POSITIEDE TOEKOMST“Al doende leert men!”is een waarheid die veel mensen beslist hebben ervaren. Zo ook bij het opzetten van dit plan voor een vrijere, morelere en vreedzamere toekomst.*****
Het blijkt dat er heel veel mensen met de redenering eens zijn. Maar ook blijkt dat er daaronder veel te weinig mensen zijn die concreet iets willen/kunnen doen om het te realiseren.*****
Waar dan nog een grote groep bij komt die eigenlijk wel willen, maar er niet meer echt in geloven dat er positieve resultaten uit kunnen komen. En dat is jammer,want als er alleen al resultaten.voordelen voor jezelf uit komen is dat al positief.*****
En toch willen velen NU “DE WEG NAAR VRIJHEID” OP !


Daarvoor wordt het doel van deze reeks verbreed. Niet alleen eerst het plan en daarna de acties. Maar zo mogelijk ook nu al opkomende en voor de hand liggende acties trachten op gang te brengen.

Daarom een update van de titel van deze serie in
“DE WEG NAAR VRIJHEID“.
Zelfs al denk ik dat de maatschappij nog veel te veel op “de weg naar slavernij” zit   die Hayek zo uitmuntend heeft beschreven in zijn boek met die naam.
Een van de eerste goede stappen zou kunnen zijn om van die weg naar slavernij af te komen.

Vraag: Wie heeft een idee wat dat zou kunnen zijn?
–Iets zinvols en waarbij je als individu niet een te groot gevaar loopt?
–Wat individueel en wat met gezamenlijke (grotere) actie?
—–Stuur je mening aan de pers.
—–Verwijs naar de Vrijspreker

 

 

P.S. Er zijn meer mensen bezig mer plannen.
Interessant is een recent artikel van Paul Craig Robert:

A Prescription for Peace and Prosperity — Paul Craig Roberts


Zelf al ben je niet met alles akkoord wat hij voorstel, maar je kunt er wel ideeën uit halen. Ziet u mogelijkheden voor toepassing in NL??

 

10 REACTIES

  1. @igor [1]:
    Mee eens. Ook daar kom je zonder plan nergens/
    Onderwijs komt dus op de lijst:”Te doene dinghe”.
    Tocvh kan er nu al meteen een “begin” gemaakt w
    orden, Bv:
    1) Uitzoeken wie zijn er bezig met thuisonderwijs?
    a)WIE KAN?WIL DIE LIJST MAKEN?
    b)Artikeltje of vraag op Vrijspreker om zich te melden.
    Daarna: 2) contacten zoeken en ideeën verzamelen wat deze mensen voor problemen hebben en welke ideeën er al leven.
    3) Bepalen wat er gedaan kan worden –> 4) DOEN!

    Dit kan al een nuttige interessante actie worden zonder dat je al de barricaden op moet!!!

  2. Ik beantwoord graag de vraag “hoe nu verder”vanuit mijn eigen visie.
    Het lijkt me buiten kijf dat de gehele wereld en met name de “westerse” gebukt gaat onder het fenomeen geld. (En ik bedoel dat natuurlijk de wijze waarop het geld sinds een paar honderd jaar gecreëerd wordt door een stel particulieren.)
    Iets wat alles en iedereen op deze aarde – op die enkele duizenden personen na – dagelijks in de greep houdt, of beter in de slaven stand houdt !
    Alle geweldige ideeën ten spijt, ( ik heb er zelf ook wel wat 🙂 we doen / kunnen helemaal niets zolang we ons blijven confirmeren aan de wetten van de bankwereld.
    En zolang wij meewerken verandert er niets en blijven zij op de troon.
    Wat kan dan wel?
    Mijns inziens kunnen we wel degelijk het roer omgooien.
    In deze tijd van internet hebben we zelf het antwoord in handen. Het vereist “slechts” moed en consequent handelen.
    Het moet toch mogelijk zijn een Global Community via internet op te richten – en wellicht bestaat het al..- waarbij de deelnemers onderling een eigen economie opbouwen met een eigen ruileenheid -noem het geld-. Eigenlijk met een systeem als PayPal=
    Voorlopig NAAST de nu gebruikte munt voor de meest noodzakelijke dingen. Op deze wijze brokkelt de macht van de bankiers en hun regeringpuppets stap voor stap af.
    Dus een virtuele economie die letterlijk wordt geleefd in de samenleving.
    De Blije Bank is m.i. al zo’n initiatief en ieder land heeft er wel een paar.
    Het motto is samenwerken en samensmelten tot 1 grote community. Dat is dan ook niet meer te stoppen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die gelijk zeggen : ” Ja Maar…”

    Ik zie graag een goede repliek op mijn stelling dat ALLES alleen maar om de € de $ de £ en de ¥ draait. Daar moeten we het eerste van af.
    Wie o wie?

  3. Een gevecht aangaan met het huidig systeem is zinloos. Collectivistische opvoeding en onderwijs zijn sterke tegenstanders. Maar, de echte wereld is anders. Wat de collectivisten ook verzinnen, de mensen en bedrijven doen vaak iets anders. Zij zien het vaak zelf niet eens.
    Het grootste probleem is het geloof in het gezag. Het gezag van de staat. Iedere burger en zelfs bedrijven vinden dat de staat de instantie is om problemen op te lossen tot het direct of indirect sturen van het gedrag van mensen.
    Als je mensen vraagt of zij vertrouwen hebben in het functioneren van de staat, is vaak het antwoord nee. Iedereen kan zien wat voor een liegende en een bedriegende organisatie dat het is. De politici zijn vaak sociopaten, psychopaten, ego trippers, luisteren niet etc. Maar, als je dezelfde mensen confronteert met hun rare denkwijze, zie je dat het geloof in de staat zich manifisteert. Boosheid, drama scenario’s, instorting van de samenleving, tot agressie en geweld aan toe.
    Het zijn tegenstrijdigheden en veel mensen hebben dit gewoon geaccepteerd. Erger nog, het is een geloof geworden, niet in god, maar het geloof in de staat. De burgers geloven in gekozen mensen, waarvan de burgers ook nog vinden dat het wanpresterende mafkezen zijn, dat deze mensen dan een bepaalde goedheid krijgen, puur omdat zij het democratische ritueel succesvol hebben doorlopen, dan in staat zijn wetten en regelgeving te maken, die de samenleving op een juiste manier kan structureren.
    Sorry, maar deze mensen kun je niet redden! Deze mensen willen niet gered worden! Zelfs als de samenleving failliet gaat, zullen mensen er niets van leren, helemaal niets. Zij gaan gewoon op nog grotere gekken stemmen. Het geloof in gezag zit in de hoofden van alle mensen, en zullen om nieuw gezag eisen, als het oude gezag niet werkt. Mocht het oude gezag niet verdwijnen, vragen de mensen aan een vreemd gezag om in te grijpen.
    Dit is de aard, geloof en denkwijze van onze tegenstanders. Dit is een stervend, decadent maatschappelijk systeem. Afstand houden en niet ingrijpen!

  4. Ik heb wel eens gedacht aan een ‘google concurrent’, een zoekmachine die uitsluitend staat- kritische websites en artikelen genereert. Helaas heb ik er geen kaas van gegeten hoe je zo iets moet maken.

    Ik lees in de reactie hierboven een flink aantal keren het begrip ‘staat’ terugkomen. Wellicht is deze link dan ook wel een aardige:
    http://www.nachthemel.nl/index.php/27-eussr/402-nieuwe-lijntjes-forceren-vluchtelingen-einde-aan-europese-unie

    Easymoney [6] reageerde op deze reactie.

  5. Mocht je meer kennis hebben over het functioneren van de economie, kun je cursussen volgen via mises.nl.
    Dit is een organisatie die uitleg geeft over de Oostenrijkse school van de economie. De denkwijze van deze school was in de 18e, 19e en begin 20e eeuw leidend geweest. Door die nieuwe politieke stromingen en hun vooral hun leuke beloftes, is deze school in de marge gedrukt. Met de komst van Keynes en de mainstream economie is er een economische orde ontstaan, die nu aan het inklappen is.

    Sander [8] reageerde op deze reactie.

  6. @Easymoney [7]: Bedankt voor de tip!

    Maar ook -in de kantlijn- ‘alles is economie, maar economie is niet alles’. Denk hierbij eens aan de ‘oorspronkelijke’ Amerikanen die al eerder werden geconfronteerd met een tsunami aan economische vluchtelingen. ‘In de tijd van de Oostenrijkse school’, naar ik begrijp.

    Ik meen stellig dat dit geen verdere uitleg behoeft.

    Easymoney [9] reageerde op deze reactie.

  7. @Sander [8]: Het is laat in de avond, maar ik moet toch reageren.
    Economie is het handelen van mensen. Mensen willen graag handel drijven als dat hun positie en status verbetert. Dit handelen kan zich uiten in het kopen van producten, investeren in nieuwe bedrijfsprocessen, het verkopen van diensten. Wie start hiermee, dat zijn ondernemers. De ondernemer wordt succesvol als consumenten hun producten kopen. Ondernemers op hun beurt willen heel graag weten wat mensen willen kopen. Wat is hun behoefte en hoe kun je dit het beste bedienen. Het handelen van mensen wordt vooral gekenmerkt, door vrijwillige overeenkomsten af te sluiten, geen dwang, geen overheidsingrijpen, benadrukt het belang van eigendomsrechten, en zelfs winst is een relevante zaak.
    Handel functioneert het beste als elke ondernemer toegang tot elke markt, en consumenten kunnen toegang hebben tot elke verkoper, producent of ondernemer, die natuurlijk aan hun behoefte wilt voldoen. De Oostenrijkse school geeft de beste beschrijving en definitie over economische begrippen.
    Economische vluchtelingen gaan juist ontstaan, als de lokale overheid (lokale gezag) de ondernemers, maar ook werknemers beperkt in hun handelingen. Deze beperkingen zijn dan vaak zodanig dat zij geen toekomst meer zien in dit gebied. Dus zij vertrekken.
    De Oostenrijkse school in haar theorieën pleit ervoor dat de overheid geen inbreuk mag maken, op het handelen van mensen. In de eeuwen waar ik het over heb, waren er ook al overheden die de rechten aan het beperken waren, hun munteenheid aan het slopen waren, door het steeds voeren van oorlogen. Uiteindelijk leidt de economie eronder, en zelfs zodanig dat veel europeanen hun heil gingen zoeken in amerika. Wat de indianen is overkomen is schandalig, maar dat kun je de oostenrijkse school niet voor verantwoordelijk houden. Wat dat zal namelijk ook suggereren dat zij dan gewapenderhand hadden moeten ingrijpen. Het was de Amerikaanse overheid die de indianen stelsel matig onderdrukte, en vaak voor hun eigen gewin. En als je mensen onderdrukt, onderdruk je ook de creativiteit, ondernemingslust en werklust van mensen. De kritiek van de Oostenrijkse school is juiste dat het overheidsingrijpen zwaar verstorend werkt op het handelen van mensen.
    Misschien begrijp je nu, waarom de oostenrijkse school niet zo populair is. Een school die notabene via stellingen kan bewijzen, dat overheidsprogramma’s eigenlijk zinloos zijn.
    Iets wat ik op deze site dagelijks, namelijk het falen van de overheid.
    Als laatste, de Oostenrijkse school heeft de theorie van Karl Marx eind 1875 onderuit gehaald, zelfs de socialistische theorie hebben zij eind jaren 60 onderuit gehaald. Dit is helaas niet bekend, want zowat iedere bedrijfstak, zelfs media, zijn op een of andere manier gelieerd aan de overheid. Je kunt het allemaal lezen op deze site. Als econoom vind ik het mooi om te lezen, je kunt dus zeggen, dat ik een vakidioot ben.

    Hub Jongen [10] reageerde op deze reactie.

  8. @Easymoney [9]:
    “Als econoom vind ik het mooi om te lezen, je kunt dus zeggen, dat ik een vakidioot ben.”

    Ik begrijp precies wat je bedoelt.
    Het is voor mensen prettig en geef een fijn gevoel als je weer nieuwe waarheden, feiten, leert kennen.
    Dit vinden van feiten is immers ook de basis van de menselijke vooruitgang.
    Die is vooral succesvol op technisch gebied maar is nog zeer gebrekkig op het gebied van de menselijke samenleving.
    De vluchtelingen culminatie is een bewijs daarvoor.

Comments are closed.