Politici stillen honger. In Amerika zijn het vooral de geldhonger en de machtshonger van het militair industrieel complex die politici moeten stillen. De meest memorabele woorden van Dwight D Eisenhower gingen hierover:
In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military–industrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists, and will persist. We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes. We should take nothing for granted. Only an alert and knowledgeable citizenry can compel the proper meshing of the huge industrial and military machinery of defense with our peaceful methods and goals so that security and liberty may prosper together
De oplossing van Trump
De meeste mensen hebben duidelijke meningen over Trump. Ik zie hem vooral als een overlever die deals weet te sluiten. Zonder over de vent een nader waardeoordeel uit te spreken. Het tijdperk van Amerikaans isolationisme ligt al ver achter ons. Oorlog is de gezondheid van de staat en vooral van haar machtshebbers. Zeker in Amerika. Trump moet hier een oplossing vinden.
Een goede zet van Trump is te dreigen met het opheffen van de NAVO. Niet langer op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler Europa beschermen. Wetende dat het opbouwen van een goede militaire industrie vele jaren duurt. Complexe wapensystemen kosten een decennium om te ontwikkelen. Voordat men in Europa daarin slaagt en over de productiecapaciteit beschikt is men in Amerika al een paar presidenten verder. Dit betekent dat enkele procenten van het BNP van de EU de komende jaren dan wel decennia worden besteed bij Amerikaanse defensiebedrijven. Die hebben de producten en systemen. Als dit scenario uitkomt dan is de ruif van de militaire industrie in de Verenigde Staten voorlopig gevuld. En stromen de politieke bijdrages binnen. Waardoor wellicht de republikeinse meerderheid in het huis van afgevaardigden en de senaat de komende verkiezingen kan standhouden.
Niets is zeker
Trump zal nu druk opvoeren, chaos scheppen, zodat men daarna deals gaat sluiten. In zijn voordeel. Om die druk daadwerkelijk op te voeren zal hij ergens moeten doorpakken. Deels is DOGE daarvoor bedoeld. Maar er zal meer bloed moeten vloeien wil Trump geloofwaardig zijn. Het water moet onderhandelingspartners tot de kin of de lippen staan. En sommige tegenstanders zal hij terwijl hij ze in de ogen staart laten verzuipen. Zijn orde komt pas na de chaos die hij zelf schept.
Wat zijn orde wordt weet hij zelf denk ik nog niet. Niet alles is planbaar. Hij lijkt dat centrale thema voor een Amerikaanse president, hoe met het militair industriële complex om te gaan, op elegante wijze op te lossen. Niet door een nieuwe oorlog, maar juist door een oorlog te beëindigen. Niet in naam van de vrede honderdduizenden soldaten elkaar nog een jaar of langer te laten afslachten zoals de EU wenst. Maar door de oorlog te stoppen. En te beseffen dat de EU een vijandsbeeld nodig heeft, Rusland, en dat ze daarvoor grof willen betalen. Middels enorme orders die de honger van de Amerikaanse defensieindustrie zullen stillen.
Als Trump zich (te) belachelijk maakt, zo hij dat al niet gedaan heeft, is de kans groot dat hij zijn geloofwaardigheid verliest en niet (langer) meer serieus genomen wordt. Hij zal het beroemde 100 dagen criterium wel willen benutten voor het doordrukken van verandering. Als de storm geluwd is, zal zijn gangetje wel weer intreden.
Goed stuk. Het zou me niet verbazen als de grote leiders achter de bühne samen bier drinken en crisissen verzinnen om het monetair systeem in de lucht de houden en de burger verder uit te kleden. Het stinkt van alle kanten, alles met Big ervoor en Ngo´s worden vet gemest ten koste van de burger. Eerst Big Parma, toen de zogenaamde groene industrie en nu de oorlogsindustrie maar wellicht zijn dit allemaal dezelfde partijen. Elke, veelal verzonnen, crisis leid tot een inperking van vrijheid en een giga vermogensoverdracht naar de happy few. Vervolgens gaat de geldpers draaien en doet inflatie de rest, heb je plotseling niets meer maar je bent wel gelukkig.
Bier niet, dat drinken zulk soort mensen niet. Chique wijntjes of zo.
Weinig tijd vandaag, maar iets wat je nooit in de EU mag zien of geloven…
Kolonel Douglas Macgregor:
TRUMP MAAKT EEN EINDE AAN DE NAVO! (Eindelijk.)
OEKRAÏNE STORT IN ELKAAR! (zoals verwacht.)
RUSLAND BEPAALD DE VORMGEVING EN DE TOEKOMST VAN EUROPA! (Niet de EU.)
https://www.youtube.com/watch?v=TuYevvPMSCI
Hoe een echte president zijn dag volbrengt en zijn beslissingen neemt…
In zijn volledige, uncut toespraak lanceerde Donald Trump een vurige aanval op de NAVO en Oekraïne, waarbij hij de dreiging van “Rusland Rusland Rusland” afdeed als een “totale hoax”. Trump bekritiseerde de acties van de NAVO en de manier waarop zij de Europese veiligheid aanpakte, en suggereerde dat de alliantie ineffectief en kostbaar is geweest voor de Verenigde Staten. Hij uitte ook sterke scepsis over de crisis in Oekraïne, waarbij hij de legitimiteit van het verhaal rond Rusland in twijfel trok. Zijn opmerkingen weerspiegelen de aanhoudende spanningen met betrekking tot het Amerikaanse buitenlandse beleid en wereldwijde allianties.
https://www.youtube.com/watch?v=6MKihdRMQ_c
(Voor duidelijkheid.)
“Nederland heeft aan de Verenigde Staten gevraagd om af te zien van de geplande importheffingen. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag.” (Wat zal nooit gebeuren.)
Als het door President Trump aangekondigde importtarief van 25 % voor alle EU-goederen gaat gelden, drukt dit de economische groei in 2025 waarschijnlijk met 0,2 procentpunt en volgend jaar met 0,5 procentpunt. Dit komt vooral door lagere export en investeringen. De inflatie zou dan in beide jaren ongeveer 0,4 procentpunt hoger uitkomen dan in de normale voorspelling.
Hmm, er is nu (altijd geweest) een importtarief van 25 % voor alle Amerikaanse-goederen naar de EU.
Er was een 2.5% importtarief voor alle EU-goederen naar de United States.
Die zijn nu gelijk gesteld bij President Trump op 25%, hetzelfde belasting bedrag wat de EU eiste op alle Amerikaanse import goederen.
Verders alles goed…
“De Nederlandse spoorbeheerder ProRail (wat is 100% een overheids organisatie), bereidt zich voor op een mogelijke oorlogsuitbraak, hoewel ze op dit moment geen oorlogsprotocollen hebben, bevestigde een woordvoerder na eerste berichtgeving van BNR. De omroep meldde vrijdag dat bedrijven, overheden en organisaties al noodplannen hebben, of in contact staan met de rijksoverheid om zich voor te bereiden op het moment dat er oorlog uitbreekt.”
Terwijl Nederland heeft geen enkele openbare schuilkelders meer, om de bevolking te beschermen. In Nederland mag je geen wapens bezitten en je mag ook geen handelingen met wapens verrichten. Tot groot genoegen van de vijand, wie dat ook zal zijn..
Een eenvoudig telefoongesprek tussen president Trump en Poetin werd met grote hysterie ontvangen door de kinderen van de NAVO-lidstaten, en net toen Amerikaanse en Russische delegaties op hoog niveau bijeenkwamen in Saoedi-Arabië om te kijken hoe ze terug konden komen van een WO III oorlogssituatie, besloten onze “NAVO bondgenoten” hun eigen top te houden om zich te verzetten tegen de Amerikaanse vrede aanbieding.
In Parijs beloofden onze zwakke “NAVO partners” hun mislukte Oekraïne beleid voort te zetten en de Verenigde Staten belachelijk te maken, omdat ze iets anders wilden proberen.
Om het nog erger te maken, zat er in Parijs niemand minder dan de secretaris van de NAVO zelf, Mark Rutte! Deze boodschap was heel duidelijk: “De EU blijft werken tegen US – we pushen deze oorlog terwijl jullie vrede pushen – maar jullie moeten wel deze miljarden rekening blijven betalen.”
En dan zijn ze verbaasd, als de US uit de NAVO stapt…
We leven in een fantastische tijd..
Het lijkt hier wel de muppetshow met al dat gemopper van Tichmann (en Waldorf).
Is dit de bijeenkomst van “schrijf al je frustratie van je af en doe verder lekker gezellig” anonieme zelfhulp groep?
Overigens prima zaak dat Trump Amerika terugtrekt uit de Navo en de EU-“leiders” (hahaha) voor joker zet. Al gaven ze zelf de voorzet. Ik hoop dat Trump en Vance nog even doorzetten, dan valt de hele EU (= de kliek van nuttloze bureaucraten) uit elkaar. Niemand zal ze missen.
Inderdaad, laten we hopen dat Trump de stekker uit de NAVO trekt en dan meteen ook uit de VN in al haar vertakkingen. Dit zijn organisaties die volledig zijn overgenomen door de globalisten in een poging soevereiniteit over te hevelen van de natie-staat naar de supra-nationale staat om zo tot een wereldregering te komen, of iets waar daar op lijkt. De EU is te zwak, zowel in financieel, moreel en militair opzicht om die kar te trekken. Ze zullen het wel proberen, maar dat gaat alleen maar ellende opleveren.
Een paar zaken die ik op de alternatieve media heb gehoord:
– Current Ratio van Arno Wellens: de banken, pensioenfondsen en beleggingsmaatschappijen mochten niet investeren in de oorlogsindustrie. Het gevolg is dat Amerikaanse investeringsmaatschappijen de aandelen bezitten van de Europese defensie industrieën. Dit betekent, als de € 800 miljard doorgaat, dat de winst en een deel van de productie naar Amerika toegaat.
– Frontnieuws (een beetje een shady site): hier werd gemeld dat er een combinatie komt van Amerikaanse en Russische oliebedrijven, die Nordstream 1 en 2 gaat heropenen. Dit betekent dat ook hier Amerika geld gaat verdienen aan de energiebehoefte van Europa. Waarschijnlijk is de verkoop van LNG naar problematisch. Want het gasleidingsnetwerk van Europa, gaat maar 1 richting, van Rusland naar Europa tot aan de kust. De leidingen gaan niet andersom.
– WEF: ik denk dat deze organisatie overgenomen is door de Amerikanen om een subversieve activiteiten uit te voeren tegen Europese landen die niet gehoorzamen aan Brussel of Washington.
Maar, wat ik vreemd vind is, de verschillende denkwijze van het Witte Huis, de NAVO en Brussel over de oorlog in Oekraïne. Want, Rutte is secretaris-generaal, hij is de slechts de secretaris van een Amerikaanse generaal. De generaal krijgt waarschijnlijk zijn ‘orders’ van het Pentagon. Ik zie hier verschillen, of zie ik het verkeerd. Tichman, kun je hier iets over zeggen?
Karel2 08-03-25 at 12:26
“Dit betekent dat ook hier Amerika geld gaat verdienen aan de energiebehoefte van Europa”?
“Dit moet niet als een verrassing komen, but after all the chief business of the American people is business. They are profoundly concerned with producing, buying, selling, investing and prospering in the world.”
Wat je ook leest of hoort, elke oorlog kan veel negatieve economische effecten hebben op de Verenigde Staten, waaronder een hogere schulden, inflatie en verminderde investeringen. Oorlogsuitgaven kunnen ook minder banen creëren dan andere soorten investeringen. Oorlog is geen/nooit een winstgevende investering…
Maar elke duurzame vrede vereist een overtuigende veiligheidsgarantie voor Oekraïne. Dat is nu in gevaar. Naast het uitsluiten van NAVO-lidmaatschap, heeft de VS duidelijk gemaakt dat het niet van plan is om een staakt-het-vuren tussen Oekraïne en Rusland te helpen verdedigen, en heeft gesteld dat een dergelijke verdediging van Europese landen zal moeten komen.
“Hier werd gemeld dat er een combinatie komt van Amerikaanse en Russische oliebedrijven, die Nordstream 1 en 2 gaat heropenen.”
Correct, Rusland heeft de technologie niet om bv bevroren/opgeblazen oil wells, weer te laten pompen.
Langere laterale putten: olieputten kunnen in lengte worden verdubbeld tot 5 KM.
Gelijktijdig fracken: apparatuur kan gelijktijdig twee of drie putten fracken
(Fracken is veilig en gaande since 1860.)
Elektrische pompen: vervangen dure, onderhoudsintensieve dieselapparatuur
Drones: monitoren olieputten, opslagplaatsen en andere faciliteiten
Deze olie technologieën hebben alleen de Amerikaanse olie-industrie, en geholpen jaren van productiviteitsdalingen terug te draaien. In 2024 produceerde de VS meer ruwe olie dan enig ander land in de geschiedenis.
Dankzij de schalieolie heeft de VS nu meer oliereserves dan Rusland, dat schat dat het 256 miljard vaten ongebruikte olie heeft. De op één na rijkste landen qua olie zijn: Saoedi-Arabië (212 miljard), Canada (167 miljard), Iran (143 miljard) en Brazilië (120 miljard).
Karel Tichmann, er zijn meerdere schattingen maar het land dat je niet meldt *** Dankzij de schalieolie heeft de VS nu meer oliereserves dan Rusland, dat schat dat het 256 miljard vaten ongebruikte olie heeft. De op één na rijkste landen qua olie zijn: Saoedi-Arabië (212 miljard), Canada (167 miljard), Iran (143 miljard) en Brazilië (120 miljard) *** staat in de meeste lijstjes bovenaan, te weten Venezuela. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_proven_oil_reserves
Trump voert gewoon keiharde Realpolitik
Niets nieuws onder de zon
Echt heel veel gaat er niet veranderen, verder, sociaal/economisch gezien.
Er zullen alleen wat woke dingen teruggedraaid worden
Europa moet nu snel eigen legers gaan opbouwen, willen ze overleven op het wereldtoneel.
Of ze moeten binnen Chinese hegemonie gaan vallen. Dat China ze verdedigd tegen Amerika
Wat ik wel raar vind, is dat die Musk dus zogenaamd de man is van de free trade. Maar waarom komen ze nu dan met allemaal tarieven?
Musk heeft ook altijd subsidies gekregen, terwijl hij libertarier is en voor free trade en tegen de staat etc
Verder alles goed?
Het is niet raar, want hij is geen libertarier. Moeilijk he? Kon je echt zelf niet bedenken. Wat wel raar is, is dat jij op de verkiezingslijst hebt gestaan voor de LP en toch hier allerlei niet libertarische dingen roept.
Elon Musk’s political views are not strictly libertarian, but he has expressed support for some libertarian principles. He has described himself as “half-Democrat, half-Republican” and has stated that he is a fan of the Founding Fathers and the principles of liberty. Musk has also expressed support for limited government intervention in business and has advocated for lower taxes and reduced regulations.
However, Musk has also taken stances that are not typically associated with libertarianism, such as his support for government subsidies for his companies, including Tesla and SpaceX. He has also been a proponent of government investment in infrastructure and has advocated for a carbon tax to address climate change.
Musk’s views on social issues are also more complex than a simple libertarian label would suggest. He has expressed support for universal healthcare and has advocated for increased funding for education and scientific research. He has also been a vocal critic of government surveillance and has expressed concerns about the potential risks of artificial intelligence.
Overall, while Musk’s views on some issues, such as limited government intervention in business, align with libertarian principles, his views on other issues, such as government subsidies and social welfare programs, are more nuanced and do not fit neatly into a libertarian ideology.
Het staatssocialisme, de obsessie met gelijkheid en slachtofferschap, en de tumor-achtige uitdijing van de overheid, eigen aan massademocratie, al beschreven door Plato, Aristoteles, en vele achttiende/negentiende-eeuwse filosofen, veroorzaakt op termijn een counterreactie, dat gaat gepaard met brutalisme, de semi-barbaarse hordes die het tij moeten keren, de balans een beetje herstellen.
““half-Democrat, half-Republican””
“and has stated that he is a fan of the Founding Fathers and the principles of liberty”
Verwarde geesten.
Een van de founding fathers schreef dat als de VS een land zou worden met grote stedelijke massa’s, de zaak verloren zou zijn. De oorspronkelijke republiek met mob rule (een mate van popular vote) kan niet in stand gehouden worden in een massademocratie, waar mob rule en demagogie alle fundamenten ondermijnt.
Net zoals een libertarische samenleving alleen kan bestaan als conservatieve plattelandsdemocratie.
Libertariers of niet libertariers die voor vrijheid pleiten, en tegelijkertijd mob en massa samenlevingen en technologische vooruitgang voor de massa’s verkopen zijn hopeloos verwarde geesten, op zijn minst..
Een Musk die als visie een betaalsysteem voor de massa’s had, of heeft, en verregaande technologische ‘innovatie’, verkocht aan de massa’s, is een man van de mobs en massa’s, en als zodanig anti-vrijheid.
Ben je voor vrijheid, dan moet je conservatief zijn, en wars van de massa’s, en wars van zogenaamde technologische ‘innovatie’. Het is het een of het ander, je kunt geen twee meesters dienen.
Those who lead the mobs, can only do so by following the mobs (en massa’s). Mobs en massa’s zijn per definitie anti-vrijheid. Dus, verkoopt er men dingen aan de democratische mobs, tech, producten of ideeën, dan, weet je al hoe laat het is…
Net zoals een libertarische samenleving alleen kan bestaan als conservatieve plattelandsdemocratie.
Ik snap hier je punt
Maar dit is voor deze tijd nogal moeilijk
In de vorige eeuw was dit meer een mogelijkheid. Zelfbestuur voor het platteland etc.
Ik vind de woke mobs vaak emotioneel, extreem emotioneel en irrationeel
Maar dit geld ook voor de Trump mobs
In de vorige eeuw hadden we communisme en fascisme, als mobs
Nu hebben we woke en MAGA
Dezelfde megalomanie
Innerlijke immigratie, is de enige optie haha
“half-Democrat, half-Republican”
“and has stated that he is a fan of the Founding Fathers and the principles of liberty”
De founding fathers hadden de geschiedenis goed bestudeerd, en ook Aristoteles, het systeem dat ze hebben opgetuigd was erop gericht om massademocratie te voorkomen. Inmiddels is de VS al lang een massademocratie, met miljoenen massa’s in de steden, en een gigantisch theater van demagogie, daar is niks tegen bestand, ook geen constitutie.
Musk en Trump zitten tot hun nek in de mob democratie. Geen van beiden heeft waarschijnlijk ooit de geschiedenis bestudeerd, laat staan Aristoteles.
M.a.w., je kunt het Trump en Musk niet kwalijk nemen dat ze niet ‘sporen, het zijn demagogen, hun democratisch mob electoraat spoort ook niet, mob electoraten kennen geen principes en filosofische fundamenten.’ Het is allemaal dynamiek binnen de massa en mob democratie, het hangt aan elkaar van het ongerijmde, demagogie, en afrekeningen in de democratische mob oorlog. Iets wat wel spoort, wat gedegen fundamenten, principes en systeem heeft, en niet in elkaar steekt van demagogie voor de mobs, maakt geen schijn van kans.
Er mist inderdaad consistentie, een fundament van argumenten
Dat geld voor die woke beweging en het geld voor de anti woke/libertarian/Masculine beweging
Het bestaat bij gratie van emotie en inderdaad massa mobilisatie
Als we kijken naar die anti woke/Trump beweging
Ze zijn dus tegen sociale voorzieningen, maar wel voor subsidies voor grote bedrijven
Ze zijn voor de vrije markt en voor tarieven
Ze waren zogenaamd tegen oorlog en imperialisme, maar staan achter het Israëlische geweld in Gaza
Ze waren voor free speech, maar Musk gooit dus mensen van X af, die het met hem oneens zijn.
Ze zijn zogenaamd heel logisch en rationeel, maar ook bezeten door christendom
Dit is dus het probleem met politiek, waar denkers als Konkin het al over hadden. Het verzand heel snel in populisme, wat jij dan anarcho democratie noemt. Al vind ik dat niet echt de juiste term. Het verzand in chaotische, betekenisloze ruis.
Anarcho democratisme is niet zozeer of perse populisme. Het werd al uitgebreid door Plato beschreven. Het bestaat uit continue keetschoppen en opstoken over vermeend onrecht, slachtofferschap. Het begint langs grote lijnen, bijvoorbeeld vrouwen die het slachtoffer zouden zijn van mannen, en explodeert dan in details. Het is de emotionele kick der eeuwig ontevredenen, die zich uitleven op de maatschappij via de politiek, het continue opstoken, wat ook tot steeds grotere tirannie en meer regelgeving met zich meebrengt. Alles moet op de schop, alle traditie was zogenaamd fout, men weet alles beter, alle traditie wordt aangevallen, men is eeuwig en overal slachtoffer van, en er is geen einde aan het bedenken van nieuwe vormen van slachtofferschap.
Het is eigen aan democratie, en neemt steeds ergere vormen aan, het kan fanatiek zijn, of mild, bijna onbewust, tachtig procent van de bevolking doet er in meer of mindere mate aan mee, als een collectieve psychose.
In het laatste artikel van vrijspreker wordt het ook beschreven. Wat men woke noemt is slechts de laatste vorm ervan. Anarcho democratisme is het water waar de democratische vis in leeft, er is geen water, er is slechts het enige wat men gewend is, besmettelijke en genormaliseerde ontevredenheid men weet bijkans niet beter.
De absoluut tegengestelde houding is die van de stoïcijn, of de idealist die de tijd heeft, en gevoel voor proportionaliteit.
“Tegelijkertijd zorgen al deze voorkeursbehandelingen en taboegroepen voor een toenemende haat tussen de groepen volgens een nieuwe studie. En toenemende haat is waar etatisten zich fijn bij voelen.”
Uit het artikel over slachtofferschap op vrijspreker. Libertariers pakken alles aan om hun afkeer van overheden mee uit te leven. Sommige verzinnen een geschiedenis, vatten de hele geschiedenis samen om maar hun dogma’s te bevestigen. Maar ‘voorkeursbehandelingen en taboegroepen’ zoals het hier bedoeld wordt zijn een functie van democratisch slachtofferschap dat wordt uitgespeeld via de overheid, het is niet eigen aan overheden. Geen wonder dat negentiende-eeuwse elites en de bourgeoisie in Nederland democratie als continu radicalisme zagen.
Uhmmm
Er is een verschil tussen vechten voor je belangen en je positie verbeteren en baden in slachtofferschap.
Dat laatste is aanlokkelijk.
We zien dit ook in bepaalde muziek genres. Er is een bepaalde romantiek, in het gekweld zijn.
Laat ik het zo zeggen. Er is een verschil tussen iemand in een vakbond die de beste deal probeert te krijgen en iemand die de hele dag klaagt over zijn positie en hoe naar mensen zijn voor arbeiders
Het enige wat je kan doen, is proberen je positie te verbeteren
Hetzelfde geld voor de vrouwen zaken. Wat kan je doen, om je positie te verbeteren, om veiliger te zijn? Dan moet je dat doen.
Het probleem herhalen heeft niet zoveel zin. Je doet wat je kan, meer kan je niet doen
Maar het is wel aanlokkelijk. In het westen aanbidden we de christus figuur, het ultieme slachtoffer. En we halen een soort kracht, uit het idee van slachtofferschap, op een paradoxale manier. christendom bepaalt nog steeds veel van de cultuur
Ik vind communisten doorgaans vrij stoïcijns/Romeins. Ze proberen hun belangen te behartigen en zijn daar onderkoeld in, ze gaan op hun doel af, ze doen er niet emotioneel over.
Daarom is communisme Romeins
Terwijl woke christelijk is
Filosofie met Cordonblue
Ratio 08-03-25 at 20:38
De Verenigde Staten hebben meer winbare oliereserves dan bv Rusland, grotendeels dankzij schalie-olie. De VS is ’s werelds grootste olie- en gasproducent, ook al heeft het minder bewezen oliereserves dan sommige andere landen.
Cordonblue 08-03-25 at 21:37
Maar waarom komen ze nu dan met allemaal tarieven?
De echte vraag is eigenlijk, waarom moet Amerika 25% tarief betalen om hun export producten binnen de grenzen van de EU te krijgen. Terwijl de EU maar 2.5% betaald aan hun export naar Amerika.
Een wederkerigheids belasting op geïmporteerde goederen is een tarief dat gelijk is aan het tarief dat bv de EU rekent op Amerikaanse importen. Het doel is om een gelijk speelveld te creëren in de internationale handel.
Ja, maar dat past niet bij die free market retoriek van ze
Ze verkiezen hun nationale belang, boven free market idealen
Prima, maar ga dan niet de libertarier uithangen overal
Cordonblue 08-03-25 at 23:22
(Trump op X)
Canada belazerde de Amerikaanse boeren met USMCA. In 2024 behield Canada tarieven op verschillende Amerikaanse goederen, met name in beschermde sectoren zoals zuivel die worden geëxploiteerd onder een systeem voor leveringsbeheer. Enkele voorbeelden van Canadese tarieven op Amerikaanse zuivel buiten het beperkte quotum zijn:
Melk: tot 243%
Boter: tot 298%
Kaas: tot 245%
Deze torenhoge tarieven maken deel uit van Canada’s oneerlijke, langdurige beleid om binnenlandse producenten te beschermen tegen buitenlandse concurrentie, met name in de landbouw. Onze geweldige Amerikaanse zuivelboeren verdienen een eerlijke behandeling van Canada. Geniet ervan zolang het kan!
(Wat is goed voor ene, is goed voor den andere…)
Trump heeft nu nieuwe heffingen voor Canada, waaronder belasting van 250 procent op Canadese zuivelproducten die de US binnenkomen.
Het is goed, zéér goed, om eens een echte President te hebben…
Het is goed, zéér goed, om eens een echte President te hebben…
Voor de meeste mensen gaat het niet zoveel veranderen. Hun levensstandaarden worden niet beter. In Amerika wil je alleen wonen als je een kapitalist bent. Voor de arbeidersklasse en middenklasse is het land onleefbaar. Dus, het is alleen voor jou een leuk land.
De republikeinen zijn altijd zogenaamd voor de vrije markt, maar komen ook met tarieven als het ze uitkomt?
https://nl.crimethinc.com/2025/02/24/the-only-immigrant-trying-to-steal-my-job-is-elon-musk-a-bus-drivers-account-of-life-in-the-trump-era
Elon Musk made much of his fortune from taxpayer-funded subsidies; now he is trying to delete all of the functions of the government except the ones that benefit him personally. The irony of a man who made his fortune selling cars implying that impoverished bus drivers are parasites on the public should not be lost on anyone. As much as Elon Musk pretends to be an enemy of big government, billionaires like him need the state more than anyone else does.
Elon Musk is tegen sociale voorzieningen voor werkende mensen, maar wel voor subsidies voor zijn bedrijven.
Wat een hypocriet clowntje.
Cordonblue 09-03-25 at 12:56
“In Amerika wil je alleen wonen als je een kapitalist bent. Voor de arbeidersklasse en middenklasse is het land onleefbaar?”
Wat is natuurlijk onzin, leven in armoede en ellende is altijd een persoonlijk keuze geweest.b.v. Onhandige beslissingen, te vroeg trouwen met kinderen, gebruik van alcohol/drugs/tabak, te weinig scholing, te weinig discipline, ongezond eten, sparen ipv investeringen, advies nemen van mensen die zelf niets hebben, rondlopen met een gijzelend karakter, omgaan met arme mensen.
Armoede test 5 (- 3 x – 2) – (x – 3) = – 4 (4 x + 5) + 13 kan je het niet oplossen in 3 minuten armoede staat op je te wachten. Het antwoord is 0.0
En natuurlijk het aanbidden van “Heil Karl, de Schepper van armoede en ellende”, dat zal niemand helpen om vooruit te komen.
“De inherente ondeugd van kapitalisme is de ongelijke verdeling van zegeningen, de inherente deugd van het verwoestende rooie geloof, is de gelijke verdeling van armoede ellende.”
Verders alles goed…
Even los wiens ‘schuld’ het is. Het is gewoon zo dat je niets hebt aan Amerika, als je arbeider bent of middenklasse.
Ik kende een advocaat in Amerika, die zich kapot werkte en alsnog bijna niets overhield, omdat de vaste lasten extreem hoog zijn daar.
Als je geen property bezit, heb je geen aandeel in het systeem, betekend het systeem niets voor je
De oude grieken zeiden, voor een geslaagd leven,moet je ook een beetje geluk hebben. En pech, kan je leven totaal op zijn kop zetten. Je hebt veel in eigen hand, maar niet alles. Zaken als context en geluk/ongeluk spelen ook een rol.
Denken dat je alles in eigen hand hebt, is een neoliberale, infantiele illusie.
Cordonblue 09-03-25 at 17:44
Even los wiens ‘schuld’ het is?
Daar gaat het juist om, persoonlijke verantwoordelijkheid…
“Ik kende een advocaat in Amerika?”
“De eerste regel van de Dunning-Kruger Club is dat je niet weet dat je lid bent van de Dunning-Kruger Club.” Het Dunning-Kruger Effect is wanneer mensen te onwetend zijn om te begrijpen dat ze het echt niet begrijpen. Hun zelfvertrouwen overstijgt hun competentie op een bepaald gebied.
Ik heb geen tijd om het allemaal uit te leggen, hoe de U.S. helemaal precies in elkaar zit.
Hoe “The Constitution” de oudste grondwet van de wereld perfect geschreven is.
Of hoe 50 zelfstandige landen, met hun eigen grondwet, grenzen, wetten, regelingen en belastingen systeem en waar de bevolking hun eigen levenswijze beslissen.
Er zijn duizenden boeken geschreven, o.a. bij Thomas Jefferson hij was een van de Founding Fathers van Amerika en was van 1801 tot 1809 de derde president van de Verenigde Staten. Hij was de belangrijkste auteur van de Onafhankelijkheidsverklaring.
Lees eens één boek en je bent op de juiste weg om een opinie te vormen, over iets wat je duidelijk niet begrijpt…
Verders alles goed…
Daar gaat het juist om, persoonlijke verantwoordelijkheid…
70 procent van de Amerikanen leeft van pay check naar pay check, als een soort slaven
Of ze nou arbeiders zijn, of geschoolde advocaten
Of ze nou hard werken of niet. Of ze nou republikein zijn of democrat
Ja, ik weet wie Jefferson was. Maar we hebben het over Amerika nu en hoe het aan het falen is
Alsof die tarrifs iets gaan veranderen. Waar slaat het nou allemaal op? Het maakt spullen alleen maar duurder.
Je snapt toch wel, dat als je geen property hebt, of rijke familie, dat het systeem dan tegen je werkt?
Hoe kan je dit soort basale materiële condities nou over het hoofd zien? Hoe kan je nou zo naïef zijn?
Eigen verantwoordelijkheid? Deze jongeman heeft keihard gewerkt en was altijd heel goedgelovig en plichtsgetrouw en hij heeft helemaal niets aan het systeem. Hij functioneert alleen maar om een kapitalist rijker te maken. Dat is zijn leven. Werken voor de rijken. Niet gek dat dit soort mensen massaal radicaliseren en achter zo’n Luigi Magioni gaan staan
Verder alles goed?
Cordonblue 09-03-25 at 19:48.
Het duidelijk dat je een slachtoffer bent van deze 24/7 anti-Amerikaanse propaganda..
Het gemiddelde salaris in de VS is $ 66.622, volgens de laatste gegevens van de Social Security Administration. Hoe uw salaris zich verhoudt, hangt af van uw branche en vaardigheden, zoals u zou verwachten.
En als er mensen zijn die met dit salaris gelukkig mee zijn, who cares…
Simpel gezegd dat het kapitalisme is altijd succesvol, omdat het de beslissingen over het gebruik van kapitaal in handen legt van een groot aantal mensen (vaak experts op hun vakgebied) die het kapitaal op de meest productieve manier mogelijk willen aanwenden.
Het BBP van de Verenigde Staten is het grootste ter wereld, met een nominale BBP-waarde van meer dan een kwart van de wereldwijde output. Bovendien heeft het een van de hoogste BBP’s ter wereld per hoofd van de bevolking. De structuur van de economie is zeer gediversifieerd.
Velen van het rooie riool tuig (Heil Karl, de Schepper van armoede en ellende.) zijn onrecht-verzamelaars, wat betekent dat ze onbewust vastbesloten zijn om zaken van rechtvaardigheid te ervaren door onzinnige onopgeloste bereidheid, om hun beledigd of oneerlijk behandeld te voelen, hetzij persoonlijk of door identificatie met anderen.
(Rooien zijn altijd is een groep.) Onrecht-verzamelaars verfraaien, in zichzelf, gevoelens van slecht behandeld, onderdrukt, niet gerespecteerd en/of totaal machteloos gemaakt te worden, wat ze uiteindelijk zijn.
O ja, het is de taak ook niet van de overheid, om voor de bevolking te zorgen…
Het is de taak van de overheid om het land veilig te houden, meer niet.
Verders alles goed…
Wat mensen ervaren als onrecht is niet aan jou om te bepalen
Wanneer ik iets acceptabel vind of niet, is aan mij
Of ik iets ervaar als een goede deal, is aan mij
En hoe ik mij ertoe verhoud, is ook aan mij. Individualisme, etc
Simpel gezegd dat het kapitalisme is altijd succesvol, omdat het de beslissingen over het gebruik van kapitaal in handen legt van een groot aantal mensen
Het legt beslissingen in de handen van een handjevol oligarchen. De werkende en middenklasse heeft geen beschikking over het land, de productiemiddelen en niet eens hun eigen woonplek.
Een coalitie van oligarchen en de tirannieke staat, besturen en controleren alles en iedereen.
De versmelting van staat en kapitaal, wat we nu zien gebeuren in Amerika, noemde we vroeger altijd fascisme.
De denkfout die je maakt
Is dat jij niet kan bepalen wat iemand ervaart als onrecht en wat niet
Deze advocaat voelde zich enorm genaaid, zoals we dat zeggen
Dan kan jij wel eindeloos je propaganda herhalen, over hoe mooi Amerika is blabla. Maar dat veranderd niets aan zijn situatie en zijn interpretatie en zijn gevoelsleven
Je kan hem een gratis ticket geven voor Disneyland, maar hij zal bij zijn standpunt blijven
En dit was een jongeman die vroeger altijd was zoals jullie. Conservatief, pro Amerika, conventioneel etc
Als ik iets ervaar als respectloos, dan verzet ik mij ertegen. Ook als jij zou zeggen dat ik mij aanstel. Want ik ga uit van mijzelf, als uitgangspunt.
Jouw mening is per definitie betekenisloos, daarin
Ik heb geen anti Amerika propaganda meegekregen, ik heb gewoon Amerikanen gesproken en documentaires gezien en daar een conclusie uitgetrokken. De conclusie is dat ik daar niet wil wonen en dat ik wil dat Amerikanen onze cultuur niet besmetten
“Ik heb gewoon Amerikanen gesproken en documentaires gezien?” (Propaganda.)
En daar een verkeerde conclusie uitgetrokken, dat wij bv een veel beter leven hebben?
De conclusie is dat ik daar niet wil wonen en dat ik wil dat Amerikanen onze cultuur niet besmetten?
En wat voor cultuur is dat, deze constante armoede en ellende, en blij zijn met niets. Wat is typisch Nederland is het land van de tulpen en windmolens. Een Hollander loopt op klompen en eet graag kroketten, drop en bruin brood met hagelslag. Een maaltijd bestaat in Nederland uit aardappelen en groenten en er wordt naar muziek uit een draaiorgel geluisterd.
En vergeet niet deze tradities: Vader- en Moederdag, Sinterklaas, Elfstedentocht, kroketten eten, Prinsjesdag, zegeltjes sparen, haring happen, beschuit met muisjes eten, oliebollen eten met oudjaar en natuurlijk Koningsdag.
O ja bijna vergeten zodat het 6 graden boven 0 is, op het terras zitten met een kopje koffie.
Onze (trotse) Amerikaanse cultuur is een rijk tapijt geweven uit verschillende tradities en waarden, met de nadruk op individualisme, gelijkheid en vrijheid, met sterke invloeden van de geschiedenis en diverse demografieën.
Hier is een diepere duik in de cultuur:
Kernwaarden en idealen:
Individualisme:
Amerikanen staan bekend om het waarderen van onafhankelijkheid en zelfredzaamheid, waarbij ze vaak prioriteit geven aan persoonlijke doelen en overtuigingen.
Gelijkheid:
Het ideaal van “alle mensen zijn gelijk geschapen” is een hoeksteen van de Amerikaanse samenleving, hoewel economische en sociale ongelijkheden blijven bestaan.
Vrijheid:
Het nastreven van vrijheid en onafhankelijkheid is een diepgewortelde waarde, die het politieke discours en de persoonlijke expressie beïnvloedt.
Meritocratie:
Het geloof dat succes wordt verdiend door hard werken en talent, in plaats van geërfde status, is een veelvoorkomend idee.
Informaliteit:
Amerikanen zijn over het algemeen informeel en benaderbaar in hun interacties, en geven vaak de voorkeur aan directe communicatie.
Directheid:
Amerikanen hechten over het algemeen waarde aan directe en eerlijke communicatie, wat soms als bot kan worden ervaren door mensen uit andere culturen.
Punctualiteit:
Efficiëntie en stiptheid worden zeer gewaardeerd, en te laat komen kan worden gezien als respectloos.
Culturele uitingen:
Muziek:
Amerikaanse muziek is divers en invloedrijk, en omvat genres als blues, jazz, rock, country, hiphop en pop.
Film en televisie:
Hollywood en Amerikaanse televisieprogramma’s hebben een wereldwijde impact en vormen entertainmenttrends wereldwijd.
Sport:
Amerikaanse sporten, zoals honkbal, voetbal en basketbal, zijn zowel nationaal als internationaal populair.
Eten:
Fastfood en diverse regionale keukens zijn kenmerken van de Amerikaanse cultuur, die het immigrantenerfgoed weerspiegelen. bv TexMex..
Feestdagen:
Feesten zoals Thanksgiving en 4 juli zijn belangrijk om nationale trots en gemeenschapszin uit te drukken.
Diversiteit en immigratie:
Culturele smeltkroes:
De Verenigde Staten zijn een land van immigranten, met een diverse bevolking die verschillende etnische en culturele achtergronden vertegenwoordigt.
Dominante cultuur:
Hoewel de VS een smeltkroes is, bestaat er ook een dominante cultuur, vaak geassocieerd met Engelstalige, Europese afkomst en protestants-christelijk geloof.
Etnische groepen:
De VS is de thuisbasis van veel etnische groepen, elk met zijn eigen tradities en gebruiken, wat bijdraagt aan de algehele culturele rijkdom.
Americana:
Een term die artefacten, tradities en waarden omvat die worden gezien als representatief voor de Amerikaanse cultuur, zoals de American Dream.
(En vergeet niet de “GRAND CAYON” etc…)
Ik wil je niet voor schut zetten, maar om NL te vergelijken met de US, is wel een beetje lachwekkend.
Thank you for the entertainment…
Ik heb Amerikanen altijd ervaren als brutaal, opdringerig en onbeleefd
Overal in de wereld zaaien ze dood en verderf
Miljoenen mensen zijn vermoord door Amerika, direct en indirect
Im Vietnam, Korea, Irak, zuid Amerika en Gaza
Eigenlijk kan je de Amerikanen zien als de opvolgers van de nazi’s.
Lees Chomsky en de Wagt, over Amerika
Net een video bekeken van Karel van Wolferen over waarom de EU blijft doorgaan met hun oorlogszucht en deze zelfs intensiveert. Wat vanzelfsprekend even vreemd als gevaarlijk is. Hij hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant is het puur onnozelheid: niet begrijpen dat de transitie naar een multi-polaire wereldorde al heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant is er het argument van lijfsbehoud. Nu de VS zich terugtrekken uit de oorlog en misschien ook de NAVO, wellicht de VN afbouwt, is het eigenlijk afgelopen met de globalistische agenda en daarmee de organisaties die daarvan leven als de EU.
https://www.youtube.com/watch?v=QsJD0oIKqQo
Ratio vergist zich als hij zegt dat de NAVO er is om Europa te beschermen. De NAVO, net als de VN (in al haar verschijningsvormen), zijn er om de unipolaire wereldorde te realiseren. Dwz, de VS is het baasje, met hulpjes – knechten is een beter woord – die hen ondersteunen, bv de EU en talloze NGO’s. Deze unipolaire wereldorde, ook wel eens globalisme genoemd, met als handvest de 17 SDG, komt nu ten einde. Trump trekt de stekker eruit. Dat moet ook wel want de VS kunnen het niet meer betalen. De Trump revolutie, want dat is het, luidt het begin in van het multipolaire tijdperk. Dit betekent tegelijkertijd het einde van de EU, het WEF, Agenda 2030 en de 17 SDG. Daarmee de oorlog in Oekraïne, vaccinatiewaanzin, klimaatbeleid en massa-immigratie. Laten we het hopen want de EU zal zich met hand en tand verzetten hiertegen. Hun raison d’etre staat immers op het spel.
Ratio vergist zich als hij zegt dat de NAVO er is om Europa te beschermen. De NAVO, net als de VN (in al haar verschijningsvormen), zijn er om de unipolaire wereldorde te realiseren. Dwz, de VS is het baasje, met hulpjes – knechten is een beter woord – die hen ondersteunen
Mee eens, dit keer
Zafod 10-03-25 at 05:14
“Trump trekt de stekker eruit. Dat moet ook wel, want de VS kunnen het niet meer betalen?”
Trump trekt de stekker eruit. Omdat het niet meer noodzakelijk is.
Globalisme werd gecreëerd bij de US: “wij houden de oceanen vrij van plunder voor de gebruik van vrije handel, maar de afspraak was dat iedereen die meedeed, moet tegen Rusland zijn.”
Rusland is echt geen probleem meer voor de US, vandaar deze terugtrekkingen.
Zoals voorspeld de EU, wordt als een klein kind schoppende en schreeuwende op eigen benen gezet.
De Trump revolutie, want dat is het…?.
Weer verkeert, het is een counter-revolutie.
Trump streeft ernaar, niet zonder wreedheid, de federale overheid te zuiveren, maatschappelijk conservatisme op te leggen en de VS opnieuw te positioneren in de internationale gemeenschap. Bepaalde beslissingen kunnen in strijd zijn met de economische en juridische realiteit. (But who cares.)
Met de kennis van nu zal de mist optrekken. Er zal minder geploeter zijn om de bliksemsnelle machtsovername door het Trump-team sinds 20 januari te beschrijven. Het heeft niets te maken met een traditionele machtswisseling. De kandidaat Trump had zijn radicale plannen duidelijk uiteengezet voor deze verkiezingen.
Toch lijkt een verdoving bezit te hebben genomen van Amerikaanse wetgevers – van verbijsterde Democ(rat)en- of deze snel veroverde Republikeinen – evenals de reguliere linksdenkende media en het progressieve deel van de burgermaatschappij. De veelheid aan fronten die tegelijkertijd opengaan, maakt het moeilijk om het grote geheel te zien. Wat er dagelijks gaande is.
Zeker omdat de Trump, die er prat op in gaat deze transparantie en absolute vrijheid van meningsuiting te promoten, in voorbedachte ondoorzichtigheid oprukt om de perimeter en aard van de federale staat opnieuw te definiëren.
Lovin` every minute of it…
Voor wie dat interesseert: geopolitiek, mede vanuit astrologisch perspectief. Karen Hamaker-Zondag over de situatie in de wereld. In het kort, het blijft onrustig waarbij tevens de spanningen blijven oplopen. De VS gaan uit elkaar vallen in twee of drie delen. De EU verkeert in een doodsstrijd, maar de EU zal meer repressie gaan toepassen, kan 5 tot 7 jaar duren. Daarna breekt er een nieuw era aan. Niemand weet hoe dat eruit ziet maar omdat Pluto in Waterman staat zal er verbroedering zijn en nieuwe technologie. Ik denk dan aan decentrale staten op basis van blockchaintechnologie. We zullen zien.
https://www.youtube.com/watch?v=68cr2_i-jvE
Zafod 10-03-25 at 17:47
Een beetje dieper: “Wie zijn de idioten, degenen die het hebben geschreven of degenen die het geloven?”
Karen Hamaker-Zondag over de situatie in de wereld.
“De VS gaan uit elkaar vallen in twee of drie delen?”
Het idee om de Verenigde Staten op te splitsen is vandaag den dag vooral beperkt tot de radicale onbenullige idioten. De kans dat het gebeuren is absoluut 0%.
Verders: dat de EU verkeert in een doodsstrijd, is gewoon makkelijk zien.
Het is ook duidelijk, wat er met de EU gebeurd zal niet beslist worden bij de US, maar bij Rusland.
Verders alles goed..
“Het idee om de Verenigde Staten op te splitsen is vandaag den dag vooral beperkt tot de radicale onbenullige idioten. De kans dat het gebeuren is absoluut 0%.”
Ik begrijp dat democratische staten als California overwegen zich af te scheiden, Calexit wordt het genoemd. Ik denk dat er meer democratische staten zijn die dat overwegen en die tendens zal toenemen met de maatregelen van team Trump waar zij weinig begrip voor hebben. Zo vreemd is dat niet. toen de democraten regeerden waren er conservatieve staten die dergelijke geluiden lieten horen. Het zou best zo kunnen zijn dat er wetjes zijn die dat verhinderen, maar dat zijn maar letters op papier. Uiteindelijk gaat het over geweld. Is Washington bereid geweld te gebruiken tegen bv California? Dat is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Zafod 10-03-25 at 19:46
“Ik begrijp dat democratische staten als California overwegen zich af te scheiden, Calexit wordt het genoemd.”
Well, I hate to tell you, je begrijpt het (weer) verkeerd…
De grondwet van de staat of Californië zegt het heel duidelijk:
“Dat de Amerikaanse grondwet de hoogste wet van het land is. Dat betekent dat als de US Constitution zegt dat het niet kan – wat het ook doet – een afscheiding onmogelijk maakt.”
En dan is er that pesky little thing, de federale overheid bezit ongeveer 45,4% van het grondgebied van Californië, ofwel ongeveer 45,5 miljoen hectare van de in totaal 100,2 miljoen hectare.
Your welcome…
Nogmaals, dat zal allemaal best zo wezen. Maar het zijn lettertjes op papier.
Zafod 10-03-25 at 20:32
Maar het zijn lettertjes op papier? Wat word absoluut letterlijk genomen….
De NLse grondwet word regelmatig veranderd, om een bepaalde groep aan de macht te houden en de vrijheid van de bevolking te limiteren.
Terwijl de US Constitution beperkt de macht van de overheid en geeft de bevolking de meest mogelijk vrijheid dat mogelijk is.
“The Constitution Explained: A Guide for Every American” by David L. Hudson Jr. is a highly recommended resource for understanding the US Constitution, offering an accessible and comprehensive explanation… $28 Amazon…