NS personeel krijgt er 9,25% loonsverhoging plus nog wat bonussen bij. Daar houdt dat personeel minder dan 4% netto van over, terwijl het de NS meer dan 11% kost.

Een enkeltje afgrond voor de meeste bedrijven.

In totaal kost dat feestje de NS meer dan € 200 miljoen extra per jaar, waarvan  ca € 130 miljoen naar de overheid gaat.

Dus wie is de winnaar?

Los het probleem van de 12 % inflatie nu eerst eens fundamenteel op: stop die nutteloze sancties waar Putin van profiteert. En als dat te lastig is: belast de loons-verhoging niet, Dan krijgt de overheid nog steeds evenveel als voorheen, hoeven bedrijven minder aan hun klanten door te berekenen (inflatiespiraal) en verlaag je de kans op faillissementen.

31 REACTIES

  1. NS is niet eens een privaat bedrijf

    Maar een door de staat bekostigd bedrijf

    NS is het toonbeeld van corporatisme, waar libertariers juist altijd zo tegen waren. De versmelting van staat en kapitaal

    • Eens, we zijn ook tegen deze schijnprivatisering, vooral bedoeld om de minister te beschermen tegen het falen van de NS. Opeens is er gedeelde verantwoordelijkheid en kan iedereen comfortabel naar elkaar wijzen bij problemen en is er een baantje bijgekomen voor falende politici

    • Ja, precies

      Maar als wij zo’n NS dus betalen, zouden wij er zeggenschap over moeten hebben. En als ik het betaal, vind ik dat de arbeiders daar normaal betaald moeten worden.

      En als ze slecht behandeld worden, snap ik dat ze gaan staken.

  2. Daar komt ook bij…

    Je mag niet staken, zeg je. Ja, maar wat niet mag kan wel.

    Het is een beetje als met het spelletje risk. Als je dat weleens gespeeld hebt, weet je hoe het werkt. Je gaat afspraken aan met je medespelers. Maar, of je je eraan houd? Dat ligt altijd nog in het midden.

    Die stakers hebben zoiets van, wij eisen meer loon. Wij draaien hier de tent, dan kunnen we ook de stekker eruit halen. We slaan met de vuist op tafel, dit zijn de eisen. Dit is toch allemaal heel logisch, dat het zo werkt

    Als ik manager van zo’n bedrijf zou zijn, zou ik het ook begrijpen allemaal en zou ik er niet huilerig om gaan doen. Het blijft gewoon een touwtrekken tussen belangen. Belangen van bezitters en werkers. De vrede die gevonden word, is altijd relatief, tijdelijk. Er kan een evenwicht ontstaan, maar dit staat niet vast, is niet in steen gebeiteld.

    Net als met normale menselijke relaties. Je kan zeggen : je mag niet vreemd gaan,tegen je vriendin, of vriend

    We hebben een relatie, je gaat niet vreemd

    Maar, zo werkt de realiteit toch niet. Hij/zij gaat misschien wel vreemd en zegt tegen je : je gaat nu je gedrag veranderen, anders ga ik bij je weg, of ga steeds vreemd etc. Hij/zij slaat met zijn/haar vuist op tafel

    We hebben het hier over machtsstrijd. Iets dat libertariers nooit zo snappen. Maar het is iets dat niet valt weg te denken, in menselijke, maatschappelijke relaties.

    Als je individualist bent als werker bij de NS. Waarom zou je dan niet staken om je eigen bestaansminimum te vergroten? Kruipen voor de baas, is dat individualisme? Je rug breken, voor het kapitaal van de managers. Dat is de kapitalistische perceptie van individualisme?

    Je mag niet staken, zegt de staat, zegt de manager verontwaardigd. Nou en, denkt de staker. Val dood, denkt de staker.

    Wat zeggen we nog meer. Ja, in een libertarische samenleving, zouden private spoorwegbedrijven ontstaan. Deze zouden betere lonen bieden en er zou niet gestaakt hoeven worden, want de mensen zouden naar die bedrijven gaan. Dit gebeurt alleen niet, natuurlijk. Voor nu hebben we met deze situatie te maken. En dus bijten mensen van zich af.

    Libertariers zijn altijd boos over staatskapitalisme/corporatisme, maar verdedigen dat wel, hier, nu. KLM is zielig, de NS is zielig? Huh….

    Ik zeg tegen libertariers, wil je dat die staking stopt? Ok, zet een treinbedrijf op, dat met betere arbeidscontracten komt. Dan kunnen de arbeiders van de NS daarheen gaan. Dat zou libertarische praxis zijn.

    Nu doe je precies hetzelfde als wat de VVD doet. Zeuren over stakers en het verdedigen van grote, quasi private bedrijven

  3. We kunnen geen concurrerend trein bedrijf beginnen, zeg je nu

    Manders kon wel belasting ontduiken etc, dat was ook libertarische praxis. Het is een beetje akelig afgelopen voor hem, maar het was wel actie. Even los van of je het er eens/oneens mee was, het was praxis.

    Lysander Spooner, had een postbedrijf, dat met het staats post bedrijf concurreerde en dat mocht niet etc, maar dat deed hij toch wel. Anarchistische praxis. Instituties buiten de staat om creëren.

    Ik ga dit alles trouwens ook niet doen….Geen zin in…

    • er zijn een aantal mensen bezig met agorisme, dat gaat een beetje de kant op die je beschrijft, lekker zelf regelen maar dan onder de radar blijven

      • Agorisme, is de meest geloofwaardige libertarische stroming

        Wat mij betreft, dan

        Maar, een agoristische treinsector, zal moeilijk worden. Of je moet metro’s aanleggen ofzo, geheime metro’s haha

        Ja, over het staken…Die NS mensen worden echt opgewerkt hé, door dit semi private staatsbedrijf. Als je wordt uitgebuit, ga je toch van je afbijten. Dat is menselijk, natuurlijk, gezond. Zelfverdediging = gezondheid.

        Waarom zou je partij kiezen voor de walgelijke NS managers/bureaucraten ? Maar goed, moeten jullie zelf weten

  4. Staken is contractbreuk. Daar wordt je normaal voor de rechter voor gesleept en de schade wordt op je verhaald. Dat een dergelijk misdrijf hier bij wet is toegestaan, geeft wel aan wat voor bananen monarchie het hier is.

    • Je snapt de geschiedenis van Europa, van industrialisatie en van klassenstrijd niet zo

      Als je je daarin gaat verdiepen, kan je het allemaal beter plaatsen.

      Daarnaast, snap je ook de machtsdimensie niet. Arbeiders maken alles, laten alles draaien en kunnen als ze willen de boel ook laten instorten. De arbeidersklasse en middenklasse, kan zonder de managers. De managers kunnen niet zonder arbeiders/middenklasse. Zodra arbeiders en middenklasse dit snappen, kunnen ze de boel dus laten vallen. Als een baksteen

      Trouwens, als het bij wet niet verboden is, is het dus technisch gezien geen misdrijf.

      En ook als het wel ‘verboden’ was, zouden mensen nog steeds gaan staken, ook als jij dan moet huilen. En ze kunnen staken, omdat ze dus zo cruciaal zijn voor het bedrijf. Ze zijn eigenlijk het bedrijf en kunnen dus eisen stellen. Als managers staken, maakt niemand dat wat uit, dan draait het bedrijf nog door. Als arbeiders staken, bestaat het bedrijf niet meer.

    • Burgers mogen niet in opstand komen tegen een staatsbedrijf? Dat is libertarisme?

      NS is libertarisme? NS bureaucraten?

      • Hou toch op met die onzin! Voor iedere arbeider 10 robots. Die bouwen elkaar, zonder dat er een arbeider aan te pas komt.

        Zonder manager zou een arbeider niet weten of hij van voor of van achteren leeft. Wel van de vaardigheden van managers gebruik maken om überhaupt iets te kunnen produceren en nog te beroerd zijn om ze daarvoor te betalen?

        Het doet er geen zak toe met wie je een afspraak maakt, zodra je ergens je handtekening onder zet heb je die afspraak na te komen.

      • Welke robots?

        Welke vaardigheden van managers?

        No Gods No managers !

        zodra je ergens je handtekening onder zet heb je die afspraak na te komen.

        Ik heb helemaal niets na te komen. Als je me niet goed betaald, mag je de tering krijgen met je ‘afspraken’

        Non agression principle? I didn’t sign shit !

  5. En maar doorgaan die trolkots hier neer te plempen! je werkt vrijwillig voor de NS, Je kan ook chauffeur bij een private transportfirma worden. Die NS-gasten zijn gewoon te beroerd om de verantwoordelijkheid voor hun daden te nemen!

    • @Peter. Je hebt twee vrijheden. Economische vrijheid. En individuele vrijheid. Met elkaar verbonden door de morele component van het NAP. “Linkse” mensen hebben problemen met economische vrijheid en denken in termen van arbeid en kapitaal. “Rechtse” mensen hebben problemen met het anarchisme, de individuele soevereiniteit.

      Nayako heeft veel kennis van de verschillende stromingen maar heeft zoals hij zelf toegeeft problemen met economische theorie. Ik heb dingen opgestoken van Nayako. Er zijn ook zwakke punten. In een diensteneconomie is kapitaal minder belangrijk, en bovendien vindt er een rolverwisseling plaats tussen arbeider en ondernemer. Als de arbeider in het weekend zwart bijklust. Of als de arbeider ’s avonds taxi diensten verricht met zijn auto. Is er rolverwisseling tussen arbeider en ondernemer. Kapitaal, arbeid, het is niet zo zwart wit. Als “linkse” theoretici graag zien.

      Daarnaast provoceert Nayako soms een beetje, volgens mij. Loop niet met open ogen in dat opgezette valletje….

      • Ratio, er valt helemaal niets op te steken van linkse waanideeën. ik ben dat getrol spuugzat!

        Je zet vrijwillig je handtekening onder een arbeidscontract. Als je niet tevreden bent met het overeengekomen loon onderhandel je opnieuw. Maar de werkgever staat in zijn recht de oude afspraak te handhaven.

        Als het je niet bevalt, ga je weg, mits je contract per direct opzegbaar is. Je gaat je werkgever geen schade toebrengen door te staken. Dat recht heb je niet.

        Dit heeft niets te maken met gebrekkige economische kennis. Wel alles met moraliteit.

      • Daarnaast provoceert Nayako soms een beetje, volgens mij. Loop niet met open ogen in dat opgezette valletje….

        Ja, ik provoceer wel een beetje, soms

        Je gaat je werkgever geen schade toebrengen door te staken. Dat recht heb je niet.

        Kijk je naar de wereld, vanuit rechten. Of zie je de wereld als een botsing tussen machten. Staatsmacht, individuele macht, macht van werknemers, macht van mannen, macht van vrouwen etc, etc,

        Dit is een kwestie van smaak. Waar geloof je meer in? Recht of macht? Wat gaat er vooraf aan recht? Macht? Of staat recht op zichzelf?

        Stel dat ik een werkgever ben. Het zijn lastige tijden, mensen kunnen moeilijk goedkope huisvesting vinden. Vervolgens laat ik mijn werknemers, keihard werken en ik schreeuw tegen ze. Ze krijgen een hekel aan mij. Sommige gaan de boel saboteren, als een wraakactie. Ze jatten iets, of ze gaan staken en overal vertellen ze hoe slecht ik ze behandel. Ik zou dat zelf goed begrijpen, met of zonder ‘contract’. Want, uiteindelijk gaat de wereld niet over contracten en handtekeningen

        Ik ben getrouwd met een vrouw. Op een contract, staat dat God ons verbonden heeft en dat we voor ‘de wet’ samen zijn. Maar, mijn vrouw vind mij op een gegeven moment een beetje een klootzak. Ze verwerpt het ‘contract’ en ze gaat vreemd. Haar wil, is groter dan de wet, dan de traditie. Als zoiets zou gebeuren, zou ik het wel begrijpen. Veel mannen gaan dan boos doen, want er stond in een contract dat ze niet vreemd zou gaan. Ze hebben dat contract heilig verklaart en ze snappen niet hoe de wereld werkt

        Als we het over de libertarische theorie hebben. De economische theorie. Dan gaat dat uit van een wereld waarin er perfecte concurrentie is. Een rot bedrijf, word gewoon weggeconcurreerd. Een slechte huisbaas, word weggeconcurreerd. Maar, we zitten helemaal niet in zo’n situatie. We zitten in een maatschappij vol van economisch privilege. Kijk naar de NS. Zij heeft geen concurrentie. En dus komt links met acties, om mensen tegen die economische machtsblokken te beschermen. Dat is toch logisch. Als mensen niet van zich afbijten, worden ze steeds meer gebruikt. Zeker als een bedrijf niet eens concurrentie heeft. De NS stakers zijn libertariers, ze verzetten zich tegen staatsmacht. NS is staatsmacht.

        Wel alles met moraliteit, zegt je. Uiteindelijk is ook moraliteit een individuele keuze. Als puntje bij paaltje komt. Uiteindelijk ben ik degene die bepaalt wat ik moreel houdbaar vind en ik ben degene die met de consequenties te dealen heeft. Als ik staken niet moreel houdbaar vind, doe ik het niet. Als ik vlees eten niet moreel houdbaar vind, doe ik het niet etc, etc.

        Daarnaast kan je zeggen. Staken is immoreel. Maar mensen keihard laten werken voor jouw mega salaris, dat is niet immoreel? Het is maar hoe je het bekijkt.

      • We hebben dus een staatskapitalisme, een corporatisme. Een NS, die semi privaat is.

        Dit bedrijf kan doen wat het wilt, want het heeft geen concurrentie. Het kan de prijzen opvoeren en de werknemers uitzuigen.

        Wat doet libertarisme hiertegen? Het voert de liberale theorie consequent door en zorgt ervoor dat concurrentie het machtsblok uitdaagt. Een andere NS, moet betere voorwaarden bieden en zonder kleerscheuren komen we van het probleem af. Maar, dit doet de libertarische beweging niet, want zij heeft niet zoveel macht.

        Wat doet links hiertegen, tegen dit machtsblok? anarchistisch links, socialistisch links? Zij saboteert de boel. Zij gaat een fysieke strijd aan met het machtsblok.

        Dit laatste blijkt succesvol. En dus doen mensen het, want mensen willen succes in hun leven. Ze willen hogere lonen. Dat is heel natuurlijk

        Libertarisme kan dit wel verwerpen, maar als zij zelf niet met iets beters komt, dan heeft het niet zoveel recht van spreken. Waar is die libertarische strijd, waar is dat concurrerende treinbedrijf, dat met betere voorwaarden komt? Snap je wat ik bedoel. Je kan kritiek op links hebben, maar laat dan zien wat jullie doen voor de arbeidersklasse en middenklasse. Libertarisme is toch een volksbeweging, was het idee?

        Kortom, als libertarisme het syndicalisme hekelt, moet zij met alternatieven komen. Alleen de etatistische status quo verdedigen, daar hebben we de VVD al voor.

      • Hou toch op met je linkse geOH! Je dood andere mensen niet, je neemt ze hun eigendom niet af en je belazert ze niet. Dat zijn universele waarden. Het is je vrije keus je daaraan te houden. Zo niet, dan zal je de consequenties moeten aanvaarden.

        Als je baan bij de NS je niet bevalt, dan wordt je vrachtwagen chauffeur of kaartjes verkoper bij de bioscoop of wat dan ook. Je gaat geen marxistische onzin lopen verkondigen, omdat je dat beter uitkomt. mensen die dat wél doen hebben het morele niveau van een natte krant.

      • Het is je vrije keus je daaraan te houden. Zo niet, dan zal je de consequenties moeten aanvaarden.

        Dat zeg ik toch….

        marxistische onzin lopen verkondigen, omdat je dat beter uitkomt

        Je snapt niet wat marxisme is. Ook in Sovjet staten, zou er nog gestaakt worden, maar dan tegen de staatsbedrijven. Er werd daar ook gestaakt, trouwens.

        Overal waar hiërarchische, grootschalige bedrijven zijn, die uit zijn op winst, zal er gestaakt worden, zal er frictie plaats vinden. Ook als jij dat ‘immoreel’ vind

        Staken heeft van zichzelf niet zoveel te maken met een specifieke politieke theorie. Het gebeurt gewoon, als mensen kwaad zijn

        Alsof die stakers het iets uitmaakt, wat jij van hun ‘morele niveau’ vindt. Zoveel invloed heb je niet

        Het is niet dat ze denken : Goh, Peter de Jong vind mij niet meer aardig, laat ik maar stoppen met deze staking en snel !

      • Je kan alleen kwaad op jezelf zijn. Omdat je die handtekening hebt gezet. Alleen dit soort liederlijke karakters schuiven af en lopen weg van hun eigen verantwoordelijkheid. Ik heb het helemaal gehad met je vergoelijken van die marxistische onderkruipsels. Gebruik je verstand voor je hier alles onder je linkse diarree bedekt of ga ergens anders de trol uithangen!

      • Jij ging hier serieus Anders Breivik verdedigen

        Maar ik ben ‘de trol’

        Jij vervuilt het libertarisme. Iedereen ziet het als een nazisme, door gasten als jij. Als jij overal verteld dat je libertarier bent, ziet men het als een fascisme

        Aanvankelijk was het geen fascisme. Rothbard baseerde zich op Spooner en Tucker en wat liberalen. Niet bepaalt fascistische denkers.

        Ja, Joop is ook een best leuke site

        En, verder ga ik niet meer met je converseren.

        Dit geld ook voor van die Hans Hoppe aanhangers. Door Hans Hoppe, denkt iedereen dat libertarisme = fascisme. Dat libertarisme = vrouwenhaat, haat voor zwarten etc.

  6. Niemand wint. Die kleine 10 procent is op zich al niet voldoende. Plus de verhoging jaagt de inflatie aan. Met andere woorden als het personeel al iets aan de verhoging heeft, is het slechts van korte duur. Heeft het personeel spaargeld is het sowieso de pineut.

    • Het is dan ook meer, het even laten zien van je tanden. Het is een waarschuwing, naar de bazen toe. Fuck niet met ons, want we leggen de hele boel plat

      Je baas is niet ‘je vriend’ zoals veel VVD stemmers het brengen. De baas is uit op winst, via jou.

      • Lopen een olifant en een muis over een brug. Zegt de muis tegen de olifant; Wat stampen we lekker! De prijs van goederen en diensten wordt bepaald door schaarste. Sommige diensten zijn schaars en sommige niet. Vandaar de prijsverschillen. Staken zorgt voor tijdige schaarste. Bovendien worden stakers in hun rol van consument getroffen door hun staking. Levertijden worden langer, prijzen gaan omhoog.

      • De manager is de muis

        Maar de olifant denkt dat hij de muis is

  7. Is broekzak-vestzak-verhaaltje. Vroegûh was het Nederlandse spoor in handen van private ondernemers. Deze wisten nimmer winst te maken en toen de auto betaalbaar werd en meer vrijheid bood, dreigde faillissement van de laatste twee spoorwegexploitanten. De boven ons gestelden bepaalden dat “openbaar vervoer” zo belangrijk was, dat ze de boel overnamen met belastinggeld en op kosten van de niet-gebruiker in stand hielden. Jaren later is de NS geprivatiseerd – volgens links dan – en opgesplitst in de NS en ProRail. Beide bedrijven zijn 100% in handen van de staat. De NS maakt – dankzij een monopolie, gegeven door de eigenaar – af en toe winst, maar ProRail draait standaard zo’n een paar miljard euro per jaar verlies. Geld dat niet wordt bijgepast door de gebruiker, maar – hoe wrang – vooral door de automobilist. De accijnzen die worden geroofd van de berijders van de heilige koe, verdwijnen in een algemene pot voor “onderhoud en aanleg voor auto-, spoor- en vaarwegen”.
    Deze loonsverhoging houdt de schaapjes weer even zoet. De sigaar komt uit eigen doos. 65% van de loonsverhoging gaat via loonbelastingen rechtstreeks de eigen kas weer in, het restant wordt afgeroomd door waanzinnige winsten op aardgas, accijnzen en BTW. Win/win. En die 200 miljoen? Die betaalt de autorijder.

    • Uhmmm, ja

      Ik ben het met je eens. Maar, de staking is ook meer gewoon een signaal. Tot hier en niet verder. Dont tread on me. Als je dat niet doet, wordt je helemaal opgebruikt, uitgeknepen.

      Ja, ik hou ook wel van openbaar vervoer. Ik zie er de waarde van.

      Als wij de NS betalen, dan vind ik dat de winsten terug zouden moeten vloeien naar de belastingbetaler. Het geld zou terug de gemeenschap in gestopt moeten worden

      Of, wij moeten zeggenschap hebben over het bedrijf, op een of andere manier.

    • Het treinkaartje werd ook nog een gesubsidieerd. Na de privatisering kon de overheid die subsidie ineens in eigen zak houden. Fair was geweest de belastingen te verlagen met het uitgespaarde budget voor die subsidies.

  8. Treinen zijn niet alleen een plaag voor de portemonee. Ook voor de omwonenden: https://www.parool.nl/amsterdam/omwonenden-centraal-station-gek-van-het-treinlawaai-en-het-wordt-alleen-maar-meer-kan-geen-raam-openzetten~bb464203/

    Ik zit op z’n tijd graag in de trein. Kan ik wat lezen onderweg of een beetje uit het raam turen en nadenken.

    Een paar weken geleden zat ik op een lang stuk in de 1e klasse. Ik had voor de gelegenheid een weekend-abonnement genomen waarmee dat goedkoper is dan een los kaartje (2e klasse).

    Zit je dan. 1e klasse. Op stoelen die oncomfortabel zijn, best vies ook. In een cabine met opvallend veel tuig, voornamelijk type cultuurverrijker uit Amsterdam-West, dat meereist. De conducteur laat zich niet zien of loopt er snel doorheen ‘goedemiddag’ mompelend.

    Mocht dit fenomeen verdwijnen, zal ik mijn incidentele leesmomentje missen, maar de dure treinen en de vieze troep niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in