Het politieke modewoord ontpolderen heeft een fysieke variant, het daadwerkelijk onder water zetten van cultuurland. Niet alleen de Hedwigepolder is kandidaat. Ook andere gebieden worden teruggegeven aan het water. Zo is er de Blauwestad. Een project in Groningen. Waar 8 vierkante kilometer land onder water is gezet. Een indrukwekkend fiasco, zelfs naar overheidsmaatstaven.
De Bluauwestad zou dermate aantrekkelijk zijn dat men in 2013 1480 woningen zou hebben gebouwd. Het zijn er nu in 2015 nog geen 200. De planhorizon is verlengd tot 2051 (!). Het aantal woningen is teruggeschroefd tot 1250. We kunnen niet in de toekomst kijken maar als er tussen 2010 en 2013 maar 9 kavels zijn verkocht zal ook deze bijgestelde planning niet erg realistisch zijn.
Dit artikel is niet over de Blauwestad maar over een initiatief genaamd “Holwerd aan Zee”. Holwerd is een krimpdorp in Noord Friesland. Vooral bekend als laatste plaats voor de veerpont naar Ameland. Holwerd telde in 2014 1475 inwoners (bron cbs).
De inwoners van Holwerd hebben een megalomaan project bedacht. Als (vooral) buitenstaanders nu eens 148 miljoen betalen dan zou men boerenland onder water kunnen zetten. Hiermee zou Holwerd wederom rechtstreeks verbonden worden met de Waddenzee.
De impuls voor bijvoorbeeld toerisme zou dit tot een renderend project maken. Bovendien zou men de vaargeul naar Ameland minder vaak hoeven uit te baggeren en zou men zodoende wat geld besparen.
Rekent u mee? 148 mln versus 1475 inwoners? Dat is iets meer dan een ton investering per inwoner…..Als het economisch rendabel moet zijn betekent dit dat er een rendementseis gehaald moet worden. Laten we die op 5 procent zetten. Dat betekent dat het rendement van de investeringen zo groot moet zijn dat dit extra winst genereert per inwoner groot 5 duizend euro. Of 7,5 miljoen per jaar….. Minus uiteraard de gemiste winsten van de opgeofferde boerenbedrijven die eerst goedgemaakt moeten worden…..
Wat krijg je ervoor terug? De volgende video schetst een beeld, eindigend met in bagger rondstampende kinderen…..
Laten we de voorstanders zelf aan het woord:
Kern van het plan
De kern van het plan “Holwerd aan Zee” is om dit historische dorpje weer aan het water te leggen. Dit moet gerealiseerd worden door een opening in de dijk, zodat er weer een rechtstreekse verbinding is met de Waddenzee. Cruciale onderdelen in het plan zijn het valmeer, de mogelijkheid om de kosten voor het baggeren flink te reduceren en het concept Hotel Holwerd (waarbij de hotelkamers in verschillende panden kriskras door het historisch centrum zijn verspreid).
Kosten én baten
In het onderzoek is ook een raming van de kosten gemaakt op basis van een voorlopige schets. Daar zijn 15 werkzaamheden in opgenomen, zoals: de aanleg van een dijklichaam en een valmeer, de aanleg van een promenade, zes bruggen, nieuwe vaarwegen en een ontsluitingsweg van Holwerd naar de pier. In totaal worden de aanlegkosten van Holwerd aan Zee geraamd op 148 miljoen euro.
,De kosten zijn één kant van het verhaal”, nuanceert procesbegeleider Canisius Smit namens het Programma naar een Rijke Waddenzee. ,,Het plan levert ook geld op. Uit onderzoek van Witteveen+Bos blijkt dat de baten de kosten net overtreffen. Vooral de besparing op de baggerkosten voor de vaargeul naar Ameland kan geld opleveren. Maar het gaat hier om een voorzichtige inschatting met onzekerheidsmarges. Toch zijn de eerste berekeningen interessant genoeg om het plan nader te onderzoeken.”
Als het inderdaad rendeert dan zouden er private investeerders zijn. Als het niet rendeert dan resulteert dit in special interest wetgeving, een politiek project. Met net zo’n succeskans als de Blauwestad. (meer info)
Zouden er een paar ambtenaren een vakantiehuisje hebben in Holwerd? En zo de verkoopwaarde willen opkrikken. Mijn gok is dat nutteloze gemeente- en provincieambtenaartjes iets nieuws moesten bedenken om hun baantje te rechtvaardigen, en voila…
Bij mijn laatste bezoek aan Friesland vond ik het er maar treurig en saai. Het is al weer lang geleden. Doe mij maar Limburg.
In Breda staat of stond er een huis met de wat verwonderlijke naam “zeegezicht”
Waarom zich beperken tot enkele km2 in Zeeland en Holwerd
De mensen in Breda hebben ook recht op de zee
Graag wel een grote dijk met de grens met Vlaanderen
Want hier zijn ze voorlopig nog niet gek genoeg(voorlopig)
“Een indrukwekkend fiasco, zelfs naar overheidsmaatstaven.”
Die ga ik onthouden!
http://www.dongeradeel.nl/document.php?m=3&fileid=10647&f=73d5efd8147df3899aea73e6e3183926&attachment=0&a=619
Al jaren en jaren smeken alle middenstanders, de campings, het haventje dat nu helemaal vervallen is, om het uitbaggeren van de Holwerder vaart zodat er een verbinding (her)ontstaat tussen Holwerd, de Friese doorgaande wateren en de Ee. De gemeente Ferwerd heeft haar deel wel uitgebaggerd zodat daar nu wel toerisme en pleziervaart mogelijk is. Het gaat om 5 (!!) kilometer vaart. Maar het kon niet, kan niet en zal nooit kunnen ook (zie PDF) – tenzij dit megalomane plan doorgang vindt.
Zet maar vast 3 of 4 nullen achter die 148 miljoen. Want er moet een zeedijk bij van Holwerd tot Ternaard, als de grote dijk een gat krijgt – de dijk die er nu ligt is verzakt, te laag en te oud. Holwerd had geen krimpdorp hoeven zijn als die vaart 10 of 15 jaar terug was uitgebaggerd. Maar ja, d’r moest een protserig nieuw stadhuis komen heh… en de plaatselijke middenstanders (campings, binnenhaventje) moesten het eerst opgeven. Nu is er ‘ruimte’ voor ‘projectontwikkelaars’ waarbij de winst zeker niet ten goede zal komen aan het dorp.
Overigens is het onder water zetten van dat weiland niet echt een groot probleem – maar het aanpalende industrieterrein kan het helemaal schudden natuurlijk.
Had verwacht dat u wat meer over “De Blauwe Stad” zou schrijven…
Het is destijds bedacht om de NAM op een zo goedkoop mogelijke wijze uit het grote landverzakken te laten komen….
Em dus heeft de provincie gedaan alsof het een heel mooi plan was…. gewoon 1 hele grote leugen!!!!!
U moet maar eens zoeken naar eem kaartje waar de bodem het meest verzakt is door de gaswinning….. en ja dan komt dat gebied opeens naar voren….
Dus inplaats van dat de NAM de rekening betaald heeft is het weer de burger….. gewoon crimineel!!!
Ratio [6] reageerde op deze reactie.
Ness [8] reageerde op deze reactie.
@Henk2 [5]: De blauwe stad komt nog wel een keer aan bod, wellicht ga ik de boel daar een keer fotograferen, en plaats ik de foto’s van het fiasco. Is inderdaad een apart artikel waardig, die blauwe stad……
Andries Wijma [7] reageerde op deze reactie.
@Ratio [6]:
En dan is er nog Meerstad… ook al zo’n succes…
@Henk2 [5]: Die 4 nullen achter het bedrag van 148 miljoen voor Holwerd zijn natuurlijk zwaar overdreven; een extra nul volstaat voor hele plan. Het idee voor het project komt wel degelijk vanuit de mensen zelf; deze hele streek wordt al decennia verwaarloosd, maar met een paar kleine doorsteken is het hele Noord-Westelijke gebied toegangbaar te maken voor binnenvaart/toerisme/recreatie, aansluitend op de Friese meren. Dit is dus geen plan voor Holwerd alleen. De gemeente heeft met opzet het binnenhaventje laten dichtslibben en verdomt het ten ene male daar verantwoordelijkheid voor te nemen, dat is het probleem.
Het volgende probleem is dat Provincie, instanties en gemeente subsidie hebben gekregen om ‘de bewoners aan het woord te laten’ en ‘inspraak te geven’ en ‘bij het bestuur te betrekken’ en meer van dergelijke onzin. De bewoners hebben ‘de taak’ gekregen ‘investeerders’ aan te trekken die de helft van de kosten gaan dragen en een financieel gezond plan te maken. Terwijl in principe alleen de vaart hoeft te worden uitgebaggerd (op 2 plekken!) want daar gaat het in feite om. De kosten daarvan bedragen een paar ton. De staat geeft hier dus handenvol geld uit om de eigen pluchezitters een bezigheid te geven ipv simpelweg de vaart uit te baggeren (dat mogen de Holwerters natuurlijk niet zelf doen, anders was het allang gedaan), waarna de bewoners er helemaal zelf wat van kunnen maken. Ze zijn enthousiast en ondernemingsdriftig genoeg, al JAREN.
Het strookje landbouwgrond wat weer prijs zou worden gegeven bestaat uit zeeklei. Het is van oorsprong een kwelder, en niet zozeer ‘aan den zee ontrukt’ als wel kado gegeven. Waarom men de Noordoostpolder heeft ingepolderd met veel pijn en moeite maar nooit een extra dijk heeft gebouwd om hier de almaar toenemende kwelders in te polderen is mij een raadsel. Hier moet als een razende gebaggerd worden om te voorkomen dat de zee in land(bouwgrond) verandert. Indijken ist verboten! Ameland had allang vasteland/schiereiland geweest als de staat de natuur en de bewoners hun gang hadden laten gaan…
sry de @at Henk slaat nergens op, misklik. Holwerd aan Zee is gewoon een heel geniepig zoethoudertje. Het plan zal nooit van de grond komen als het aan de staat ligt, maar ondertussen hebben tig gesubsidieerde rakkers een mooie baan.
Gewoon het halve land onder water zetten en 1 grote wolkenkrabber bouwen waar vele mensen in kunnen wonen, die hoog boven alles uit torent. Dan kunnen ze met het bespaarde land doen wat ze verder willen. Water is inderdaad ook natuur. Als je alles wilt terug brengen tot een staat van ongeveer de Middeleeuwen, is er nog 1 advies wat men zich ook best ter harte mag nemen: flikker die linkse idealen dan ook eens overboord, dat is veel te modern.
Comments are closed.