Draadomroep_-_Museum_van_de_20ste_EeuwSinds de overwinning van Donald Trump in de Amerikaans presidentsverkiezingen is ‘nepnieuws’ het nieuwe buzzwoord. In plaats van dat media zelfonderzoek doen en opiniepeilers hun methoden tegen het licht houden wordt de schuld bij het volk gelegd. Mensen zouden op het verkeerde been worden gezet door nieuws dat nep is. Dat vraagt om bestrijding en de overheid krijgt daarbij uiteraard een rol toebedacht.

In Duitsland is al geopperd dat personen die een YouTubekanaal beheren, een omroepvergunning aan zouden moeten vragen, zo bericht de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Je zou er bijna de slappe lach van krijgen, ware het niet dat de Nederlandse Mediawet in principe een juridische basis biedt voor datzelfde idee. Lees de Mediawet er maar op na. De vraag is wel wie dan vergunningplichtig is: Google (de eigenaar van YouTube) of de beheerder van een kanaal op YouTube?

Het voorbeeld uit Duitsland toont weer eens aan dat vrijheid nooit veilig is, maar altijd verdedigd moet worden. Het is een machtsevenwicht, geen statische toestand.

In Nederland is nog niemand op het idee gekomen, maar als de politiek het echt zou willen zou het kunnen. We zitten dan wel in het draadloze tijdperk, maar de wetgeving is nog net zo bevoogdend als in de tijd van de draadradio, wil ik maar zeggen.

Ik denk overigens niet dat er snel iemand met zo’n voorstel op de proppen komt, want de ophef zou te groot zijn. Bovendien is het voor politici veel makkelijker om met grote bedrijven zoals Facebook afspraken te maken over filtering van berichten. Dat is minder tastbaar en bovendien liggen de kosten dan ook meteen bij die bedrijven en niet bij de politiek.

Paul Verhaegh

31 REACTIES

  1. Ik vind dat heel de issue mbt nep-nieuws best wel extreme vormen begint aan te nemen. Ik word er letterlijk dagelijks mee geconfronteerd. Neem vandaag bijvoorbeeld: Ik kreeg via een rss feed een mail binnen met het “nieuws” dat Private Lease (een auto privé leasen) vanaf mei 2017 mogelijk wordt, zonder BKR toetsing. Ik nam dit voor echt nieuwes aan, maar na verder lezen, bleek dit ook weer een marketingtrucje middels het ondertussen zo vaak voorkomende fake-news principe. Stemt mij niet vrolijk.

Comments are closed.