Op de Aziatische luchthaven waar ik gisteren vertrok, was het heel stil.
Tegen betaling van 15 euro werd mij een test afgenomen. Een kwartier later werd mij medegedeeld dat ik negatief was en mocht ik inchecken.
Drie dagen tevoren had ik mij op een andere locatie al dezelfde test laten afnemen. Ik herhaalde deze test twee dagen later. Beide uitslagen waren positief.
Ook de uitslag van de langer vergende PCR-testen is wisselend. Een medereiziger liet zich op de luchthaven van Istanbul een PCR-test afnemen. De uitslag was positief; een naar zijn hotel ontboden arts nam de volgende ochtend een nieuwe test af met een negatief resultaat.
Het hoofd van de quarantaine op de luchthaven vertelde mij gisteren, dat hij niet in de testen gelooft. Hij is niet de enige.
Inmiddels richt de vigerende paniek een gigantische schade aan.
Het reizigersverkeer wordt sterk belemmerd en 65 procent van de vliegtuigen staat aan de grond. De vliegtuigen die wel vliegen, zijn zeer licht beladen. Hebben ooit zo weinigen zoveel schade berokkend aan zovelen?
Hotels in de meeste landen klagen steen en been. Bezettingspercentages tussen de nul en de tien procent zijn heel gewoon. In een hotel van 634 kamers was ik de enige gast en in het laatste hotel waar ik verbleef waren er van de 151 kamers vier bezet. Dat kwam doordat mijn verblijf in een weekeinde viel. Nadit weekeinde zakte de bezettingsgraad tot nulÂÂÂÂÂ procent.
De enorme concurrentie in het hotelwezen leidt tot absurde prijzen. Een grand suite van 120 vierkante meter met ontbijt en toegang tot de executive lounge voor een bedrag tussen de 50 en 100 euro is nu heel gewoon: een bonanza voor de reiziger, maar een ramp voor het hotel en de hotelwerkers de op nonactief gesteld zijn en geen geld meer hebben om het schoolgeld van hun kinderen te betalen.
Corona staat als doodsoorzaak lang niet bovenaan, maar schijnt om redenen van opportuniteit veel aandacht van politici te genieten. Men vraagt zich af, waarom de immer zo bezorgde overheid bereid is op basis van corona een hele economie te ontwrichten en tallozen tot de bedelstaf te brengen, terwijl ten opzichte van de jaarlijks een veelvoud aan slachtoffers vergende tabaksindustrie een aanzienlijk grotere tolerantie aan de dag wordt gelegd.
Hugo van Reijen
Dat zijn vragen (in de laatste alinea) die ik ook stel. Maar de bange schapen om mij heen, inclusief zelfverklaarde ‘alpha-mannen’ wilen niet luisteren. Er zullen meer mensen doodgaan aan de gevolgen van armoede veroorzaakt door coronabeleid dan door corona zelf.
Semi off topic: Gisteren had ik een “Close Encounter” met echte raamambtenaren. Twee van hen stonden achter evenzoveel ramen van de Stopera in 020. Aan de Waterloopleinkant waar ik bij de Ekoplaza wat kocht, liep ik naar buiten en zag ik ze staren over het lege marktplein. Dat is al een treurige plek als de kramen open zijn, maar nog treuriger nu alles dicht is en er werkzaamheden aan het plein zijn. Ik bleef even staan om deze authentieke levende raamambtenaren te observeren. Zij bleven uit het raam staren. Ik zwaaide naar hen. Zij zwaaiden niet terug. Eentje voelde zich blijkbaar betrapt en liep weg. Spannend!
Maar wat doen dit soort lamzakjes daar? Komen zij als een van de weinigen naar kantoor om uit het raam te staren? Nu de lelijke Stopera toch leeg staat mag het onding gesloopt worden van mij. Dan kan er misschien een echt plein worden gemaakt van het Waterlooplein.
De overheid ziet het als plicht de bugers te beschermen tegen gevaren en zal het gemotoriseerde verkeer daarom verboden worden. Wereldwijd vallen er jaarlijks namelijk miljoenen doden en gewonden in het gemotoriseerde verkeer en uit oogpunt van veiligheid en niet langer naar het economisch belang te kijken, hebben overheden met onmiddellijke ingang besloten al het gemotoriseerde verkeer te verbieden. Het Nederlands ministerie van verkeersveiligheid en welzijn en OMT komen vandaag, na spoedoverleg, met een persverklaring naar buiten. Duidelijk is al wel dat er forse boetes zullen worden uitgedeeld aan degene die om wat voor reden dan ook met de auto, vrachtauto of bus de weg opgaan.
Economische belangen zullen hoe dan ook vanaf nu moeten wijken voor veiligheid en mensen elkaar in het verkeer niet langer in gevaar kunnen brengen. Er zullen speciale steunmaatregelen komen voor ondernemers die door deze maatregel in financiële problemen komen, er wordt voor iedereen gezocht naar andere middelen van vervoer. Voorlopig is er een avondklok ingesteld, is het thuisblijven en geen bezoek meer ontvangen en vooral “bek houden!”. Vergeet niet: “We doen het voor de zorg, we doen het voor de ouderen”.
Het klinkt absurd, maar dit gaat er ook komen. De ontwikkeling van de electrische en zelfsturende auto is een tussenstap, maar straks wonen we in megasteden, waar alles met het OV gedaan moet worden en zelf autorijden wordt gezien als wat zonder mondkapje lopen nu is: poging tot moord.
Er rest mij slechts 1 (zegge : één) vraag.
Waarom kom je terug Hugo?
Goed geraden: dat doe ik inderdaad niet, tenzij zo nou en dan voor een kort bezoek, maar voorlopig zeker niet.
Het kan verkeren. Jouw bericht verheugt mij.
De tuchtigingen die het leven met zich mee brengt, gaan aan vele mensen voorbij of komen niet zo erg hard meer door. Misschien is dat goed. Misschien ook niet. In een samenleving die op ruil
gebaseerd is, merkt een mens het onmiddellijk als hij geen product of dienst meer te bieden heeft waartegen men bereid is te ruilen. Geld heeft een camouflerend effect. Zeker als men wat gespaard heeft. Of geld (massaal) wordt bijgedrukt. De mens krijgt al snel de indruk dat met trucs bepaalde wetmatigheden te ontlopen zijn. Voeg daar aan toe het gegeven dat de mens lui en opportuun is en de mens zal zijn indruk maar wat graag institutionaliseren en leiden tot de opvatting dat economie een construct is. Een mens hoeft alleen nog maar mee te doen. Met wat of hoe is irrelevant. Streven naar resultaat of gewoonweg je stinkende best doen, het kan achterwege blijven.
Alles failliet laten gaan betekend afhankelijkheid creëren. Afhankelijkheid maakt macht. Macht maakt invloed. Dit komt vaker voor in een crisis maar deze keer weten de centrale bank via algoritmes geld bij te drukken waardoor het op de financieel markt lijkt of er niets aan de hand is. Dat is een poppenkast die ervoor zorgt dat de kapitaal krachtige niet gaan demonstreren. Die zien onlangs de enorme inflatie hun vermogen groeien. De middenklasse en kleine mkb (minder kapitaal krachtig) Nederland wordt alsmaar afhankelijk van staatsteun (of lening) wat ongetwijfeld wordt omgezet in voorwaarden die ervoor zorgen dat je indirect besluiten neemt die in de agenda passen van de overheid. En dit is een wereldwijd fenomeen, welcome to The Great Reset.
Er wordt duidelijk een agenda, vrijwel wereldwijd, uitgerold. Als we strikt naar de feiten kijken zien we, in economische zin, dat het volledige MKB kapot gemaakt wordt ten faveure van online businesses. Daarnaast is het thuiswerken enorm toegenomen met bijbehorende afnemende druk op het wegennetwerk en andere vervoersentiteiten. Als je een klimaatwappie bent, zul je daar waarschijnlijk verheugd over zijn. In sociale zin wordt de menselijke saamhorigheid afgebroken. Geen niks meer eigenlijk. In Frankrijk, zo las ik op zerohedge, is het de bedoeling dat werknemers social distancing apparaten om hun nek dragen die gaan piepen als iemand te dichtbij komt. Voor wie het nog niet helemaal duidelijk is dat je een staatsslaafje bent, nu mag het kwartje toch wel gaan vallen. Waarom de verzamelde elites dit zo graag willen, daar kunnen we alleen naar raden. Het zal wel iets met macht en meer macht te maken hebben.
Geloof niet dat het opzet is; ik denk eerder domheid, gecombineerd met politiek opportunisme,
zoals die bij alle overheden bestaan.
Nee, niet alle overheden tegelijk, overal ter wereld. Zo dom zijn ze nu ook weer niet.
Verwar nooit domheid met kwaadaardigheid.
Comments are closed.