zondag, 23 augustus 2015
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Schaf de vergoedingsregeling bij vliegvertraging af

ryanairjetDitmaal is het de NOS dat met een leuk artikel kwam, hoewel andere media er ook over bericht hebben. Luchtvaartmaatschappijen zijn bijzonder weerbarstig in het betalen van compensatie bij vertragingen, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn. Budgetmaatschappijen spannen hierbij de kroon. Bij Ryanair moest zelfs 87% van de passagiers met juridische stappen komen alvorens er werd betaald.

De in het artikel genoemde bedragen liegen er echter niet om. Bedragen van €250 tot €600 worden genoemd. Dat lijkt niet zoveel te zijn en het overgrote deel van de vluchten is helemaal niet vertraagd en dan hoeft er niet te worden uitgekeerd. Voor een budgetmaatschappij zijn deze bedragen echter bijzonder fors!

Ik heb even de moeite genomen om de kosten voor een retourtje Eindhoven – Barcelona op te vragen in oktober. Dat kost zo’n 80 euro en dat vind ik nog aan de hoge kant. Ik heb met Ryanair voor een fractie van dat bedrag gevlogen. Indien Ryanair €600 per reiziger moet gaan vergoeden kost ze dat dus de omzet van zo’n tien vluchten. Let wel, de omzet, dus niet de winst. Ryanair kan niet van de wind leven maar uitsluitend van wat hun klanten binnenbrengen. Indien ze meer moeten gaan terugbetalen moet de ticketprijs omhoog. Het is ook duidelijk dat de budgetmaatschappijen veel meer dan reguliere maatschappijen te lijden hebben onder de wettelijke terugbetalingsregeling. Zou de lobby van hun concurrenten hier misschien achter zitten? Zij kunnen zich de terugbetalingen veel beter veroorloven.

Er is een eenvoudige oplossing voor deze problemen, te weten een verzekering. Een klant kan zelf bepalen bij het aanschaffen van een ticket of hij een verzekering tegen vertraging wil, als zijn reisverzekering dat niet al dekt. Dat kost geld, maar de keus ligt bij hem. Take it or leave it… De tickets kunnen dan goedkoop blijven voor iemand die het risico wil nemen een nachtje in de hoek van een luchthaven te bivakkeren terwijl veeleisender passagiers wel degelijk van een hotel verzekerd zijn. Een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Ryanair zal er ongetwijfeld geen problemen mee hebben, immers de compensatie wordt door de reizigers zelf betaald via de premie.

De kosten van de compensatie worden nu wel zichtbaar doordat ze bij de ticketprijs opgeteld worden. Maar het is nu ook al de luchtreiziger die voor de compensatie moet betalen! Het zit nou alleen in de prijzen van alle vliegtickets.

Ryanair hoeft dan ook niet meer met stroperige rechtzaken te komen. Voorwaarde is wel dat mensen weer zelf kunnen kiezen en dat de wettelijke terugbetaling wordt afgeschaft. Hoe eerder hoe beter!

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Goed Geregeld
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. igor schreef op : 1

    Lijkt mij een goed plan, tevens lijkt het mij een goed plan als luchtvaartmaatschappijen hun spelregels helder, duidelijk en bondig in een normaal leesbaar letterformaat beschikbaar stellen, vrijheid blijheid maar graag wel een situatie waar grote bedrijven niet onbeperkt schijt kunnen hebben aan individuele klanten vanwege compleet dichtgetimmerde algemene voorwaarden en extreem ingewikkelde regels/prijzen.

    Ik ben geen voorstander van regels, laat staan de betuttelende regels die de consument moeten beschermen, maar aan de andere kant is vraag ik mij af; zijn die regels niet ontstaan doordat bedrijven en dan met name de zeer grote bedrijven lange tijd wel de wettelijk beschermingen genoten maar de aansprakelijkheid makkelijk van zich af konden schuiven?

  2. Hub Jongen schreef op : 2
    Hub Jongen

    Goed voorstel.
    Maakt het duidelijker en vooral is het ook een stapje om de overheid er uit e schakelen.
    Past in grote plan “De WEG NAAR VRIJHEID.”Afschaffen wet!

    Is het mogelijk daar een ACTIE voor te bedenken? Wat kan gebeuren om dat te verwezenlijken?(zie voorgaand artikel)

  3. Johnny Feelgood schreef op : 3

    Voor een reisje Eindhoven – Barcelona ontvang je geen 600 euro, hoe langer de vlucht, hoe hoger de vergoeding. Bovendien moet er sprake zijn van een bepaalde duur van vertraging en gaat de vergoeding ook niet op als er sprake is van technische mankementen en/of overmacht.

    Vliegmaatschappijen kunnen idd zelf wel of niet bepalen of ze een vergoeding hanteren en wat de hoogte daarvan is …

    Ratio [4] reageerde op deze reactie.

  4. Ratio schreef op : 4
    Ratio

    @Johnny Feelgood [3]: Wie weet wil ik juist vliegen met een maatschappij die ook in geval van technische mankementen uitkeert. Dat kan een teken zijn dat men met een nieuwe vloot vliegt of een die uitstekend is onderhouden en die als verkoop argument heeft dat ze alles zullen doen om u als klant op tijd op uw bestemming te doen geraken.

    Of ik ga naar een verzekeringsmaatschappij zoals het artikel stelt. Aan een algemene EU regel heb ik niets. Vliegmaatschappijen kunnen idd zelf wel of niet bepalen of ze een vergoeding hanteren en wat de hoogte daarvan is …

  5. Vilseledd schreef op : 5

    “Dat kost zo’n 80 euro en dat vind ik nog aan de hoge kant. Ik heb met Ryanair voor een fractie van dat bedrag gevlogen. Indien Ryanair €600 per reiziger moet gaan vergoeden kost ze dat dus de omzet van zo’n tien vluchten.”

    Prima, want het is bespottelijk goedkoop, zeker gezien de brandstof, die er verbruikt wordt. Dat is een paar maanden stoken per reiziger.

    Als dat soort prijzen niet meer bestaan, kan men beter dit systeem afschaffen en de prijzen verlagen met het percentage, dat de teruggavekosten van het geheel uitmaken. Dan heb je ook niet die hele administratie eromheen nodig. Hetzelfde geldt voor de restitutieregelingen van treinmaatschappijen.