Het werkethos van de gemiddelde Turk ligt ver boven dat van de Nederlandse arbeidende klasse; remplacering van een groot aantal Nederlandse middenstanders door Turkse zal betekenen én lagere prijzen én betere waar voor alle ingezeten zonder een groentenboer die voor je neus de deur sluit als je klokslag zes zijn winkel binnenkomt.afd

Een van de oorzaken van de onbetwiste superioriteit van de Turkse supermarket is dat voor een Turk zijn zaak niet alleen een bron van inkomsten is, maar eveneens het middelpunt vormt van zijn sociale leven. Tevens beschouwt iedere Turk de overheid als een dief, van wie zoveel mogelijk teruggestolen dient te worden.

Wellicht zal de hogere arbeidsethiek die de Turkse medemens medebrengt zelfs een gunstige invloed uitoefenen op het segment van de bevolking, dat zowel fysiek en psychisch ziek gemaakt door meer dan een eeuw van toenemende dwangvoorzieningen, die van een onbelemmerd grazende koe benadert.

Dit segment zakt steeds verder weg in de socialistische blubber, waar het moeilijk uit te trekken valt.

Na vrije en onbelemmerde toelating van een groot aantal vluchtelingen uit het Midden-Oosten verwacht ik, dat deze situatie nog zal verbeteren met als pluspunt een verdere stap op weg naar een multiculturele samenleving die de Nederlander wellicht geleidelijk kan afhelpen van een deel van zijn angst voor vreemde volkeren en culturen.

Hugo van Reijen

32 REACTIES

  1. Waarde heer van Reijen, u doet het erom, niet ?

    (Nog afgezien dat ik in de winkelstraten in mijn buurt het nog nooit
    heb meegemaakt dat de deur om 18,00 uur voor mijn neus werd
    dichtgegooid en ik ook nooit onbeschoft ben behandeld.)

    U zou zo langzamerhand kunnen weten dat deze gehele stroom
    aan “vluchtelingen” door de EU georkestreerd is en -maar dat
    is mijn mening- tot doel heeft de omvolking van het europese
    volk.Uiteindelijk doel is m.i. een moslimoverheersing en ik hoop
    dat u het niet erg vindt dat ik daar geen zin in heb.
    Nog afgezien van het feit dat het hier wel erg druk gaat worden. Tenslotte, ik weet, niet echt een libertarische gedachte, maar het lijkt me toch wel prettig als we in NL in staat zijn ons basisvoedsel zelf te produceren. Nu de VS bezig zijn met de voorbereiding van een oorlog tegen Rusland is
    het vervelend als er straks 2 of 3 schepen met veevoer uit
    Azie worden getorpedeerd – dan kunnen we de huidige vee-
    stapel 1 x opeten en dan is er weinig meer. Maar ook landbouw
    en veeteelt nemen plaats in.

  2. Voor zo ver ik bij dat soort winkeltjes kom, zijn dat alleen winkels waarvan ik weet voor dat elke klant dezelfde prijzen gelden. Een tijdje geleden was ik bij een Marokkaanse kruidenier (op advies van een Marokkaanse kennis). Daar viel mij op dat men twee prijzen hanteerde: 1 voor vrienden/moslims en 1 voor de rest. Mij zie je daar nooit meer.

    En al die atoomgeleerden, serie-entrepreneurs en boomchirurgen die zich “vluchteling” noemen blijven wat mij betreft lekker in Syrie. Maar het zou veel helpen als deze klaplopers geen uitkeringen krijgen hier. Dan zien wij vanzelf hun arbeidsethos.

    BertG. [4] reageerde op deze reactie.

  3. Turkse supermarkten werken met familie als – gratis of laagbetaald – personeel en ze kopen buiten de veiling in. Qua openingstijden zijn de reguliere supermarkten veruit superieur want die sluiten hier pas om 9 uur hun deuren. Ik kom ook wel bij allochtone supermarkten en kappers. Wat mij opvalt, is de stugheid en klantonvriendelijkheid. Al met al geen kandidaten om de Nederlandse economie uit het slop te gaan trekken.

  4. @Naam * [2]:
    Klopt helemaal wat je zegt w.b. de prijs die je ergens voor betaald.
    Ze kijken je eerst heel goed aan en bepalen dan pas de prijs die jij ervoor gaat betalen.
    Of het nou een groentezaak is of een fietsenwinkel.
    En klantvriendelijkheid is er meestal ver te zoeken buiten dat er onderling in de eigen taal wordt gecommuniceerd wordt waar je bij staat, wat ook zwaar storend is.
    En inderdaad, altijd moeilijk doen, overal over.
    Mij zien ze er niet meer, nog niet voor een ventiel dopje.

  5. Ik denk dat ik hardwerkende mensen zien, die de gaten opvullen die onze mede Nederlanders laten vallen.
    Waarschijnlijk door het beroerde overheid belijd,zijn zij het een beetje zat!
    Je hebt tegenwoordig meer werk aan de overheid s eisen,
    dan aan het werk, waar je je brood mee wil verdienen!!

  6. Hugo, meen je dit nou of is dit afgesproken om meer reacties te ontlokken?
    De Turkse winkel is de winkel van Sinkel van vroeger bij ons. Waarom denk je dat die is verdwenen? Keihard werken voor een laag inkomen met weinig klanten. Zij moeten het vooral hebben van klanten die om emotionele redenen daar inkopen. Prima, niks mis mee, maar om dit verschijnsel nu als argument te noemen om massaal asielzoekers te gaan toelaten? Beetje dun, vind je niet?

  7. Weer zo´n typisch Hugo-artikel. Ik kom nog wel eens in Amsterdam en dan in zo´n allochtonenbuurt. Het eerste wat mij opvalt is dat het meer op een Midden-Oosten medina (markt) lijkt dan op een keurige winkelstraat. Allerlei louche telefoonwinkeltjes, halalslagerijtjes en fruit en groenten waar ik nooit iets zou kopen, omdat het er heel onfris uitziet. Het `multiculturele aspect´ heb ik niet kunnen ontdekken, meer een monoculturele groezelige buurt met hoofddoekjes, sluiers en lange mannenjurken. Ik zou me daar nooit thuisvoelen als westerling.

    hugo van reijen [11] reageerde op deze reactie.

  8. Hugo, speel je nu advocaat van de duivel of ben je de laatste maanden bezig jouw geloofwaardigheid bewust naar “nul” te werken?

    Welke van de twee opties het ook is, je bent voor beide goed bezig er een groot succes van te maken, het is alleen een kwestie van welke optie nu de “ware” is.

  9. @Albert S. [7]:
    “een monoculturele groezelige buurt met hoofddoekjes, sluiers en lange mannenjurken. Ik zou me daar nooit thuisvoelen als westerling.”
    Hoe vind je dan dat de mensen in het Midden-Oosten tegen je aan moeten kijken als je daar arriveert met een kostuum en een das?
    Moeten zij dat wel als normaal accepteren, maar moeten wij hun kleding als abnormaal classificeren?
    Met andere woorden: bepaalt een van de twee partijen eenzijdig, wat normaal of abnormaal is?

    T.V. [13] reageerde op deze reactie.

  10. @Romee [12]:
    Dan doe ik liever zaken met dit soort lieden -al zijn wij elkaars type niet- dan met van die zuurgebekte hipsters en andere foute middenstand.

    Die laatste kom ik (te) vaak tegen in 020 waar men je op zure toon vertelt dat je contante geld niet goed genoeg is voor ze. Daar kom ik dus ook niet meer terug, al kan het een keertje gebeuren ivm een speciaal geval.

  11. @T.V. [13]:
    Waarom zouden deze mensen niet rond mogen lopen in de kleding van hun keuze? Moet iemand absoluut als wereldwonder nagestaard worden, als hij in arabische kleding rondloopt in Amsterdam?
    Ik word toch ook niet als wereldwonder nagestaard als ik in europese kleding rondloop op de markt in Muscat, Peshawar of Makassar?
    Of gelden hier twee maatstaven, omdat het blanke ras superieur is?

  12. @hugo van reijen [9]: Indien je diverse aanbieders hebt dan zouden alle eisen voor alle aanbieders moeten gelden. Het feit dat die diploma’s aan de een wel worden geëist en de ander niets nodig heeft, maakt een ongewenste situatie, en daardoor al direct geen voorbeeld van ondernemerschap.

    Een door de overheid scheef getrokken markt, waar we de zogenaamde bevoordeelden spontaan als voorbeeld moeten gaan zien…..

    En we zien de fout in de redenatie niet??

    Is al lang bekend dat Nederlanders niet kunnen concurren omdat zij aan strenge en meer eisen moeten voldoen, eisen die de prijs keihard opdrijven. Zoals het onbegrijpelijk is, dat in die zogenaamde voorbeelden een vracht aan personeel zogenaamd rondloopt en de belastingdienst nooit controleert of ze wel op de loonlijst staan, terwijl Nederlandse groenteboeren bijvoorbeeld de nek werd omgedraaid omdat ze daar niet mee konden concurreren om nog maar te zwijgen van de boetes die men op moest hoesten indien iemand van de familie een keer meehielp en de groenteboer tegen de lamp liep.

    hugo van reijen [19] reageerde op deze reactie.

  13. Moet je nu als westerling eens in Londen rondlopen.
    Je waant je in Maracech in sommige wijken, en ze maken je gelijk duidelijk dat jij als westerling op ‘hun’ terrein niet gewenst bent.
    Dan hebben we het niet eens over jij als westerling met westerse kleding in hun land.

    Maar als het voor ons niet loont, of door hen ontmoedigd wordt door hogere prijzen, om bij hen te kopen, en zij geen vergunningen nodig hebben om een winkel te openen, welke winkels blijven er dan over?
    Uiteraard zouden wij voor hen nooit hogere prijzen rekenen.
    In mijn supermarkt staat zelfs een aparte vriezer met alleen halal.

  14. @T.V. [16]:
    OK, laten we dan aannemen dat jet ene ras superieur is ten opzichte van het andere.
    Volgt daar dan uit , dat het superieure ras eenzijdig kledingvoorschriften mag uitvaardigen?
    En dient er dan een hele lijst van alle rassen en groepen opgesteld te worden, om te bepalen, wie het bevel mag voeren over wie?

  15. Tering zeg wat een ongenuanceerd artikel, wat dan weer heel passend wordt gevult met ongenuanceerde reacties.

    Ik heb positieve en negatieve ervaring met zowel MKB’ers van zowel nederlandse als turkse komaf.

    – grapig trouwens van mensen die komen met verhalen van “wij” en “zij” prijzen,was het misschien een marokaan? Was het eten/drinken? Het zou mij erg verbazen als een turk aparte prijzen rekenend voor eten en drinken, bij een hoop volken is het echt taboo om mensen te bedonderen met eten, zou was ik ooit eens in thailand, een land waar ze zeer duidelijk 2 tarieven rekenen voor vrijwel alles…behalve eten! een oude vrouw die op straat (erg lekker trouwens) eten verkocht was zelfs beledigd dat ik een fooi wou geven, ik begreep er niks van maar zij sprak enkel thais dat was de uitleg van mijn thaise vriend.

    ir JKF bogers [30] reageerde op deze reactie.

  16. Waarom komt de homofiele discodanser niet in het bikercafe? Omdat de homofiele discodanser de intelligente heeft om te begrijpen dat zijn aanwezigheid in het bikercafe niet is gewenst. Bingo?

  17. ons land … hier te gast … moeten zich aanpassen.
    Goh, ik dacht dat dit een libertarische website was.
    Maar kennelijk worden staatsgrenzen erkend en moeten individuen zich aan de meerderheid aanpassen.
    Ruikt wel erg sterk naar collectivisme.

    Punt is dat libertariers zelf eigenlijk heel onaangepast zijn in “eigen” land. En dat vinden we natuurlijk prima. Anders zouden we moeten conformeren aan de colelctivistische opvattingen van de meerderheid.

    hugo van reijen [24] reageerde op deze reactie.
    Plato [25] reageerde op deze reactie.

  18. @.M [23]:
    Ik verblijf met grote regelmaat kortere of langere tijd in een groot aantal verschillende landen.
    Er is mij nog nooit gevraagd, of ik mij ergens qua kleding of gebruikte taal wil aanpassen.
    Waarom zouden wij eisen dat een immigrant Nederlandse kleding gaat dragen, als hij zich in andere kledingstukken prettiger voelt?
    Er is mij nog in geen enkel land verzocht om overhemdentaks of pantalontaks te betalen.
    Dus waarom zouden wij iemand vragen om kopvoddentaks te voldoen als zij haar hoofddoek niet aflegt?
    Zouden wij bij orthodoxe joden dan keppeltaks moeten gaan heffen?

    Plato [25] reageerde op deze reactie.
    ir JKF bogers [28] reageerde op deze reactie.

  19. @.M [23]: @hugo van reijen [24]: Je kan nog zoveel libertarier zijn als je wil. Je zal om winst te kunnen maken je aan de markt moeten aanpassen. Dit bespeur ik veel te weinig in libertarische artikelen en reacties. Ook ik ben libertarisch van gedachten, maar als ik geen rekening houd met de realiteit zat ik nu droog brood te eten. Dus ga je naar een klant, dan kleed en gedraag je je conform hetgeen op prijs gesteld wordt door die klant en ga je niet in je korte broek. Je eigen kledingcode zet je dan maar even aan de kant. Een en ander geldt natuurlijk ook voor je hele houding naar de klant. En als je daar geen trek in hebt, dan wens ik je veel succes met je zaak, maar ben bang dat die ten dode is opgeschreven.

    hugo van reijen [26] reageerde op deze reactie.

  20. @hugo van reijen [26]: Maar die Turkse winkeltjes passen zich toch helemaal niet aan aan wat de markt vraagt. Ja, wat Turkse buurtbewoners vragen, maar zo gaat het toch nooit iets worden.

  21. @hugo van reijen [24]:
    Netto kost de moslim migratie miljarden per jaar (los van verhoogde veiligheidseisen) , ik betaal liever een paar stuivers MEER voor een krop sla ipv de broedmachines te sponseren.

    Alle belasting kan he zien als onrechtmatig beetje raar je te concentreren op een kopvoddentax/burka tax.

    Ik hoor moslims ook niet klagen als de Nederlander belast wordt om de asielopvang of uitkering te bekostigen.. en dat gaat toch wel over wat meer geld!

  22. “…Na vrije en onbelemmerde toelating van een groot aantal vluchtelingen uit het Midden-Oosten verwacht ik, dat deze situatie nog zal verbeteren …”

    Compleet van de pot gerukt

Comments are closed.