De ondergang en val van het Romeinse Rijk is in de afgelopen twee millennia vele malen beschreven, meest bekend in Edward Gibbon’s zesdelige boekenreeks met dezelfde naam.

Echter, een belangrijk aspect van de neergang begon in de vierde eeuw en heeft weinig aandacht gekregen van degenen die over het algemene onderwerp hebben geschreven.

In die tijd vond er een exodus plaats onder de boeren en kooplieden.

Zij verlieten het “centrum van alle handel” en verhuisden naar het noorden, om te leven tussen de barbaren.

Aanvankelijk vertrokken slechts relatief weinigen, maar in de daaropvolgende decennia vertrokken steeds grotere aantallen uit Rome, totdat veel van de mensen die daadwerkelijk goederen creëerden en verhandelden, Rome hadden verlaten, waardoor de economie van Rome onhoudbaar werd.

In wezen verliepen de gebeurtenissen als volgt: Ten eerste, naarmate de centrale overheid steeds verspillender werd, ging ze steeds meer vertrouwen op “brood en spelen,” oftewel uitkeringen en publieke entertainment om het volk te sussen.

Naarmate de kosten hiervoor stegen, moesten de belastingen op de productieve leden van de samenleving worden verhoogd om de rekening te betalen.

Dit bedrag werd uiteindelijk onvoldoende, aangezien het aantal ontvangers groeide.

Daarnaast ontwaarde de overheid de munt door geleidelijk zilver uit de denarius te verwijderen en te vervangen door koper.

Maar deze oplossing was ineffectief, omdat het alleen maar inflatie veroorzaakte, dus er moest meer worden gedaan.

Gedurende deze periode leende de overheid ook geld waar mogelijk.

Naarmate de schulden toenamen, waren er meer belastinginkomsten nodig om de steeds hogere rente te betalen.

Met elke valse oplossing werd de last om het falende systeem draaiende te houden, gelegd op de schouders van de koopmansklasse en allen die goederen produceerden voor winst.

Uiteindelijk werd de last zo groot dat onrust steeds vaker voorkwam.

Draconische wetten werden ingevoerd om de belastingbetalers in het gareel te houden.

Beperkingen op vrijheden werden ingevoerd om ervoor te zorgen dat belastingbetalers het moeilijker kregen om aan het systeem te ontsnappen.

En het gedrag van de belastinginners werd steeds Neanderthaler in het innen van de belasting.

Op dit punt waren de belastingeisen zo groot dat de producenten niet langer voldoende rijkdom hadden om hun bedrijven uit te breiden, dus stagneerde het bedrijfsleven, terwijl Rome gestaag meer eiste.

En hier gebeurde een interessante ontwikkeling die niet vaak wordt beschreven in geschiedenisboeken: Rome, als gevolg van verminderde belastingopbrengsten (die het zelf had veroorzaakt), ontdekte dat het de huursoldaten die ze gebruikten als belastinginners, niet langer kon betalen.

Ze verlaagden herhaaldelijk de lonen van de soldaten, wat natuurlijk de soldaten niet blij maakte.

Of het nu officieel of officieus was, de soldaten kregen te horen dat ze het tekort konden compenseren door extra betaling van belastingbetalers voor hun eigen rekening af te dwingen.

Dit leidde, niet verrassend, uiteindelijk tot plunderingen, vernielingen en verkrachtingen, enzovoort, door de soldaten.

Elke keer dat hun lonen werden verlaagd, nam de belastingdruk toe.

En elke keer dat dit gebeurde, verlieten meer kooplieden en boeren Rome voor de relatieve veiligheid van het noorden.

Tegen die tijd gedroegen de “barbaren” zich op een meer beschaafde manier dan de “beschaafde” Romeinse overheid en haar huursoldaten.

Tegen de vijfde eeuw was de situatie zo nijpend dat belastingrellen en opstanden de orde van de dag waren voor degenen die in Rome waren gebleven, maar zelfs dit stopte de stijgende belastingen niet en dat meer mensen door de overheid met vrijgevigheid werden voorzien.

Er is geschreven dat “zij die van de schatkist leefden talrijker waren dan zij die erin betaalden.” (Een griezelige gebeurtenis, aangezien wij nu ook dat punt hebben bereikt).

Het is veelzeggend dat de neergang zo lang duurde om zich af te spelen.

In het begin waren het alleen degenen die het meest verontwaardigd waren over de belastingdruk en/of die het moedigst waren, die een exit maakten.

Toen de volgende stap in de belastingdruk werd ingevoerd, vertrok weer een klein percentage.

Dit is de menselijke natuur.

Verschillende mensen hebben verschillende breekpunten.

Had de hele producentenklasse zich in één keer verzet, dan was het waarschijnlijk dat de overheid haar beleid had teruggedraaid, maar historisch gezien gebeurt dat bijna nooit.

Onvermijdelijk zijn degenen die als eersten vertrekken, degenen die het eerst hun leven beginnen te verbeteren.

Ze hebben de aanvankelijke moeilijkheid van het opnieuw beginnen, maar hun zelfvertrouwen en arbeidsethos maken dat al snel goed.

En, zoals kan worden begrepen, zijn degenen die het slechtst af zijn in een dergelijke situatie degenen die hun exit steeds uitstellen en vaak vast komen te zitten wanneer uiteindelijk een systeemcrisis optreedt.

Het moet worden begrepen dat, historisch gezien, in al dergelijke gevallen, de overheid altijd een zeer beperkt speelboek heeft gebruikt: verhoogde uitkeringen aan degenen die niet productief zijn, verhoogde belastingen, ontwaarding van de munt, sterk verhoogde schulden, meer regelgeving, meer beperking van vrijheden, en agressievere handhaving.

Aangezien het proces geleidelijk en steeds toenemend is, zijn er altijd burgers die bereid zijn om nog een kleine verhoging in de belastingdruk te dragen en politieke leiders zijn maar al te bereid om hieraan tegemoet te komen, met herhaalde verhogingen van de hierboven genoemde misbruiken.

En zo zeggen we tegen onszelf: “Wat was er mis met die mensen? Waarom bleven ze de ene onrechtvaardigheid na de andere accepteren?

Als ze enig verstand hadden, zouden ze zijn vertrokken toen de eerste onrechtvaardigheden plaatsvonden.

Ze zouden sneller zijn hersteld en elders een beter leven hebben opgebouwd in plaats van langzaam leeggebloed te worden door hun heersers.”

Heel juist.

Maar het is een logica die de overgrote meerderheid van de mensen onvermijdelijk moeilijk vindt om te volgen, vooral als het om hun eigen welzijn gaat.

In een groot deel van de voormalige “vrije wereld” hebben we steeds meer “brood en spelen” gezien – steeds meer uitkeringen voor de niet-productieven.

Net als in Rome is dit nu zover gekomen dat “zij die van de schatkist leven talrijker dan zij die eraan betalen.”

En wetten zijn geschreven (met name in Noord-Amerika en Europa) die banken toestaan te bepalen hoeveel van het geld van depositohouders aan hen zal worden toegewezen.

Ze kunnen depositohouders nu wettelijk “op een toelage zetten,” zoals nu gebeurt in Griekenland.

Het enige wat nodig is, is dat de banken een banknoodtoestand verklaren, zodat het internationaal kan worden uitgerold.

In Rome, toen ze de belastinginners niet langer hun volledige loon konden betalen, gaven ze de belastinginners het advies om het tekort goed te maken door meer belasting af te dwingen van de belastingbetalers en het verschil zelf te houden.

In 2008, toen een recessie de Amerikaanse overheid dwong om betalingen aan de staten te verminderen, werden wetten ingevoerd die civiele verbeurdverklaring door de politie mogelijk maakten.

Dit heeft ertoe geleid dat de autoriteiten zo’n 3,2 miljard dollar hebben in beslag genomen van mensen die van geen misdrijf zijn beschuldigd – een bedrag dat Romeinse belastinginners zou doen blozen.

Deze en andere handelingen van verhoogde belastingheffing, inflatie, ontwaarding van de munt, verhoogde schulden, meer regelgeving, meer beperking van vrijheden, en agressievere handhaving tonen manifest aan dat de geschiedenis zich opnieuw herhaalt.

Het resultaat?

Wel, een klein percentage van de slachtoffers heeft al erkend waar dit naartoe gaat en heeft een exit gemaakt.

Ze hebben hun rijkdom geëxpatrieerd, hebben een legale verblijfsvergunning in een andere fiscaal gunstige jurisdictie gezocht zoals in Paraguay en vervolgens… stilletjes… vertrokken.

Meer zijn gevolgd, maar zoals altijd historisch gezien hebben mensen verschillende tolerantieniveaus.

Degenen die vroeg de stap maken, zullen degenen zijn die het meest welvarend zullen zijn, terwijl degenen die volgen, als de tijd komt, zich gelukkig zullen voelen om nog net weg te komen.

Maar veel meer zullen blijven en, zoals in Rome het geval was, kan de gehele neergang vele jaren duren.

Echter, het principe blijft hetzelfde: hoe eerder de exit, hoe beter het resultaat.

Opmerking: Het bovenstaande is geïnspireerd door de inzichten van diverse denkers op het gebied van geschiedenis en economie, waaronder die van Doug Casey, die de parallellen tussen de val het oude Rome en onze huidige samenleving treffend uiteenzet.

Link naar betaalde dienstverlening om uw komst naar Paraguay te begeleiden. Aanvragen en vertalen documenten, aanvraag van verblijfsvergunning, hulp bij onroerend goed aanschaffen, hulp bij het opzetten van uw bedrijf, hulp bij verhuizing enzovoort. Voor het verschaffen van deze link heeft Vrijspreker niets ontvangen en we doen geen enkele uitspraak over noch het tarief noch de kwaliteit van de dienstverlening. 

15 REACTIES

  1. “Beperkingen op vrijheden werden ingevoerd om ervoor te zorgen dat belastingbetalers het moeilijker kregen om aan het systeem te ontsnappen.”

    Dat ga je hier ook krijgen. Pas na X jaar mag je officieel emigreren of je bent je bezit kwijt. Je ziet nu ook de opkomst van forse belastingen op fictieve inkomsten. Zoals waardestijging van bezit dat niet verkocht is. Moet je straks dat bezit verkopen om die belastingen te kunnen betalen. Wanneer zouden wij “fictieve inkomsten” -belasting krijgen?

    “En het gedrag van de belastinginners werd steeds Neanderthaler in het innen van de belasting.”

    Hieven de Neanderthalers dan belastingen? Ik dacht dat het vriendelijke jagers en verzamelaars waren.

    Er is opeens aan alle kanten een “tekort” aan mensen in allerlei beroepen. Tegelijkertijd vragen (volgens het nieuws) meer jongeren bijstand aan en komen er wekelijks (minstens) 1000 nieuwe pensionado’s het land in. Want hoeveel van al die “migranten” gaan uiteindelijk werken voor hun geld? En hoeveel gaan met pensioen op hun 25e?

    Het tekort aan ’talent’ lijkt mij te wijten aan mensen die vertrekken -nu het nog kan- omdat ze geen zin hebben om hoge belastingen (en hypotheken) te betalen. Ook geen zin hebben om al die parasieten te onderhouden.

    Volgens het nieuws in de afgelopen week hebben gemeenten geen geld meer voor onderhoud van wegen en bruggen. Ze hebben wel veel geld over om hun ambtenaren rond te rijden in taxi’s. Als volgevreten mandarijnen die zich kennelijk te sjiek voelen om met de fiets of het OV te gaan, of met hun eigen auto.

  2. De neergang van het Romeinse Rijk, het zinken van de Titanic. Het is maar de vraag of de vergelijking passend is. Veel hangt af van waar je naar kijkt. Bij de Olympische Spelen bijvoorbeeld focusten velen op de bagger, niet op winnende Nederlandse estafette dames of knappe 17-jarige Noorse hoogspringsters.

    ‘Alles stort in’ – maar hier nog niet, ik heb het hier nog steeds prima naar mijn zin. Mijn belastingzaken heb ik uitstekend op de rails en Nederland is een relatief veilig land, ook als het om bezit en vermogen gaat. Ook de vrijheden die je in Nederland geniet zijn groot.

    Een exit-plan kan geen kwaad maar zomaar overboord springen van de Titanic omdat er wat ijsbergen zijn gesignaleerd, lijkt me onverstandig.

    • Je zou er een ouderwetse “SWAT” (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analyse op los kunnen laten. Houd in de gaten wat er om je heen gebeurt maar staar je niet blind op een (te) optimistische of pessimistische kijk op de zaak.

      De boel is in verval. Is dat een voorstadium van erger verval of loopt het wel los omdat andere mensen het verval kunnen ombuigen naar herstel?

  3. Het volgende scenario zou zich wel eens kunnen gaan herhalen: De provinciën kwamen in opstand tegen de Spaanse bezetter. Overheden en handhaving konden niet langer akkoord gaan met het opgelegde bezettingsbeleid. De bezetter stuurde een legertje om het beleid af te dwingen, en dat legertje werd in de pan gehakt.

    De tijd van globalisme is voorbij, we zitten in een transitie. Het gaat vele jaren duren. Oversterfte is ook nog een dingetje waarvan we nog niet precies weten hoe het uit gaat pakken. Vreemdelingen kwamen erbij, misschien gaat een deel van hen straks weer weg.

    Nederland kan een leidende rol pakken in de transitie. Nu zie je Orban met Hongarije voorop lopen. Dat moet anders. De avonturen van de gebroeders De Witt laten zien dat je ook niet te hard moet lopen.

    Nederland heeft heel mooie plekjes maar het kost vaak wel wat. Zit je goed, lekker blijven zitten.

  4. Marnix wil gasten vast ook wel ophalen en begeleiden voor een all in prijs van € 2.500,–. En hulp bij het starten van een onderneming vanuit Villa Village Marnix.

    • Dat was toen juist een probleem, het verlenen van het Romeins burgerschap aan grote aantallen profiteurs. Welvaart trekt profiteurs aan.

  5. Datgene waar kapitalistische filosofen zich het meest op beroepen, materiële vooruitgang en welvaart, het product van schaalvergroting (grotere efficiëntie van productie en distributie, en uitbreiding daarvan) heeft een bijwerking. De positieve werking is grotere materiële welvaart voor een hele grote groep, en dat er geen slaven meer nodig zijn voor de productie. Het effect van die schaalvergroting en verhoging van de efficiëntie is echter dat er steeds minder mensen nodig zijn voor de productie.
    Wat gebeurt er als er minder mensen nodig zijn voor productie, dan gaan hele hordes mensen andere mensen besturen, of modellen maken om anderen te besturen. Dus, er zijn nu maar heel weinig boeren nodig om van Nederland een van de grootste leveranciers van landbouwproducten te maken, maar er zijn heel veel bestuurders, die die boeren een bestuurdersstrop omleggen.
    Dat gebeurt overigens niet alleen bij de overheid, in de commerciële wereld kent men ook de managersplaag.
    De filosoof Bertrand Russell, in zijn denken een eeuw of wat vooruit, stelde daarom voor dat er minder gewerkt moest worden, anders dan krijg je een steeds groter waterhoofd van bestuurders en modellen om te besturen, een waterhoofd van ‘hoger opgeleide’ verhalenverkopers. Daarbij zou er dan meer werk zijn voor werkelozen.
    Het is overigens dat er naast een waterhoofd van bestuurders ook een waterhoofd van decadente dienstverleners staat, maar voor libertariers is de markt heilig.
    Libertariers spannen graag het idee van verval van een samenleving voor hun dogmatisch libertarische karretje, maar markt is heilig, en decadentie (dus verzwakking) door markt, dat bestaat niet. Of de markt lost dat wel op (wellicht als de barbaren binnenvallen.., en het dus te laat is).
    Of massale obesitas wordt dan op langere termijn wel evolutionair opgelost (je moet eerst onnodige fouten maken, zo timmert men de eigen dogmatiek dicht). Nou goed ja, het socialisme probleem wordt ook op langere termijn wel evolutionair opgelost…

    Verder is het natuurlijk ook zo dat arbeidsspecialisering werkeloosheid bevorderd, je kunt eenmaal niet zomaar jezelf meer bedruipen als je gespecialiseerd bent, soms ben je zelfs niet meer nodig, creatieve destructie noemt men dat.

    • Ja klopt

      Een dikke laag van managers en bestuurders ontstaat

      Een nieuwe adelijke klasse, in een modern jasje

      Libertariers zullen zeggen dat in een echte vrije markt er nooit verspilling kan bestaan En nooit een overschot aan bestuur

    • Johannes, zullen we als libertariers er maar op concentreren om de overheid af te breken?
      Ik bedoel natuurlijk, de overheid niet als marktmeester meer te accepteren.
      De belastinginners niet meer te accepteren.
      Hun steeds maar usurperender wetten niet meer te accepteren.
      Hun “ambtenaren niet meer te accepteren.

      Dan komt de markt, de vrije markt, die ons heilig is, ja, echt wel van de grond.

      Er IS geen vrije markt waar een overheid met z’n regels en z’n shit in zit

  6. In deze tijd kunnen grote bedrijven belasting ontwijken via een of ander eiland, of men krijgt belasting korting. De neoliberale staat spekt de grote bedrijven

    De werkend klasse krijgt toeslagen, vaak

    En veel belastingdruk ligt op de middenklasse. Deze klasse is ook het slechts georganiseerd

    Het is deze klasse die interesse krijgt in anarchisme of een vorm van libertarisme, soms. Men wilt autonomie, maar geen heerschappij.

    Libertarisme is een middenklasse revolte.

    • De Club van Rome richtte haar (socialistische/Marxistische) pijlen op middenklasse, om die te vernietigen. Uiteindelijk, na allerlei omwegen, toverden ze door mens veroorzaakte klimaatverandering uit de hoge hoed.

      • Ja

        Zowel het neoliberalisme als het communisme heeft niet zoveel met zowel de boeren als de middenklasse

        Beide groepen zijn historisch gezien altijd de motoren achter het anarchisme geweest

        Neoliberalisme en communisme hebben liever producent/consument massamens

        Ze hebben last van zowel de middenklasse, als de boeren, als de intellectuelen

        Die mensen krijg je maar niet onder controle

        Dat zien we in deze tijd ook. Middenklasse en boerenstand die moeilijk te bedwingen zijn

        Neoliberalisme en communisme zijn beide ook gefocust op de mega grote bedrijven en globalisme

    • In mijn stad zie je de middenklasse ook vanzelf verdwijnen

      Ze konden de lockdowns niet aan en de huren zijn voor hen te hoog

      Dus wat overblijft is corporations, de overheid en massa’s

      Als je daar geen genoegen mee neemt heb je een probleem.

      Maar veel mensen vinden het goed genoeg. Netflix, ahold, af en toe een prikje, censuur van ander geluid. Veel mensen vinden het een prettige en veilige wereld

      Het was alleen niet de aanvankelijke belofte van het neoliberalisme. Men beloofde meer dan dit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in