Is het je opgevallen dat het tegenwoordig een stuk moeilijker is om aan bepaalde dingen te komen? Onlangs was iemand in mijn omgeving verrast toen haar afspraak om de voorruit van haar voertuig te laten repareren werd geannuleerd omdat het niet mogelijk was om een vervangende voorruit te krijgen. Dit was een voorruit voor een standaard type auto en normaal gesproken zou dat helemaal geen probleem zijn. Maar dit zijn geen normale tijden.

De prijzen voor grondstoffen als hout, staal, folies, steen, halfproducten en noem maar op zijn enorm gestegen dit jaar en dat gaat voorlopig wel zo door. De consument wordt hier alleen mee geconfronteerd als hij een nieuwe fiets of auto koopt en de levertijd of leveronmogelijkheden krijgt te horen.

Dus waarom gebeurt dit? Welnu, de waarheid is dat er verschillende factoren zijn die bijdragen, en één daarvan is angst voor COVID. Toen een enkele werknemer onlangs positief testte op COVID, sloot China een van de drukste haventerminals ter wereld “voor onbepaalde tijd”.

Een van ’s werelds drukste havens is deze week gedeeltelijk gesloten nadat een medewerker positief testte op Covid-19. Door de sluiting wordt gevreesd voor nieuwe verstoringen van de wereldhandel die het herstel van de wereldeconomie zouden kunnen vertragen.

Meishan, een belangrijke terminal in de Chinese haven van Ningbo-Zhoushan, is woensdag voor onbepaalde tijd gesloten nadat een 34-jarige werknemer positief testte op Covid-19. Een lid van de raad van bestuur van de Ningbo Port Group Company – die de haven exploiteert – nam woensdag ook ontslag om persoonlijke redenen, meldde China’s Securities Daily.

Dit zou niet zo’n probleem zijn als we niet zo afhankelijk waren geworden van goederen uit Azie / China. Andere landen reageren ook ernstig overdreven op uitbraken van COVID, en dit maakt het steeds moeilijker om goederen op efficiënte wijze over de hele wereld te vervoeren. Een andere belangrijke factor waarmee we te maken hebben, is een historisch wereldwijd tekort aan zeecontainers.

De vraag naar zeecontainers is veel groter dan het aanbod. Dit heeft de wereldwijde tarieven voor zeecontainers naar een historisch hoog niveau gebracht. Het kan nu letterlijk maanden duren voordat producten die in China zijn gemaakt, bij de Amerikaanse en Europese retailers komen die ze oorspronkelijk hebben besteld. En als die producten computerchips bevatten, komen ze waarschijnlijk nooit aan.

Het wereldwijde tekort aan computerchips treft duizenden andere industrieën hard. Er wordt bijvoorbeeld geschat dat de wereldwijde auto-industrie dit jaar 7,1 miljoen voertuigen minder zal produceren vanwege het chiptekort.

De hoofdfabriek van VW in Wolfsburg draait op een laag pitje vanwege het gebrek aan aanbod, meldde Bloomberg. De fabriek in Wolfsburg is de “grootste autofabriek ter wereld” en biedt werk aan ongeveer 60.000 mensen. Audi legt ook de productie tijdelijk stil, waardoor de zomervakantie met een week wordt verlengd, aldus het rapport.

Wereldwijde tekorten aan halfgeleiders zouden kunnen leiden tot een afname van de wereldwijde productie van auto’s dit jaar met ongeveer 7,1 miljoen voertuigen, voorspelde Bloomberg onlangs.

Nu gaan we de feestdagen in en velen in de detailhandel verwachten een complete en totale ramp…

Reuters ondervroeg verschillende leveranciers en detailhandelaren – van speelgoed tot computerapparatuur – in de Verenigde Staten en Europa. Ze verwachten allemaal wekenlange vertragingen in de vakantievoorraad als gevolg van knelpunten in de scheepvaart, waaronder een wereldwijd tekort aan containers en de recente COVID-gerelateerde sluiting van de Zuid-Chinese haven Yantian, die fabrikanten in de buurt van Shenzhen bedient.

Het wordt een grote puinhoop”, zegt Isaac Larian, chief executive van het in Los Angeles gevestigde MGA Entertainment Inc, dat LOL Surprise, Bratz, Little Tikes en andere speelgoedmerken verkoopt aan Amazon, Walmart en Target. “Het is te laat voor Kerstmis”, zegt Thompson, oprichter van het in Washington gevestigde Plugable Technologies.

Zo ziet de nabije toekomst van de Amerikaanse economie eruit, ook al gaat er verder niets mis. Dus wat gaat er gebeuren als er plotseling weer een grote crisis uitbreekt in het midden van dit alles?

Naarmate de voorraden krapper en krapper worden, stijgen de prijzen om dit te compenseren. Een gebied waar ik in het bijzonder in geïnteresseerd ben, is de prijs van voedsel. Volgens de FAO is de wereldprijs van voedsel 31 procent hoger dan een jaar geleden.

Of het nu in supermarkten, buurtwinkels of openluchtmarkten is, de prijzen voor voedsel zijn in een groot deel van de wereld gestegen, waardoor gezinnen moeilijke beslissingen moeten nemen over hun dieet. Vlees is vaak de eerste die gaat en geeft ruimte aan goedkopere eiwitten zoals zuivel, eieren of bonen. In sommige huishoudens is een glas melk een luxe geworden die alleen voor kinderen is weggelegd; vers fruit, ooit als een noodzaak beschouwd, is nu een traktatie.

De voedselprijzen stegen in juli met 31% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, volgens een index opgesteld door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties. De lonen zijn niet in die mate gestegen zodat het voor velen het moeilijker wordt om zich goed te kunnen voeden. Diegene die al aan de rand zitten, sterven van honger.

Naast de plandemie en de opgezette vernietiging van het midden- en kleinbedrijf door lockdowns, is de komende ineenstorting van het financiele (schuld-)systeem ook debet aan de schaarste en absurde prijsstijging van goederen. Immers de uitgeholde dollar en euro vertegenwoordigen de waarde niet meer die zij eens hadden. De goederen worden niet zo zeer duurder alswel dat het geld veel minder waard is.

Bron: Activist Post