € 15 per laadbeurt en 100km zijn.
Een benzineauto rijdt met gemiddeld 6,59 liter benzine ook 100 km.
6,59 liter keer zeg € 2,00 per liter komt uit op € 13 voor diezelfde 100 km.
Dan begin je toch aardig voor paal te staan met je elektrische auto?
Waarom hebben al die groene auto’s nog geen zonnepanelen ingebouwd op elke plek welke mogelijk is?
Dat zou toch aardig moeten schelen als je zelfvoorzienend bent.
het gewicht, kosten en opbrengst van die paar paneeltjes op een auto zijn tot dusver niet zinnig. Hoogstens bij die nieuwe solar auto uit Eindhoven, maar voor dat je dan de aanschafprijs van 1,5 ton eruit hebt, moet je nog een paar keer de aarde rond.
lees je beter in ! voordat je onzin begint uit te kramen, er zijn inmiddels meerdere EV’s op de markt die zonnepanelen verwerkt hebben in de carosserie …. waarvan de Sion van Sonomotors de meest betaalbare versie, de Lightyear voor de meesten de meest onbetaalbare en de Aptera de meest futuristisch ogende.
Elektrische auto’s hebben boven traditionele auto’s enkele voor- en nadelen:
1. Duurder in aanschaf, hogere afschrijving. Geringer bereik, langere tank/laadtijden.
Het Chinese merk NIO lost dit grotendeels op met een goedkope wisselaccu:
https://youtu.be/YT1raxxvrHo
2. Minder praktisch door minder ruimte voor inzittenden en bagage vanwege het ruimtebeslag van het grote accupakket.
3. Brandgevaarlijker. Li-Ion accubranden blijken zeer moeilijk te doven door de brandweer laat staan door de bestuurder. EVs zijn al verboden in sommige parkeergarages vanwege het brandgevaar.
4. Gevaarlijker voor de verkeersveiligheid. Het grote voertuiggewicht maakt EVs een verhoogd risico voor de overige verkeersdeelnemers. Vooral in de stad, waar botsingen meestal op kruisingen plaatsvinden (T-Bone side impact collisions) zal het aantal verkeersslachtoffers sterk toenemen als er meer EVs komen.
5. Geen vermindering in totale fijnstof productie. Bandenslijtage is hoger door hoger motorkoppel (optrekken) en groter voertuiggewicht (rijden en remmen).
6. Goedkoper in gebruik, door goedkopere brandstof (nu dus niet meer!) en goedkoper onderhoud (minder componenten, remmen gaan langer mee door regeneratief remmen). Maar als de accu of een elektromotor het begeeft buiten de garantie dan is de EV total loss
en zo kun je alles negatief benaderen …. ik heb maar 1 vraag …. waar is je onderbouwing voor al die negativiteit, het is alsof je bericht door de olie-industrie is geschreven. Ik ga niet eens de moeite nemen om al je punten te weerleggen. Eén ding is zeker waar, iedereen aan het elektrisch transport is pure waanzin en zeker geen duurzame oplossing.
Waarom wil je een duurzame oplossing, Patrick? We hebben nog voor bijna een eeuw olie en gas, en nog voor een paar eeuwen kolen (uit 2 ton kolen haal je 1 ton olie). En als de prijs stijgt zelfs nog langer, want dan worden reserves die nu niet rendabel te winnen zijn uiteindelijk wèl rendabel. Tegen die tijd hebben we kernfusie aan de praat en rijden we allemaal op waterstof. Tesla wordt dan de Atari van de auto-industrie! 😁
7. Niet verkoopbaar als tweedehands, omdat de potentiële koper weet, dat je hem verkoopt, omdat de accu aan het eind van zijn Latijn is.
mmmm straks kan ik dus goedkoop die auto’s opkopen en de accu’s voor m’n pv systeem gebruiken.
12 of 24 volt systeem in huis installeren, dan heb ik ook die omvormers voor m’n pc tv etc meer nodig, scheelt ook weer energieverlies bij omvormen
Nou, moderne tractie accu’s zijn 400 of 800 VDC. Voor apparatuur op 230 VAC heb je dus altijd omvormers nodig. En die gaan een stuk minder lang mee dan de PV-panelen zelf.
Het wordt wel noodzakelijk ook off grid elektriciteitsopslag te installeren als je zonnepanelen installeert. De salderingsregeling loopt sneller af dan gedacht en je kan het lichtnet dan niet meer als buffer voor je overtollige zonne-energie gebruiken als je niet meer de volle prijs van een kWh krijgt vergoed.
Maar met elektrische accu’s kan je helaas niet ‘s-zomers het overschot aan zonne-energie opslaan voor de donkere winterdagen. Daar heb je een hydro-opslag voor nodig.
De terugverdientijd van zonnepanelen wordt door het wegvallen van de saldering bijna verdubbeld (12-14 jaar). Voor de meeste mensen zijn ze dan niet meer interessant.
hoe zat het ook alweer
tv 24 volt? pc 24 volt?
heen naar 220 en terug naar 24 volt 2x 80% verlies?
in de winter niet gek natuur als we straks zonder gas zitten, krijgen we nog wat warmteafgifte
Ik rijd een stekkerloze hybride auto. Die rijdt elektrisch bij de start en laadt de accu bij als hij deels leeg is via een benzine motor. Verbruik op de snelweg 4.6 liter voor 100 km en 3,6 liter equivalent/ 100 km in de stad.
Gemiddeld 4,3/100 km.
Geen gezeik met opladen bij een laadpaal en harstikke zuinig.
En hoelang gaat die accu mee? Een moderne auto op benzine of diesel gaat, mits men regulier onderhoud pleegt, makkelijk 20 jaar mee. Mijn huidige auto staat op bijna 120.000 MIJL, is al 10 jaar oud en heeft nog geen tekenen van enig verlies aan functionaliteit of het nu zomer of winter is, vlak of heuvelachtig.
Dat zie ik die accu nog niet doen, maar zelfs als dat wel zo is dan is het maar de vraag of dat de aanschafprijs waard is. Voor een werkelijk electrische auto al helemaal niet.
de fabrikant geeft garantie gedurende 10 jaar of 200,000 km en uit ervaring weten ze dat het ver boven de die grenzen uitkomt.
Ontbreekt vooral de remtest. Als zo’n logge olifant rap moet stoppen, kan je niet behelpen met krachtiger remmen want de banden houden die grip niet. De nieuwlichterij over elektrische voertuigen trompeteert alleen positieve dingen. Zou graag eens Winston zijn benzineverbruik bij normaal gemiddeld gebruik eens willen checken, nog zo’n verhaal.
Je haalt er allerlei onzin bij om je ongelijk niet te hoeven erkennen.
Ik ken inmiddels mijn benzineverbruik uit eigen ervaring en die klopt met de gegevens van de leverancier.
Maar neem vooral geen stekkerloze hybride en benadeel je zelf.
Een branstofauto die tientallen jaren meegaat kost minder dan een electric dat eerst boven 10 jaar gaat renderen en dan is de stinkdure en vervuilende accu alweer mart 5j aan vervanging toe?
In China zijn de laadstations helemaal uitgezet.https://www.westernjournal.com/ev-owners-left-shocked-china-begins-shutting-charging-stations/?utm_source=facebook&utm_medium=westernjournalism&utm_content=2022-08-25&utm_campaign=manualpost
Ik heb een plug-in hybride. Voor 2 euro aan stroom rijd ik 50 kilometer. Op benzine 1 op 18, dankzij de hulp van de accu die oplaadt bij gas los en remmen. Ik betaal 26 per kWh en straks niets. Met 14 zonnepanelen heb ik meer dan genoeg prik om m’n auto op te laden en m’n totale energiekosten zijn negatief.
Die salderingsregeling is niet in één klap weg, maar wordt verspreid over meerdere jaren. Met de aankomende tarieven heb ik ze dan al lang en breed terug. Ze gaan in de wijk verbouwen, wellicht kan ik een thuisaccu van 12 kWh ritselen als vergoeding voor de overlast. Dan hoef ik alleen in de winter bij te betalen. Wellicht zijn 400 Watt windmolentjes dan betaalbaar (24 x 400 is ook bijna 10 kWh).
Kleine windgeneratoren zijn meestal niet rendabel. Een topkwaliteit 400W windgenerator, waarvan je een levensduur van 20 jaar mag verwachten, levert aan de kust 360 kWh/jaar en kost 1500,- incl omvormer en installatie. Je terugverdientijd is dan 16 jaar. Milieutechnisch zijn ze ook niet top. Ze kosten veel meer energie om te maken dan ze in 20 jaar produceren.
Als je stroomverbruik gemiddeld is, is de terugverdientijd van je 14 panelen bij volledige saldering ca 7 jaar. Zonder saldering is het bijna het dubbele. Niet echt de moeite waard dus.
Als je een gratis 12 kWh accu kan krijgen, terwijl je geen saldering meer hebt, wordt je terugverdientijd ca 9 jaar. Dat heeft dus zin. Maar als je hem moet kopen (8000,-) dan wordt je terugverdientijd 19 jaar. Niet de moeite waard dus.
mag je ze voor100 % leegtrekken en voor 100% volladen?
blijkt dit 20/80 te zijn dan 40% millieuvervuiling?
Zonnepanelen, het woord zegt al genoeg.
Verder:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/270943/weilanden-vol-glas-van-zonnepanelen-na-hevige-brand-nieuw-probleem-voor-milieudiensten
Windmolens. https://www.knack.be/factcheck/factcheck-windmolens-stoten-zwaar-broeikasgas-sf6-uit/
https://www.change.inc/energie/hoe-gaan-we-oude-windmolens-recyclen-29515
Van die grafstenen is helemaal hilarisch.
En het door de strot duwen met miljarden belastinggeld en over x aantal jaren verplicht je te begeven op de markt van electrisch rijden in een auto die je deelt met anderen en huurt, met alle gezeik van dien.
En de anwezige electromagnetische velden in de electrieke huurbak zullen ongetwijfeld goed voor het afgespoten lijf zijn. Halleluja, wat een zaligheid.
Wat mij betreft; shove it up your as!
Knotsknettergekker dan gek zijn geworden.
…knotsknettergekker dan gek zijn ze geworden….waren ze al, maar nu meer dan goed voor wie dan ook is. Maar dat is een probleem, resulterend, voor ‘later’.
Als de berekening klopt dan rijdt mijn MB 220CDI het goedkoopst: minder dan 5.0 liter diesel per 100 km.
EV kunnen doorzetten wanneer ze overall goedkoper blijken, en dat is nu niet het geval, dus willen regeringen dat nadeel “verhelpen” met subsidies en accijnzen aan de andere kant. Een scheve markt dus. En daar geloof ik niet in. De betere technologie zal ook zonder scheeftrekking van de markt goedkoper zijn.
In Hongarije mengen boeren vrijwillig zonnebloemolie bij de diesel voor hun tractoren. Zonnebloemolie kost hen (ze maken het zelf) de inkoopprijs van de winkels, dus alle accijns helpt de zonnebloemindustrie.
Dieselmotoren zijn voorlopig echt wel een blijvertje. Fuck government solutions!
De calorische waarde van 1l benzine = 8,8KWh. De gemiddelde effeciency van een brandstofmoter is 30-40% oftwel ca 3KWh per liter. 20/3 = ca 7. Die elektrische autos rijden dus het equivalent van ca 1 op 7, gunstig afgerond. Zelfs al zou 20% van de elektriciteit volledig 0-emission zijn (onzin het is maar 5, en ook panelen en windmolens hebben een behoorlijk energiebehoefte bij productie) dan nog zou het ca 1 op 9 zijn. Oftewel voor elke 100km die een Tesla rijdt wordt dan nog steeds ca 8-9 liter conventionele brandstof verstookt (olie / gas / kolen) om de elektrischiteit te produceren. Hele simpele rekensommetjes die ze bj Shell en Esso en BP etc ook heel goed kunnen maken, waarom denk je dat daar de elektrische auto’s zo hard gepusht worden. Ze moeten er alleen maar meer olie voor uit de grond halen.
Eenieder die bekent is met de basis van de basis natuurkunde (1e wet van newton) en basis thermodynamic (1e en 2e wet) en de basis van de basis van elektrotechniek weet de oorzaak van de huidige energiecrisis. Te weten windmolens, zonnepanelen en elektriche auto’s.
Te snel getypt. Niet 1 op 7 maar 7 op 100 natuurlijk.
Sibrandis wist het al!
https://tinyurl.com/yze349sd
gelukkig dit alles nog zonderpanelen
Nog een belangrijk punt:
8. Rijbeleving is vrijwel afwezig door stofzuigergeluid en slecht weggedrag door het hoge voertuiggewicht. Ook kunnen tuners weinig of niets met EVs. Nog minder lol aan te bevelen dus.
https://www.autovisie.nl/nieuws/ac-schnitzer-i4-m50-bmw/
Comments are closed.