Gerben is vier jaar oud. Hij wordt binnenkort vijf, dan moet hij naar school. Zijn ouders hebben hem ingeschreven bij een school toen hij drie was. Twee weken geleden mocht Gerben voor het eerst een ochtend proefdraaien op school. Dat ging niet goed. Er is iets gebeurd waarna Gerben naar zijn oudere broer, die ook op deze school zit, is toegerend, met het verzoek zijn moeder te bellen, want Gerben wilde hier niet zijn. Gerben en zijn broer werd door leerkrachten van de school verboden hun moeder te bellen. Gerben en zijn oudere broer werden door leerkrachten met zowel verbaal als fysiek geweld uit elkaar gehaald.
De ouders van Gerben zijn niet blij met wat er is gebeurd. Het was de bedoeling deze school te proberen en als het echt niet zou gaan voor thuisonderwijs te kiezen. De ouders van Gerben wisten echter niet dat kiezen voor thuisonderwijs niet meer tot de mogelijkheden behoort zodra je je kind inschrijft op een school. De ouders van Gerben hebben inmiddels contact met een jurist. Gerben uitgeschreven krijgen uit het Nederlandse onderwijssysteem is niet makkelijk, maar als je bijvoorbeeld met het hele gezin een jaar in het buitenland gaat wonen kan het. Gerbens moeder overweegt een jaar buiten Nederland te gaan wonen maar haar man en oudste zoon willen dat niet.
De school hanteert zoals alle scholen een industrieel schema, om Gerben alvast te wennen aan industriële tijden en dwang. Gerbens ouders werken echter niet in de industrie of volgens industriële tijden. Alles wat onder dwang moet, dat is niet best natuurlijk. Iedere ochtend Gerben naar school brengen voor 8.30 uur, waarom, met welk doel? Dit schoolsysteem is ooit opgezet in Pruissen om arbeiders te vormen voor fabrieken, soldaten voor de oorlog en ambtenaren om het proces te controleren. Dat is echter niet meer van deze tijd. Misschien leuk voor mensen die er voor kiezen, maar niet voor Gerben en zijn achterban. Gerben is een beetje bang voor de staatsdwang maar vooral verdrietig, Gerben weet dat hem onrecht wordt aangedaan.
Ingezonden door Nico de Geit
Het onderwijs is totaal verrot. Zelf logisch nadenken en je eigen goed onderlegde standpunten duidelijk uiteenzetten voor een publiek dat wel kritisch maar niet vijandelijk/afkeurend luistert, dat is verleden tijd. Elkaar de vliegen afvangen is verheven tot nationale sport. Berk…
De staat zal het onderwijs nooit opgeven. Zij weten dat het schoolsysteem een machtig middel is om de burgers te conditioneren.
Dat een land langzaam ten onder gaat, heeft vooral te maken met het onderwijssysteem, controle over het economische handelen, en het bepalen van de maatschappelijke spelregels.
Dit veroorzaakt dat een samenleving langzaam maar zeker afglijdt, naar de ondergang.
ONDERWIJS
Via onderwijs leren de kinderen en studenten dat de Staat een autoriteit is in jouw bestaan, die gelegitimeerd is om jouw orders te geven. Onderwijs leert jouw ook, dat goede mensen, de wet (orders) gehoorzamen. Via onderwijs krijg je ook bepaalde woorden en betekenissen geleerd, die ervoor zorgen als je de wet niet gehoorzaamt, dat je gestresst wordt, je slaapt slecht en je krijgt nachtmerries. De ouders leggen ook druk op de kinderen om te gehoorzamen. De kinderen worden dus onderdruk gezet, op school en thuis. Dit is geniaal in elkaar gezet. De wil om belasting te betalen is daarom ook zo groot.
ECONOMISCH HANDELEN
Een zeer belangrijke activiteit die mensen doen, is proberen te achterhalen, wat andere mensen willen hebben, en dit omzetten in producten en diensten, en als je geen ondernemer bent, ga je mensen vrijwillige helpen of ondersteunen. Dit wordt economisch handelen genoemd, en heeft de mensheid uit grot geholpen en voor welvaart en welzijn gezorgd. De Staat heeft ontdekt dat je als tussenpersoon of als arbiter moet functioneren, en wat blijkt, het is een zeer winstgevende positie. Alle activiteiten worden belast, de belastingplichtige houdt alles zelf bij, draagt het zelf af, en hindert zijn eigen concurrentiepositie. En er zijn heel veel ondernemers die vinden dat de Staat noodzakelijk is. Tevens zijn er steeds meer ondernemers die gebruik en misbruik maken van de macht van de Staat. Maar, de Staat laat dit wel toe. Je moet voor deze “dienstverlening” wel betalen. Het is gewoon corruptie.
MAATSCHAPPELIJKE SPELREGELS
Het laatste bastion zijn de spelregels die mensen hanteren in hun dagelijks bestaan. Hoe ga je met je medemens om, cultuur, gedrag, etc. Ook hier zie je steeds meer Staatsmacht opduiken. Elke groep wordt een keertje de hand boven het hoofd gehouden, en dan weer weggehaald. Hiermee laat de Staat haar macht zien aan alle groepen in de maatschappij. Groeperingen hebben ontdekt dat je via de Staat je macht kunt uitoefenen over andere groepen, en dat je via de wetgeving andere mensen kunt dwingen jouw regels te volgen, en er is strafwetgeving om dit op te leggen.
Problemen in de samenleving worden bijna altijd veroorzaakt door publieke organisaties. Werkloosheid, files, gezondheidszorg, immigratie, zijn problemen veroorzaakt door de Staat (publieke organisatie). Als je dit bekijkt vanuit de optiek van de mens (bureaucraat/bestuurder): mensen die werken in een publieke organisatie denken dat zij betaald worden om te werken. Fout; je wordt betaald voor je verantwoordelijkheid en niet voor werk. Want op het moment dat het mis gaat, moet je je mond opendoen, want je MOET het publiek informeren wat er fout gaat of dat problemen op hun afkomen. Maar, nee dat gebeurt niet, want zij werken er hoogstens. Daarom zie je oude Bestuurders altijd het volgende houding: Nu ik met pensioen ben, kan ik iets zeggen, maar toen ik werkte ging dat niet. Dus houden zij hun mond dicht, terwijl zij betaald worden om het publiek te informeren. Omdat mensen structurele lasten op hun nemen, verstoppen zij zich achter het woord werken, het risico op werkloosheid is te groot. Het fiscaal systeem ondersteunt deze denkwijze.
Ik heb al vaker gezegd, het systeem is geniaal in elkaar gezet, en als eenling hier tegenin gaan is bijna onmogelijk. Als je bereid bent pijn te lijden, kan het.
Goed artikel en goed commentaar. Het woord “leerplicht” is een brutaliteit.
Leren is aangeboren.
Ik denk dat je op zijn hoogst kunt spreken van een “aanleerplicht”.
School is ook gemaakt voor ‘de gemiddelde leerling’. Wijk je daar een milimeter vanaf, dan heb je meteen een probleem. Dan gaan ze je labels geven, dan ben je ‘ADD’ of ‘een autist’ of iets dergelijks.
Veel begaafde kinderen haken af, paradoxaal genoeg. Maar, dat maakt de staat niet uit, in tegendeel. De staat wilt slechts doorsnee mensen, grijze muizen, die je kan rond commanderen.
Dit schoolsysteem is ooit opgezet in Pruissen om arbeiders te vormen voor fabrieken, soldaten voor de oorlog en ambtenaren om het proces te controleren.
Klopt. School is een soort van dienstplicht. Het gaat er niet dat je je ontwikkeld. Het gaat erom dat je leert blind orders op te volgen. Niet zelf nadenken, slechts uitvoeren wat ‘het gezag’ zegt.
Ambtenaren hebben het altijd over ‘verantwoordelijkheid’. Maar zodra ze een keer voor wanbeleid verantwoordelijk zijn, schuwen ze weg en ‘deden ze slechts hun werk’ en ‘is het niet hun schuld’. Ruggengraatloze mensen.
Deze “slappe” houding heeft ook te maken met de financiële positie waar elk mens in zit. Elk mens heeft een eigen belang. Dat komt omdat elke maand rekeningen binnen komen, die betaald moeten worden. Als je een eigen huis hebt of huurwoning, zijn er woonlasten. Lening voor de auto, vakantie, scholing etc. Deze financiële positie zorgt ervoor dat mensen hun mond dicht houden en verantwoordelijkheid met de mond belijden. Want als iemand zijn “verantwoordelijkheid” neemt, staat dat gelijk aan een persoonlijk bankroet, einde huwelijk, kinderen weg etc.
En de klokkenluidersregeling is onzin. Deze regeling is bedoeld om mensen die praten zichtbaar te maken. Niemand zal hun nog in dienst nemen, geen enkele publieke of particuliere organisatie. Kijk maar naar Jan Bos, van de bouwfraude. Hij leeft nog steeds, in een campertje, wachtend op zijn geld. Die man is alles kwijt geraakt. De corruptie is alleen maar erger geworden, want dankzij deze publiciteit houdt iedereen zijn mond dicht.
Voor de overheid zijn werkende mensen, heel belangrijk, want daar komt het belastinggeld vandaan. En verantwoordelijkheid, dat is collectief geregeld. Of te wel niemand is verantwoordelijk, want er moet gewerkt worden. Het is maar vanuit welke hoek je dit bekijkt. Elk systeem werkt corruptie in de hand, daarom vallen systemen ook om. Theocratische systemen vallen ook om. Zo sterk is corruptie en decadentie.
Dit ben ik met je eens. Er zijn altijd belangen. Je bijt niet in de hand die je voedt.
Bakoenin (de anarchist) zei dat revolte eerder voort zal komen uit ‘het lompen proletariaat’. In zijn tijd waren dat daklozen, landlopers, prostituees, artiesten en criminelen. Deze mensen hebben namelijk niet een hand die hen voedt. Zij hebben niets te verliezen en zijn dus eerder geneigd om het systeem omver te gooien.
Gek genoeg geld dit ook voor zeer rijke mensen. Zij hebben geen hand die hen voedt, zij worden toch wel gevoed.
Zowel een Elon Musk, als een dakloze, staan beide min of meer buiten het systeem en zullen het systeem eerder aanvallen. Mensen die het gevoel hebben dat de overheid niets voor hen kan betekenen en mensen die de overheid niet nodig hebben, zullen eerder ‘wappie’ worden.
een of andere suffe ambtenaar met een hypotheek, kinderen en een auto, gaat niet zijn eigen glazen ingooien. Er valt ook niet zoveel van ze te verwachten. Je weet wat ze gaan zeggen. Ze komen altijd met dezelfde uitgekauwde clichés aan en kunnen niet voor zichzelf denken
De reden dat ik onder pseudoniemen werk, is ook vanuit eigenbelang, zelfbescherming. Ik ben laffer dan mensen als Manders en Valentine etc. Of minder idealistisch dan zij. Dat kan ook.
millimeter
Geweldig artikel, Nico! Spijker op de kop!
😎👍
Stel je voor dat ik Truus vraag of ze een keer een kop thee komt drinken. Op een gegeven moment geeft ze aan dat ze weg wil. Dan zeg ik: ‘Nee, je blijft gewoon hier’. Vervolgens pakt ze haar telefoon, maar dat gaat mooi niet door. Truus gaat helemaal niemand bellen. Truus blijft gewoon hier en ze gaat doen wat ik zeg.
Truus staat op, ik duw haar naar beneden, ‘beetje meewerken Truus, je gaat niet vervelend doen hè?!’
Strafbaar?
Erger: Het is de bedoeling dat Truus de komende 14 jaar opgescheept zit met deze gevaarlijk maniak. Onder dwang. Als Truus 30 jaar is kan ze dat misschien een beetje plaatsen. Maar ze is vier, vijf jaar oud. En de ouders van Truus willen haar ook niet afgeven bij deze gevaarlijke gekken. Maar het moet van de Nederlandse democratische rechtsstaat.
Pruissen rond 1900 – opleiding en discipline leidt tot welvaart. Met goed getrainde soldaten kun je oorlogen winnen. Mee eens. Maar we hebben gezien hoe het is afgelopen met Pruissen. Je kunt je afvragen in hoeverre dit een nazi-gedachte is of was.
We zitten inmiddels in 2022. Het staatsopleidingssysteem is niet meer van deze tijd. Zie de erbarmelijke resultaten van het staatsonderwijs onder ogen. Het systeem heeft gefaald, stop ermee. Stop in ieder geval met dwang.
Maar ja, veel mensen verdienen er hun boterham en psycho’s willen macht houden. Hoe ziek wil je het hebben?!
Als je later iets wilt worden dan heb je een bepaalde opleiding nodig. Sommige beroepen mag je niet eens doen zonder dat staatsdiploma. Je moet dus eerst vele jaren verspillen aan nutteloos staatsonderwijs alvorens je dat werk mag doen.
Vroeger was een goede baan waarschijnlijk heel belangrijk, als je een gezin wilde beginnen bijvoorbeeld. Veel vrouwen selecteren hun man nog steeds op opleiding: Hoe nuttelozer, hoe beter.
Een huis kopen, een gezin beginnen, in Nederland, Gerben? Ik weet het niet hoor. Als vrouwen later alleen met Gerben willen als hij een nutteloze staatsopleiding heeft afgemaakt, dat soort vrouwen moet je achterlaten op de Titanic, het zinkende Westen. Laat die baan ook maar zitten. Genoeg geld om te leven, en dat is het.
Robinsom Crusoë heeft niets aan een hedendaagse staatsopleiding, heeft er alleen maar last van. Je moet skills hebben in de echte wereld. Als je streeft naar zelfbeschikking, zelfredzaamheid, zelf ondernemen en geld verdienen, dan heb je niets te zoeken in het staatsonderwijs.
Gerben is nog te jong om dat allemaal te overzien en kan dus nog geen keuzes maken. Maar zijn ouders en achterban kunnen dat wel en zij wijzen de leerplicht af. Dat dient de overheid te respecteren. In plaats daarvan reageert de overheid met dreigementen, verbaal en fysiek geweld. De overheid heeft ons de oorlog verklaard en het is niet langer een oorlog van alleen woorden.
Iemand onderwijzen is net zo min een collectivistische taak als brood bakken. Het is gewoon een dienst die de vrije markt aan iedereen die zich wil ontwikkelen, kan aanbieden in net zo’n grote variëteit.
Doet een aanbieder het slecht dan geven de leerlingen, of hun sponsoren, het onderwijs Instituut geen geld meer. Slechte scholen gaan failliet en verdwijnen. Goede scholen groeien. Het onderwijsprogramma doet er niet toe. Als ergens geen vraag naar is, verdwijnt het vanzelf.
Staatsonderwijs kweekt een collectivistische grijze middelmaat, zoals Marx het graag zag. De hele slimme leerlingen en degenen die extra hulp nodig hebben of die niet in het stramien passen, hebben er niets aan. Zij en de samenleving als geheel zijn er de dupe van, want het zijn de unieke individuen die de mensheid vooruit helpen. Staatsonderwijs is een misdaad tegen de menselijkheid.
____________
“The work of the individual still remains the spark that moves mankind ahead”
~ Igor Sikorsky (Russian-American aviation pioneer)
Comments are closed.