Al verscheidene jaren wordt ons beeldscherm geteisterd door walgelijke postbus51 reclames en door de overheid gesubsidieerde campagnes die ons niet alleen doen walgen maar ook nog eens een flinke bom duiten kosten.

Erger nog is de recente ontwikkeling in deze reclames waarbij de overheid een soort ‘geheime code’ ontdekt denk te hebben in de vorm van ‘in slecht, crimineel Nederlands rappende inbrekers’. Recente voorbeelden zijn de campagne die mensen moest aansporen te stemmen bij het EU-referendum, u weet wel, “een referendum is de opzet! Etc.” en de zeer recente campagne tegen geweld op straat waar ze naast ‘de Cock’ een of andere crimineel hebben geplaatst die vervolgens rappend de burger probeert te ontmoedigen geweld te plegen en om geweld te melden. Aan hypocrisie geen gebrek in de “wat voor eikel ben jij? campagne”.

Al dat ‘gerap’ is bedoeld om jongeren aan te spreken. Toch geeft een groot deel van de jongeren aan hier totaal geen boodschap aan te hebben en zeer zeker nooit naar de inhoud van de overheidsboodschappen te luisteren. Ik denk zelfs dat rappende overheidscriminelen (en de anti-wietcampagnerap van Donner niet te vergeten) juist als criminele katalysatoren kunnen fungeren daar ze in de oppervlakkige gedachtegang van de gemiddelde jongere slechts een bevestiging van criminele klanken vormen.

Zoals al gezegd, de gemiddelde jongere gaat echt niet luisteren naar overheidsteksten, ook al worden ze gerapt, de jongere luistert enkel naar de ‘beat’ of hoe dat dan ook mag heten. Als iemand dag in dag uit naar ‘Nederhop’ luistert en op tv ziet hoe dit in verband wordt gebracht met crimineel gedrag, wordt op een gegeven moment de associatie van ‘Nederhop’ met criminaliteit zo gewoon dat als de overheid zich daar aan gaat wagen, de jongeren, zij het bewust of onderbewust, dit interpreteren als een overheidsratificatie van criminaliteit.

Nu is mijn persoonlijke walging van ‘Nederhop’, rap en andere moderne muzikale waanzin slechts individuele walging en dus maatschappelijk irrelevant maar het feit blijft dat dergelijke “muziek” altijd met criminaliteit geassocieerd wordt en dat het falen van overheid wel erg gênant duidelijk wordt als deze overheid zich aan dit soort “muziek” gaat wagen.
Let wel, het probleem is niet dat in hiphop, Nederhop en rap regelmatig crimineel gedrag wordt aangemoedigd, daar wordt toch weinig gehoor aan gegeven en bovendien is het simpelweg een economisch vraag-en-aanbod-verschijnsel.
Het probleem is dat de overheid dergelijke middelen tracht aan te wenden in de waan daarmee het eigen volk te kunnen imponeren, overtuigen of overhalen. Het geeft weer hoe de “politieke elite” dusdanig van het “volk” verwijderd is, dat zelfs een simpele antigeweld campagne tot een geweldskatalysator uitgroeit.

Ik zoek achter een ‘geweld aanmoedigende antigeweld campagne’ geen overheidscomplot om de burger stiekem tegen de ander op te zetten of iets van dien aard. Nee, ik zie simpelweg het falen van de overheid, zelfs op het gebied van de eigen propaganda. Echter, uit het falen van de overheid om de eigen macht te vergroten via propaganda kan ik geen hoop halen; propaganda is slechts een middel om zonder fysiek geweld de macht van de overheid te vergroten, en als de overheid er niet in slaagt zijn indoctrinatie succesvol te propageren, is het logisch dat deze dan overgaat op fysieke maatregelen. Met andere woorden: “een kat in het nauw maakt rare sprongen”.
Om dit te concretiseren, als bijvoorbeeld de propaganda van de antigeweld campagne niet succesvol is, kun je er van op aan dat er dientengevolge fysieke machtsmiddelen worden aangewend zoals meer politie of straatcamera’s.

8 REACTIES

  1. Boer Koekkoek maakte eens als eerste de fout om de showbizz in de arm te nemen: "Den Uyl zat in de olie". Kort daarna werd de boerenpartij opgedoekt.

  2. "Nu is mijn persoonlijke walging van ‘Nederhop’, rap en andere moderne muzikale waanzin slechts individuele walging en dus maatschappelijk irrelevant"

    Als er iets is dat maatschappelijk relevant is dan is het wel iemands individuele walging, elke week basseer ik er een stuk op!

  3. Niet dat het maatschappelijk relevant is of zo, maar ik vind dat de termen rap of hiphop misplaatst zijn voor alles wat geen "old school" is (d.w.z. Sugarhill Gang, Grandmaster Flash e.d.).
    (Ja m.n. deze laatste neger -Joseph Saddler- die het scratchen heeft uitgevonden en de muziekindustrie innoveerde door turntables als een instrument op zich te beschouwen en hanteren, was destijds mijn grote held).

    Als ik nu zeg dat ik vroeger een fan van het genre was, dan moet ik er altijd verontschuldigend bijzeggen dat old school in zowat niks vergelijkbaar is met wat zich tegenwoordig ook rap noemt.

    Al kaarte "The Message" wel sociale problemen aan maar dat was in elk geval zonder geweld te propageren. Wel in tegendeel, het bekloeg zich over het verval en over geweld in de buurt en over falende en corrupte politie etc.

  4. De postbus-51 spotjes van de overheid zijn al tientallen jaren bijzonder stompzinnig en hebben een hoge graad van ergernisopwekkend vermogen.
    Alsof de KGB zijn grijns vertoont om ‘u’ te ‘helpen’ bij uw correcte gedrag, d.w.z. gedrag dat mogelijk niet wordt afgestraft in de folterkamers.
    Die associatie heb ik altijd bij dat walgelijk belerende en ‘adviserend’ bevoogdend gemekker.
    Net zo irritant als andere reclame.
    Maar die andere reclame kan ik negeren.
    Dit walgelijk overheidsgezwets helaas niet. Vanwege die folterkelders.

Comments are closed.