Er is veel ophef over het soms gewelddadige politie optreden in de Verenigde Staten. Met dit stukje wil ik wijzen op een minder fris stukje Europese geschiedenis. Niet het slavernij verleden, maar veel recenter. Door een land dat vele miljarden steun krijgt van Nederland.

Nederland zit samen met Spanje in de EU. We zien Spanje als een natiestaat, maar een deel van de Catalanen en de Basken zouden politiek gezien graag wat meer afstand van Madrid nemen. Inzender Rolando wijst op de doodseskaders die tussen 1983 en 1987 door de Spaanse overheid werden ingezet tegen de Basken. Binnen het grondgebied van de huidige EU werden buiten alle gerechtelijke procedures om mensen vermoord om hun politieke motieven. Dit gaat heel wat verder dan het huidige Amerikaanse politiegeweld. Anders dan bij het slavernij verleden kunnen de daders nog gestraft worden. De Spaanse justitie laat volgens het onderstaande stukje van Rolando bewust betrokkenen met rust:

Artikel Rolando: De GAL was een terroristische organisatie die tussen 1983 en 1987 in Spanje en Frankrijk opereerde. Het werd in het geheim gecontroleerd door de Guardia Civil in opdracht van de Spaanse premier Felipe Gonzalez van de PSOE (socialistische partij). Huurlingen en criminelen uit Marseille werden ingehuurd om leden van de ETA, de gewapende organisatie ten gunste van de Baskische onafhankelijkheid, te vermoorden.

De GAL was verantwoordelijk voor ontvoeringen, vreselijke martelingen en “verdwijningen” van jonge Baskische vluchtelingen in Frans Baskenland, met in totaal zo’n 60 slachtoffers, velen van hen zonder connectie met de ETA.

In de processen van de GAL werden enkele politieke en militaire verantwoordelijkheden vastgesteld zoals bij Barrionuevo, minister van Binnenlandse Zaken, die in 1998 werd veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf, waarvan hij slechts 3 maanden heeft uitgezeten, met gratie van de regering Aznar van de PP (Volkspartij). Ook werd in 2000 generaal Galindo van de Guardia Civil (in 1995 door Gonzalez gepromoveerd tot generaal) veroordeeld tot 71 jaar, maar slechts 4 jaar uitgezeten, waaraan Zapatero van de PSOE gratie heeft verleend.

Uit nu gepubliceerde CIA-documenten blijkt dat de terroristische groepering GAL is opgericht en gecontroleerd door de toenmalige Minister President Felipe González. Hij heeft nooit last gehad van het Spaanse rechtssysteem en zit in de raden van bestuur van Spaanse energiemultinationals. De Baskische en Catalaanse partijen die voor onafhankelijkheid zijn, hebben opgeroepen om Gonzalez te laten getuigen in het Parlement, maar de twee historische partijen (PSOE en PP) hebben aangekondigd dat ze hun veto zullen uitspreken over die mogelijkheid, samen met andere partijen van het Spaanse nationalisme, Cs en Vox. Podemos, de linkse partij die samen met de PSOE regeert, wilde zich van stemming onthouden, maar stemde onder invloed van de kritiek wel voor.

Uiteindelijk zal Gonzalez niet kunnen worden opgeroepen omdat het Spaanse politieke systeem dit geval van terrorisme en moorden in de doofpot stopt. De huidige Minister President, Pedro Sanchez, bekritiseerde in een televisie-gesprek in 1995 het proces van de GAL met het argument dat het allemaal de ijdelheid van een rechter was en de manipulatie van een media, en dat er andere zaken waren die voor de Spanjaarden interessanter waren. Vanuit Catalonië hebben we het gevoel dat de Spaanse staat zijn corrupte fundamenten heeft toegepast.

Ingestuurd door Rolando

Disclaimer, dit is een ingezonden artikel, sommige stellingen heb ik niet kunnen valideren en zijn voor de rekening van de auteur. Dank. Ratio

6 REACTIES

  1. Zijn ze net 45 jaar van Franco af hebben ze weer een dictatuur, alleen de wurgpaal ontbreekt nog, maar Nederland is niet veel beter helaas.

  2. Ik wil graag een noot van kritiek geven op de intro.

    Refereren aan een ‘minder fris stukje geschiedenis’ vind ik subjectief. Aangezien mensen als Jesse Lee Peterson erg dankbaar zijn voor slavernij.Het moraal onder zwarte mensen was nooit zo hoog zegt hij. En er bestonden zelfs bijna alleen maar gezinnen. Met trotse vaders aan het hoofd( en dames met lange gekapte haren grappig detail:) En mensen namen eer in hun taken.

    Ook was niemand van ons erbij. Misschien waren er toen wel mensen die het NAP actief hebben aangewend en hun houder van zich af hebben geslagen (of zijn gevlucht ) om eigen geluk na te streven. (NB er waren ook houders die goed voor hun slaven zorgden)
    Als ze dat niet hebben geprobeerd ( of daarin niet zijn geslaagd) is dat toch niet de schuld van iemand heden ten dage? Dat was dan gewoon een gemiste kans voor die mensen. Klinkt simpel maar zo moeilijk is het ook niet. Het leven geeft niet iedereen een zelfde situaties. Dat wensen is iets anders.

    Ook voedt zo’n uitspraak een collectief en vals schuldgevoel en het bevestigd mensen die (hun) verre verre verleden haten dat dat terecht is. En zo werk je dan indirect mee aan white quilt. Een valse schuld die nooit ingelost kan worden want haat heeft altijd honger.

    Ook wordt er gezegd:

    ‘Anders dan bij het slavernij verleden kunnen de daders nog gestraft worden.’

    In die zin zit dus ook indirect een goedkeuring voor een straf voor slavenhouders. En dat toen die kans gemist is. Maar dat in deze kwestie van het artikel ‘ingehaald’ kan worden omdat het meer recentelijk speelt.
    Hoe is dat logisch? Die tijd was niet van ons. Wij hebben nu een andere tijd.

    Over zulke uitspraken glij ik dus uit.

    Want nog even en we kunnen als libertariers in een collectief achter meneer Beckman aan die heel veel subjectiviteit aan de dag legt in zijn artikel over racisme. Waaronder:

    ‘Eigenlijk zou de hele mensheid excuses moeten aanbieden voor alle misdaden die ooit zijn gepleegd’

    Ik verzet me tegen zulke uitspraken. Het is belerend en onjuist.

    Over dit stukje intro zou ik willen vragen:

    Wat is vanuit libertarisch perspectief de ( meest) principiële koers die genomen kan worden als het aankomt op slavernij verleden ( en excuses) en welke positie krijgt de eigen verantwoordelijkheid ( toen en nu?)

    nu hoop ik dat de vraag er goed staat.

    • Hi MvL. De vraag *** Wat is vanuit libertarisch perspectief de ( meest) principiële koers die genomen kan worden als het aankomt op slavernij verleden ( en excuses) en welke positie krijgt de eigen verantwoordelijkheid ( toen en nu?) ***
      Zoals ik het zie is er geen enkele reden voor excuses. De reden daarvoor is deze. Ben je verantwoordelijk voor wat de huidige regering belooft of doet? In naam van Nederland? Draag jij persoonlijk schuld voor wat er in Srebrenica is gebeurd of wat er in Afghanistan is gebeurd of burgerdoden bij Nederlandse F16 bombardementen in het Midden Oosten? Of ben jij persoonlijk verantwoordelijk voor eventuele foute handelsactiviteiten of omkoping door NL multinationals nu? Volgens mij niet. Waarom zou je dan opeens wel verantwoordelijk zijn voor dit soort daden als ze eeuwen geleden hebben plaatsgevonden?

      Ik kan me niet vinden in de uitspraak van Karel Beckman, ik weet ook niet precies hoe hij het bedoeld heeft en in welke context.

      Zorg dat mensen zich schuldig voelen en je kan ze overheersen. White guilt is de erfzonde in een modern jasje. En wordt gebruikt om mensen te onderwerpen. Letterlijk te laten knielen. Ziek!

Comments are closed.