U wordt genaaid terwijl u kookt!

Onder normale omstandigheden kost aardgas zo’n 73 cent per kubieke meter. Nou ja: eigenlijk kost een kubieke meter 32 cent, de andere 41 cent is belasting. Ook dit jaar werd de energiebelasting weer hoger: we moeten immers van het gas af, nu de Groningse gasbel wordt afgesloten. Landen om ons heen stappen juist over op aardgas, omdat het van alle fossiele brandstoffen de schoonste is.

Ook wij zijn inmiddels importeur van gas geworden. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, want hoe trots we ooit ook waren op Slochteren, eerlijk gezegd is het gas is nogal van een beroerde kwaliteit. Er zit van nature zoveel stikstof in, dat het veel minder calorieën heeft dan bijvoorbeeld Noors of Russisch gas.

Het probleem dat we hier nu in Nederland hebben, is dat dat Russische (en Noorse) gas zó vreselijk goed is, dat alle wat oudere CV-ketels spontaan zouden verbranden. Zogenaamd om te voorkomen dat iedereen een paar onderdeeltjes in zijn/haar ketel zou moeten (laten) vervangen *, wordt er stikstof aan het geïmporteerde gas toegevoegd. Zo wordt het gasmengsel armer, waardoor het minder heet verbrandt. Stikstof is het hoofdbestanddeel van de lucht om ons heen: zo’n 80% van de lucht die we inademen bestaat hieruit. Het spreekt voor zich dat stikstof amper iets kost.

Nu de vraag naar aardgas hoog is – het is immers behoorlijk koud buiten – kunnen onze machthebbers twee dingen doen: meer gas importeren, of nóg meer stikstof aan het gas toevoegen. Als uw gasfornuis opeens oranje vlammen heeft in plaats van blauw, is dit laatste aan de hand.

U wordt genaaid terwijl u kookt.

Stikstofrijk aardgas brandt namelijk véél slechter dan hoogcalorisch aardgas. Vandaar die oranje vlam. U heeft dus enorm veel meer “gas” nodig om bijvoorbeeld uw piepers aan de kook te brengen, of erger: om een behaaglijke temperatuur in uw huis te stoken.

Mark Rutte lacht hierbij het laatst: Al dit waardeloze extra stikstof verkoopt hij tegen 73 cent per kubieke meter. Zijn winst is véél meer dan die 42 cent aan belasting. Mocht u klagen over een hoge energierekening, dan is hij gaarne bereid u te adviseren over te stappen op een warmtepomp. Dat hij u zelf 30% minder energie geeft dan waar u voor betaalt, daar zullen we het maar niet over hebben.

Veel stemplezier op 17 maart!

(*) Tegen een kleine investering zou uw CV-ketel van voor 2018 door uw vakman aan kunnen laten passen. Deze vervangt een paar onderdeeltjes en uw ketel is dan klaar om écht aardgas aan te kunnen. De kosten zijn in minder dan één stookseizoen terugverdiend, want u bespaart voortaan 30% aan aardgas, omdat u niet meer betaalt voor stikstof. Ook staat het eten sneller op tafel, is uw huis sneller warm en kunt u lekker heet douchen! Theoretisch dan, want de kans dat Rutte IV u écht aardgas gaat leveren voor uw goede geld is natuurlijk nihil.

33 REACTIES

  1. Een oranje vlam heb ik nog niet waar genomen.
    Vanmiddag nog een stuk vlees staan bakken.
    Maar wat een partij ongekende oplichterij is dit door het gas te verarmen met stikstof.

    ik wist het niet en heb er ook nog nooit van gehoord of ergens gelezen.
    Zo verbruik je vanzelf altijd meer gas voor dezelfde warmte, opbrengst.

    • Stikstof verbrandt ook tot NOx (NO2 of NO). Hierdoor gaat de stikstofuitstoot van woningen omhoog en dus krijgen we daar weer problemen mee. De volgende stap is dat de milieupartijen gaan roepen dat we daarom versneld van het gas af moeten. Self fullfilling prophecy!
      Zo wordt je belazerd waar je bij staat en je kunt er niets aan doen.

      En VVD, CDA en de linkse partijen maar roepen dat stemmen op alternatieven PVV, FvD en JA21 ongewenst is omdat ze die toch uitsluiten.
      Laat u zich voorschrijven op wie u mag stemmen ? Ik niet!
      Ik stem anti-kartel; die zullen niet de meerderheid krijgen omdat het grootste deel van onze bevolking veel te dom is om door te hebben hoe ze belazerd wordt dan wel aan de uitkeringentiet hangt, maar ik weiger het liegende kartel te steunen. Een grote rechtse oppositie kun je echt niet volledig negeren.

  2. Dit hele verhaal klopt van geen kanten.
    Het is een verhaal van iemand die even een leuk nep verhaal wil vertellen.
    En krijgt dus podium.

      • Zou kunnen. Maar is niet erg waarschijnlijk. Waar het bij verbranding om draait, is dat de verhouding zuurstof/brandstof klopt. Als er teveel zuurstof is op de brandstof is het mengsel (te) rijk en verbrandt daardoor onvolledig. De brandstof gaat onverbrand de uitlaat uit. Is het mengsel (te) arm, dan komt het moeilijk tot ontbranding en duurt de verbranding langer waardoor de motor te heet wordt. Als de verbranding nog gaande is bij het openen van de uitlaatklep, verbrandt die op den duur ook nog. Mengsels dienen een juiste verhouding te hebben. Zeker bij moderne motoren. Die zijn erg gevoelig. Bovendien is de katalysator erg gevoelig. Deugt het mengsel niet, schade aan de katalysator is het gevolg.

      • @Bertuz, foei Bertuz

        Herstel; “Als er teveel zuurstof is op de brandstof is het mengsel (te) rijk en verbrandt daardoor onvolledig.” moet zijn “Als er teveel brandstof op de zuurstof is het mengsel (te) rijk en verbrandt daardoor onvolledig.”

    • Dat er 2 verschillende soorten gas zijn klopt. En de gas toestellen dienen hierop aangepast te worden (andere inspuiters of een andere restrictie ring, andere instelingen enz)

      https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/gassamenstelling/laagcalorisch-gas-g-gas/de-gevolgen-voor-g-gas

      https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/gassamenstelling/hoogcalorisch-gas-h-gas/de-gevolgen-voor-h-gas

      Van de wikepedia pagina Wobbeindex.
      “Aardgas heeft, naargelang de oorsprong, een andere samenstelling waardoor de calorische waarde en dus ook de Wobbe-index vrij sterk kan verschillen. Nederlands (Groningen-)aardgas heeft een Wobbe-index van 43,46 – 44,41 MJ/m3(n);[1] hoog calorisch aardgas (bv. dat van Ekofisk) heeft een Wobbe-index van 48 à 53 MJ/m3(n).[2][3] ”

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Wobbe-index

    • Het verhaal klopt. In Zuidbroek staat een fabriek die 7 miljard m3 stikstof maakt om te mengen met buitenlands gas.

    • Vertel even waarom dit niet waar is en poneer niet iets zonder onderbouwing.

  3. Weet je wat het meest schunnige is van dit verhaal : “..Zogenaamd om te voorkomen dat iedereen een paar onderdeeltjes in zijn/haar ketel zou moeten (laten) vervangen *, wordt er stikstof aan het geïmporteerde gas toegevoegd.”.. .. de “stikstof crises” !! We gaan dus de boeren de nek omdraaien en de auto’s 100 laten rijden vanwege een verzonnen crises. Tegelijk mengen ze N2 bij om extra te verdienen ? Die lui moeten 17 maart het binnenhof uitgejaagd worden ! [ https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxide ].

  4. Bij mij zijn de vlammen van mijn gasfornuis nog steeds blauw met een enkel oranje vlammertje dat er tussendoor schiet. Het Douchewater is ook heet.

    Maar tot dit soort oplichterspraktijken acht ik de NL politiek zeker in staat. Ze doen niet anders. En luister dan weer naar de naieve lulverhalen van de schapen die het niet geloven willen.

    Ik woon al lang op mijn huidige adres. Mijn energieverbruik is redelijk constant, maar betaal nu het dubbele voor alles als 10-15 jaar geleden. Een keer per jaar werk ik een spreadsheet bij waarin ik verbruik en kosten bijhoud. Dat is een kleine moeite en erg leerzaam op de langere termijn.

    • Net even een check gedaan: het is nu 50-60% meer dan in 2010. En toen verbruikte ik iets meer dan in het afgelopen jaar. Dus effectief 60-70% meer. Zag geen structurele stijging van mijn gasverbruik.

  5. Het gas dat we krijgen is altijd al een blend geweest. Niets nieuws onder de zon. Toestellen laten aanpassen heeft pas zin als we hoog calorisch gas krijgen. Zolang we nog gas krijgen van de “oude samenstelling” heeft aanpassing geen zin. Dat werkt zelfs contraproductief. Toestellen met automatische aanpassing zouden een oplossing kunnen zijn. Maar ik weet niet of die er zijn.

      • Precies. Dat zinnetje tussen haakjes is belangrijk in deze context. Bij auto’s heb je een lambda sonde die de verhouding brandstof/zuurstof in de gaten houdt. Binnen bepaalde toleranties kan die verhouding bijgeregeld worden. Als je in de bergen rijdt, is de lucht ijler. De verhouding brandstof/zuurstof wordt dan bijgeregeld. Soms is dat merkbaar; de auto klimt dan minder makkelijk, omdat de hoeveelheid brandstof dan wordt verminderd.

    • Toestellen vanaf 2018 moeten geschikt zijn voor H-Gas. Zolang niet iedere ketel geschikt is voor hoogcalorisch gas, zal er 14% stikstof bijgemengd worden. De kosten voor aanpassing zijn overigens miniem. Maar onze overheid kennende, zullen ze nooit en te nimmer adviseren je ketel aan te passen. Je moet immers helemaal van het gas af. En dan zo maar 30% besparen op energiekosten (de besparing is véél meer dan die 14% die er aan stikstof wordt toegevoegd) is niet iets dat we zouden moeten willen met z’n allen als je van Ed Nijpels aan de warmtepomp moet. Dan liever nog tot die tijd extra stikstof door de vlammen halen!

      • Dat we stikstof verdund gas krijgen begrijp ik. Maar niet wat die ketelaanpassing daar tegen zou helpen: immers het verdunde gas komt via de gasmeter bij je ketel. Je hebt dan toch al de hoofdprijs betaald, voor het in je ketel verbrand wordt.

      • Gas stoken, moet wel veilig zijn. Een arm mengsel wil je niet een rijk mengsel evenmin. Ook in de old scool carburateur vindt er een afstemming van de verhoudingen plaats. Bij een SU carburateur kun je de tapse naald zien. Naar mate de naald omhoog getrokken wordt er meer brandstof toegelaten. Het zou onverantwoord zijn de kwaliteit van gas expres slecht te houden. Dat staat geen overheid toe.

    • In moderne ketels regelt een luchtaansluiting (vanaf de ventilator) op het gasblok hoever de gasklep open gaat dit is echter iets anders als een anders dan een ander soort gas gebruiken. Hier zal de ketel minstens op afgesteld moeten door een monteur als er al niet andere onderdelen in moeten.

      https://www.stadtwerke-troisdorf.de/gas/gasumstellung/

      • Bovenstaande reactie voor @Bertuz

        Met ander soort gas bedoel ik dus van een lagere of hogere calorische waarde.

      • @perspectief, precies. Als benzine laag calorisch is, kan je de default setting van de tapse naald aanpassen bijvoorbeeld.

      • @perspectief, bij een carburateur wordt de tapse naald ook door een monteur verzet. De grote van de doorstroombuis wordt bepaald door de stand van de gasklep. Het tapse aan de naald bepaald de hoeveelheid brandstof ten opzichte van de grootte van de doorstroomopening en de plek van de tapse naald past bij het calorische gehalte van de brandstof.

  6. De titel U wordt genaaid slaat nergens op. Aan ons gas ligt al jaren een recept ten grondslag en is bijmenging normaal. Het is geen opzettelijk bedrog. Kan je ook wel zeggen dat gasleidingen expres hoog gelegd worden. Zet het gas uit en stroomt er meer van door de meter. O ja gas krimpt bij koude. Dat is boffen. Gaat er minder door de meter. Kankeren om het kankeren dient het libertarisme niet.

  7. Het gas wat bij je thuis geleverd wordt blijft m.i. van dezelfde calorische waarde.
    Als het hoogcalorisch gas rechtsstreeks geleverd zou worden zou er wat aan de gastoestellen gedaan moeten worden.

    De vlam blijft dus gewoon blauw.(Als je toestel niet te smerig of kapot is 😉

    Natuurlijk is deze fabriek die John gepost heeft niet gratis.
    https://www.rtvnoord.nl/nieuws/192225/Zo-ziet-de-nieuwe-stikstoffabriek-van-een-half-miljard-euro-eruit

    En zullen de kosten door iemand betaald moeten worden, en ik denk dat ik wel weet door wie.

  8. o mensen toch…het bedrog is veel groter, Duits gas kan niet naar Nederland….bla bla bla.
    Toevallig in Duitsland gewoond en als loodgieter gewoon een Nederlandse ketel geplaatst in overleg met de schoorsteenveger. Kon niet zei de fabrikant, zo ook die van ons gasfornuis…alleen moest de boel afgesteld worden volgens de schoorsteenveger ivm uitstoot. Verhaal is veel langer maar uiteindelijk heb ik de ketel geplaatst en gewoon aangezet, heeft weken gebrand voordat eindelijk de installateur kwam voor af stellen….die stond een beetje te meten en wist eigenlijk niet zo goed wat het probleem was, want alles werkte perfect zonder enige aanpassing. Gas uit de EU kan gewoon hier naar toe maar de kosten moeten uiteraard omhoog, dus minder boren in het noorden en voila…..

    • Is geen bedrog. Als de calorische waarde binnen de normen blijft, zal het toestel naar behoren functioneren. Als de meting anders had aangetoond had het toestel aangepast kunnen worden. Geen bedrog, doodnormaal. Gas uit de EU kan idd hier naar toe. Wijkt de calorische waarde te sterk af, zal er bijgemengd worden. Of het toestel zal worden aangepast. Ook onze elektriciteit dient binnen bepaalde toleranties te blijven voor wat het voltage betreft bijvoorbeeld. Anders ontstaan er toch echt problemen. Je bevrijden is meer dan je je van je ketenen te ontdoen. Zeker als je ketenen ziet waar ze niet zijn.

  9. Waarschijnlijk gaat het net als met die romeinse munten: Alle zilver er uiteindelijk uit en alleen nog even in het zilver dopen. Uiteindelijk alleen nog maar stikstof.

  10. Jammer dat het ook hier weer om oplichting gaat.
    Men moet bij de overheid wel erg diep graven om iets te vinden, waarbij GEEN
    sprake is van oplichting. Het woord overheid is bijna een synoniem geworden voor oplichter.

Comments are closed.