Iedere week komen op Schiphol enkele tientallen vluchten aan uit de Nederlandse Antillen, Aruba en Paramaribo.
Op deze vluchten wordt een zeer klein percentage ingevoerd van de hoeveelheid drugs die Nederland bereikt.Deze vluchten zijn echter door de Minister van Justitie uitverkoren vooreen zware extra controle.

Zodra de betreffende vliegtuigen landen, worden zij omringd door zes douanevoertuigen.
Voor de passagiers is een extra ruimte afgebakend waar zij samen met hun bagage aan een controle onderworpen worden. Het is niet uitzonderlijk dat een passagier door deze controle een vertraging van twee uur ondervindt. De behandeling van de passagiers bevat een aantal discrinatoire elementen. Blanke reizigers mogen vaak doorlopen, reizigers met een kleur worden staande gehouden en ondervraagd.
Tientallen ambtenaren zijn bezig, de passagiers te ondervragen, te visiteren en hun bagage te doorvroeten.Dat reizigers in extreme mate vernederd worden, is geen uitzondering.

De kosten van de operatie zijn gigantisch, zowel gerekend in geld als in menselijk leed.
Wat is het doel van deze exercities die veel geld kosten, maar slechts weinig drugs tegenhouden?
Het is duidelijk dat hier door de overheid met veel kosten een grote show wordt opgevoerd die de indruk moet wekken dat de import van drugs tegengegaan wordt.

Op zichzelf is het reeds vreemd dat tussentwee delen van hetzelfde Koninkrijk controles uitgevoerd worden.Nog een stapje verder en de overheid gaat ook alle automobielen onderzoeken die van Utrecht naar Amsterdam rijden of van Amsterdam naar Haarlem.

Als de overheid werkelijk geïnteresseerd was in het tegenhouden van drugs, zou een betere controle uitgevoerd moeten worden aan de kusten van de Nederlandse Antillen.
En de professionele smokkelaars?
Die reizen nu van Sint Maartennaar Parijs en latenhun koffer doorlabelen naar Amsterdam.

6 REACTIES

  1. Ik denk -al heb ik dit soort controles zelf niet meegemaakt- dat dit soort poppenkast wordt opgevoerd om de schijn op te houden dat vliegvelden waterdicht te beveiligen zijn, terwijl Schiphol zo lek als een mandje blijkt. Donner en zijn kornuiten hebben zowiezo vreemde prioriteiten op Schiphol. Zo blinkt Schiphol altijd uit in enorme rijen voor de douane, waar dit helemaal niet nodig hoeft te zijn, want als men 6 douanehokjes bemant in plaats van 1 of 2 dan ben je er zo doorheen. Net als in het buitenland.
    De Nederlandse overheid laat geen middel en kans onbenut om haar incompetentie te laten zien.

  2. Eind april als Blanke reizigers vanuit Lima vliegend ben ik door z’n klote controle een uur van mijn vrijheid beroofd. De vragen die de Douane stelt gaan nergens over.

    Douane Ambt:
    Waar komt u vandaan? (dat weet ie al vluchtnummer etc)

    Douane Ambt:
    Waarom bent u in Lima geweest?

    Ik:
    Dat is privé!

    Douane Ambt:
    Als u niet antwoord mag u meelopen voor verder onderzoek

    Ik:
    Ok op bezoek geweest bij mijn schoon familie.

    Douane Ambt:
    Waar is u vrouw?

    Ik:
    Ik ben niet getrouwd!

    Douane Ambt:
    Waar is uw vriendin?

    Ik:
    Thuis.

    Douane Ambt:
    In Lima.

    Ik:
    Nee in Nederland

    Douane Ambt:
    Waarom reist u niet samen naar Peru?

    Ik:
    Dat is privé gaat u niks aan

    Douane Ambt:
    Mag ik uw boardingpass zien

    Ik:
    Een Boarding pas is om te boarden niet om uit te stappen ik heb hem dus niet meer!!!

    Douane Ambt:
    Mag ik uw ticket zien?

    Ik:
    Ik ben klaar met vliegen mijn E-ticket ligt in de prullenpak in Lima!

    Douane Ambt:
    U mag meelopen met die mevrouw voor verder onderzoek later…

    Ik:
    Waarom??

    Douane Ambt:
    ……..

    Ik:
    Facist…en….
    Ze weten niet waar ze het moeten zoeken, lastige klanten zoals ik die niet gediend zijn van al die nutteloze vragen worden er ook uitgepikt om samen met de voornamelijk Antilliaanse en Peruaanse medereizigers na lang wachten weer lastig te worden gevallen met vragen en visitage van de (hand)Bagage. Het resultaat is 0,0 en irritatie enorm vooral omdat ze zoeken naar een speld in een hooiberg ! Dit is gewoon zeer slecht en wellicht vlieg ik voortaan Europa elders binnen om deze onzin te ontlopen.

  3. Passagiers die uit Lima via Madrid of Parijs Europa binnenkomen,ontlopen deze controle.
    De KLM-vlucht uit Lima stopt onderweg op Bonaire. Dit verhoogt de attractie voor de douane.

  4. Maar nog kijkt de douane op Schiphol soms naar wat er op je bagagelabel staat en als daar CDG plus AMS op staat dan zijn ze eveneens gerechtigd om controles uit te oefenen.

  5. Ik maak dit regelmatig mee als ik van mijn vakantie in suriname ga genieten, waar ik overigens een niet al te gering bedrag voor betaal.Ik snap ook niet hoe de profilering in elkaar steekt. Een paar jaar geleden werkte ik nog voor Buitenlandse Zaken en werd na mijn vakantie in suriname nou niet al te vriendelijk behandelt door de douane aan beide kanten (Suriname en Nederland) Heel fijne terugkomst dit soort ludieke acties en motiveren mij weer voor 110% om mij in te zetten voor de nederlandse samenleving.

    Overigens moet je als donkere reiziger ( Zeker met een arabisch uiterlijk) tegenwoordig al; helemaal oppassen. Reis momenteel veel voor mijn werk en het verhaal van Drallas komt mij maar al te bekend voor……

    Lang leve de utopie van de nederlands multiculturele samenleving……

Comments are closed.