Auto EOeps, vóór u dit jaar nog op uw geitenwollen sokken naar de autodealer rent om een elektrische auto aan te schaffen, kijkt u even naar de volgende gegevens.

Die mooie glimmende elektrische dingen, maken de lucht vuiler, dodelijker en slechter voor global warming dan benzine auto’s! Uit een studie door de Universiteit van Minnesota, gepubliceerd door National Academy of Sciences: http://finance.yahoo.com/news/study-electric-car-may-not-114859842.html

blijkt dat in de meeste gevallen benzine auto’s  milieuvriendelijker zijn. Dat komt omdat wanneer de elektrische energie uit kolencentrales komt, er 3,6 keer meer doden vallen door roet en smog dan bij benzine.

De studie rekent milieubelasting over de gehele cyclus van een (elektrische) auto dus ook waar de energie vandaan komt en het milieueffect van de accu’s.

Daardoor stellen zij dat er bij elektrische auto’s 86% meer doden door luchtvervuiling vallen dan bij normale benzine auto’s (zijn er geen kolencentrales maar alleen op aardgas, dan winnen de elektrische auto’s op dat gebied, maar blijft er nog het probleem van de accu’s).

23 REACTIES

  1. Duh,..
    Kan toch iedere boerenkinkel bedenken die ze hoofd gebruikt om te denken ipv zijn hart.

  2. re. Dat komt omdat wanneer de elektrische energie uit kolencentrales komt, er 3,6 keer meer doden vallen door roet en smog dan bij benzine.

    Een kolencentrale concentreert ook radioactiviteit van uranium en radium op. Dat is vaak een item die helemaal niet genoemd wordt.

  3. @hijseenberg [2]:

    re. alles draait om de bijtelling in NL.

    Ja, de overheid maakt alles kapot wat je lief is, daar zijn alcohol en roken peanuts bij. Door bijtelling, aftrek, subsidie, toelages en uitkeringen houdt men grip op de massa. Het is onvoorstelbaar hoeveel energie er in NL verspild wordt aan dit soort onproductieve zaken.

    rob [13] reageerde op deze reactie.

  4. Zie het al… vreemd! Via de zoekmodule op trefwoord zie je slechts de reacties maar geen artikel. Kopieer je daarna de volledige url in de zoekbalk dan krijg je weer wel het volledige artikel te zien. Niet helemaal fris, maar de oudere artikelen zijn er dus nog wel.

    sorry voor de interruptie!

  5. Het artikel gaat aan een nog belangrijker punt voorbij: het rendement. In de keten van de energie-opwekker tot aan de -gebruiker zit verlies. Of de energie in de electrische auto nou opgewekt is door een kolen-, gas- of nucleaire energiecentrale komt, uiteindelijk komt er slechts een deel van in de accu van de electrische auto terecht. Dat is onder andere afhankelijk van de transportafstand door het electra-netwerk. Minst verliesgevend en vervuilend zou zijn als de duurzame energiebron ( zonnepanelen op het garagedak b.v.) op zo kort mogelijke afstand staat van de op te laden auto. Ik zie al blijde gezichten van mensen met een eigen oprijpad.
    Maar wat als alle auto’s nou eens electrisch zouden zijn? Dan hadden we in Nederland nimmer voldoende windmolens en zonnepanelen genoeg om alle electrische auto’s op te laden. En dan komen dus fossiele brandstoffen weer in de picture.
    De electrische autobezitter, die oplaadt bij een willekeurgige stekker eegens in het Nederland van vandaag is hypocriet als hij roeptoetert als er door hem geen CO2- uitstoot wordt gegeneerd.
    Niet dat ik deze ecologische ontwikkeling tegen wil gaan, maar we moeten wel realistisch blijven.

  6. Dus binnenkort een Tesla V8 turbo met soepsidie rijden en tegelijkertijd de planeet redden? Dat lijkt mij een mooie 🙂

  7. Maar zonder gekheid. Het lijkt mij voor de hand liggend dat auto’s in de toekomst electrisch zullen zijn, hoogstwaarschijnlijk automatisch kunnen rijden en dat de overdracht van electriciteit dan ook wel is opgelost. Het huidige niveau zie ik als primitief/experimenteel. Het is alleen zo jammer dat er zo veel malloten zijn die denken dat ze een soort Jezus zijn wanneer zij in een Toyota Prius of zo’n ander monster rijden.

  8. Kijk gewoon eens verder dan een kolencentrale of een kerncentrale, of een windmolen of een zonnepaneel. Electiciteit gaat straks opgewekt worden in Nederland uit zoet en zout water. Daarmee gaan we tenminste 80 procent van de huishoudens van stroom voorzien. In combinatie met getijde energie; windmolens; zonnepanelen en deze nieuwe vorm van opwekking van electriciteit en het zuiniger maken van gebruikstoestellen is het einde van de conventionele centrales in zicht.
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fwetenschap%2Fstroom-uit-zoet-en-zout-water~a3798301%2F&ei=SaWZVP6yMIb4UOPLg_gP&usg=AFQjCNGHCbQwgVzt03-CLHJ5q3dOhZaVlA&sig2=oRbOjmXe3KoAIR18PKsONQ

  9. Energie IN = Energie UIT

    Alle energie komt van de zon. Alternatieve energie bestaat niet, of anders gezegd: alle energie is alternatieve energie. De enorme groei in welvaart die we de afgelopen eeuw hebben gezien, is niet te danken aan technologie, maar aan de beschikbaarheid van fossiele brandstoffen, voornamelijk olie. De energie die dat opleverde, heeft de technologische revolutie mogelijk gemaakt. We zijn niet slimmer geworden, maar luier. Wie wil weten hoeveel energie er in een liter benzine zit, moet maar eens een auto, met vier personen erin, tien kilometer duwen. De olie die we collectief in twee generaties hebben opgestookt, bestond uit opgeslagen zonne-energie van miljoenen jaren. Nu we over de produktiepiek heen zijn, neemt de beschikbare hoeveelheid energie permanent af. Het kost olie om olie te winnen en zodra het een vat olie kost om een vat olie te produceren, maakt het niks meer uit hoeveel er nog in de grond of zeebodem zit. Energie kan niet worden geproduceerd, alleen omgezet van de ene naar de andere vorm. Er is geen alternatief voor olie. Windmolens, zonnecellen of kerncentrales moeten eerst worden gebouwd en geïnstalleerd voordat ze energie gaan leveren. Het is een onmogelijke rekensom, maar veilig kan worden gesteld dat de hoeveelheid energie die er eerst in de vorm van fossiele brandstoffen in wordt gestopt, groter is dan er ooit weer uitkomt. Het rendement is dus negatief. Daarmee kunnen alle sprookjes van wetenschappers, politici en lobbyisten voor ‘groene energie’ naar de prullenbak. Dat wil niet zeggen dat er individueel geen voordeel mee te halen is. De techniek is er en het is zeker zinvol minder afhankelijk te zijn van energiebronnen waar we geen controle over hebben. Maar voor het overige is er maar één conclusie: dat we moeten leren structureel met alsmaar krimpende energievoorraden te leven.

    uit: http://shop.boekenbent.com/product_info.php?products_id=657

    Dirk van Beek [22] reageerde op deze reactie.

  10. @WijRos [4]:

    De Nederlandse overheid wil alles voor u regelen, zelfs de manier waarop u het milieu mag verpesten.
    Ik houd het dus maar gewoon bij mijn benzineauto; dat is voor mijn portemonnee het aantrekkelijkst.

  11. Puur technisch denk ik dat er een grote toekomst is voor elektrische aandrijvingen. Het karakter van een elektromotor is veel beter dan dat van een benzine motor. Verder zou het ook veel goedkoper gemaakt moeten kunnen worden. Je het namelijk geen versnellingsbakken, cardanassen en differentieel meer nodig. Gewoon elk aandrijfwiel een eigen motor. Het grote probleem is de batterij. Als er een manier uitgevonden wordt waarbij je direct stroom uit een brandstof kunt halen dan zou het allemaal een stuk gemakkelijker worden. Ik verwacht dat deze techniek binnen 10 jaren beschikbaar is. Dan moet de overheid een belasting uitvinden om deze techniek te belasten.

    Pendragon [15] reageerde op deze reactie.

  12. @WijRos [14]: Je laatste zin…Dan moet de overheid een belasting uitvinden om deze techniek te belasten… Geloof me, dat is het eerste wat de roverheid gaat doen. En heel erg veel moeite zullen ze er niet mee hebben, immers elke belasting die wordt bedacht is in het belang van het collectief. En daar kunnen we met z’n allen toch alleen maar voordeel bij hebben. /cynismeknop uit

  13. Wat een (over het algemeen) negatieve reacties zeg! Dat de elektrische energie nu ook niet schoon wordt geproduceerd wil nog niet zeggen dat dit altijd zo zal blijven! Het hele universum is energie we moeten alleen nog een methode te vinden om dit te benutten. Laten we beginnen met zonnepanelen op zoveel mogelijk daken dan kun je hier je autootje mee opladen en dan gaan de argumenten in dit artikel al niet meer op! Doorgaan met de ontploffingsmotor is zeker geen oplossing! Dan nog beter paard & wagen!!

    • De “ontploffingsmotor” is wel een oplossing als deze op waterstofgas kan gaan rijden. Daar wordt uitgebreid onderzoek naar gedaan. Waterstofgas is op te wekken door electriciteit, opgewekt door wind-, zonne, hydro- of welke andere vergelijkbare duurzame energie door water te geleiden. Dan ontstaat waterstofgas en als je dat op kan vangen heb je een brandstof die bij verbranding alleen waterdamp en geen CO2-uitstoot. Het voordeel is dan ook dat je op deze wijze de duurzame energie op kan slaan. Want je zal vaak zien dat je de energie nodig hebt op momenten dat deze niet voor handen is. Op een windstille bewolkte winterdag bijvoorbeeld.
      Maar dat we moeten streven om op korte termijn van fossiele brandstoffen af te komen lijkt mij helder. Ik hoop dat dat lukt, al dan niet met hulp van de overheid.

  14. Het is een sprookje om electrisch te rijden. Ten 1e zijn de echte electr.auto,s zoals de Tesla niet te betalen, kost min. € 80.000 en op de Tesla na hebben alle andere electr. auto,s een acciradius van max. 200 km en moeten dan weer 8 uur opgeladen worden.In de wintertijd wordt dit drastisch minder met veelvuldig gebruik van verlichting, verwarming etc, dan is het hooguit nog 100km! Snelladers geven in 30 min tijd slechts max. 60% accucapaciteit. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn electr.auto thuis voor de deur op te laden en dan? Met verlengsnoeren aan de slag met de kans dat die er uitgetrokken worden, daar sta je dan in de ochtend met lege accu,s!!
    Trouwens als iedereen in NL electrisch gaat rijden hoe duur denkt u dat de stroom dan wordt, want de roverheid moet en zal zijn accijnzen op brandstof binnen krijgen. Nu is electrisch rijden leuk en geeft je een vals gevoel van groen rijden omdat het nog beperkt is qua echte electr. auto,s.
    De toekomst is aan de waterstofauto die je gewoon aan de pomp kunt tanken netzo simpel en makkelijk als nu bij een tankstation en dan heb je weer een acciradius van ruim 400km!!
    Ze rijden al rond voornamelijk in California en Japan en wel de Honda FCX Clarity en de Toyota Mirai met een verbruik van 1 kg waterstof per 60 mile oftewel 96km!!!
    De uitstoot is gewoon water en via een brandstofcel wekt de auto zijn eigen enrgie op!

    Dick [19] reageerde op deze reactie.

    • @ik, soeverein mens [18]: Ik sta volledig achter je realistische verhaal. Creativiteit en wens zijn volgens mij de sleutelwoorden om te komen tot CO2-reductie. Zo is men ook bij PSA aan het werken met het opslaan van energie in gecomprimeerde lucht. Ga je de berg af of laat je het “gas”pedaal los dan comprimeer je lucht in een opslagtank die je weer gebruikt om de berg op te komen. Gewoon slim. Ooit betaalbaar.

  15. @Jan [12]: Jan, mee eens. Ik denk dat de toekomst ligt in het samenwerken met de natuur in plaats van haar te verkrachten en op te souperen zoals we nu doen. Elke levende cel maakt energie (onder invloed van water en zonlicht). Hoe kunnen bijvoorbeeld vissen diep in de oceaan licht produceren? Ook planten maken energie aan en zelfs ons eigen lichaam. Die processen leren te begrijpen en te gebruiken ipv misbruiken zal de toekomst zijn. Kortom een compleet paradigma in ons denken.

  16. Ongelofelijk schreeuw maar van de daken artikel. Helaas is er al die jaren niet geïnvesteerd in onderzoek naar efficiëntere accu’s die is er over een jaar of twee de upgraded versie van de Edison accu.

    Ook licht er een patent voor een efficiënte accu bij Chevron in de la sins 1992.

    Gewoon door blijven stoken en ja aardgas worden ze blij van in Groningen.

Comments are closed.