ParkeermeterGoede voeding wordt steeds belangrijker gevonden. Waarom gaan we dan niet langer naar de voedingsspeciaal zaken toe? Het aantal bakkers, slagers en groenteboeren daalt al jaren lang. Hoe zou dit nu komen? Waarom verkiest de zich steeds bewuster wordende consument dan toch de supermarkt voor zijn voeding? Is dat geen tegenstelling?

Een deel van het antwoord kan liggen in de ruime openingstijden van supermarkten. Of in het gemak, je hebt alles op 1 plaats. Maar speelt er niet meer? De afgelopen decennia zien we de opkomst van grote supermarkten aan de rand van de stad. En een leegloop van de winkelstraten in de binnensteden.

We zien tegelijkertijd een andere beweging. Die van het betaald parkeren. Waar eerst alleen in het centrum van de grootste steden betaald moest worden, moet dat thans in bijna iedere stad. En bij de grote steden moet al ver buiten de binnenstad worden betaald.

amsterdam betaald parkeren

Zie hierboven Amsterdam, van de Sloterplas tot het Flevobad, van de Houthavens tot Buitenveldert, is het betaald parkeren ingevoerd. De gekleurde gebieden zijn betaald parkeren geworden.

Zou er soms een correlatie zijn tussen betaald parkeren en de dood van de kleine middenstander? Zou het niet zo zijn dat je aan de stadsrand goedkoop of gratis parkeert en dan je wekelijkse boodschappen bij de supermarkt doet? En dat het van slager naar groenteboer naar bakker gaan door de parkeertarieven gewoon niet meer financieel verantwoord is? Is het niet zo dat de oude kern van de steden, en de daarom heen gebouwde 19de eeuwse schil, niet het natuurlijke domein zijn van de kleine middenstander? En dat daar de parkeerbelastingen het hoogste zijn?

Is de gemeente niet degene die verantwoordelijk is voor de parkeerbelastingen? En daarmee besloten heeft de wijken waar de kleine middenstander zit maximaal belasten en de weidewinkels minimaal of niet? Is het speelveld door de geldzucht van gemeentes niet oneerlijk gemaakt? En zijn de gemeentes niet mede verantwoordelijk voor de terminale fase waarin veel kleinere winkels zich bevinden?

Er zijn veel onderzoeken gedaan, maar voor zover ik het weet is er nog geen praktijk experiment gedaan. Gewoon een paar maanden de parkeerbelasting afschaffen en kijken wat dat doet voor de speciaal zaken.

Een aantal vandalen heeft in een dorpje in Wales nu precies dat gedaan wat nodig is om antwoord op deze vraag te krijgen. Al de parkeermeters in het dorpje Cardigan zijn door op geld beluste vandalen gesloopt. De gemeente is niet in staat gebleken om tijdig de machines te herstellen. Wat blijkt? Er is een ongehoorde toename in bedrijvigheid.

De Daily Mail meldt: Indeed, in the weeks since they struck, a transformation has come upon the town, with High Street shopkeepers reporting turnover shooting through the roof, up in some cases by as much as 50 per cent.
en
Instead of going out of town to Tesco or Aldi, people can stay in the centre for five or six hours without having to pay or worry about a ticket. They shop then stop at a cafe or a restaurant without having to rush.’

Nu hoeft een praktijkvoorbeeld niet zoveel te zeggen. Maar wat is er tegen een experiment? Iedere stad, ieder dorp in Nederland, dat betaald parkeren heeft ingevoerd, zou eens een paar maanden het betaald parkeren moeten opheffen. En kijken wat dat voor rendement geeft.

We zien de middenstand maar al te vaak wegkwijnen. Internet en de economie krijgen de schuld. Maar ligt de daadwerkelijke schuldige niet veel dichterbij? Is het niet het eigen gemeente bestuur dat de middenstand wurgt? Een dapper gemeente bestuur zou de stap moeten aandurven en net als in Wales de automobilist niet langer moeten uitknijpen. Want met het uitknijpen van de automobilist wordt de leefbaarheid, de kleine middenstander, de kleinschalige maatschappij, de menselijke maat, juist teniet gedaan.

Stel dat ik ongelijk heb. En als blijkt dat het opheffen van het betaald parkeren na drie maanden niet werkt? Wel, dan kan je het altijd weer invoeren……

8 REACTIES

  1. In Amsterdam is het anders dan gemiddeld. Daar zie je -in de populaire wijken- steeds meer kleine winkels verdwijnen door hoge huren en deze worden dan vervangen door internationale ketens die deze huren wel willen betalen.

    Betaald parkeren in 020-Gaza (officieel Slotervaart) is een aparte studie waard. Waarvoor is dat daar? Om subsidie voor een nieuwe moskee bij elkaar te stelen? Om te voorkomen dat niet-buurbewoners hun auto in de fik wordt gestoken? Iets anders?

  2. en daarbij komen uiteraard nog allerlei wetten en regeltjes die in het voordeel zijn van grotere winkelketens die wel juristen, accountants etc kunnen betalen.

  3. Hier in de buurt zit nog een klein winkelcentrum waar nog voldoende gratis parkeerruimte is, er zitten 2 bakkers, 2 groenteboeren, 2 supermarkten, 2 boekhandels, 3 bloemisten!?, 1 kaaswinkels, 1 slager, 2 slijterijen en nog diverse andere zaakjes.

    Er spelen natuurlijk tal van andere factoren maar het lijkt er toch sterk op dat zowel gratis parkeren als concurrentie een positieve invloed hebben op de middenstand, het veel gehoorde argument dat het de grote supermarkten zijn gaat hier niet op, er zit een AH en een Jumbo, beiden met ruime openingstijden.

    De kleine middenstand onderscheid zich voornamelijk door een ruim aanbod, kwaliteit en vakkennis, puur op de prijs leggen zowel de middenstanders als de supers en af tegen de wekelijkse markt.


    Wat mij betreft is het probleem trouwens al lang niet meer het betaald parkeren, tegenwoordig is het betaald parkeren steeds vaker een orwellians gedrocht.
    1) cash betalen kan niet dus wordt je gedwongen pin of mobiele nr te gebruiken=registratie.
    2) parkeer automaat is voorzien van camera=registratie.
    3) kenteken parkeren, nog een keer registratie.

    De combinatie ervan gaat veel verder, ben je met iemand anders op stap en die betaald het parkeren? nu weet de overheid dat ook. Auto geleend van vriend/familie/collega? nu weet de overheid het ook.

    Het is dus niet alleen betalen waarvoor al betaald is, maar je betaald big brother om jouw te bespioneren, ook als je het ze een beetje lastiger maakt door niet te betalen mag je flink in de buidel tasten – 90 eurri’s – vergelijkbaar met een week parkeren.

    igor [4] reageerde op deze reactie.

  4. @igor [3]:
    Wat ik nog vergeet; vroeger kon je de “extra” parkeertijd weggeven, een klein sympathiek gebaar met een grote sociale impact, maar ook dit is onderdeel van een structuur; verdeel en heers, groepen tegen elkaar uitspelen.

  5. Nee, in een dichtbevolkte binnenstad als die van Amsterdam is het parkeerbeleid niet de boosdoener. Het zijn de grondprijzen en huurprijzen on steroids die de middenstand (en hun klanten) de das om hebben gedaan. Met dank aan de gemeente, dat wel.

    Toen ik in de jaren 70 opgroeide in de Grachtengordel, woonden daar veel meer mensen dan nu, wemelde het van de winkeltjes (je kon er zelfs je aardappelen laten schillen) en was bijna de helft van de parkeerplekken onbezet. Halverwege de jaren 80 begon de massale uitzetting naar boomloze groeikernen en de Bijlmer. Binnen drie jaar waren nagenoeg alle levensmiddelenzaakjes verdwenen en waren we aangewezen op een drie kilometer verder gelegen supermarkt. Toen onze huur in een klap van 80 naar 1800 gulden per maand ging, zijn we ook weggegaan. In de jaren die volgden, zag ik ’s avonds in de helft van de panden nooit licht branden. Maar wel overvolle parkeerplaatsen. Op de Noordermarkt werden geen verse kazen en levende beesten meer verkocht, maar meuk uit pakjes. Vandaag de dag zijn er drie soorten zaken in deze binnenstad: die van grote kledingmerken, die met glimmende koffiemachines en rommel, waarvan de uitbater vindt dat ze het ‘leuke spulletjes’ vindt en de obligate Unilever-outlets.

    Bewoners die alleen maar waarde hechten aan imago en een een of andere ‘beleving’, verzamelen een zelfde soort middenstand om zich heen. Nietszeggend, ongeïnteresseerd en zeer vluchtig. Amsterdam bloedt dood vanuit haar kern. De leegstand die Air B n B of Short Stay heet, helpt graag een handje mee.

    WijRos [7] reageerde op deze reactie.

  6. Ja lezers vooral niet toegeven dat het eigenlijk alleen maar komt door de bemoeizucht van de overheid. Die bepaalt waar, wie en wat zich mag vestigen en natuurlijk wat er voor betaald wordt. Hoe hoger de kosten hoe meer inkomen voor de parasieten. Laat de markt eindelijk eens zijn werk doen maar niemand schijnt dat meer te willen in een voor een vrije burger onleefbaar NL. Nederland is zombie land nummer één.

  7. @Lotta Fuzz [5]:

    De leegstand die Air B n B of Short Stay heet, helpt graag een handje mee.

    Integendeel dit zou kleine ondernemende mensen nog een kansje kunnen geven dus verbiedt de overheid het want het geeft de parasieten minder te verdelen.

    Het is toch te belachelijk voor woorden dat de parasieten (overheid) zich mee bemoeit wat jij als “vrije” burger met je vastgoed wilt doen.
    Het gevolg; onbetaalbare kosten voor allerlei faciliteiten in de parasieten steden en de ondergang van de kleine niet aan de parasieten gerelateerde ondernemers.

    Lotta Fuzz [8] reageerde op deze reactie.

  8. @WijRos [7]:

    Die hoop had ik ook. Blijkbaar heeft de rolkofferende stoet doorreizigers weinig behoefte aan zaakjes waar je dagelijkse boodschappen doet. Wel aan winkels vol prullaria en horeca. Bakkers en groentenboeren leveren produkten, waarvoor je elke dag even de deur uit wipt om alles zo vers mogelijk in huis te halen (versus met de auto naar de supermarkt, voor de wekelijkse berg boodschappen). En misschien ook om even te vragen hoe het met tante Mien is. Ze overleven in de directe nabijheid van zoveel mogelijk bewoners.

    Nu deze stad door de gemeente wordt getransformeerd tot Disneyland, verandert de kernfunctie van de stad (waarin men overigens zelden 100% eigenaar van z’n ruimte kan zijn, dankzij de erfpacht). Zelfs de restanten woonfunctie staan in het teken van entertainment. En die ene groentenboer die dat wèl overleeft, heet hier allang ‘groentenjuwelier’.

Comments are closed.