2 april 2006 – Het klonk allemaal zo mooi: een platte organisatie met zelfsturende teams. Meer doen met minder mensen. Maar de nieuwe organisatiestructuur en bijbehorende managementstijl zijn bij de Belastingdienst faliekant mislukt. Voor bedrijven en burgers is dat niet eens slecht nieuws, want door de puinhopen komen ambtenaren niet toe aan controles van belastingaangiften.

“Nieuwe managementstijl nekt belastingdienst”
Dat berichtte NRC Handelsblad afgelopen zaterdag.

Verdwenen
Binnen de Belastingdienst heerst grote onvrede over een moeizame reorganisatie en falende automatisering. Door de cultuur binnen de dienst komen de problemen nauwelijks naar buiten. Er heerst een sfeer van angst waardoor medewerkers die deze problemen signaleren er alleen anoniem over willen praten. Zo stelt een anonieme ambtenaar in de krant dat in de belastingcomputers duizenden loonaangiften evenals tienduizenden aangiften inkomstenbelasting zijn verdwenen. Verscheidene collega’s bevestigen deze waarneming. Daarnaast zullen de meeste aangiften inkomstenbelasting over 2004 niet gecontroleerd kunnen worden. Dit komt, volgens de ambtenaar, omdat de inspecteurs door automatiseringsproblemen de (elektronisch) ingediende aangiften niet op het beeldscherm van hun pc kunnen oproepen.

Nieuwe structuur
De grootste problemen doen zich voor bij de controles en onderzoeken, essentieel voor de inkomsten van de schatkist. Controle-ambtenaren kunnen het vereiste aantal controles per jaar alleen benaderen door zich op kleine zaken te concentreren. Grotere en lastige controles kosten veel tijd en worden daarom overgeslagen. De problemen bij de fiscus spelen al een paar jaar. Vorig jaar april bleek slechts 12 procent van de medewerkers achter de nieuwe organisatiestructuur te staan. Van een sterk hiërarchische organisatie wil directeur-generaal Thunnissen een platte organisatie maken met zelfsturende (management)teams. Dat experiment willen haar hogere ambtenaren snel beëindigen.

Onderzoek
De PvdA wil dat er een onderzoek komt naar het functioneren van de Belastingdienst. Het Tweede Kamerlid Crone heeft de stellige indruk dat de extra taken die de dienst recentelijk heeft gekregen en de bezuinigingen tot grote problemen hebben geleid.

Bron: Managementonline.nl

5 REACTIES

  1. flattax lost een heleboel op;-)
    dan kan de hele dienst zichzelf meteen opheffen, dat scheelt weer.

  2. uit SPROUT:
    Frauderen zonder gevolgen
    Bent u vergeten die lucratieve partij Chinese truien te melden bij de belastingaangifte? Dat geeft niets. De kans dat de Fiod dit jaar bij u voor de deur staat, is minder dan 0,04 procent. De belastingdienst kan het werk niet aan.

    Het is overwerken voor de ambtenaren van de fiscus. Over het jaar 2004, kon de belastingdienst maar 40.000 bedrijven controleren van de 1 miljoen die jaarlijks belastingaangifte moeten doen.

    De fiscus is behoorlijk in paniek getuige een intern memo van een medewerkster: "We leven in een Kafkaiaanse organisatie waar angst heerst.”

    Wel jammer van al die avonden dat u hebt lopen zwoegen op de aangifte. Of heeft u uw belastingadviseur teveel betaald?

  3. Ik heb het al ‘ns eerder geopperd: In afwachting van de dag dat de belastingen worden afgeschaft zouden we kunnen beginnen met de privatisering van de belastingdienst. Volgens mij kunnen daarmee de tarieven gehalveerd en de opbrengsten verdubbeld worden.

  4. maar weet je wat er nu gaat gebeuren?
    weer een reorganisatie van de belastingdiens, met heeel veel consulants en teambuilding etc, waarvan de kosten weer mogen worden opgebracht door…. 1 keer raden.
    eigenlijk moeten we hier maar niks meer aan de kaak stellen, kost het alleen maar meer!

  5. weet je wat zo vervelend is vaak zit er een opzegtermijn vast aan abbonementen ,moet je wel even rekening mee houden !

    Geachte Heer/Mevrouw,
    >
    >
    > Hierbij wil ik U laten weten dat ik mijn abonnement op uw
    > "Belastingdienst" op wil zeggen. Na een jarenlang lidmaatschap is mij
    >gebleken dat de voordelen duidelijk niet opwegen tegen de nadelen.
    > De kosten van het lidmaatschap zijn doorgaans erg onvoorspelbaar en
    >eerlijk gezegd heb ik het meestal ook te druk om de door U toegestuurde
    >lectuur, die veelal niet echt duidelijk is en bijzonder veel tijd en
    >energie van de abonnee vergt, te lezen.
    > Mede hierdoor lijkt een continuatie van een dergelijk abonnement in
    >deze toch al dure tijden voor mij eigenlijk ook niet langer zinnig.
    > Hierbij verzoek ik U dan ook vriendelijk mijn gegevens per direct uit Uw
    >bestanden te verwijderen en mij niet langer te vervelen met uw duidelijk
    >herkenbare enveloppen.
    > Eventueel toch nog toegestuurde facturen voor de periode na
    > 01-01-2006 zullen dan ook niet meer worden voldaan. Abonneenummer (
    >door U ook wel sofi-nummer genoemd ) 123.45.6789
    >
    >
    >
    > Met Vriendelijke Groet…..

Comments are closed.