Kate Sinha en Stefan Ruitenbeek vormen samen KIRAC ofwel Keeping It Real Art Critics. Met hun confronterende aanpak hebben ze de laatste tijd wat losgemaakt in de wereld van moderne kunst. Hun nuchtere kijk op deze in zichzelf gekeerde en van netwerkjes aan elkaar hangende biotoop is verfrissend.
Naar aanleiding van hun provocatieve commentaar op de tentoonstelling van Zanele Muholi in het Stedelijk Museum: ‘Ze hangt hier alleen maar omdat ze een verwende snol uit Zuid-Afrika is die zwart en lesbisch is’, werden ze uitgesloten van een reeds geboekt debat bij de Gerrit Rietveld Academie.
Maar Kate Sinha stapte gewoon naar het debat en ging de discussie aan met de Rietvelddirectie. Onder het oog van 100 studenten maakte Kate gehakt van de aantijgingen over sexisme en racisme. KIRAC haalde hiermee GeenStijl en post regelmatig op Youtube en Facebook. Kate Sinha en Stefan Ruitenbeek lieten ook hun gedachten gaan over Harvey Weinstein en de kunstsubsidiediscussie.
The Square is een recente film over de moderne kunstwereld die vorig jaar een prijs won op het Cannes Filmfestival. In dit werk van regisseur Ruben Ostlund wordt een zelfingenomen museumdirecteur zich bewust van zijn positie en de bubbel waarin moderne kunst zich bevindt.
Zowel KIRAC als The Square willen het gezond verstand, creativiteit en eerlijkheid terug in de kunst. Kunst is er niet om ‘bij te dragen aan de maatschappij’ of om ‘kwetsbare groepen op een podium te zetten’. Kunst komt vanuit de individualistische kunstenaar die gedreven wordt om zich op een bepaalde manier te uiten. Dat mag je mooi of lelijk, interessant of oninteressant vinden. Het is altijd goed om mensen bezig te zien die rustig maar gestaag tegen de stroom in zwemmen.