Met groot plezier kom ik er dagelijks achter dat ik veel dingen niet begrijp. En ik ben daar blij om. Want ik WIL ze niet meer begrijpen.

 

“Wat nú weer?” zult u misschien denken. Wel, ik begrijp o.a. de zogenaamde consistentie van de overheid enerzijds, en de inconsistentie anderzijds niet. 

Enerzijds probeert ze overal eenheidsworsten van te maken, door regelgeving op te stellen waar ieder individu maar aan moet voldoen. Alsof elk individu maar in die grijze massa moet passen.

En anderzijds wemelt het van de uitzonderingen en belangengroepjes en speciale regelingen voor minderheden.

Zo wist ik niet beter, dan dat er een algemeen geldende leerplicht heerst voor jongeren. Ieder (gezond) kind behoort de staat toe tot een bepaalde leeftijd fulltime en dan eventueel nog eventjes parttime. Omdat de staat schijnt te weten welke leerdoelen elk individueel kind door de strot dient te worden geduwd, teneinde er een gelukkig mens van te maken. Of een productieve en brave slaaf, dat kan natuurlijk ook.

En dan lees ik op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/2891850/zeilbroertjes-vertrokken.html )over de “zeilbroertjes” die aandacht vragen voor het feit dat er 16.000 (ZESTIENDUIZEND) leerplichtige kinderen thuis zitten. Op zich prima lijkt mij, want met een stel goede ouders en omgeving kun je de dingen leren die wél belangrijk zijn in het leven. Maar dit terzijde, want al die kinderen zitten thuis, omdat “ze op geen enkele school welkom zijn”.

Dus…:

Enerzijds stelt de roverheid een leerPLICHT in.

Anderzijds faalt het beleid schromelijk omdat mensen met bijvoorbeeld zware leesblindheid geen onderwijs kunnen krijgen.

Het voorbeeld van de twee zeiljongens Enrique en Hugo, respectievelijk 15 en 13 jaar oud, en kennelijk bedreven genoeg om een zeilboot te besturen, maar de Nederlandse staat kan die jongens niets leren in het huidige onderwijssysteem? Omdat deze twee jongens een storinkje hebben als het aankomt op lezen, maar blijkbaar verder een stel hersens heeft dat gezond genoeg is om redelijk zelfstandig een zeilavontuur te beginnen.

Bovendien ken ik mensen die op scholen lesgeven waar écht verstandelijk gehandicapten zitten. Waar men met zware gevallen (die niet kunnen praten, of spastisch zijn, of zwaar autistisch, of lichamelijk voor het grootste deel verlamd of een of andere combinatie van het voorgaande) wél met bepaalde leerdoelen aan de slag moet.

Ik ben tegen staatsinvloed in het onderwijs, maar áls je het als roverheid dan toch door de strotten denk te moeten duwen, en als je als roverheid IEDEREEN verplicht om daaraan mee te betalen, zorg dan ook voor begeleiding over de gehele linie. En laat niet een stukje “niveau” ergens tussenuit vallen.

Ik begrijp het niet meer. U nog wel?

9 REACTIES

  1. “Enerzijds stelt de roverheid een leerPLICHT in.

    Anderzijds faalt het beleid schromelijk omdat mensen met bijvoorbeeld zware leesblindheid geen onderwijs kunnen krijgen.”

    Maar dan ben je er nog niet: zijn ze op geen enkele school welkom, dan kun je alsnog de leerplichtambtenaar verwachten en is thuisonderwijs nog steeds verboden.

  2. Waarom is thuisonderwijs niet toegestaan? Het is een leerplicht toch geen aanwezigheidsplicht? O wacht anders heeft een leerplichtambtenaar niets te doen natuulijk, stel je voor

  3. Misschien een gat in de markt. Een ZZP leraar aanstellen… die bevoegd is om dit soort probleemgevallen thuis les te mogen geven.

    Het is kolder dat zij op het water(recht van de zee) buiten de Nederlandse grenzen zichzelf wel iets mogen aanleren!

    MMAP [5] reageerde op deze reactie.

  4. @Hub Jongen [3]: Mooie vergelijking. 🙂 Ja, ik begrijp het helemaal.

    @worry [4]: Inderdaad, buiten Nederlands grondgebied/wateren mogen ze opeens wél naar de Internationale School. In andere landen mogen Nederlandse kinderen dat ook. Alleen de Nederlandse machthebbers willen dat niet in NL zelf. Stelletje immorele controlfreaks.

    En zo’n ZZP leraar, of een ander type particulier onderwijsinstituut zou een mooie oplossing zijn om deze 16.000 leerlingen op te vangen. Wat zou haalbaar zijn? 32 scholen verdeeld over dit zielige landje met elk 500 van deze leerlingen? Kantoorgebouwen zat die leeg staan, dus dat is al te koop/huur, maar wie durft de berekening aan om de rentabiliteit van zo’n school op te stellen?
    Misschien waag ik me daar vanavond eens aan en publiceer ik dit morgen als artikeltje.

    Igor [6] reageerde op deze reactie.

  5. @Igor [6]: Heb mijn artikeltje voor morgenvroeg gereedstaan. Ik kom grofweg hoger uit, maar ik verklap nu nog even niets. Morgenvroeg om 06.00 uur verschijnt het artikeltje met een zeer grove berekening.

Comments are closed.