Nederlanders zijn zogenaamd een tolerant volkje.  Maar als je met een libertarische bril kijkt dan valt die kwalificatie wel tegen.  De gemiddelde Nederlander bedient zich graag van dwang om zijn zin te krijgen. 

Ik had lang geleden een studievriend over de vloer. Ik heb hem mijn stad laten zien en hij kreeg – uiteraard – gratis kost en inwoning.  Hij was VVDer en beweerde mijn libertarische ideeen wel interessant te vinden.  Dat hoor ik wel vaker, dat is meestal een beleefde manier om te zeggen “je bent knettergek, maar op dit moment is het niet opportuun om je dat eerlijk te vertellen”.  Als goed geprogrammeerde useful idiot beweerde hij bij hoog en laag dat onderwijs echt door de Staat moest worden geregeld.  Toen gebruikte ik de nucleaire optie, het “against me”  argument.  Ik vroeg hem of, als we met onze gezinnen op een onbewoond eiland zouden zitten, hij mij met geweld zou dwingen om mee te werken aan de scholing van zijn kinderen.  Zonder enige twijfel zei hij volmondig: ’Ja’.   Daarna heb ik hem uit mijn leven gebannen.  Als ik af en toe nog terug denk aan hem zie ik hem altijd met een SS pet op.  Echt waar.  Zit in mijn geheugen gegrift. 

De corona psychose heeft het masker definitief laten vallen. Dwingelandij viert hoogtij.  Willem Engel pardoes 2 weken de cel in. De dwingers hebben zich al een paar decennia warm kunnen lopen met de global warming hoax en krijgen nu net als met de coronamaatregelen de rechterlijke macht mee, gezien de absurde uitspraak inzake Shell. 

Non probleem Stikstof?  Boeren onteigenen.  Probleem met opvang vluchtelingen? Mensen dwingen tot opvang en confiscatie vastgoed.  Nu weer vleestax.   De voorbeelden zijn legio, maar eigenlijk zou de ongekende belastingdruk al moeten volstaan.   De gemiddelde Nederlander knippert niet eens met zijn ogen, of juicht het toe. 

Ik denk dat ik 5 Mei niet al te uitbundig ga vieren.

Hijseenberg, April 2022

34 REACTIES

  1. Ja, ja

    Het punt met paradigma wisselingen. We weten niet precies wat mogelijk/onmogelijk is. Vroeger zei men: vrouwen stemrecht? Je moet knettergek zijn. Wiet roken, in een coffeeshop? Je bent gek! Dienstplicht? Dat zal altijd zo blijven!

    Nu kijken we daar anders tegenaan. Dus tijden veranderen. Maar vaak gebeurt dit gradueel, stapje voor stapje. Je hebt er geen erg in, terwijl het gebeurt.

    Stemmingen en groepssentimenten veranderen.

    Om het punt van de VVDer te tackelen, kan je het beste je ideeën in de praktijk brengen. Dat is het beste tegenargument. Bekostig met een wijk, of een groep mensen, eigen onderwijs. En bewijs daarmee dat het kan.

  2. Volledig off topic: Rusland heeft de roebel aan goud gekoppeld. Dit gaat de andere fiat munten een gevoelige klap bezorgen. Naast het feit dat olie niet langer in USD afgerekend hoeft te worden waardoor de vraag naar USD minder wordt. Bovendien lijkt me dit het ultieme instapmoment voor roebels. De goud- en zilverprijzen worden gemanipuleerd. Bij de roebel zal dat lastiger zijn. Waar kun je goed roebels kopen? Lukt niet via transferwise want tijdelijk niet mogelijk.

  3. “Als goed geprogrammeerde useful idiot beweerde hij bij hoog en laag dat onderwijs echt door de Staat moest worden geregeld.”

    Dat dacht ik ook en mijn argument was, dat je er dan vanuit kunt gaan, dat iedereen dezelfde basiskennis heeft (minimaal MAVO of onderbouw HAVO/VWO) en dat dat in het maatschappelijk verkeer makkelijk werkt, namelijk als je niet uit hoeft te leggen, wat een meewerkend voorwerp, een stemloze medeklinker de Middeleeuwen of de molaire massa is, dan kun je dat als basis nemen van samenwerking. De praktijk blijkt echter anders te zijn; de meeste volwassenen zijn essentiële dingen vergeten of hebben de avond tevoren op hun proefwerk gestampt om het daarna te vergeten. Dan kun je beter terug naar het systeem, dat iedereen het zelf regelt met overigens als verrassende uitkomst een percentage van 98% alfabetisme in het Amerika der 19e eeuw. Met ons geweldige gratis en verplichte onderwijs tot 18 is inmiddels een kwart functioneel analfabeet en niet in staat een simpele brief van ‘zijn’ overheid te beantwoorden. Zo snel mogelijk de verplichting afschaffen, maakt het ook makkelijker de orde te bewaren voor een docent. En mensen ervoor laten betalen, dan schatten ze het ook op waarde. Alles wat gratis wordt, wordt op den duur ook waardeloos.

    • Het onderwijs dat ik van de staat gekregen heb, was waardeloos. Even los van of we het onderwijs privé kunnen regelen.

      Het onderwijs heb ik ervaren als: gedisciplineerd, gedrild worden, meer niet. Ze hebben totaal niet hun best gedaan, om enthousiasme in mij los te maken. Ze hebben alleen maar al het enthousiasme weg gehaald

      Leraren waren altijd alleen maar boos, aan het zeiken, aan het dreigen met ‘straffen’ en ‘strafwerk’. Het boeide ze niets dat we iets zouden leren. Het ging er alleen om dat we ‘aanwezig waren’ en ‘op tijd’ onze dingen afmaakte. Ze keken het vervolgens niet eens na. Ze gaven je alleen maar altijd een rot gevoel, een schuldgevoel.

      Ook werd er op mijn school veel gepest etc. Deden de leraren ook niets aan. Boeide ze niets. Ze kregen toch wel betaald, maandelijks.

    • Dan is de vraag, was dit op privaat onderwijs anders geweest. Daar kan ik dus niet over oordelen, want dat heb ik niet meegemaakt.

      • ja want in een vrije markt ben je (of je ouders) een klant die behaagd moet worden met kwaliteit etc., anders is het game over. Nu zijn het ambtenaren die niet ontslagen kunnen worden in een monopolie positie met een ‘captured audience”(ok dat is enigszins tautologisch) . Je hoeft natuurljk geen raketgeleerde te zijn om dat te bedenken of het zelf meegemaakt te hebben om dat te voorspellen. Alles wat de overheid aanraakt verandert in stront – Ringo Starr.

      • Ringotje !

        Auwe anarchistische BEATLES boef

        Ringotje, auwe rokkenjager !

        Ringo ST(A)R

        Je hebt natuurlijk een punt. Zo’n school krijgt gewoon sowieso wel een bak geld. Af en toe komt de inspectie en die doen dan een rondje. Maar die vinken slechts af. Die gaan niet lessen meelopen. Die ervaren het niet, hoe het daar is. Wat een vuilnisbelt het is hahahaha

        Letterlijk het enige dat ik me kan herinneren, is hoe we hebben geklierd daar, op school. En ik kan me leraren herinneren, die ALTIJD boos waren en kwaad en verbitterd en je een soort schuldgevoel aanpraatte. Wat een fuckery

        https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=f37lC0CSXlQ&feature=emb_title

        Belligerent ghouls
        Run Manchester schools
        Spineless swines
        Cemented minds
        Sir leads the troops
        Jealous of youth
        Same old suit since 1962
        He does the military two-step
        Down the nape of my neck
        I want to go home
        I don’t want to stay
        Give up education
        Is a bad mistake

      • Het schoolsysteem is ziek en te links. Dat was het vroeger al. Ik heb altijd een probleem met ‘autoriteit’ gehad dus met veel leraren lag ik overhoop. In het hoger onderwijs overigens niet noemenswaardig.

        Je kan zoveel nuttige dingen leren. Echte educatie krijgen. Maar in plaats daarvan moet je verplicht in zo’n gebouw vol (voornamelijk) stoffige ambtenaren zitten die je alleen maar hun stokpaardjes probeerden bij te brengen. Wat een tijdverspilling was dat…

      • As a bad mistake (correctie)

        Ja, ja.

        School had een hele slechte invloed op mij. Het maakte me ongelukkig, onzeker zelfs depressief. Ik ervaarde het als een hel.

        Veel wat ik geleerd heb, heb ik van het internet, uit boeken en van mijn studie, die ik wel ervaarde als waardevol. Punt met zo’n studie is, als ze niet functioneren, haalt de overheid de stekker eruit. Ze hebben dus een reden om te functioneren. Zo’n school is er gewoon en harkt vanzelf leerlingen binnen. Zo’n studie moet echt leerlingen binnen halen. Het is daar andersom.

        Mijn school was trouwens niet links. Althans, toen niet. Misschien zijn ze dat nu wel, dat weet ik niet. Ze waren eerder rechts georiënteerd. Rechts als in, hyper conservatief. Maar dat zal nu wel anders zijn. Ze zullen nu gewoon netjes woke zijn, net als iedereen

      • Wat een enorm verschil in onderwijs, lees ik hier.
        Ik kom uit ’63 en R.K. onderwijs gehad voor de lagere school.
        Uitstekend onderwijs gehad daar met nog nonnen voor de klas.
        Met een handschrift zo als je grootouders schreven.
        Vervolg onderwijs op een MAVO en LTS elektro.
        Rekenmachines bestonden niet en iedereen heeft daar goed leren rekenen op papier.
        Maar ook daar goed onderwijs gehad waar je juist gemotiveerd werd om iets te onderzoeken en om een eigen mening te ontwikkelen.
        Ik heb niet het idee dat ze daar mij iets tekort gedaan hebben.
        Ik vond het altijd wel leuk op school. Spijbelden soms als ik geen zin had.

      • Ik heb ook ouderwets les gehad. Op de gristelijke lagere school waar het ontzag voor De Heere met harde hand in je gemept werd. Sindsdien ben ik er voorgoed van genezen. Geloof wat je wilt, maar wordt geen lid van zo’n kliek met hun kerken en scholen.

        Mijn middelbare scholen waren elitair. Veel kakkers en hippiekoters met welvarende ouders. Jaren ’70. De meeste leraren waren linkse wereldverbeteraars. Maar er waren ook leraren van de oude stempel. Die je wel wat interessante dingen leerden zonder je hun politieke opinies op te dringen. Maar eigenlijk was het tijdverspilling. Op een LTS leer je praktische dingen. Op het VWO wordt je klaargestoomd voor de universiteit en politiek. Of daarna meteen beginnen als ambtenaar…

      • Kleine aanvulling.
        Ondanks een R.K.lagere school met nonnen, geen enkel moment ervaren dat het geloof er bovenop lag.
        Het ging daar eigenlijk helemaal nooit over.
        Je krijgt wel wat mee, maar dat werd tot een minimum beperkt.
        Dat waren meer op Katholieken feestdagen dat je er iets over hoorden.
        Ik ben dan ook helemaal niet gelovig dus ben ook nergens uit gestapt.

  4. Again: governments are like a malign tumour.
    They keep on growing and growing, produce mainly garbage, and destroy healthy cells(=societies)

  5. “In het hoger onderwijs overigens niet noemenswaardig.”

    Dat is vrijwillig, maar dat werkt im großen Ganzen hetzelfde. Als scholier in het V.O. werd je bang gemaakt met ‘geestdodende baantjes’, waar je in terecht zou komen, als je je huiswerk niet deed, of er werd gedreigd met werkloosheid. Meestal werd er indirect gedreigd. Het gevolg is, dat velen gaan studeren. Ook stopt het kindergeld ineens en om een zeker inkomen te hebben (en tot in de jaren negentig om de dienstplicht te ontlopen) worden scholieren student. Het hoger onderwijs is een en al indoctrinatiemachine, zeker waar het maatschappelijke richtingen betreft. Goed hoger onderwijs gaan mensen volgen uit wetenschappelijke of vakmatige interesse en om hun brood te verdienen, maar niet uit angst voor de gevolgen, als je het niet volgt.

    • Ik weet ook nog, dat de leraren vaak overspannen waren.

      En begrijpelijk. Ze verdienen geen flikker. 10tje per uur ofzo. Voor loodzwaar werk. En dan thuis nog lekker nakijken, van het huiswerk. Ze hebben ook geen vrije tijd.

      Dus daar zit denk ik de angel. Daar gaat het het meest mis, denk ik. Als ze nou 30 per uur verdienen en vrije tijd hebben, hebben ze er veel meer lol in. Als socialisten zeggen, de staat betaald je heel goed. Nou, in het onderwijs is dat dus niet het geval. Misschien krijgen ambtenaren wel goed betaald, maar leraren niet. In sommige overheidssectoren, krijg je betaald. Hugo de Jonge krijgt goed betaald.

      Wat ik van school kan herinneren: spijbelen. de les saboteren, door bizarre geluiden te maken. Elkaar de hele dag plagen. Tassen afpakken, van elkaar. Oja en altijd hopen op die 5,5 als je een toets maakte. Die prachtige 5,5.

      En een juf, die ik toen wel leuk vond, kan ik me ook herinneren. Leuke juf. Ze was toen een jaar of 30 ofzo. Werd nerveus van haar. Haha. Een top juf ! Dat krijg je dan ook op die leeftijd.

    • De technische opleidingen zijn ook al indoctrinatiemachines, als ik de verhalen mag geloven. Hoe kan een Technische Universiteit nog bestaan als 1+1=2 racisme is?

      Mijn docenten in het hoger onderwijs waren vooral voor beschermde beroepen. Die je alleen mag beoefenen als je een diploma van hun schooltje bezit. Met die houding hadden veel beroepen en kennis nu niet bestaan. Want hoe kun je nieuwe kennis eigen maken (door experimenteren en ontdekken) als je het diploma daarvoor nog niet hebt?

      Dat vond ik toen ook al, waar ik nooit een goed weerwoord op kreeg, al wist ik toen nog niet dat dat soort ideeën libertarisch of anarchistisch waren. Die docenten waren eigenlijk bang voor concurrentie. Bang voor anderen die goedkoper, sneller en/of beter waren.

    • Uhmm, ja

      Ik heb het gehoord, wiskunde is ‘heel racistisch’. Ik dacht eerst dat dat een grapje was. Maar Bij1 mensen vinden dat echt

      Ga je zo studeren, loop je in de woke fuik. Hehehe. Ga je de TU Delft doen, leer je dat je als witte man geen reggae mag luisteren en je queer seksualiteit moet ontplooien, als goede antifascist.

      Ik ken wel een filosoof, die geen diploma heeft. Toch vind ik hem een goede filosoof met originele ideeën. Dit terwijl ik ook officiële afgestudeerde filosofen ken, die ik voorspelbaar en uitgekookt vind. Niet creatief. Dus het zegt niet alles.

      • Niks mis met een filosoof die autididact is. Dat doet iemand met interesse en passie. Wat komt er terecht van de filosofen die aan de vele faculteiten worden opgeleid?

      • ik geloof wel dat je een autodidact kan zijn, in de filosofie. Wat je nodig hebt is : tijd en passie en geld

        Ik merk bij deze autodidact filosoof die ik ken wel dat hij niet opgeleid is. Maar niet op een storende manier. Sommige dingen, zouden academici anders verwoorden. Of achterwegen houden. Ze zouden meer inspelen, op elkaar, op het milieu. De autodidact doet dat niet. Die springt zelf in het diepen en probeert dan te zwemmen.

      • Zijn we allemaal niet een klein beetje een filosoof?
        We denken allemaal na over vraagstukken in het leven en over de toekomst.

      • Filo soof betekend: liefhebber van de wijsheid

        Heb jij wijsheid lief? Dan ben je een filosoof, letterlijk. Althans, als we afgaan op de definitie van het woord.

      • Proberen we niet allemaal om ons leven te laten leiden door wijsheid?
        Alleen bepaal ik zelf dan of iets een wijsheid is i.p.v. het ergens te lezen wat wijsheid is en wat iemand anders zijn of haar gedachtes daar over zijn.
        Ik vind de term filosoof een vrij wazig begrip waar je alle kanten mee op kan.
        En ik kijk niet zo gauw tegen iemand op vanwege een mening ergens over of hoelang iemand ergens over gestudeerd heeft.
        Of hoeveel boeken iemand gelezen heeft.

      • Uhmmm, ja

        Er zijn heel veel smaken wijsheid. Dat is het punt een beetje. De fundamenten van de NL maatschappij, zijn gebaseerd op bepaalde vormen van wijsheid. Maar, dat zijn wijsheden waar we het niet per se mee eens hoeven zijn.

        Ik denk dat veel van de NL maatschappij gebaseerd is op Kantiaanse filosofie en contract theorie.

        Het punt met wijsheden is. Ze liggen je, of niet. Het is ook een smaakkwestie.

        Net als dat je sommig eten lekker vind en ander eten niet.

        Veel libertariers baseren hun libertarisme op een utilitarisme, heb ik gemerkt. Of je utilitarisme mooi vind, is een smaakkwestie

        Iemand die lang in de boeken heeft gezeten, snapt vaak beter de fundamenten van een bepaalde wijsheid. Maar het betekend niet per se, dat hij/zij creatief is, of de boel zal innoveren

      • Maar je hebt gelijk dat het een vaag begrip is. Net als het begrip ‘kunstenaar’

        Was Willy van der Steen een kunstenaar? Volgens vele mensen niet. Wat mij betreft wel

      • Een kunstenaar is voor mijn iemand die iets kan maken wat een ander niet kan of lukt.
        Maar niet bij voorbaat iets wat goed of mooi is.
        Je kan het ook een kunstenmaker maken. Een creatief persoon.
        En ook aan smaak onder hevig.
        Het bevalt je of niet, je bent het er mee eens of niet.
        Kunst is dan ook waard wat een gek er voor geeft.
        Iemand die een auto kan bouwen uit niets is voor mij ook een kunstenaar.
        Kunst is niet altijd iets wat op papier staat met verf of krijt.
        Alles wat jij mooi vind kan voor jou kunstzinnig zijn.

      • Zo heb ik b.v. mijn muren volhangen met gitaren.
        Voor mij is dat kunst waar over nagedacht is.
        En de waarde daarvan heeft daar niets mee te maken, er hangen ook Chinese gitaren tussen vanwege de vorm.
        Zolang ze maar goed in mekaar zitten. dus geen onbruikbare troep.
        Maar dan kunst waar je ook iets mee kan doen i.p.v. alleen maar naar kijken.
        Een ander heeft ze huis vol staan met schilderijen of beeldjes.
        Dat zal je hier niet vinden, ook geen planten.

      • Ja, precies

        Maar het idee : ik bepaal zelf wat kunst is

        Is al een romantisch uitgangspunt hé, eigenlijk. Het idee dat er niet zoiets als ‘inherente schoonheid’. maar dat het subjectief is

  6. En rutte gaat heel het jaar gedwee alle herdenkingen af, ‘dwangneurose’ ?
    Mogelijk dat hij gereset moet worden want hij blijft in dezelfde modus draaien!

    • Rutte is een artificieel intelligentie programma, gevat in een zeer realistische menselijke pop, gemaakt door de mensen die ook de madam Tussauds poppen maken.

      Ruttle, was de originele naam. Het is een Apple programma, eigenlijk.

Comments are closed.