avatar MMAP 110x110We weten het onderhand wel: als de roverheid zich ergens mee bemoeit, gaat het óf mis, óf lopen de kosten uit de klauwen, óf gaat een project flink over de gestelde planning heen. In Zeeland is er weer een gevalletje budgetoverschrijding, van alles aan het mis gaan en hoe het met de planning uitpakt zal nog moeten blijken.

Ruim 10 jaar geleden werd er onder de Westerschelde een tunnel  van 6,6 km gebouwd om de twee veerpontdiensten over die riviermond te vervangen. Die tunnel is 2 rijstroken in elke richting. De wegen ervoor en erna zijn echter nog tweebaanswegen. Dus toen al een halve maatregel.

Maar met het “tijdig” signaleren van dit manco (omtrent de aanvoerwegen van en naar die tunnel) door de provincieambtenaren is men toch begonnen aan de tweebaansweg (Sloeweg genaamd) aan de noordzijde van de tunnel te vervangen door vierbaanswegen. Wauw, wat een helder inzicht, zeg. En ook zo vreselijk op tijd.

Echter, zoals altijd met roverheidsprojecten het geval is, deugt het ontwerp van die nieuwe weg niet. Er zitten maar liefst 7 risico-punten in het ontwerp. Bovendien: de bouw ervan, enkele maanden geleden gestart, loopt financieel flink uit de klauwen. What else is new?

Op 18 april j.l. verscheen het definitieve eindrapport van het Task Force Team Sloeweg. Hier te downloaden.

 

Enkele highlights uit het rapport:

– Bochten in aansluitingen met de autoweg A58 hebben een te kleine radius, waardoor er niet eens 50 km/uur gereden kan worden. Een bocht dient een radius van 85 meter te hebben om er veilig met 50 km/uur doorheen de rijden. Voor de nieuwe Sloeweg ontwierp men bochten met een radius van 65 en 70 meter. Beseft u dit goed? De roverheid ontwerpt een weg, die niet voldoet aan de eisen die de roverheid aan wegen stelt !!! Natuurlijk heeft dit NIETS te maken met totale incompetentie van een heel regiment raamkijkende ambtenaren.

– Het in- en uitvoegen bij een ongelijke kruising (ter hoogte van de Molendijk, zoals het in het rapportstaat vermeld), moet vanaf de linker rijstroken van de nieuwe Sloeweg. Dus je moet van de weg af door eerst op de “snelle baan” (de linker rijstrook) voor te sorteren en ook het invoegen van die kruising op de nieuwe Sloeweg doe je door de weg op te komen op de linker rijstrook. Lekker gemakkelijk, dat vrachtverkeer op de snelle rijbaan invoegt. En dat vrachtverkeer moet enkele honderden meters later weer via de linker rijstrook voorsorteren om vanaf de Sloeweg richting die tunnel voor te sorteren. Tijdens de inspraak op het ontwerp is deze onveilige situatie aangegeven door de vakorganisatie van vrachtvervoerders en er is natuurlijk niets mee gedaan om het ontwerp destijds te veranderen. Want veranderen is “werken” en daar hebben de raamkijkers een enorm broertje aan dood.

– Geen pechhavens op een deel van de weg. Het verkeer met pech staat dus vrolijk op de rijbaan op hulp te wachten.

– Een weefvak voldoet niet aan de vereiste lengte.

En zo nog een paar punten. De weg is beloofd als zijnde een vierbaansweg waar je 100 km/uur mag rijden. Blijkbaar behalve de stukken waar 50 km/uur blijkbaar té onveilig is en zoals ik het rapport lees, is dan meer dan de helft van die weg.

Precies waar sommige staatsreligieuzen altijd vinden waarom wij wél een roverheid nodig zouden hebben (beschermen van de domme burgers die in de ogen van de abtenaren-elite te stom zijn om te poepen) wordt hier overduidelijk gedemonstreerd. De provincieambtenaren laten precies hun psychopathische eigenschap zien, die hen zo immoreel maakt: ze geven geen donder om degenen voor wie ze dienstbaar zouden moeten zijn, de burger dus.

 

FINANCIEEL BEKEKEN

Pagina’s 8 en 9 van het rapport zijn zeker het bestuderen waard. Hier staat beknopt hoe het budget eruit zag, wat nú al de meerwerkkosten zijn en waar men denkt uit te komen. Men verwacht, dat het projectbudget van 58 miljoen euro op 88,3 miljoen uit gaat komen, plus of min 5,5 miljoen.  Een “kleine” overschrijding van slechts 30,3 miljoen euro, oftewel ruim 52% overschrijding. Niet slecht voor een stukkie weg van nauwelijks 5 kilometer lang met enkele kunstwerken en aansluitingen: dat kost in Zeeland ruim 17,5 miljoen euro per kilometer. Tenminste…, als je het project door ambtenaren laat beheren.

Waarbij een mooi detail is, dat dit de (inmiddels “ex”) gedeputeerde Van Beveren zijn kop heeft gekost. EN GEHEEL TERECHT!!! Want dit, naar mijn mening,  immoreel stuk vreten (maar dat is élke ambtenaar in mijn visie) heeft een tekort van 19 miljoen euro verzwegen vóór de laatste Provinciale Statenverkiezingen en kwam pas met die wetenschap toen deze Van Beveren ná de verkiezingen weer veilig en weelderig in het pluche zat. Dat dit figuur niet alleen de burgers dit tekort met belastingen uit de zakken klopt, maar daar ook nog een wachtgeldregeling uit plukt, is elk moreel besef te boven.  Dit soort mensen is erger dan ratten: onveiligheid in het verkeer bewust inbouwen en de waarschuwingen daarover gewoon negeren, tientallen miljoenen overschrijding van het projectbudget, met de staart tussen de benen de verantwoordelijkheid ontvluchten én een leuk salaris eraan overhouden. Ze zouden ALLE ambtenaren die hiervoor mede verantwoordelijk zijn direct moeten ontslaan, zónder wachtgeld.

Terzijde, de wachtgeldregeling heet tegenwoordig anders, maar bedraagt in ieder geval eerst 80% en later 70% van het loon. Dat loon is het maximum van schaal 17 van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren (BBRA) en dat komt neer op bijna 8.000 euro bruto per maand. Daar 80% en 70% van is een leuk wachtgeld voor het maken van fouten met andermans geld.

En verder zijn het, zoals gebruikelijk, de grote leugenaars die zij altijd zijn. Ik rijd voor mijn werk dagelijks de route waar nu de weg wordt gebouwd. Vanaf de eerste dag van de werkzaamheden staan er borden met een tekst als “vanaf het begin van de werkzaamheden een vlottere doorstroming”. Nou, niets is minder waar: extra rijtijd, flinke omleidingen en daardoor drukker dan in de oude situatie. Maar liegen is de ambtenaar niet vreemd, dus wederom: what else is new?

Ik kan hier nog wel enkele pagina’s over schrijven, maar wilt u weten hoe een roverheid blundert, beveel ik u het rapport van harte aan. Leuk inzicht in hoe die rovers van uw en mijn geroofde “vruchten des arbeids” hun tijd verdoen. Ze kunnen werkelijk NIETS goed doen, die ambtenaren. Incompetent volk van de hoogste tot de laagste regionen.

Ik kom hier nog wel eens op terug als het project geheel gereed is. Wanneer weet ik niet, want tsja: ambtenaren hè?

9 REACTIES

  1. Het is algemeen bekend dat dit soort minukkels blunders maken
    even als nu boven water komt het Ict project van Hennis
    dat bijna een miljard heeft gekost
    wanneer worden deze eikels een afgerekend op hun wanprestaties
    maar dat wordt door geschoven naar jan met de korte achternaam .

  2. Over “kunstwerken” gesproken. Bij mijn weten bestaat de eenprocentsregeling nog steeds. Oftewel, 1% van de bouwsom van een bouwwerk in de publieke sector wordt aan kunst (moehahahaha) besteed. Binnenkort krijg je langs die weg nog voor zo’n € 300K aan roesige balken, buttplugs, en andere vage meuk te zien. Moet je voor die tunnel nog steeds tol betalen?

    MMAP [6] reageerde op deze reactie.

  3. “Waarbij een mooi detail is, dat dit de (inmiddels “ex”) gedeputeerde Van Beveren zijn kop heeft gekost.”
    Helaas alleen in overdrachtelijke zin.

    @Hub Jongen [2]:
    U gaf in een ander onderwerp al aan dat het wel eens een goed idee zou kunnen zijn om verantwoordelijken eens een tijdje mee te laten koken in Baltimore soep. Een beetje strijdig met het NAP principe principe misschien, maar het lijkt me dat we het toch in dergelijke bijltjesdagen moeten zoeken. Kent u het ‘soep van een bijl’ sprookje ?
    Minstens 50% van alle ambtenaren eruit, en dan de vooral de bestuurskundigen, beleidsmedewerkers, communicatiemeisjes en zo voorts die met een alfaopleiding dingen willen gaan maken. Meer beta’s in dat soort kringen die wat meer verstand hebben van exacte vakken. De ingenieurs. Zulke mensen zijn schaars in het openbaar bestuur. Zie bijvoorbeeld het SDE+ energieakkoord. Iedereen en zijn moeder mocht daarover meepraten behalve … de electriciteitsproducenten en de ingenieurs.
    Als we ons al druk maken over 80 miljoen voor dat stukje weg berg u dan maar als de kosten van dat SDE+ akkoord goed duidelijk worden. Minister Kamp begon met de kosten te verkopen als 18 miljard, inmiddels moet hij toegeven dat het wel eens 70 miljard zou kunnen gaan kosten. Sceptische beta’s beweren zelfs dat het op zou kunnen naar 100 miljard. En waarvoor ? Dan mompelt ‘ie wat over duurzame energievoorziening, energietransitie, en reductie van CO2 uitstoot. Een beetje beta weet nu al dat geen enkele doelstelling haalbaar is op die manier, we hebben er dus helemaal niets aan. Tegen beta’s die met dat verhaal bij de minister komen omdat zij waarnemingen en metingen hebben worden met een kluitje in het riet gestuurd, Kamp heeft computermodellen die laten zien dat het wél kan. Behalve dat dan straks het hele land volgeplempt is met van die war-of-the-worlds achtige zwaaipalen. De duurste schroothoop uit de geschiedenis. Meekoken in Baltimoresoep vind ik nog te goed voor zulke lui.

    Ratio [5] reageerde op deze reactie.

  4. @Marcel [4]: Het zou inderdaad mooi zijn als we wat meer over de energie wende in Duitsland lezen en hoe we dit ook in Nederland deels proberen vorm te geven. Het gaat inderdaad om vele tientallen miljarden, niet alleen voor subsidies maar ook voor aanleg van onderzeese kabels.

    propaganda filmpje over SDE: https://www.youtube.com/watch?t=244&v=CX8w2FwoQx8

    Mocht je er iets over kwijt willen en een stukje willen schrijven, graag!

  5. @Naam * [3]: Misschien is deze reactie overbodig, maar “kunstwerken” in een weg- en waterbouw project zijn alle bijzondere bouwwerken die niet behoren tot de “lopende meters” weg. Dus rotondes, bruggen, voetgangerstunnels, viaducten, e.d. zijn de kunstwerken in zo’n project. Heeft niets te maken met artistieke beelden o.i.d.

    Naam * [7] reageerde op deze reactie.

  6. @Naam * [7]: 🙂
    Juist ja. Inderdaad vreselijk. Eeeeuh, vreselijk “mooi” natuurlijk. Sommige van die “kunstobjecten” op de kunstwerken leiden volgens mij flink de aandacht af van het verkeer. Enerzijds omdat er waarschijnlijk kunstliefhebbers zijn die haast in katzwijm vallen vanwege die “prachtige” kunstobjecten, anderzijds omdat men (ik zelf ook soms) echt wel even tijd nodig heb om te ontwaren wat zo’n object nu precies voorstelt.

    Maar goed, ik betaal al veel te veel voor de voorzieningen van de wegen zelf en wat er allemaal omheen staat, én ik moet die “kunst” er ook nog bijbetalen. Dat stoort mij enorm, eerlijk gezegd.
    De (waarschijnlijk gesubsidieerde) kunstenmaker/kunstenaar spint er goed garen bij, vermoed ik.

  7. Vindt het wat kort door de bocht te stellen dat wat de overheid altijd verkeerd gaat. In het bedrijfsleven/vrije markt gaan er ook enorme investeringen fout. Echter ik wil wel zelf kunnen bepalen of ik ergens deelgenoot van ben. Daar is mijn punt. Ik ben tegen wil en dank via een zogenaam sociaal contract medeaandeelhouder van dit project en moet meedokken.

Comments are closed.