woensdag, 18 januari 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Asian Infrastructure Investment Bank’s eerste jaar

De uit China afkomstige Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) was op 16 januari 2017 AIIBalweer één jaar oud. De AIIB investeerde in 9 projecten in Europa, Azië en het Midden Oosten. De planning was om in 2016 1,2 miljard dollar uit te lenen maar de totale uitgeleende som kwam al op 1,7 miljard dollar.

Onder de investeringen zijn een lening van $ 165 miljoen voor een energienetwerk in Bangladesh, een $ 216,5 miljoen voor een huisvestingsproject in Indonesië, $ 100 miljoen voor de M-4 snelweg in Pakistan en $ 27,5 miljoen voor grenswegverbetering in Tajikistan. Met uitzondering van Bangladesh zijn de andere projecten medegefinancieerd door andere multilaterale instituten.

Een waterkrachtproject in Pakistan kreeg $ 300 miljoen, Myanmar $ 20 miljoen voor een energiecentrale en $ 301 miljoen voor een haven en het eerste spoorwegennetwerk in Oman. De AIIB gaf in december een lening van $ 600 miljoen voor de oprichting van de Trans-Anatolische gaspijplijn (TANAP) die Azerbaijan met Europa gaat verbinden. In deze deal werkt de AIIB samen met de Wereldbank – die er een $ 800 miljoen in steekt – en een aantal andere partijen waarmee de totale investering uitkomt op $ 11,7 miljard.

Jim Liqun is president van de AIIB en heeft uitgebreide ervaring opgedaan bij de Wereldbank en de Asian Development Bank. Onder zijn leiding leerde de AIIB snel samenwerken met andere financiële partijen. Ook op het gebied van de impact op milieu- en mensenrechten bij de verschillende investeringen is de AIIB transparant.

De AIIB als geheel helpt China om haar One Belt One Road (OBOR) beleid te promoten. OBOR is de creatie van een Silk Road Economische Band en een 21e eeuw Maritieme Silk Road door de verbindingen tussen landen te vergroten. Een voorbeeld hiervan is de door de AIIB gefinancieerde snelweg in Pakistan die onderdeel is van China’s One Belt One Road initiatief. De investering in Pakistan geeft China toegang tot de haven van Gwadar waarmee de levertijden vanuit binnenlandse steden in China naar de Arabische zee verkort worden.

De leningen aan Azerbaijan kunnen de China-Centraal Azië-West Azië economische corridor cultiveren. Dit geeft een alternatief over land voor de hoofdzakelijke waterroutes van nu. Verschillende andere landen waar leningen lopen, zijn ook gecharmeerd van de OBOR strategie. Bijvoorbeeld Tajikistan (net als Azerbaijan deel van de China-Centraal Azië-West Azië corridor), Bangladesh en Myanmar (deel van de Bangladesh-China-India-Myanmar corridor).

Onder auspiciën van de AIIB is China dus in staat om haar macht met zachte middelen uit te breiden. Ze kan haar economische belangen vergroten en acceptatie op het wereldtoneel verwerven. Het éénjarig bestaan van de AIIB kan succesvol genoemd worden.

 

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Economie, Globalisatie, Internationaal
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. .M schreef op : 1

    Wel raar dat de wereldbank kennelijk ook deelneemt, immers de AIIB is nou net opgericht als tegenhanger ervan.
    Overigens nam die deel met een groter bedrag aan dat project dus lijkt het er eerder op dat zij daar de lead had genomen en AIIB als participant co-financierde.
    Waarom, zo vraag ik me dan af?
    Om goodwill te kweken?
    Zou kunnen.

    Seneca [2] reageerde op deze reactie.

  2. Seneca schreef op : 2

    @.M [1]: Begon inderdaad als tegenhanger maar om internationaal krediet op te bouwen en de schijn van Chinees vehikel te voorkomen, werken ze samen. Daarbij komt de topman ook bij de Wereldbank vandaan. Lijkt mij overigens een kwestie van tijd voordat de Wereldbank bij het AIIB aanklopt i.p.v. andersom. Het TANAP project kent ook enkele grote private financiers zodoende dat ze al ruim 11 miljard verzameld hebben. www.tanap.com