De President van de luchthaven Schiphol is zeer verheugd over zijn winstcijfers.
Hopelijk zal hij nu ook eens stilstaan bij het VERLIES dat dagelijks door een aantal passagiers geleden wordt ten gevolge van onvoldoende maatregelen bij de security checks.
Wie zijn handbagage deponeert op een van de banden die door een scanner lopen, moet maar hopen dat hij na passering van het poortje zijn eigendommen terugvindt!
De passagier die vorige week voor mij was, vond zijn portefeuille niet terug en was al zijn geld en kostbaarheden kwijt. Hem werd medegedeeld dat hij de diefstal kon gaan aangeven bij de D-pier.
Bij nadere beschouwing is er weinig verwonderlijks aan deze diefstallen, want bij het deponeren van voorwerpen op de band en het passeren van een detectiepoort waar iedere minuut enkele personen doorheengaan, verliest men volkomen het overzicht op hetgeen hier plaatsvindt.
Aan de andere zijde van de poort kan iedereen van de band grijpen wat van zijn gading is en daarna verdwijnen in de menigte.
Op vele andere luchthavens worden nummers uitgereikt, welke corresponderen met nummers welke in bakjes gedeponeerd worden, waarna aan het einde van de band op vertoon van het corresponderende nummer het bakje met kostbaarheden geretourneerd wordt. Op Schiphol bestaat een dergelijke verificatie niet.
Het is dus vrij grijpen en graaien voor iedereen die de poorten doorloopt!
Professionele rovers wordt het zo wel heel gemakkelijk gemaakt. Des ochtends om zes uur kan men reeds inchecken voor een vlucht die ‘s-avonds om elf uur vertrekt.
De rover checkt dus in op de vroege ochtend en kan verder de hele dag net zoveel poortjes passeren als hij wil en het douanegebied in- en uitgaan bij een van de controlepunten.
De luchthaven verdient extra aan deze rovers, want de lege portefeuilles, tasjes, sleutelbossen en andere zaken die zij op de vloer achterlaten, gaan naar de afdeling gevonden voorwerpen, waar zij te claimen zijn a raison van een aantal euros per stuk.
Jammer, zo’n luchthaven waar de misdaad welig tiert, volslagen onvoldoende geremd door de toepassing van geëigende maatregelen!
Werd vroeger regelmatig omgeroepen, dat er zakkenrollers in het gebouw waren, tegenwoordig geschiedt dit niet meer, teneinde de reizigers niet af te schrikken.
Ja en dat is nog niet het enige. Ook het aan boord krijgen van sherpe voorwerpen wordt de passagier wel erg makkelijk gemaakt door SPL. Er is namelijk slechts 1 centrale securitycheck, welke ook niet echt scherp is, met gemak kom je er met kurketrekker en nagelschaar doorheen terwijl dit in andere landen direct wordt opgemerkt en de passagier in kwestie een vermanend wordt toegesproken en doorverwezen wordt naar een transparante bak waarin dergelijke objecten worden verzameld, om het voorwerp daar te doneren.
Dit terzijde en terug naar de kern van het probleem. Op Schiphol wordt gewerkt! Ja, er wordt ook geboord en geschroefd en gehamerd en wel en plein publique. Dat wil zeggen dat zo’ n bouwvakker die even wegloopt voor een bakkie (want dat doen ze best regelmatig) heus niet altijd netjes zijn schroevendraaien of beitel meeneemt. In dat geval is het simpel voor een kwaadwillende passagier om enkele tools mee te nemen en doordat de enige securitycheck die SPL rijk is reeds voltooid is vlak na de paspoortcontrole is het slechts een kleine moeite deze de kist binnen te krijgen.
Comments are closed.