woensdag, 28 juni 2017
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Waarom Tesla geen winst maakt

Ondanks de 5+ miljard dollar aan subsidies, de klimaathorrorverhalen en volgens Elon Musk ‘efficiënte productiemethoden’ tesla-1738969_1920lukt het Tesla niet om winst te maken. Ieder kwartaal jaagt het automerk er 600 miljoen dollar doorheen oftewel pakweg -30.000 dollar per verkochte auto. En dat terwijl er volgens de media alleen maar rode robots in de futuristisch ogende Teslafabrieken aan het werk zijn ?

Misschien heeft het te maken met wat Automotive News naar voren bracht. Dat Tesla’s echte capaciteitsprobleem niets te maken heeft met de omvang van hun productiefaciliteit maar meer met de enorme hoeveelheid personeel die daarbij betrokken is.

De 500.000 m2 aan productieruimte die Tesla nu bezit, begon als een samenwerkingsplek voor General Motors en Toyota in 1984. GM zou de principes van efficiente productie leren en Toyota hoe je zaken moet doen in de VS. 20 jaar geleden produceerde de fabriek 350.000 auto’s per jaar of circa 74 stuks per werknemer.

Op deze plek redt Tesla slechts 8 tot 14 auto’s per arbeidskracht de poort uit te krijgen. In 2016 had Tesla tussen de 6 en 10.000 werknemers en produceerde 83.922 auto’s. ‘De hoeveelheid werknemers die Musk heeft rondlopen, is één van de hoofdoorzaken waarom hij geen winst maakt’, zegt Michael Tracy, autoproductie consultant. ‘Toyota’s personeelsbestand reflecteert het aantal mensen dat je nodig hebt om efficiënt én winstgevend auto’s te bouwen.’

De verhalen van Musk zijn als gebruikelijk hoogdravend. Hij wil in korte tijd van een productie van 100.000 auto’s per jaar naar 500.000 gaan na de lancering van Model 3.  In het vierde kwartaal zal de weekproductie naar 5.000 auto’s gaan om in 2018 te stijgen naar 10.000 exemplaren. ‘Om van 100.000 naar 500.000 units te gaan is een enorme stap voor ieder bedrijf’, zegt Sam Fiorani, vice president van AutoForecast Solutions. ‘Om een half miljoen volgend jaar te bouwen, vergt een gigantische versnelling waarbij je talloze obstakels tegenkomt.’

Dat Tesla alleen kan verkopen dankzij overheidssubsidies maakt de scherpe daling in verkoop in Denemarken duidelijk. De Deense overheid schrapte de subsidieregeling voor electrische auto’s en de verkoop duikelde van 2.738 Tesla’s in 2015 naar 176 stuks in 2016. Op eigen kracht in een vrije markt waar bovendien de bevolking gevrijwaard zou zijn van klimaatspookverhalen – door politiek, media en groene lobby – zou dit bedrijf al jaren geleden ter ziele zijn gegaan.

Bron: ZeroHedge

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Economie, Internationaal, Milieu, Overheid, Politiek
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.