Kunstmatige Intelligentie en superslimme algoritmes gaan de motor van de economie worden. Adviesbureaus Frontier Economis en Accenture gaan er van uit dat de inzet van machinelearning en intelligente algoritmes de groeicijfers van de twaalf grootste industrienaties tot 2035 gaat verdubbelen. Hieronder drie veelbelovende in KI actieve bedrijven:

Tradedesk  De reclame-revolutionair

Volgens voorspellingen van marktonderzoeker E-Marketer zal de online advertentiemarkt omhoogschieten van $ 333 miljard naar $ 517,5 miljard. En het is precies deze trend waar het Amerikaanse bedrijf Trade Desk slim gebruik van maakt – met behulp van kunstmatige intelligentie. Trade Desk biedt een platform waarop bedrijven en marketeers die willen adverteren, websites en apps kunnen vinden die geschikte advertentieruimte bieden – een veilinghuis voor de digitale advertentiemarkt.

De AI-applicaties van Trade Desk identificeren de beste websites die het meest waard zijn om te gebruiken. Op deze manier geeft de advertentie-uitwisseling marketeers controle over wanneer, waar en hoe vaak een advertentie op bepaalde mediakanalen wordt geplaatst. Omdat ze de perfecte pasvorm bieden voor die veelbelovende advertentieslots. Het wordt geprogrammeerde reclame genoemd, het is niets minder dan een revolutie in de advertentiemarkt.

De business van Trade Desk gaat zo goed dat de Raad van Bestuur zijn zelf gedefinieerde verkoop- en winstdoelstellingen en langetermijndoelen regelmatig overschrijdt voor een operationele marge van maximaal 40 procent.

Splunk Big data omzetten in goud

Splunk wordt vaak de Google voor interne bedrijfsgegevens genoemd. In tegenstelling tot klassieke databasequery’s met gecompliceerde zoekvelden, maakt Splunk een relatief eenvoudige zoekopdracht mogelijk. Maar Splunk is veel meer dan een effectieve zoekmachine voor bedrijven die hun databases willen doorzoeken. De software van het Amerikaanse bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een intelligent analyseplatform. Of het nu gaat om machine-, bedrijfs- of klantgegevens – Splunk kan enorme, ongestructureerde databergen in realtime ontvangen, bundelen, analyseren en verwerken. Dit is een basisvereiste voor machine learning en kunstmatige intelligentie. Een van de belangrijkste kenmerken van de tool is de mogelijkheid om gegevens van bijna elke bron te ontvangen. De technologie biedt ook uitgebreide opties voor het maken van analyses en rapporten en het visualiseren van hun resultaten. Het bedrijfsmodel van Splunk is dus om big data om te zetten in goud. Dit maakt de technische smederij een van de zeer grote profiteurs van de megatrend AI.

Five9 AI in het call center

Persoonlijk, overtuigend, competent. Een grote uitgeverij in de zuidelijke regio verwacht deze drie kenmerken van zijn sollicitanten die solliciteren naar een functie als call center medewerker. Voor callcenterbedrijven zijn vriendelijke en servicegerichte medewerkers slechts het halve werk. De andere helft komt via ​​intelligente software. Bijvoorbeeld de cloudgebaseerde services van Five9. Het Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in applicaties die het beheer en de optimalisatie van klantinteracties via spraak, chat, e-mail, web, sociale media en mobiele kanalen mogelijk maken. Concreet betekent dit dat de callcentermedewerkers de Five9-applicaties kunnen gebruiken om informatie over de beller weer te geven voordat ze zelfs de telefoon hebben opgenomen. AI helpt daarom bij het beheren en verwerken van serviceaanvragen, problemen en klachten. Dit bespaart kosten en verhoogt zowel de klanttevredenheid als de klantloyaliteit. Bovendien kunnen de managers in de callcenters de intelligente software gebruiken om het aantal beschikbare agenten tijdens piekmomenten naar behoefte te verhogen of te verlagen.

De zaken gaan goed. Van 2009 tot 2018 steeg de omzet met gemiddeld 33 procent – per jaar! Five9 staat ook al vier jaar in het zwart en heeft een operationele marge van 18 procent behaald. Gartner voorspelt dat de investering in callcenters de komende jaren $ 234 miljard zal bedragen.

Bron: Focus

8 REACTIES

    • Ja die slimme meters, je kunt ze hier gelukkig nog weigeren. Kreeg een brief voor het maken van een afspraak en daar werden de 7 voordelen van de slimme meter vermeld alsof het een feestje was, het leek wel op het vluchtelingen verhaal, ze zijn hoogopgeleid en ze hebben het zo zwaar enz. Maar je kunt het weigeren via de website van Stedin en dan moet je wel je code vermelden. Maar als je hem nu laat plaatsen is het gratis en wil je dan alsnog een slimme meter dan ben je 140e kwijt, dwing dwing. Maar, staat er dan vermeld, weigeren is kosteloos. Ja dank je de Koekoek, wil je een appel? Nee dank je, dan krijg ik 5e van je 🙂 . Ik reageer helemaal niet want dat wordt tegen je gebruikt later. Ze bieden iets ongevraagd aan, waarom zou ik dan moeten reageren? Trouwens het blijkt dat die grote uitrol met 5G te maken heeft dus nog linker/gevaarlijker dan het al was.

  1. K.I. dan denk ik automatisch aan Kunstmatige inseminatie of insinuatie dat kan ook. Maar ik denk dat we er wel doorheen komen, mensen schieten vanzelf in de “survivalmode” als het nodig is en dan een tijdje chaos en hup, beginnen we opnieuw,

    • Waarom heet het eigenlijk kunst-matig? Zo matig is die technologie niet, het zou kunst-zinnig moeten zijn als het allemaal zo zinvol is en derhalve voor het goed der mensheid.

      • Dat kunstmatig heb jij er voor geplakt, het zijn benamingen voor het één een handeling, en het ander een veronderstelling, niets kunstzinnigs aan mijn beste Willem !

      • Heb ik dat er voor geplakt? Dan heb je vast het artikel niet gelezen, er staat letterlijk, “Kunstmatige Intelligentie” matig dus, maar het is zinnig mits het niet teveel wordt doorgevoerd want alles waar te voor staat is slecht voor alles.

      • Ja ik heb het niet gelezen dat is juist, wat kunstmatige intelligentie is, of moet voorstellen, geen idée, of de schrijver begrijpt niet wat intelligentie is, of of, het is niet als critiek bedoeld Willem, maar er wordt vaak heel onduidelijk geschreven, groet !

  2. Wilem; slim prima. Maar… als je verschijnselen als slimme meters en KI bekijkt, valt vooral vervreemding op. Vergelijk met zeg maar een middeleeuwse situatie. Minder welvaart, meer welzijn mogelijk. Korter leven, meer kwaliteit want minder vervreemding, dichter bij de bron. Waar die kaars, olielamp, hout voor open haard etc. vandaan kwam was toen dichterbij. Door invloed van geestelijken besloten keizers en monarchen helaas niet het feodale model (een noodoplossing lijkt me) langzamerhand te neutraliseren en meer ruimte voor welzijn te laten. Door invloed van andere figuren kwam de nadruk op vooral meer welvaart. Met allerlei ‘welvaart’ ziektes als gevolg. Zoals vervreemding. Niet alleen het klassieke ‘waar kom ik vandaan?’ maar ook ‘waar komt wat mij nu aangeboden wordt eigenlijk vandaan’. ‘Waarom’ vragen worden zo veel lastiger en ondoorzichtiger.

Comments are closed.