Handelsmissie_JSFLiefhebbers van het koningshuis verkondigen doorgaans dat we de familie Von Amsberg dringend nodig zouden hebben omdat deze voor miljarden aan extra handel voor Nederland zou genereren die er anders niet was geweest.

Hetzelfde soort argument dus als dat wij al onze welvaart aan de EU te danken zouden hebben en dat we zonder die EU massaal in schrijnende armoede, hongersnood, kannibalisme en liederlijkheid zouden vervallen.

Hoe zou dat verkrijgen van die extra negotie dan in zijn werk moeten gaan, welke handelingen zijn hiermee gemoeid praktisch gesproken vraag ik mij af.

Stel een willekeurige inkoper van een willekeurig bedrijf ergens in een ver land met een vrije markt ontvangt voor een bepaald product twee offertes, eentje van een firma uit het Koninkrijk der Nederlanden en eentje, een aanzienlijk betere zelfs, uit een buitenlandse republiek.

Normaal gesproken zal zijn keuze op de offerte uit de republiek moeten vallen, die is immers beter maar, aldus redeneren de Oranjeklanten, omdat hij de Nederlandse koning(in) zo leuk vindt neemt hij de Nederlandse offerte, ook al is die slechter.

Als de Nederlandse offerte beter was geweest dan had de inkoper die wel genomen maar dan is het geen extra handel gegenereerd door de koning maar handel uit eigen kracht van het bedrijfsleven hier en daar is de hulp van de koning niet bij nodig zodat dankzij de koning alleen inferieur Nederlands spul wordt rondgestuurd.

In landen met minder of geen vrije markt zal het beslissingsniveau hoger liggen dan bij een simpele inkoper, wellicht bij een minister maar ook dan is de invloed van de koning voornamelijk nodig om spullen te verpatsen die kennelijk de concurrentie niet aankunnen, anders waren ze zonder de koninklijke kruiwagen wel aan de man gebracht.

Ook hier heeft de beslisser, wie dat ook wezen mag, de keuze tussen spullen die hij elders beter kan krijgen en minderwaardige Nederlandse waar en zal hij voor de Nederlandse handel kiezen omdat de koning zo leuk is, volgens de Orangisten dan.

Dit kan ook nog naar het consumentenniveau worden doorgetrokken, stel een klant moet kiezen tussen een Nederlandse appel en een veel lekkerdere en goedkopere buitenlandse dan zal hij toch de Nederlandse appel nemen omdat koning Willem zo´n aardige man is, volgens de koningsgezinden dan.

Ergens heb ik toch wat moeite met deze scenario’s maar ik zou zomaar niet weten hoe anders de koning extra handel zou kunnen generen.

Wie het weet mag het zeggen, alle suggesties zijn welkom.

15 REACTIES

  1. De waarheid is natuurlijk het tegenovergestelde. De koninklijken verdienen veel geld dankzij de ‘goede naam’ welke Nederland heeft in bepaalde kringen in de wereld. Die goede naam wordt verkregen door o.a. het leveren van kanonnenvoer aan de VN voor ‘vredesmissies’ of bv de opname van honderdduizenden derde wereld paupers die als ‘vluchtelingen’ ofwel de voor onze economie o zo broodnodige zogenaamde ‘arbeidsimmigranten’ worden verwelkomt, welke vervolgens in de praktijk levenslang in de watten worden gelegd. Of miljoenen/miljarden aan belastingopbrengsten aan ‘ontwikkelingshulp’ cq steekpenningen in ruil voor allerlei concessies o.a. voor grondstoffen enz. Dit alles uiteraard op kosten van de produktieve Nederlander. Dit zijn slechts enkele voorbeelden natuurlijk. Gouden deals voor multinationals – waarvan onze koninklijken grootaandeelhouders zijn – komen ook tot stand via hooggeplaatste netwerken. Nederland is voor onze keuninklen slechts een kantoor vanwaar alles wat ze kunnen gebruiken wordt ingezet om de zaken te laten floreren. Nee, het ‘goede’ Nederland, what a joke.

  2. Beter een koning dan een tweede kamer.
    Koning kan je linchen, tweede kamer niet, zoveel touw heb ik niet.
    Alle gekheid op een stokje, een koning hoeft niet verkozen te worden, dus hoeft je ook niets te beloven.
    Tuurlijk baadt hij in weelde, maar het alternatief is veel erger!
    Oranje boven de staten generaal.

    Wladimir van Kiel [3] reageerde op deze reactie.

  3. @Wladimir van Kiel [5]:
    De toegevoegde waarde is dat Lex werkt voor zijn uitkering als
    vertegenwoordiger. (Reizen/reistijd, etc,..)

    Door aanwezig te zijn krijgt hij veel meer aandacht
    dan een andere vertegenwoordiger.

    Zoals het artikel al aangeeft, de prijs en de kwaliteit bepaalt uiteindelijk de verkoop voor lange duur.

    Hoeveel vertegenwoordigers kun je betalen tegenover het
    bedrag wat de koninklijke poppenkast kost via de verplichte belastingkostenpot van een bedrijf?

    Zit je dan op meer of minder aandacht voor je bedrijf?
    Deze afweging kunnen we wel maken maar de keuzevrijheid is
    er niet.

  4. @Romee [8]: Sterker nog, het kan zelfs voorkomen dat je er niets voor terug krijgt, maar je concurrent meer dan hij er voor heeft betaald, zodat je in wezen verplicht wordt je concurrent te spekken.

  5. ik zoek het mechanisme: aan de ene kant heb je x = de orders die bedrijven zelf kunnen generen terwijl het bestaan va het koningschap nog eens voor y aan orders zorgt die er zonder koning niet waren geweest, dat is de versie van de Oranjeaanhangers.

    Het bestaan van de koning en/of activiteiten van deze in de fysieke wereld moeten dan op de een of andere manier allerlei processen initiëren die voor die y orders zorgen.

    Mijn vraag is dan wat zijn die activiteiten, ik heb wat mogelijkheden geopperd in mijn verhaal maar niemand weet het, men weet alleen dat het gebeurt, net als de EU waar we zo rijk van zijn geworden. Niemand kan uitleggen hoe dat dan gebeurt, alleen dat het zo is en dan is het gewoon gebakken lucht.

    We zijn niet rijker door de EU en de koning brengt helemaal geen extra business binnen.

    Beiden hebben dezelfde waarde en die is helemaal niets.

    BvdB [11] reageerde op deze reactie.

  6. @Wladimir van Kiel [5]: @Wladimir van Kiel [10]:

    Ken je het merk Coca Cola? Op zich is dat helemaal niets waard, want wat zijn nou acht lettertjes? In de praktijk zie je dat mensen liever Coca Cola willen dan Pitsipatsicola. En daar vertegenwoordigt het merk CC opeens wel waarde. Want door die consumentenvoorkeur kan CC voor een blikje 2 tot 3 keer zoveel vragen als bijvoorbeeld een Aldi.

    Maar, wat PWA betreft zijn we er nog lang niet. Hij is nog geen jaar koning en voor buitenlanders dus nog een onbeschreven blad. Kijken we naar Trix, dan gaf die met haar decennialange staat van dienst handelsmissies extra cachet, hielp het bedrijfsleven aan contacten en was door haar lange termijn op de troon een stabiliserende factor in een steeds sneller veranderende wereld.

    Nu terug naar PWA. In Nederland is ie samen met Maxima zeer populair. Maar hij zal zich veel in het buitenland moeten laten zien om het merk PWA (en Maxima) te laden. Echter, kijken we naar zijn invulling van het koningschap in het eerste jaar, dan heb ik er alle vertrouwen in dat hij mettertijd uit zal groeien tot een trusted brand.

    En als je dan ziet dat Coca Cola een merkwaarde heeft van meer dan 79 miljard dollar
    http://nos.nl/artikel/556877-apple-waardevolste-merk.html

    lijkt me het feit dat PWA Nederland minstens miljoenen oplevert nogal dividend.

    Wladimir van Kiel [12] reageerde op deze reactie.

  7. @BvdB [11]: is in tussen KWA, lijkt mij.

    Niet te vergelijken, CocaCola verkoopt direct iets wat meetbaar is aan de omzet, KWA zou dat dan indirect doen omdat degene die de beslissing neemt hem om de een of andere reden leuk vindt zoals beschreven in mijn artikel en dat is niet meetbaar, misschien is er zelfs minder handel vanwege KWA als de beslisser de pest aan hem heeft.

    Je verhaal verklaart nog steeds niet hoe het in zijn werk gaat dat bijvoorbeeld Philips meer gloeilampen in het buitenland zou verkopen vanwege de invloed van KWA.

    Net als de claim van de EU dat er dankzij zichzelf er geen oorlog is geweest in Europa. Niemand weet verder iets van die vermeden oorlog af, wanneer had die dan moeten uitbreken, wie waren de betrokken partijen, niks maar men weet wel zeker dat die raadselachtige oorlog niet is uitgebroken vanwege de EU.

    Ook hier weten de voorstanders dat KWA extra handel opbrengt, hoeveel weet men niet de een claimt miljoenen de andere miljarden, wie het raadt mag het zeggen. Hoe dat in zijn werk zou gaan weet ook niemand en niemand kan ook maar 1 tulpenbol aanwijzen die anders onverkocht zou zijn gebleven als KWA er niet was geweest.

  8. Een beetje contract komt normaal tot stand door moeizaam onderhandelen. Gezeur over prijs,
    levertijd, kwaliteit en andere bij-zaken.
    Dank zij de aanwezigheid van KWA komen wild vreemden contracten tekenen, misschien hebben ze wel tevoren visitekaartjes uitgewisseld.
    We mogen God op ons blote knietjes danken dat ons land de zegeningen van de Oranjes mag genieten.

  9. “We mogen God op ons blote knietjes danken dat ons land de zegeningen van de Oranjes mag genieten.”

    Goh, hoe zouden alle andere landen – die het vaak beter doen – het toch weten te stellen zonder de Oranjes?

    en nog een gouwe

    Prijs kwaliteit levertijd zijn slechts ‘bij-zaken’ aldus a. van de water

    Nee, ik zie dat u ze echt allemaal op een rijtje heeft.

  10. ik vraag mij toch af of er ook maar 1 iemand 1 meter over de grens weet wie de koning van Nederland is.

    Weten wij hier wie de koning van België is of van Denemarken, Noorwegen of Zweden ? En wie zit er in Luxemburg op de troon ? Ik heb geen idee en wil het niet weten.

    Niemand weet het du waarom zouden mensen in het buitenland belangstelling hebben voor deze meneer Von Amsberg hier ?

Comments are closed.