NachthemelGVia de samenwerking met Nachthemel. Bij een nieuwe supermarkt van Albert Heijn in Amsterdam moeten klanten alles zelf scannen en afrekenen. Het is voor het eerst dat de keten een supermarkt zonder kassamedewerkers in gebruik neemt. “We zijn heel benieuwd hoe klanten hierop gaan reageren”, zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. “We zien dat klanten het prettig vinden om zelfscan te gebruiken en daarom doen we dit.” (Bovendien verdwijnt hier ook de mogelijkheid tot cash betaling). Andere supermarktketens hebben voor zover bekend geen plannen om klanten alleen nog zelf te laten afrekenen.

Vanzelfsprekend staat het AH vrij om supermarkten zonder caissières te introduceren. Het staat ze eveneens vrij om supermarkten zonder zwarte pieten of zonder kippensoep te introduceren. Maar de vrijheid van supermarkten om zonder cashbetaling mogelijkheid (een legitiem wettelijk betaalmiddel) de deuren te openen, zal voor verreweg de meeste mensen toch als een brug te ver worden gezien. Ik zeg het eerlijk; persoonlijk heb ik ronduit compleet niets met een ‘gastvrouwvrije’ (fysieke) winkel. Het staat een ander uiteraard volstrekt vrij daar weer anders over te denken.

 

Maar wat nog het meest in het oog springt bij bovenstaand bericht, is toch vooral de slottoevoeging dat zover bekend ‘andere supermarkten weer geen plannen hebben in die richting’. Want daar kan ik me weer wel alles bij voorstellen.

 

betaalstation-autosnelweg 

Immers, sinds alhier in nabijheid een half jaar geleden een grote Jumbo supermarkt haar deuren heeft geopend, is gelijk ook aan de klanten de mogelijkheid geboden ‘gastvrouwvrij’ te winkelen. Bij de entree hangen iets van 50 scanners en je mag bij een enkele kassa digitaal afrekenen. Maar wat blijkt? Een enkele kassa is nog steeds ruim voldoende om aan de ‘gastvrouwvrije’ klantvraag te kunnen voldoen: de entreewand hangt altijd, hoe druk dan ook, ruim vol met ongebruikte scanners. Het loopt niet bepaald storm, zelfs niet na ruim een half jaar.

 

 

Iets verder weg weer, is in dezelfde periode een grote IKEA vestiging nog weer nog wat verder uitgebouwd. En ook op deze plek wordt de ‘gastvrouwvrije’ winkeloptie bij een enkele kassa aangeboden. En dat al voor vele jaren. Bovendien is het zelfs niet nodig een scanner mee te torsen. Nee, je laat je plankjes of soepkommetjes gewoon eventjes bliepen tegen een ‘gastvrouwvrije’ kassascanner, waarna je digitaal mag afrekenen. Maar pas op: ook hier geen cashgeld hoor! En er staan in totaal ongeveer 10-15 kassa’s in rij, maar om nu te zeggen dat het dringen is bij de ‘gastvrouwvrije’ variant? Nee, niet bepaald, want sneller gaat het ook al niet echt.

.

 

ah 

En voor wie al eens met de auto richting ‘het zuiden’ is getuft, bijvoorbeeld naar Italië en derhalve via de autostrada heeft gereden, is natuurlijk ook de beruchte tolpunten tegengekomen. Vooral tijdens vakantieperioden altijd razend druk. En ook bij deze gelegenheid wordt de mogelijkheid om af te rekenen bij een of meerdere ‘gastvrouwvrije’ kassa’s aangeboden. Mij en de mijnen valt dan altijd weer op dat aan deze kassa’s (tolpoorten) , andermaal, de kortste rijen staan maar dat toch weinigen zijn genegen aan te sluiten door van ‘rijbaan’ te wisselen. (Extra) klantvraag? Ik zie dat niet. Nee, de poorten ‘met bediening’ weten steeds maar weer de meeste klanten te trekken. Maar wie anderzijds eens rondom Londen heeft gereden zal ongetwijfeld juist hebben gemerkt dat bij het betalen van tol alhier, juist de mogelijkheid wordt geboden om een 50 Pence munt in een heus visnet te werpen. Cash! Kijk, dat schiet in ieder geval op. (De Londenaar spreekt van ‘the basket’, waar je letterlijk vanuit je autoraam een munt uit je auto in die basket gooit, al is het van 5m afstand. Altijd raak!)

 

Dus wat mag Albert Heijn dan in hemelsnaam bezielen? Wellicht een ‘geheim’ convenant met de overheid om niet alleen zwarte piet en rookwaar aan het zicht te onttrekken, maar vooral ook het cashgeld? Plus uiteraard ‘de verdiensten´ van ‘het gemis’ van een gastvrouwsalaris?

 computerkassa

Toch lijkt het aanbevelenswaardig om in het zicht van de hedendaagse ontwikkelingen in relatie tot de Europese vluchtelingenproblematiek, toch maar genoeg cash achter de hand te houden. Want zodra de pleuris daadwerkelijk uitbreekt, en de kans op een heuse burgeroorlog is nu eenmaal niet bepaald gering, dan zal naar verwachting als eerste ‘het internet’ op zwart gaan om massacommunicatie van oppositionele groeperingen te verstoren.

 

En zie dan maar eens hoe snel de juffrouw met haar kassa bij het AH- filiaal in kwestie terugkeert. Geen internet betekent immers ook niet pinnen. Dat haar return met een zwaarbewapende ‘kassawachter’ vergezeld zal gaan zal AH maar al te snel voor lief nemen.

 

Wat bezielt Albert Heijn eigenlijk? Wordt het niet veeleer tijd om eindelijk eens te concluderen: ‘experiment mislukt’? Precies als bij de Chipknip, een project dat al eerder met geen mogelijkheid zou kunnen mislukken wegens redenen van  ‘ondenkbaar’? 

 

 

16 REACTIES

  1. Wellicht ware het beter dat AH in navolging van de banken ook eens aanvangt het belang en de wens van haar klanten voorop te stellen? En wellicht dat zulke goede voorbeelden dan ook onze overheid zal doen laten volgen?

  2. Bij mij een de buurt is er ook een AH met zelfscan, best een populaire optie ook, het rek met scanners hangt zelden vol.

    Mocht je trouwens toch contant willen betalen is dat geen probleem, druk je even op de knop en kan je bij de service balie erachter alsnog gewoon contant afrekenen.

    Bepaald geen mislukt experiement, meestal de ik de weekelijkse boodschappen om de rustige zondag maar mocht ik toch een keer op een drukke zaterdag middag naar de supermarkt gaan kies ik vaak voor de zelfscan.

    Bijkomend voordeel is dat je de boodschappen tijdens het winkelen alvast netjes kan inpakken, vindt ik erg prettig aangezien veel cashieres mijn netjes gestapelde broodbeleg argeloos op de lopende band gooien, als je alleen bent met een volle kar dan is de helft vaak gewoon platgedrukt tegen de tijd dat ik kan gaan inpakken.

    Bea [3] reageerde op deze reactie.

  3. @Igor [2]: Merkwaardig. Ik herken dit beeld helemaal niet. Bij mijn supermarkt gooit de cassiere helemaal niet ruw de boodschappen op de band. Nee ze kijkt wel uit, want mocht je zelfs bij thuiskomst beschadiging of anders ontdekken: Geld terug zonder vragen! Ook maken de casierres in mijn supermarkt altijd een belangstellend praatje en glimlachen ze ook nog eens allervriendelijkst. Waar zie je dat nog?

    BertG. [7] reageerde op deze reactie.
    Igor [11] reageerde op deze reactie.

  4. Ik kreeg gisteren de nieuwe Rabo-‘scanner’. Volgens de PR-praat van deze Rijksdienst voor het Geldverkeer vind ik het prettig zelf de batterijen te kunnen verwisselen. Dat is PR’s voor: “Nu zijn we lekker van het steeds moeten vervangen van die apparaatjes af en betalen de klanten de batterijen mooi zelf.”

    Maar zo wordt die nonsens inderdaad verkocht plus nog het extra onaantrekkelijk maken van de oude manieren. Zo telt de caissière het wisselgeld niet meer af, maar gooit ze het, na het zelf goed geteld te hebben, zo in je hand. Gevolg: mensen pinnen liever. De NS ging oudjes uitgebreid helpen aan het loket, zodat de wachttijd zo lang werd, dat je maar naar de kaartjesautomaat ging. Internetbankieren is er door gejast door het aantal afschriften te verminderen, zodat je extra lang achter de feiten aanloopt. “Bij internetbankieren heeft u dat probleem niet, meneer.”

    “Vanzelfsprekend staat het AH vrij om supermarkten zonder caissières te introduceren. Het staat ze eveneens vrij om supermarkten zonder zwarte pieten of zonder kippensoep te introduceren.”

    Dat klopt, maar hier is wel sprake van een oligopolie. Het aantal ongebonden supermarktjes en andere voedingswinkels is vrij klein. Zeker in dorpen is het de keuze tussen twee van die grootgrutters, als er al keuze is. Op deze mensen heeft zo’n besluit het effect van een kabinetsbesluit. In de grensstreek, in plaatsen met veel allochtonen en grote steden is er wat meer keuze.

    “Geen internet betekent immers ook niet pinnen.”

    Dat gaat niet via het internet toch?

    Sander [5] reageerde op deze reactie.

  5. @Vilseledd [4]: Jawel hoor! Kijk eens naar veel tankstations (en andere winkels) waar de pinautomaat is gekoppeld aan de PC, al dan niet bij de kassa. En ook al kun je soms nog met de analoge telefoonlijn met je pinautomaat op de digitale snelweg komen, uiteindelijk ontkom je niet aan die digitale snelweg. Ziggo plat, pinnen plat. Om maar wat te noemen.

  6. Overigens, soms neemt die klantenservice door digitalisering en betaal & verzamelgemak werkelijk hilarische vormen aan. Zo was er ook nog niet zo lang geleden een aanbieder (AGF) die alles nog weer veel gemakkelijker wist te verkopen. SENSATIE riepen de lokale kranten in koor. “SuperDirect”. …Een sensationele innovatie uit het buitenland. Nou, die sensatie heeft minder dan een jaar geduurd!

    “Wij starten een nieuwe keten die sneller en efficiënter is dan de reguliere supermarktketens en die bovendien versere producten kan leveren” bla, bla, bla…

    Lees hier:
    http://www.agf.nl/artikel/110906/SuperDirect.com-gestopt-met-pilot-pick-up-point-in-Eindhoven

    GEEN KLANTVRAAG! Lees hier:

  7. @BertG. [7]: Tjee, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Ik weet niet hoe de situatie elders in het land is, maar hier in de regio ken ik er niet eentje die met een hoofddoek achter de kassa zit. Maar ik garandeer je dat zodra de eerste dat gaat doen, de competitie zich de handen warm zal wrijven. Een verlies van tenminste 50% van de clientèle zal gegarandeerd zijn. GEGARANDEERD.

  8. Als contante betalingen niet gewenst zijn dan zie ik dat als een afwijzing en ben ik een ongewenste persoon. Dergelijke zaken kunnen wat mij betreft het heen en weer krijgen.

    Ondernemingen die er mede voor gaan zorgen dat we steeds meer en meer een slaaf van een onderdrukkend en controlerend systeem worden mogen wat mij betreft gelijk failliet gaan. Dergelijke zaken moet je boycotten en links laten liggen.
    In mijn optiek zijn het niet meer dan verlengstukken van de macht geworden. Vrije ondernemers, my ass!

    Zet ook geen poot meer op VS grondgebied. Zolang de VS dictatuur meent het recht te hebben iedereen en alles te onderwerpen aan hun geesteszieke systemen of als een barbaars beest te keer mogen gaan in de wereld en vindt dat ze de goddelijke plicht heeft soevereine landen binnen te vallen met proxy legers die mensen afslachten, zolang blijf ik daar weg. Hetzelfde geldt ook voor islamitische landen. Mij niet gezien! Het is hypocriet om beklag te doen over de VS dictatuur of islamitische landen, maar deze ondertussen wel te supporten door er naar toe te reizen.

    Blijf er (zoveel mogelijk) weg zou ik zeggen, zo krijgen ze minder revenuen en dus minder macht.

    IIS [10] reageerde op deze reactie.

  9. @IIS [9]:

    De Achilles pees van de ondernemingen en landen is geld. Oh, wat zijn ze gevoelig er voor als je ze daar raakt!

  10. @Bea [3]:
    U woont waarschijnlijk wat landelijker als mij in de kleinere gemeenschappen is het een stuk fijner winkelen en wordt het zelfs niet vreemds gevonden on elkaar bij het voorbijwandelen goedemorgen te wensen.

    In de grote stad werkt dat zo niet, iedere supermarkt werkt er ook minstens een met hooftdoek, en hoewel ik dat als teken van vrouwen onderdrukking niet positief vindt heeft dat verder geen invloed op de kwaliteit van de service, en die kwaliteit is in de grote steden nou eenmaal vrij laag.

  11. In Amsterdam zie je dat ook steeds meer. Bij Marqt, Vlaams Broodhuis, en talloze koffietentjes, lunchadressen en andere balletenten.
    “Alleen PIN hier” en dat wordt je verteld met vijandige blik en zuur bekje. Mij zien ze er nooit meer terug (en het is echt nooit meer).

  12. Wordt tijd dat de mensen de deur voorbij gaan van deze groot grutter zonder contant dat zien ze het liefste

  13. Wat mij steeds verbaasd is dat er veel te veel mensen gewoon nog naar de AH gaan , lijkt gewoon eng te worden een soort sektarische gewoonte van zien en gezien worden .
    Zo goedkoop is het er echt niet .
    Maar is het soms de elitaire verbeelding die spreekt of dat het niet zo gebekt staat naar een Aldi of Lidl te gaan .
    Doe maar gewoon , dan doe je al gek genoeg .
    En kassa’s bemand , zorgt altijd weer voor een betaalde baan voor man & vrouw , kinderen en kleinkinderen , i.p.v. aandeelhouders en beursgoeroes met speculatieve beursnoteringen waar die portemonnee steeds beter gevuld raken door onbemande kassa’s door geen personeel meer te betalen .

  14. lees hier de reden
    http://www.ncr.com/wp-content/uploads/RET_SCO_wp.pdf

    en we doen steeds meer zelf wat we nu al heel gewoon vinden

    zelf afwegen
    zelf de tolpoortjes open met creditcard of kontant in de bak gooien
    etc. (vult u maar aan)
    etc. (vult u maar aan)
    etc. hebt u een stofzuigrobot een zwartwerker of een witwerker als dit laatste nog bestaat

  15. N.B.
    en over discriminatie gesproken
    straks moet u als slechtziende of horende betalen als u niet langs de scanner gaat.

Comments are closed.