Zoals sommige van jullie wellicht weten ben ik docent op een ROC in het hartje van Rotterdam.
Soms heb ik bijzonder interessante discussies met mijn leerlingen.

-“Meneer!”
-“Ja”
-“U bent toch van de VVD?”
-“eh, ja, hoezo?”
-“Nou weet u, de VVD zou veel meer stemmen kunnen krijgen als ze wat christelijker zouden zijn, want bij ons in het dorp zijn een heleboel mensen het wel eens met de VVD, maar ze stemmen geen VVD, omdat de VVD niet christelijk is”
-“En wat bedoel je dan precies?”
-“Nou neem bijvoorbeeld euthanasie…”
-“Ja, maar het mooie van de euthanasiewetgeving is dat je voor euthanasie MAG kiezen, het hoeft niet, het is je eigen vrije keuze”
-“Jawel meneer, maar het gaat wel tegen de christelijke normen en waarden in”

Tegenover deze christelijke dame zaten twee moslima’s, dus vroeg ik de christelijke dame:

-“OK, maar hoe zou je het vinden als deze twee dames jou hun moslim normen en waarden zouden opleggen?”

Haar gezicht vertrok, haar vinger kromde en ze zette haar nagels in het tafelblad en terwijl er bijna vuur uit haar ogen spoot zei ze:

-“NEE, DAT NOOIT!”

-“OK, duidelijk, maar hoe zou je het vinden om jouw normen en waarden aan hen op te leggen?”

-“Ja, dat moet wel kunnen…”

Ik heb mijn leerlingen nog een hoop bij te brengen.

48 REACTIES

  1. Middelbaar beroepsonderwijs: groter verspilling van tijd kan nauwelijks worden gevonden.
    Iedereen zit maar wat te kloten.
    De bakken geld komen toch wel.
    De leerconsumenten/amuseerders zitten wat te kloten achter hun computer, en meester zit ook te kloten, want babbelt uit verveling maar wat met Vrijspreker.

  2. [29]
    "Religie hoort niet in het onderwijs thuis."

    Vandaag stonden ze bijbels in de hal van de school uit te delen, dus ik zag opeens allemaal leerlingen met bijbeltjes lopen. Ben meteen boos naar beneden gelopen, maar ze hadden toestemming van de directie. Moet er wel bijzeggen van oorsprong is het een christelijke school.

    Ik ben het eens met je als het gaat om scholen die door de overheid betaald worden. Bij particulier onderwijs moeten de mensen het zelf weten.

    [30]
    "Welke meester wil leerlingen die hem overstijgen?"

    Ik, maar dat zal een zwart(/wit)kijker zoals jij wel niet kunnen begrijpen.

    "Bij ECHT te leren vakmanschap, aan het conservatorium b.v."

    Ik heb daar zo’n bewondering voor: mensen die elk instrument dat er bestaat tot in de puntjes beheersen en zowel Paganini en Mozart als Ulrich en Van Halen er vierkant uitspelen.

    [31]
    Gekloot wordt er volop, maar er zijn genoeg mensen die serieus proberen om dingen te verbeteren.

    "en meester zit ook te kloten, want babbelt uit verveling maar wat met Vrijspreker"

    klopt zeker tijdens de baby-sit uurtjes, maar ja er zijn ook mensen die regelmatig op Vrijspreker zitten en alleen maar kankeren en nimmer iets constructiefs te melden hebben.

  3. [32]
    Mijn gekanker vindt plaats in de eigen tijd. Eigen betaald meneer!
    Volledig vrij, zogezegd.
    Waarom dienen wij het gechat van ene Quintus te betalen. Zijn tijd, die betalen wij.
    Proberen…. natuurlijk. Daar hebben wij het kluitje/in/het/riet/antwoord van een zogenaamd vrije.
    Ik weet particulieren die zich buitengewoon hebben verbaasd over de volstrekte tijdverspilling in het middelbaar beroepsonderwijs.
    Alles kan de HELFT korter!!!
    Maar meester Quintus vindt zichzelf zo ruim, omdat hij elke tijd die hij nuttig zou kunnen besteden om zijn leerlingen enige kennis in te stampen, volledig laat passeren, i.v.m. ´meningen´ of allerlei ander vrijblijvend geklets, waarvoor geen bijzonder bekwaamheden zijn vereist, dan wat lekker kunnen lullen.
    Ik had ooit een luldebehanger met een lekker vlot praatje, sympathiek ook nog, die VOLKOMEN PRUTSWERK leverde.
    Maar, zij die kunnen, doen het.
    Zij die niet kunnen, leren het.

  4. [33]
    Staat weer tegenover dat ik in mijn vrije tijd zit na te kijken, lessen voorbereid etc.

    "kluitje/in/het/riet/antwoord"
    misschien, maar ik heb mezelf een aantal jaar gegeven om daadwerkelijk iets te veranderen.

    Er is veel tijdverspilling en ik ben me er van bewust dat ik nu min of meer onderdeel van het probleem ben, maar ik zie dat nu als een tijdelijk noodzakelijk kwaad om in de toekomst een aanzet te kunnen geven om tot privatisering over te gaan.

    Je doet nu net of ik ALLEEN maar bezig ben met meningen en discussies. Het gebeurd een hoogst enkele keer in de normale les. Wat vaker bij de baby-sit uurtjes – oh sorry- BZW (begeleid zelfstandig werken) Opvuluren om aan de norm te komen. Heb ik hevig tegen geprotesteerd, maar nog zonder succes.

    En wat betreft die kennis: ik ben geloof ik zo’n beetje de enige docent op school die niet naar een toets toewerkt, maar een toets ziet als een, jawel, toets of de leerlingen de behandelde stof beheersen.

  5. [35]
    Hahaha

    Dat krijg je er van als je het een denkt en het ander opschrijft.

    Maar je hebt idd gelijk.

    Ben wel geen leraar Nederlands, maar ik kijk wel na op spelling. Extra slodig dat ik hier dan dit soort fouten maak. btw ik gebruik geen spellcheck.

  6. [32] ‘Vandaag stonden ze bijbels in de hal van de school uit te delen, dus ik zag opeens allemaal leerlingen met bijbeltjes lopen. Ben meteen boos naar beneden gelopen, maar ze hadden toestemming van de directie. Moet er wel bijzeggen van oorsprong is het een christelijke school.’
    Jesus, mijn deelneming.

    ‘Ik ben het eens met je als het gaat om scholen die door de overheid betaald worden. Bij particulier onderwijs moeten de mensen het zelf weten.’
    Best hoor, maar dan noem ik het geen onderwijs meer. Verstand en religie sluiten elkaar uit.
    Sorry for that, niet vriendelijk misschien, maar wel zuiver taalgebruik 🙂

  7. [37]
    Lijkt mij een zeer voorbarig besluit.
    Ik meen dat vele religieuzen zich met volle verstand hebben gewijd aan allerlei wetenschappelijke aspecten, nog voordat de onthoofdende verlichting toesloeg.
    Het zit ´m in die evolutie.
    Die willen vele verstandigen niet zomaar aanhangen, zoals b.v. prof. Karel van het Reve, of de geleerde Behe.
    Andere wetenschappelijkheden worden echter niet verworpen door religieuzen, als b.v. Pascal. Newton, e.a.
    Voor Mooren geldt echter anti-evolutie= anti-wetenschap.

  8. [37] [38]
    Er zijn ook zat christenen die de evolutie-theorie helemaal niet verwerpen en zelfs omarmen.

  9. [38] ‘Voor Mooren geldt echter anti-evolutie= anti-wetenschap.’

    Uiteraard.
    Het geldt ook voor jou.
    Empirie ontkennen is namelijk errug onwetenschappelijk.

    Wetenschap en geloof sluiten elkaar uit.
    Dat is per definitie zo en dat kun je dus ook vrolijk waarnemen.
    Onze Behe geeft notabene zelf aan dat zijn ID een religieus standpunt is en geen verstandelijk.

    Je voorbeelden zijn stromannen.
    Geloof en verstand kunnen best in één persoon aanwezig zijn. Maar niet op hetzelfde tijdstip.
    Behe en ook de creationist uit de polder Cees Dekker, zijn wetenschappers, jazeker. Maar niet full-time 🙂

  10. [38] De reuzenkoeskoes van Van het Reve. Er ontstond daarna een hoogst amusant debat tussen Van het Reve en Maarten ’t Hart. Van het Reves grootste bezwaar was de tautologie van de evolutieleer en het feit dat het zich niet houdt aan de eis dat een wetenschappelijke theorie ook iets uitsluit. Hetgeen Van het Reve, die Popperiaan was, beschouwt als onwetenschappelijk. Een wetenschappelijke theorie moet ook voorspellingen kunnen doen die bepaalde verschijnselen uitsluit. Als een theorie namelijk alles kan verklaren, is het onwetenschappelijk, want onweerlegbaar. In die zin is de evolutietheorie (helaas zeg ik erbij) eveneens een geloof.
    Een voorbeeld van hoe Van het Reve denkt: "Maarten ’t Hart schrijft dat bepaalde soorten hebben overleefd omdat ze betere voortplantingskansen hebben. De tautologie blijkt als je ‘overleven’ vervangt door het synoniem voortplanten. Ze hebben zich voortgeplant omdat ze betere voortplantingskansen hebben. Dat wil ik graag geloven."

  11. [41]
    Ook het gebrek aan empirie maakt evolutie tot een geloof.
    Evolutie is vooral achteraf profeteren.
    Evolutionair voordeel is gewoon overlevingsvoordeel.
    Maar als evolutiebiologen ons wijzen op voortplantingsvoordelen of overlevingsvoordelen, impliceren zij daarmee steeds weer evolutie, terwijl men die voordelen gewoon kan nemen voor wat ze zijn: voordelige situaties, niets meer, niets minder.

  12. [35]
    Ik ben eigenlijk wel geschrokken van het aantal spelfouten dat ik in korte tijd in deze draad maak. (schaam schaam – met dank aan Boer Op Klompen en Beek die me er op wezen)

    En dat terwijl ik er op school (ook naar collega’s) altijd erg scherp op ben. Tijd om de hand in eigen boezem te steken.

    Nou is spelling nooit mijn sterkste punt geweest, dus moet er weer extra op gaan letten.

    Daarbij wil ik nog melden dat ik mocht willen dat mijn leerlingen dit soort taalfouten maken. (niet om mijn fouten goed te praten)

    Hun fouten liggen meer in "de" en "het" verwisselen, totaal onsamenhangende zinnen en in spreektaal natuurlijk het welbekende "hun" ipv "zij", "als" ipv "dan" en "die" ipv "het".

  13. [42] Ah, Staphorst-online is ook weer in de lucht!

    "Gebrek aan empirie…"

    Man, je kent de eenvoudige begrippen in de biologie als soortconcept, phylogenie of cladistiek niet eens, maar toch iedere keer weer je ‘eigenste’ mening geven daarover.

    Kortom, je geeft keer op keer aan dat je van biologie noppes-nada-niks weet.

    Laten we het dus maar op jouw vrijheid van domheid houden.

    O ja, het Vijfde Gebod weet je, daar bezondigen jullie evangelische fundamentalisten keer op keer aan.

  14. [44]
    De vermeende gemeenschappelijke oorsprong van al het leven ligt aan de basis van die veronderstelde stambomen.
    Daar is geen empirie voor.

  15. [45] Beek, dit is kennis intensief.
    Je begeeft je op glad ijs.
    Biologie is geen mening. En verschaft ook geen warme deken. Daarin verschilt wetenschap van bijgeloof 🙂

    Zoek nu eerst eens op hoe stambomen gemaakt worden. Ontdek dan dat ze aanname-ONafhankelijk zijn. En dan besef je dat ‘de eerste levensvorm’ een dwingende conclusie is en niet een aanname die er aan het begin al werd ingestopt.

    Mooi vak joh, biologie. Geen sprookje haalt het bij de werkelijkheid. Wat doe jij jezelf te kort. ’t Is eeuwig zonde.

  16. Wij kunnen het beste van de ouderwetse aanduidingen leraar en docent afstappen en hen noemen wat zij werkelijk zijn: ontplooiingscoaches.

  17. [47]
    Hahahaha

    en leerlingen zijn geen leerlingen meer, maar

    "deelnemers"

Comments are closed.