zaterdag, 6 april 2019
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Hub spreekt: Maffia in Italië marktleider. Net als in Nederland?

Hub schreef de volgende vergelijking over de maffia en de staat. Hij keek met name naar de schadelijkheid en de mate van agressie die de activiteiten van de maffia aanrichtte. Hub: In de media wordt nu veel gepubliceerd over de macht en de grootte van de maffia, vooral in Italië, *) waar de maffia groter is dan ENI, het grootste olie conglomeraat en groter dan FIAT.

Hoe zit dat met de Nederlandse maffia?

In Italië is de omzet van de maffia ruim 7 % van het bruto nationaal product, en ruim 20 % van de bedrijven betaalt hen beschermingsgeld. In Nederland is de omzet van de overheid meer dan 50% van het BNP en betaalt 100 % van de bedrijven beschermingsgeld aan die overheid en de bescherming die ze daarvoor krijgen, is niet eens zo erg goed; in tegendeel.

Het dagblad de “DAG” publiceert een leuk staatje waarin de diverse opbrengsten gesplitst zijn. Mede naar aanleiding van het verschijnen van de Nederlandse vertaling van het boek van Walter Block “Defending the Undefendable” (Vertaald in “VERDEDIGING” **)) bekeken we eens deze opgave in miljarden euro’s:

30,0 mlj. Woekerrentes
Met de vraag wat is een woekerrente? Als iemand geld nodig heeft, leent hij dat tegen een rente die bepaald wordt door vraag en aanbod. Zolang dat tussen twee personen een vrije keus is, heeft niemand anders daar wat mee te maken. Het rentebedrag is afhankelijk van hoe hard de een het geld nodig heeft en het risico dat de ander loopt dat hij het niet terg krijgt.

10,0 mlj. Afpersing
Afpersing is het aanbod om een bepaald geheim niet openbaar te maken. Take it or leave it!. Wordt het aanbod aangenomen, dan blijft het geheim geheim, zo niet dan wordt het bekend gemaakt. Dat laatste valt dan gewoon onder de vrijheid van meningsuiting.

7,0 mlj. Overvallen
Dat is geweld en dus altijd fout.

4,6 mlj. Fraude.
Dit is een indirecte manier van geweld tegen het eigendom van een ander, en dus altijd fout.

2,0 mlj. Smokkelen.
Smokkelen is de goederen die je in het ene land koopt, in een ander land verkopen. Onder vermijding van invoerrechten die een overheid probeert te vangen. Met de inkoop en verkoop wordt echter niemand benadeeld. En de overheid die dat wil belasten is gewoon misdadig.
Voor mij is smokkelen helemaal niet verkeerd. Je moet alleen oppassen dat de gewapende maffia je niet vangt.

7,4 mlj. Internetpiraterij.
Op dit moment heb ik geen idee wat daar onder valt. Uiteraard fout als daar rechten van anderen door worden geschonden.

13,0 mlj. Illegale Bouwprojecten.
Omdat illegaliteit helemaal niets te maken heeft met immoraliteit, vraag ik me af hoeveel procent hiervan inderdaad misdadig is. Een persoonlijke onzin-ervaring is dat we een oude pergola ((een paar palen met planten er omheen) met bolletjesplastic geschikt maken voor overwintering van planten (Onze Oranjerie!!) Toen kwam een ambtenaar ons vertellen dat “Dat niet mocht”!
De concrete vraag blijft dus hoeveel van deze 13 miljard is een inbreuk tegen het eigendom van een ander?

7,5 mlj. Matige landbouwproducten.
Deze term is zo “matig”dat ik er niets mee kan.

6,5 mlj. Verpachten van land
In verpachten van land zie ik nu helemaal geen kwaad. Is iedereen die land verpacht fout?

2,5 mlj. Kaarten en gokken
Ook hier zie ik helemaal niet in wat een overheid er mee te maken heeft als ik of jij wilt kaarten of gokken. Mogen we dat niet zelf uitmaken? Inderdaad van de overheid mag dat niet. En zij zijn de enige die weten wat goed voor jou is.

Kortom, er is een andere kant van die medaille. En er is misschien echt nog wel wat discussie nodig om dat helemaal duidelijk te maken.In ieder geval zou 64 miljard (van die 90 miljard niet zonder meer als immoreel beschouwd mogen worden en veel van de overheidshandelingen wel.
Maar begin met niet te geloven en accepteren wat de overheid/politici je proberen wijs te maken.
————————————————————————————————–

*) Zowat elke krant heeft er een artikel over, ook in het buitenland Bvb The Independent met:
news.independent.co.uk

**) Walter Block’s ‘Ter verdediging’

Het legendarische werk ‘Defending the undefendable’ (1976) van Walter
Block, professor in de economie aan de Loyola universiteit in New
Orleans, is uitgegeven in een Nederlandse vertaling. Het
werk is, zelfs na meer dan 30 jaar, nog altijd actueel en heeft de
goede boodschap dat bepaalde mensen wier daden niet kwalijk zijn en die
leven van vrijwillige transacties, desondanks op irrationele gronden
onwenselijk worden veroordeeld, belasterd en wettelijk belemmerd. Het
boek is bovendien zeer leerzaam op economisch gebied. In 32
hoofdstukken rekent de auteur af met misvattingen, vooroordelen en de
daaruit voortkomende wetgeving ten aanzien van allerhande mensen,
beroepen en activiteiten, waaronder drugsdealers, straatvervuilers,
vrekken, pooiers, landschapsverpesters en (zelfs!) kinderarbeid.

De titel van het vertaalde werk is ‘Ter verdediging’,
ISBN 978-90-8841-004-8,
de vertaler is Dirk-Jan van Enk en het is uitgegeven door uitgeverij de Kenniskwekerij.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. joost schreef op : 1

    welk een slecht advies wordt hier gegeven.
    als ik wil beginnen met geloven ga ik beter naar een speciaal daarvoor bestemd gebouw. daar is veel ervaring aanwezig om te gaan leren geloven.

    “verpachten van land”- ja dat is altijd fout! dat land verpacht kan worden is de reden van de deplorabele toestand waarin de mens verkeert.
    nieuwgeborene lanceren zonder landingsrechten. je moet er maar opkomen…

    Bertuz [2] reageerde op deze reactie.

  2. joost schreef op : 3

    @Bertuz [2]: percies, je krijgt ook wat terug voor je belastinggeld, je weet wel, wegen enzo…

  3. joost schreef op : 4

    @Bertuz [2]: maar je hebt deels natuurlijk een punt. we zijn reuzeblij met wat er allemaal al is uitgedacht wat anders niet uitgedacht zou zijn.
    ik voel mij echt een landdier, af en toe een duik in water is lekker, een vlucht daarentegen, kweenie. zonder landingsrecht ben ik een zweefdier.
    een zweefdier dat kan profiteren van wat is bereikt, namelijk dat ik het land niet op mag. ik vind het echt een hele slecht deal.
    geen recht op land in ruil voor de bijbehorende idioterie.

  4. joost schreef op : 5

    hey, bertuz, heb jij een stukje land waar je tegen betaling aan patjakkers gebruik van mag maken?
    de keuze tussen een stuk land of gebruik maken van technologie zonder land zie ik niet echt als een keuze, maar de een een straf en de ander leven

    Bertuz [8] reageerde op deze reactie.

  5. johannes schreef op : 6

    Als je eigenaar bent van land, mag je dit verhuren om de kosten te dekken, heb jaren lang mijn wijn gaarden verpacht, en uiteindelijk mijn plantrechten verkocht, als niet bezitter kun je hier slecht over oordelen ! Wat ik persoonlijk veel kwalijker vindt, het in verkeerde handen raken van de Europese Vrij Metselaard broederschappen, deze eens intégre broederschappen, worden nu misbruikt door het kwaad, waartegen ze eens opgericht werden, en bedoeld waren te bestrijden, groet !

    joost [9] reageerde op deze reactie.

  6. Bernhard Schat schreef op : 7

    Ohm namo narai !

    De allesweter maakt niet gelukkig.

    Hoe de [overkoepelende]9e cirkel, de ndragetta, vrij metselaars, de inlichtingen diensten en andere satanisten in Nederland hun kringen gesloten houden.
    Over hoe dit in de praktijk functioneert zijn al legio aan publicaties verschenen op internet. Te veel om op te noemen.
    lees hiervoor onder andere;

    Deel 1,2 en 3 on her Majesty’s Secret service.
    De getuige verklaring van Annemarie van Blijenburgh met die van het ITCCS.
    De recentelijke publicaties op Ella ster geven hiervan een volledig overzicht in een paar treffende artikelen over pedofilie.

    Mede door dit soort praktijken kreeg ik tussen 1995 en 1997 een veroordeling toegeschreven.

    Ter verdediging;

    Tijdens mijn veroordeling eind 1997 waarschuw ik voor Sumatra Tsunami 2e Kerstdag 2004.
    Begin maart 2004 vertrek ik voor langere tijd naar India en krijg daar na kerst 2004 terecht een mooi baantje in de Tempel..

    7 plus 2×7 jaar na mijn veroordeling Sumatra tsunami.
    Ca. 7 jaar na vertrek Japan tsunami.
    Weer 7 jaar daarna onweer in Nederland 8 maart 2018.
    Idem ca. 25 jaar na dato op de walpurgisnachten 22 en 30 April 2018.
    Het venijn zal ‘m precies 21 jaar na dato gedeeltelijk in die Kerst aardbevingen en vulkanen in Zuid Italië .
    De meeste van deze datums en feiten waren vooraf door mij te kennen gegeven.

    Bedankt !
    De Groeten.

    Sri sri Magnitude/Tsunami Giri Babba
    AardbevingsGroninger
    Donder en bliksem predikant

  7. Bertuz schreef op : 8

    @joost [5]: Je hebt toch een plekje op deze wereld of zweef je nog steeds rond vlak boven de aarde? Een pasgeborene kan nu bijvoorbeeld vaccinaties krijgen en zich op die manier beschermd weten tegen vervelende ziektes. Het is niet alleen maar kommer en kwel. Of dit allemaal te danken is aan belastingen beweer ik helemaal niet. Wie weet, was de mens wel veel beter af geweest zonder belastingen. Maar het is gewoonweg een feit, dat de mens dingen heeft voortgebracht waar de pasgeborene van kan profiteren.

    joost [9] reageerde op deze reactie.

  8. joost schreef op : 9

    @Bertuz [8]: nee, ik heb geen stukje aarde waar ik mag zijn. zweven doe ik inderdaad ook niet, ik moet de zogenaamde “eigenaar” speciaal bedrukt papier geven om gebruik te mogen maken van de aarde. het klinkt alsof jij dankbaar bent voor het beton wat men voor je gestort heeft in plaats van de aarde te mogen gebruiken.@johannes [6]: hoe kan je nu eigenaar van land zijn. het kan gewoon niet. je kan eigenaar van een gebouw zijn wat je op die grond hebt gebouwd. maar de grond zelf, kan onmogelijk van eigenaar verwisselen.
    ik bezit inderdaad geen land, (want dat kan niet) maar betaal wel (en heb betaald) om gebruik te mogen maken van (ik denk dat dat is wat jij ook doet) en ja, autoriteiten hebben besloten dat jij dat mag verpachten, als je maar lief genoeg tegen hun bent.

    anyway , ik ben geen haar beter hoor. ik ben een hek om 12000m2 heen aan het zetten. van mij! en opzoutuh!

    Bertuz [12] reageerde op deze reactie.

  9. johannes schreef op : 10

    Je bezit alles tot je dood, daarna is het aan de anderen, ja en dan nog wat is bezit, ja toch wel, want het gaat veel verder, alles wat er op groeid in leeft op leeft is van mij, en ik ben dan weer een onderdeel van het grote spirituele gebeuren vandaar, alles heel tijdelijk en terecht , groet

  10. Bernhard Schat schreef op : 11

    Ohm namo narai !

    Citaten ter verduidelijking;

    Heeft onweer een religieuze betekenis? Leest Psalm 29 om te ontdekken dat de Heere met macht een majesteit tot ons spreekt in het onweer. Wetenschappelijk kunnen we uitleggen hoe onweer ontstaat. Maar wie de Heere mag kennen blijft niet stil staan bij een wetenschappelijke verklaring. Die mag zeggen dat de Heere spreekt. En hoe? Vooral het ontzagwekkende van God komt daarin naar voren, zoals bij de wetgeving op de Sinai. De Heere wil zijn volk leren dat Hij God is voor wie we eerbied en ontzag hebben te tonen.

    In de bijbel wordt vaak melding gemaakt van bevingen en trillingen van de aarde. Voor een deel werden ze door natuurlijke geologische processen veroorzaakt (Za 14:5), maar soms werden ze rechtstreeks door God bewerkt om een oordeel te voltrekken of om ten behoeve van zijn dienstknechten op te treden. De geologische gesteldheid van het gebied verklaart de seismische activiteit die Israël in het verleden heeft gekend en die nog steeds niet tot een eind is gekomen.

    Onweer wordt in de Bijbel op drie verschillende manieren gebruikt.
    Als teken van Gods almacht: De macht van God wordt gezien in het natuurverschijnsel. Alleen God weet de geheimen van de natuur volkomen te doorgronden.

    Zie Job 28:26: Als Hij den regen een gezette orde maakte, en een weg voor het weerlicht der donderen; en Job 37:3: Dat zendt Hij rechtuit onder den gansen hemel, en Zijn licht (dwz. bliksem) over de einden der aarde. Een heel aantal verwijzingen zijn te vinden in de boek van de Psalemen. Zie hiervoor o.a. Ps 97:4 :Zijn bliksemen verlichten de wereld; het aardrijk ziet ze en het beeft en Ps 18:15 En Hij zond Zijn pijlen uit, en verstrooide ze; en Hij vermenigvuldigde de bliksemen, en verschrikte ze. Zie ook nog Job. 37:4;Job. 40:9

    Figuurlijk of poëtisch: Niet alleen wordt onweer letterlijk opgevat als teken van Gods almacht, maar ook als beeldspraak wordt onweer vaak gebruikt in de Bijbel.

    Zie Nahum 2:4: De wagens razen door de wijken, zij lopen ginds en weder op de straten; hun gedaanten zijn als der fakkelen, zij lopen door elkander henen als de bliksemen en Zach. 9:14: Zijn pijlen zullen uitvaren als een bliksem. Het koninkrijk van Christus wordt ook wel beschreven met het schijnen van de bliksem: Luk 17:24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.

    Wanneer schijnend of glimmend bedoeld wordt: In Dan 10:6 …en Zijn aangezicht gelijk de gedaante des bliksems,… Zie ook Openb 4:5; Openb 8:5; Openb 16:18.

    En zeg eens eerlijk: Zouden we niet moeten beven als God spreekt? In verwondering van Zijn almacht?

    Citaten uit de wachttoren.

    Bedankt.

    Sri

  11. Bertuz schreef op : 12

    @joost [9]: Geen dingen voor mij invullen graag. Je hebt een plek. Dat doet mij deugd. En inmiddels ben ik eigenaar van een stukje grond. En daar staat een huis op. Voor het beton heb ik betaald. Ik ben er niet speciaal dankbaar voor. Het was zo afgesproken.

  12. jhon schreef op : 13

    De maffia is een ” georganiseerde” misdaad groep !
    De (R)overheid is een “ongeorganiseerde” misdaad groep !
    www.telegraaf.nl

  13. Nico schreef op : 14

    Prikkelend onderwerp kennelijk, maffia en/of overheid. Het ontlokt felle reacties. Alleen zijn die niet altijd even doordacht.

    Is er een verschil tussen misdaad en criminaliteit?
    Wat maakt iets tot misdaad, wat tot crimineel gedrag?
    Hoe verloopt de evolutie van incident naar organisatie met systematisch gedrag? En gewenning, zodat iets voortaan ‘normaal’ wordt geacht?
    Wie dit wil bespreken loopt al snel tegen het aan- of juist afgeleerde aan. Bewust of onbewust. Hoe komt het dat het bij velen bij dit soort onderwerpen innerlijk gaan wringen, zonder zelf te begrijpen waarom?

    Tsja… ik volg artikelen en reacties op Vrijspreker met belangstelling, terwijl ik op andere fronten bezig ben. Wat kunnen meningen toch allerlei kanten opgaan hé? Ondertussen is het interessant om te kijken wat de vertrekpunten ervan kennelijk waren. Begrip gaat vaak niet diep genoeg, geheugen niet ver genoeg terug.
    Stropopredeneringen zijn zoiets als uitgaan van uiterlijke verschijnselen die – eerlijk is eerlijk – komen en gaan, als modegrillen. Begrip is meer zoiets als wortels die zich door onderliggende gegevens bewegen terwijl tegelijkertijd een overzichtsblik wordt gehanteerd. Zoiets als zwemmen, lopen en vliegen tegelijkertijd en ter land, ter zee en in de lucht een thema verkennen.

    Is er echt niet meer te vertellen over bijv. grond dan het bezit of eigendom? Of is dat niet meer dan om de hete brij heen draaien? Waarom ontstaan bepaalde problemen telkens weer opnieuw, zij het in andere gedaante? Is bijv. voorkomen niet verstandiger dan genezen? Is een regeling zoals eigendomsrecht niet een lapmiddel om aan symptoombestrijding te doen terwijl intussen onderhuids volgende problemen worden gekweekt? Cultuur als kweekvijver. Van wat? Volgende generaties problemen? Of…