Afgelopen week een nieuwsberichtje, dat de EU mee gaat betalen aan een spoorlijn (-verbetering) in Turkije. De Turkse regering legt 39 miljoen euro in de pot en de EU…
… maar liefst 5,6 keer zoveel!!! Om precies te zijn 220 miljoen euro.
De werkzaamheden betreffen een upgrade van de 370 km lange Sivas – Samsun spoorlijn. Een traject met veel scherpe bochten die men “flauwer” wil maken zodat er sneller gereden kan worden en er een hogesnelheidstrein kan gaan rijden. De beoogde resultaten zijn:
a. een reisduurverkorting van 9 naar 5 uren,
b. een capaciteit van 21 naar 54 treinen per dag,
c. het aantal passagier-kilometers van 95 naar 168 miljoen passagier-km per jaar,
d. en de vrachtkilometers van 657 naar 867 miljoen ton-km per jaar.
Het project moet ergens in 2018 gereed zijn.
De vragen die ik hierbij heb:
1. Waarom betaalt de EU, mede van uw en mijn belastinggeld, een spoorlijn in een niet-EU land?
2. Waarom betaalt de EU, mede van uw en mijn belastinggeld, een aandeel van 84,9% van de totale geraamde kosten?
3. Krijgt de EU dan ook 84,9% van de opbrengsten van die spoorlijn, of houden de Turken dat in eigen zak?
4. En wat zien wij, de gedwongen betalers, er van terug?
5. Wie betaalt er als het project over het budget gaat? Nou ja, “als” het over budget gaat? Beter is “wanneer” het over budget gaat, want het is niet de vraag óf ze het binnen budget kunnen houden, het is de vraag wanneer en hoeveel het project over het budget gaat.
6. Welke steekpenning gevende firma’s krijgen de opdracht en wie steekt die omkoperij in zijn/haar zakken?
Het antwoord op de meeste van deze vragen lijkt mij duidelijk: AL UW EN MIJN CENTEN MOETEN GEROOFD WORDEN, ongeacht de doelen die daarmee worden gerealiseerd !!!
Fijn hè. zo’n democratisch verkozen EU? Die gewoon maar aan de top staat van de geldroverij en daarmee doet wat haar goeddunkt. De Nederlandse regering zal braaf haar deel (= ons geld)wel richting Brussel sturen. Slap, incompetent en slaafs als onze beleidsmakers zijn.
Joh, dat begrijp jij duidelijk allemaal niet: wij van de EU zijn namelijk zeer ervaren in het maken van een HSL van Amsterdam naar Brussel, met enorme tijd- en kostenwinsten. Die kennis en successen willen we graag exporteren, snap je?
Marg00tje [4] reageerde op deze reactie.
Er is een EU potje van tig miljard voor infrastructurele werken dat onlangs is verdeeld. Het is bizar dat het niet tot de EU horende Turkije een dergelijk bedrag krijgt. De noordzee sluizen bij IJmuiden zou juist een project zijn dat in aanmerking komt voor financiering vanuit de EU. Er wordt een nieuwe halve kilometer lange sluis gebouwd. Op een bedrag van meer dan 500 miljoen hoopte de gemeentelijke en de rijksoverheid ongeveer 100 miljoen te vangen van de EU. Het is 11 miljoen geworden…… Dus waar een spoorlijn tussen steden in Turkije waar niemand van heeft gehoord honderden miljoenen subsidie krijgt, is het beter ontsluiten van een van de grotere havens de EU slechts 11 miljoen waard.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/4102108/2015/07/16/Zeesluis-kost-Amsterdam-miljoenen-meer.dhtml
Naam * [5] reageerde op deze reactie.
Typisch geval van een boondoggle.
https://deindividualist.wordpress.com/2015/07/18/boondoggle/
De belastingbetaler heeft er helemaal niets aan, maar de EU-oligarchie zal er ongetwijfeld wel iets aan overhouden.
@Overnight [1]:
Het is alleen bedoeld om Turkije te paaien om bij de EU te komen en daar maakt de EU de grootste fout die ze maar maken kunnen. Erdokan is een gevaarlijk mannetje wat het 2e Ottomaanse rijk wil beginnen. Zij soldaten zijn al verspreid over geheel Europa. In het midden Oosten zit het nog niet erg mee. Hij laat de Koerden en IS het lekker uitvechten, kost niets. Mooi toch zo’n extra fooi uit de EU pot voor een spoorlijn. Denk niet dat de Nederlandse kennis wat dat aan gaat gekieteld gaat worden. Het niveau van studenten en kennis is al jarenlang niet meer optimaal. Zelfs het niveau in de Tweede kamer is om te huilen. Met enkel een VWO diploma’s kun je Staatssecretaris worden en met een zeer langdurige studie Geschiedenis kun je Minister president worden.
@Ratio [2]:
Ik vermoed dat Bart Croughs’ “Wet van het abjecte westen” hier een rol in speelt. De eurofielen willen graag voor wilde weldoener spelen in een land met “zielige mensen”. http://www.meervrijheid.nl/?pagina=1426
Overigens ben ik zowel tegen subsidie van die sluis als de Amsterdamse haven. De laatste kan om efficientie-redenen beter naar Rotjeknor verhuizen. En die sluis moest er zo nodig komen omdat die ene niet-gebruikte nieuwe haven bij Ruigoord hopelijk dan een paar schepen op bezoek krijgt.
Want de regenten in de stopera wilden zo nodig laaggeschoold werk in de stad creeren. Communisme van de bovenste plank. Dat laaggeschoolde werk kan ongetijfeld al door robots worden gedaan.
In Honiara, Solomon Eilanden, staat een verkeerstoren die door de EU betaald is.
vraag: wat is dan ontwikkelingshulp?
antwoord: ander potje
heeeej dat klinkt tenminste geloofwaardig
EU geld naar Turkije om dezelfde reden als naar Oekraïne, Moldavië, Bulgarije. Er moet een gedegen oostlinie gevormd worden voor de reeds lang geplande oorlog tegen Rusland. Erdogan zal niet dezelfde fout maken als Victor Janoekovitsj maar de OSCE zit inmiddels in Georgië, Zuid-Ossetië en Azerbeidzjan te poken dus het moment van kleur kiezen komt dichterbij. John mcCain was vorige week ook heel duidelijk over de Defense Bill: “Together with our allies….” Dat zijn wij. Wij leveren de wapens en de infrastructuur in ruil voor grondposities en steun. De EU Sinterklaas ? We krijgen juist de geopolitieke Zwarte Piet in handen gespeeld.
Een artikel waar iedereen hier verbolgen op reageerd.
Beter is om deze waanzin te stoppen, maar door hier te roepen stopt het niet. Ook hoeft de Europese regering niet weg, er moet een bezem door het Europarlement. Ik vergelijk het net zoals in een bedrijf, functioneerd een werknemer niet of de directeur dan word die persoon vervangen. In de politiek gaat dat niet op die manier maar het is wel wenselijk. Meer referenda over het functioneren van het Europarlement is wenselijk.
Comments are closed.