Dag en nacht biedt de internationale luchthaven van Dubai een schouwspel waaraan geen enkele luchthaven op het Europese continent kan tippen. Limousines rijden af en aan.

Wie arriveert in business class of first class op Emirates Airlines wordt met een gechauffeerde wagen onmiddellijk gratis getransporteerd naar de plaats van zijn keuze.De enige voorwaarde is dat deze plaats zich bevindt binnen de United Arab Emirates, ook al bedraagt de afstand vanaf de luchthaven 400 kilometer.

Juweliers, warenhuizen en talrijke winkelcentra doen goede zaken en de 40.000 hotelkamers welke Dubai telt zijn permanent met gasten gevuld. Wie vertrekt vanuit Dubai kijkt op de luchthaven zijn ogen uit.

De eersteklas lounge van de Emirates Airlines lijkt meer op een paleiszaal dan een wachtkamer. Tenminste honderd verschillende schotels staan hier 24 uur gereed, voorzien van een variëteit van spijzen en dranken die doet vergeten dat men zich hier bevindt in het midden van een woestijn.Wat is het, behalve de oliestroom, die het aantal bezoekers van Dubai steeds doet toenemen?

01. En benijdenswaardige geografische positie op enkele uren afstand van Europa, Afrika en het Verre Oosten.

02. Zeer goede faciliteiten voor het houden van bijeenkomsten en congressen.

03.Een grote schare buitenlandse arbeidskrachten die klaar staat om in alles te voorzien wat bezoekers nodig hebben.

Deze arbeidskrachten vormen 75 procent van de bevolking. Wie werkt heeft, mag er in;; wiens contract afgelopen is, vertrekt.

04. Afwezigheid van criminaliteit; de straten zijn 24 uur veilig. In tegenstelling tot Schiphol is de luchthaven vrij van zakkenrollers en tasjesdieven.

05. Lage belastingen en zeer lage invoerrechten.

06.Politieke stabiliteit.

[Red: wat er al niet mogelijk is; wat een verschil met Nederland!]

4 REACTIES

  1. Ik ben vier keer in Dubai geweest en het is er best heel aardig te noemen. Wel warm in de zomer. (temperaturen van bijna 50 graden vormen geen uitzondering) Ze komen ook continu met nieuwe projecten. Inderdaad wordt er en masse gebruik gemaakt van gastarbieders, veelal uit zuidoostazie, die voor ongeveer 100 euro per maand in de hospitality of in de bouw (bij 45c) werken. Zij checken niet in bij de first class van Emirates maar liggen soms nachten voor hun vlucht al op de luchthaven aangezien hun visum afgelopen is en ze geen geld hebben voor een visumvlucht naar bijvoorbeeld Iran. Ze moeten daarom al het land uit (lees de douane gepasseerd) zijn voordat hun visum is verlopen. Doen ze dat niet staat er een boete op van enkele duizenden dirhams per dag.
    In het Burj al Arab glinsterde zo’ n beetje alles. Overdaad schaadt niet moet het motto geweest zijn van de architecten de sheikhs die de opdracht tot de bouw ertoe gaven alsmede de interiordesigners.
    Op zich best leuk om een keer naar Dubai toe te gaan. Persoonlijk zal ik aanraden om dat tussen oktober en november te doen. Vergeet dan niet om een soukh te bezoeken. Met name een aanrader indien je van goud houdt.

  2. [1]
    Een klein technisch detail.
    Volgens mij kan iemand noch in Dubai noch in enige andere plaats de douane passeren zonder in het bezit te zijn van een instapkaart.
    De passagiers die kamperen op de luchthaven wachten naar ik begrijp op een aansluitende vlucht.

  3. [1] Zeg Tarno, jij bent toch ook verzot op goede wijnen daar in het buitenland ? Echter ik zit hier nog met een levering aan jou in Amsterdam. Doe gewoon en betaald die wijnfactuur.

    Ik heb hier de bestelling van begin 2006 en de verzending van de goederen.

    de heer Hillenius hoofd onderzoek en fraudebestrijding

Comments are closed.