Relatief veel doden op 30-wegen:
‘Wat opvalt aan de cijfers van de SWOV, is dat er vorig jaar bijzonder veel doden vielen op wegen met een maximumsnelheid van 30 km per uur, namelijk rond de 100 slachtoffers. Dat is een toename van 86 procent ten opzichte van de periode 2019 – 2021.’
In het kader van terugdringen bevolkingsgroei en verminderen van dure ouderen, begin ik nu het 30km beleid in Amsterdam te begrijpen.
Dat is wel cynisch…
Maar wat zou de oorzaak zijn, dat men nu dertig verwacht, maar velen toch veel harder rijden. Dus dat de foute inschatting van de snelheid de oorzaak is? De informatie is wel heel summier..
Nee, doordat de hiërarchie verloren gaat. Degene, die boven de fietser staat, mag niet meer harder rijden dan die fietsen (in de praktijk haal je 20 i.p.v. 30). Fietsers raken hun respect kwijt voor automobilisten en gaan meer risico’s nemen. Ik zie het verschil op de Groene Loper in Maastricht. Nu je daar weer 50 mag rijden, kijken ze beter uit.
” Fietsers raken hun respect kwijt voor automobilisten en gaan meer risico’s nemen.”
Dat zou kunnen, of als één van de oorzaken. Maar je zou toch denken dat met 30 weinig schade aangebracht kan worden, de remtijd korter is.
Ik vermoed dat het deels ligt aan de electrische fietsen die je steeds meer ziet. Die kunnen vaak harder gaan dan mensen verwachten. Je hoort ze ook niet en bellen schijnt bij velen onbekend te zijn. Het dragen van oordopjes zodat mensen naar muziek kunnen luisteren op de fiets/electrische fiets kan misschien ook parten spelen, dat was een probleem voordat ik uit NL vertrok, geen idee hoe dat nu is.
Vooral voor ouderen lijken die dingen een uitkomst, maar de hogere snelheid betekent ook hardere valpartijen.
En het verschil in snelheid tussen auto en electrische fiets kan kleiner zijn, iets wat tot inschattingsfouten leidt aan beide kanten. Met het grotere gewicht betekent het ook meer massa.
Schijnveiligheid en -vooruitgang creëren.
Uitfaceren olie en overvol stroomnet; voor hoeveel jaren of misschien wel decennia zijn er voldoende grondstoffen aanwezig in de bodem om de wereldwijde productie en levering van accu’s stabiel te kunnen houden en aan de toenemende vraag van dergelijke troep te kunnen voldoen.
Vraag en aanbod. Zoiets als het vragen en zoeken naar huizen in een bescheten krappe markt, met schaamteloze trots op voedselbanken, open grenzen en medelijden met wildvreemden die hogere eisen stellen dan de natives. Veroorzaakt maatschappelijk en economisch onoplosbare, schadelijke problemen. Echter, als onherstelbare schade toebrengen het doel is, daar lijkt het namelijk op, zit Nederland op de goede weg.
@De wereld rot door,
“Echter, als onherstelbare schade toebrengen het doel is, daar lijkt het namelijk op, zit Nederland op de goede weg.”
Exact. Alles ligt aardig op schema volgens plan. En daar gaat geen zoveelste nieuwe ‘regering’ – zich links of rechts profilerend – ook maar iets aan veranderen. Alsof ze die intentie überhaupt zouden hebben, maar stemmers trappen er steeds weer in 🙂 Is misschien maar goed ook, want het geloof van de stemmers en hun deelname aan de democratie is waarschijnlijk het enige wat de machine guns voorlopig nog in de kazerne houd.
Comments are closed.