Helpling is een schoonmaak- en huishoudelijke hulpbedrijf dat via een app vraag en helplingaanbod bij elkaar brengt. In 2012 in San Francisco opgericht ging deze deeleconomiestarter naar Berlijn van waaruit het snel verspreidde. Ze zijn nu in 12 landen en meer dan 200 steden actief.

De geldschieters achter het bedrijf zijn Lakestar (Airbnb, Spotify en Facebook), Kite Ventures (Delivery Hero) en Rocket Internet (Zalando) van de Samwer broers. Vorig jaar kreeg Helpling 56 miljoen euro in kas om verder uit te breiden en concurrent Homejoy de loef af te steken.

In Duitsland heeft Helpling binnen een jaar al 50.000 schoonmakers aan het werk geholpen en ook in Nederland is een vliegende start gemaakt. Floyd Sijmons (27 jaar, Groupon) en Hidde Rensink (26) bestieren hier de boel. Ze zijn nu in meer dan 50 steden actief met zo’n 500 schoonmakers.

Klanten kunnen op de website of app via hun postcode de klus en het gewenste tijdstip invullen. Helpling staat garant voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening. Sijmons: ‘De schoonmakers met wie wij in zee gaan, moeten over voldoende ervaring en goede referenties beschikken. Daarnaast moeten ze Nederlands of Engels spreken.’

De helft van hun werkbestand bestaat uit ontslagen thuiszorgmedewerkers die door staatsbemoeienis, bureaucratie en corporatisme hun vorige baan verloren zijn. Helpling verdient geld door 20% in te houden van het uurloon van de schoonmaker. Al maakt het bedrijf geen winst want al het geld wordt in uitbreiding en internationale expansie gestoken.

Helpling kan voor de thuiszorg en schoonmaak worden wat Uber voor de taxi- en Airbnb voor de hotelmarkt is. En iedereen kan hun voorbeeld volgen en het model verbeteren om zodoende efficiënter en gerichter de markt te bedienen.