Verleden jaar bracht ik enkele dagen door in Nederland. Ik reed mee met een vriend die tegen zijn wil ten gevolge van een slecht gemarkeerde inrit terechtkwam in de parkeergarage van het winkelcentrum in Amstelveen.

Wij konden de garage niet meer verlaten, omdat de betaalautomaat in de garage niet functioneerde en op het indrukken van de hulpknop niemand reageerde. Ten einde raad zagen wij kans, achter een andere auto aan de garage te verlaten.

Na enkele weken arriveerde een rekening ten bedrage van circa 370 euro, gevolgd door verschillende dreigbrieven van een advocaat. Omdat mijn vriend weigerde te betalen, dagvaardde de garage hem voor de kantonrechter, die de eis afwees en de garage veroordeelde tot betaling van alle proceskosten.

Wij waren hier geconfronteerd met een verdienmodel dat blijkbaar succesvol is; ik denk dat een aantal van de slachtoffers die dagelijks vallen, het niet laat aankomen op een procedure en betaalt. Ik weet niet of er nog andere garages zijn die in samenwerking met een advocatenkantoor dit verdienmodel hanteren, maar men zij gewaarschuwd.

Hugo van Reijen

11 REACTIES

  1. Nou ben ik dus iemand die weer terug zou gaan. 2x zelfs. 1x met dezelfde auto, 1x met een andere en kijken of het weer gebeurt en zo ja, het weer voor laten komen. En op het moment van de dagvaarding direct zelf een aanklacht wegens oplichterij indienen. En eisen dat het OM de eigenaar(s) eeen beroepsverbod oplegt.

    • Het schijnt dat de Q-Park garages -zie het logo boven de linker slagboom- in beheer (of eigendom) zijn bij een familie die om een of andere reden warme banden onderhoudt met gemeenten. Andere exploitanten zijn niet of nauwelijks welkom. Ik wens je veel plezier met het zooitje aan te pakken.

      • Lol. Ik zei ‘zou’ om een reden; ik ben al bijna 10 jaar geleden naar de VS vertrokken, dus kan het niet uitproberen, het gaat mij om het principe. Net zoals ik anderhalf jaar geleden ben opgestapt bij het bedrijf waar ik werkte omdat ze daar met de prikplicht wilden beginnen, wat voor mij een reden was om ergens anders te gaan werken.

      • In de VS kun je nog een ‘class action lawsuit’ beginnen tegen dit soort bedrijven. Dat bestaat hier nog steeds niet. Al lijkt er iets te komen, ik volg het niet op de voet.

        Ik kom er voorlopig niet in daar als biologisch-dynamisch-onbespotene. Ik moet familie en bekenden opzoeken in CA en NV. Misschien volgend jaar…

  2. ben geen fan van Q park, doet een beetje aan als quasi monopolie. vast met behulp van overheid. las ook ergens dat gemeente de tarieven vaststelt dus als dat waar is in ieder geval geen marktwerking.

    Echter, in het artikel van Hugo wordt Q-park niet genoemd. De foto zou random kunnen zijn. Er zit bij het centrum van Amstelveen wel een Q park maar die ingang ziet er heel anders uit. Daarenboven vraag ik me af in hoeverre de exploitant verantwoordelijk is voor de inrit, waar gaat het over van publiek naar privaat. Desalniettemin, als de slechte markering niet onder de verantwoordelijkheid valt van de uitbater dan kan men wel wat coulanter omgaan met de mensen die in die val trappen. En niet functionerende betaalautomaten en hulpknoppen is ook drama. Ik vermoed dat er weinig vrije markt is. Zal je niet vaak tegenkomen bij McDonalds. Derhalve geef ik overheid de schuld. Zoals gewoonlijk.

  3. Dat weet ik niet, maar wel dat Q-park gezien de uitgebreide procedure,zeker duizenden euro’s kwijtr is aan kosten op het juridische vlak.

    • En toch een fantastisch verdienmodel? Doe als Johan. Verzamel bewijs en laat het voorkomen.

  4. Maak je maar niet zo druk over zoiets, over een paar jaar is dat vanzelf opgelost als iedereen alleen nog elektrisch mag rijden, dan kan 85% van de autorijders geen auto meer kopen of leasen en kan men in zulke garages alleen nog maar elektrische scootmobielen parkeren om nog wat te verdienen. En wie gaat er nog naar dat fucking woke-Amsterdam vraag ik me dan af??? Dat is heulen met de vijand….

Comments are closed.