Robert Crandall was de pionier. Hij introduceerde revenue management, dat toen yield management genoemd werd, bij American airlines in 1985.

Een product is geschikt voor revenue management, als voldaan wordt aan vier voorwaarden:

01. De aangeboden hoeveelheid moet gefixeerd zijn

02. Het product moet bederfelijk zijn

03. De volgtijdelijke vraag naar het product moet variabel zijn

04. Verschillende groepen consumenten moeten bereid zijn,

verschillende prijzen voor het product te betalen

Het is de verdienste van Robert Crandall dat hij de enorme invloed van de toepassing van revenue management op de winstgevendheid van het bedrijf besefte­­­­. Er is immers geen bederfelijker product dan een stoel op een lijnvlucht. Op het moment dat de deur van het vliegtuig zich sluit, worden alle lege stoelen tot rotte vis. Hun opbrengst bedraagt nul.

Tegenwoordig is er geen luchtvaartmaatschappij meer die revenue management niet toepast. Geruime tijd na het begin van revenue management in de luchtvaartsector volgden de hotelbranche en de autoverhuurbranche.

Ook het kappersbedrijf is heel geschikt voor revenuemanagement. Maar ondanks het feit dat ik al verschillende keren een kapper voorgerekend heb dat hij zijn omzet hiermee circa 20 procent kan verhogen, ben ik er nog nooit in geslaagd, een kapper ertoe te krijgen om dit system toe te passen. Ik vermoed dat de mogelijkheden van het systeem moeilijk tot het kappersbrein doordringen. Dat is wel jammer, want in feite gooit iedere kapper die het niet toepast, ieder jaar een stuk winst weg.

Hugo van Reijen

3 REACTIES

  1. Leuk gespreksonderwerp voor de komende knipbeurt! Veel mensen zijn denk ik te rechtlijnig. Mijn kapper sprak een keer met enige afschuw over iemand die geld bood om direct geholpen te worden, hij bood degene die vooraan in de wachtrij was een paar tientjes en ging voor. Een apart zaterdag tarief zal voor zo iemand een brug te ver zijn.

  2. In Amerika bestaat het fenomeen power table. Je betaalt dan meer voor een tafel in een restaurant dan het gemiddelde om te laten zien dat je meer voor een tafel kan betalen opdat je meer opvalt.

  3. klopt, ik was laatst in Valencia en vond daar een prima kapper voor €8,00.
    en leeg dat het in die zaak was!
    tijdens mijn switch sinds het prikkie, de lockdown etc, kapt mijn
    kapper Knap mij voor nu nog steeds voor knap €15 ipv regulier €21.
    over prijselasticiteit voor de consument gesproken geen slechte deal toch?

Comments are closed.