Nederlandse restaurants hanteren verschillende methoden op het stuk van de levering van drinkwater: pics

01.
een aantal restaurants serveert naar keuze kraanwater zonder betaling of water in dure flesjes

02.
Een tweede categorie serveert kraanwater alleen tegen betaling.
Deze categorie valt uiteen in tweeën:
A.
restaurants die een karaf water neerzetten tegen een nominaal tarief (bij voorbeeld een euro voor een karaf)
B.
Restaurants die kraanwater serveren tegen overdreven prijzen, bij voorbeeld vijf euro voor een karaf

03.
een derde categorie weigert het serveren van water en verkoopt alleen dure flesjes,
waarvan de inhoud vaak dubieus is. De prijs van een fles kan oplopen tot 10 euro. Dergelijke flessen zijn populaire winstpakkers; de inkoopprijs bedraagt enkele dubbeltjes.

Restaurants die tot 2B en 3 behoren, wekt bij een deel van de clientèle zodanige afkeer, dat cliënten vaak na één keer van verdere bezoeken aan het betreffende restaurant afzien. Het is derhalve mogelijk, dat een dergelijk restaurant op lange termijn schade lijdt.

Op 2B heb ik nog een variant gevonden, namelijk het overigens zeer voortreffelijke restaurant van Hubert Haenen in Valkenburg aan de Geul.

Hubert Haenen berekent voor een karaf kraanwater € 5,50 en stopt in de karaf enkele steentjes, volgens hem afkomstig uit het Himalayagebergte; deze stenen zouden een gunstige invloed uitoefenen op de gezondheid van de gasten. Navraag leert dat in de Himalaya’s zelf dit effect niet bekend is.

Deze steentjes worden al jaren gebruikt en vertonen daardoor in de voegen tekenen van aanslag, Op verzoek reikt hij een papier uit, waarop het geweldige effect van de stenen tot in detail beschreven staat.

Resumerend valt te zeggen:
– dat restaurants die de verkoop van duur kraanwater bedrijven, hierdoor hun nettowinst aanzienlijk kunnen doen stijgen, maar dat ook hier geldt: de kruik gaat te water tot zij barst: menig restaurant heeft moeten sluiten ten gevolge van afnemende klandizie of gederfde omzet ten gevolge van het pousseren van duur water.

– dat gasten die geregeld uitgaan en duur kraanwaterverkopende restaurants frequenteren, blijkbaar bereid zijn, hier op jaarbasis enkele procenten van hun netto-inkomen aan te spenderen.

Hugo van Reijen

3 REACTIES

  1. De oplossing is zo simpel voor een restaurant:
    Schaf een “reversed osmose” filtersysteem aan waarmee je het gewone kraanwater omvormt in heerlijk drinkwater, eventueel met automatisch toevoegsysteem met mineralen. (het himalaya zout is overigens ook mineraalafgevend).
    De kostprijs van gefilterd water blijft laag, je kunt je klanten open vertellen welk fijn water je serveert en je kunt er dus een goede, niet overdreven, prijs voor noteren. Thee en koffie gemaakt met gefilterd water smaken beter en de theekoppen laten geen vieze wanden meer zien.

  2. Het staat wat mij betreft zowel restaurants als klanten volkomen vrij om wel of niet water te schenken/drinken tegen onredelijke prijzen. Als de klanten bereid zijn om 5,50 euro af te tikken voor 0,7L kraanwater, dan moeten zij dat lekker zelf weten.

    Het is geen overheidsvoorschrift, er zitten geen overheidsvoorgeschreven substanties in het drinkwater. Maar het zou de restaurants sieren om het verdiende geld aan te wenden om de WC’s altijd schoon te houden.

    Het verbaast mij dat Nederlanders het accepteren van de restaurants: de kleine porties, matige kookkunsten, matige kwaliteit van de ingedienten, pretentieuze en arrogante houding van het personeel (inclusief eigenaren) en hoge prijzen. Nederland is echt een culinair ontwikkelingsland. Ik zou het graag anders zien/zeggen…

    hugo van reijen [3] reageerde op deze reactie.

Comments are closed.