Kennis van de geschiedenis geeft diepte en perspectief. Sommigen kijken terug naar de prehistorie en vergelijken de moderne mens met de jager verzamelaar van honderdduizend jaar terug. Aanhangers van het paleo dieet zijn van mening dat het menselijke DNA zich nog niet aan de landbouwrevolutie heeft aangepast. Dat kanker, hart en vaatziekten en diabetes 2 gevolgen zijn van het consumeren van voedsel dat het lichaam nog onvoldoende kan verwerken.

Anarcho primitivisme

De analyse van Anarcho primitivisten gaat verder dan alleen voedsel. Ze trekken de conclusie dat de landbouwrevolutie het milieu vervuilt, uitbuit, en dat de domesticatie van dieren en planten zowel mens als dier onderwerpt.

Bij hernieuwbare grondstoffen kan je een duurzaamheidsformule toepassen. E-C>0. E staat voor de extra dieren of planten die er zijn, boven de normale populatie en is in dit voorbeeld 50. C is consumptie. Voorbeeld, er is een vijver met 150 vissen. Als gedurende het jaar de populatie tot 100 daalt dan kan in dit voorbeeld de populatie zich herstellen. En zullen er volgend jaar weer 150 vissen zijn. Met andere woorden, je kan 50 vissen per jaar consumeren. Consumeer je 75 vissen dan kan de visstand zich het komende jaar niet herstellen. E-C is negatief. Consumeer je minder dan zal de populatie zich in het voorbeeld wederom tot ongeveer 150 uitbreiden.

Dit geldt voor hernieuwbare grondstoffen, voor niet hernieuwbare komt ooit het einde in zicht. De anarcho primitivisten zijn tegen consumptie van niet hernieuwbare grondstoffen en stellen dat C sinds de landbouwrevolutie veel groter is dan E. Ze constateren uitbuiting van het milieu. De input van natuurlijke hulpbronnen in het economische proces wordt onvoldoende meegewogen, evenals de kosten van afval. Er zijn mensen die stellen dat het holoceen ten einde loopt. We gaan over naar het antropoceen, het tijdperk waarin de mens grote invloed heeft op de atmosfeer, de biosfeer en de oceanen. Anarcho-primitivisten zien dit als een groot onrecht.

Domesticatie, het overheersen van plant en dierenleven, zorgt volgens anarcho primitivisten voor bezit, ongelijkheid en uitbuiting. Van mens en natuur. Arbeid is niet de bron van welvaart maar een gezonde natuur en een gezond milieu zijn de bronnen van welvaart. De overgang van jager verzamelaar naar landbouwer is de oorzaak van alles wat er mis is. Dit is niet herstelbaar tenzij de mens zich weer als jager verzamelaar gaat gedragen. Daarnaast is er een culturele component en dient men zich op meer directe vormen van communicatie richten. Dus geen boeken of TV, maar lichaamstaal.

Nawoord

Anarcho-primitivisten draaien er niet omheen. Geen demoniseren van de voedingsstoffen van de flora, CO2 en stikstof-waterstofverbindingen. Zoals politieke elites nu doen. En daarmee indirect bijdragen aan hogere voedselprijzen. En honger. En kou en energietekorten. En wellicht extra sterfte.

AP is Pol Pot in extremis. Als Anarcho-primitivisme wordt afgedwongen dan wordt de klok van de menselijke ontwikkeling met tienduizenden jaren teruggezet. Jager verzamelaars produceren niets, ze consumeren alleen maar. Als AP de norm is zullen slechts enkele miljoenen of tientallen miljoenen mensen op de aarde kunnen overleven. Het is een pleidooi voor de grootste massamoord in de geschiedenis van de mensheid.

De overlevende mensen zullen nog steeds een grote invloed op de natuur uitoefenen. De komst van de indianen in Amerika, en de komst van de aboriginals in Australië, viel samen met het uitsterven van veel grote zoogdieren aldaar.

Ook marxistische rakkers hebben problemen met AP:

Zolang AP niets meer is dan een aantal mannen die zich in de natuur terugtrekken is er echter niets aan de hand, iedereen moet met zijn leven doen wat hij wenst.

8 REACTIES

  1. Mooi. Het enige wat ik te doen hoef, is wachten op de welvaart die een gezonde natuur produceert.

  2. Leuk om dit soort stromingen hier ook te bespreken. Waarom niet, zou ik zeggen

    Baat het niet dan schaadt het niet

    Ik vind anarcho primitivisme, voornamelijk als gedachte expiriment wel interessant. Waar normaal anarchisme nog sterk uit gaat van modernisme, industrialisatie en samenleving. Verwerpt primitivisme dit alles. De samenleving is het probleem, zegt de primitivist. Niet de staat, niet het kapitaal, nee de hele samenleving en de moderniteit an sich is het probleem. Ze gaan dus nog verder dan links en rechts.

    Voordat de mens zich settelde en de grond ging bewerken, reisde de mens van hot naar her en men gebruikte wat men nodig had van de aarde. Dit was een anarchistische toestand, zegt de primitivist. Zodra de mensen zich gaan nestelen in een gebied, gaat de eerste hierarchie ontstaan. Gaat domesticatie en patriarchaat ontstaan. Er gaat ook als eerst iets bestaan als landlordism en belasting. Daarvoor was de aarde iets dat je in bruikleen had en waar je vrij overheen trok.

    Ik ken wel anarchisten, die dit primitivisme vrij serieus nemen en ook leven. Punt is natuurlijk, als maatschappelijk model is het onhoudbaar. We gaan niet meer terug naar de tijd van jagers en verzamelaars. Maar, als levenskeuze, lifestyle anarchisme, kan het natuurlijk wel. Je kan als een hippie leven, rondtrekken, veganistisch eten etc, etc. En er zijn ook wel mensen die zo leven. Ze trekken rond in campers, leven off grid, betalen geen belasting, eten geen vlees, zijn bezig met feminisme, leven in communes etc, etc.

  3. Althans, ik kende anarchisten die het serieus nemen. Ik spreek die mensen niet meer. Het zijn vaak nogal sektarische lieden, je bent met ze of je bent tegen ze.

  4. Ook marxistische rakkers hebben problemen met AP:

    Uiteraard. Marxisme is hyper modernistisch ingesteld. De wetenschap en techniek, zullen de mensen emanciperen, zegt de marxist. Marxisme wilt fabrieken, havens, legers, wetenschap, raketten die naar de maan gaan etc, etc. We kennen de modernistische sovjet propaganda posters wel, van de futuristische steden etc.

    Het milieu maakt marxisten niet zoveel uit. Het milieu is bourgeoisie

  5. We worden door de milieuwappies massaal geslachtofferd. De natuur gaat bij hen boven mensen.
    Schrale troost: we gaan wel milieu gezond dood.
    Maar milieuwappies kunnen ook zelf het loodje leggen……

    • Anarcho primitivisme, gaat nog wel verder dan ‘milieu wappie’

      De mens, is de natuur, voor het primitivisme

      De natuur gebruiken, is de mens gebruiken/misbruiken

      Het is dus een andere kijk op de wereld. Dat is op zich wel uniek eraan.

  6. Ik ben er vrij zeker van dat ze het geen drie weken volhouden, de anarcho-primitivisten. Er zijn nog wel plekken waar je zoiets kunt doen: de Zuidamerikaanse jungle bv of Papoea Nieuw-Guinea. Op je blote voeten over de gevallen bladeren rennen en niet zien wat er onder zit. Hopen dat je peniskoker op zijn plaats blijft en op tijd aan de kant springen voor hele grote of hele giftige slangen en ander kruipend ongedierte. En natuurlijk full time bezig zijn met eten, net als elk ander beest. Mieren, wormen, krekels eten; een warme maaltijd is een luxe. Het WEF zal tevreden zijn. Sommige dingen klinken leuker dan ze daadwerkelijk zijn.

    • Youp

      Ik kan niet echt voor anarcho primitivisten oordelen, of hun leven werkt voor ze.

      Ik kende wel een jongen, die dan in het bos woont, omdat hij de samenleving haat. Begrijpelijk, die haat. Of dat in het bos leven werkt voor hem, dat kan hij beter bepalen dan jij en ik

      Het WEF is niet zo van primitivisme, want primitivisme valt niet te controleren. Het WEF is meer communistisch, niet primitivistisch

      Punt is een beetje. Wil je een loonslaaf zijn met een hypotheek, of stap je uit de samenleving? Ik snap dat sommige mensen voor dat laatste kiezen en hippie worden en rondzwerven etc.

      De moderne samenleving, heeft de neiging zichzelf te overschatten. Arrogantie kan een blinde vlek zijn

Comments are closed.