Gevallen waarbij bedrijven en de staat, of de EU SuperStaat, de handen ineen slaan om er zelf beter van te worden en de concurrentie te dwarsbomen, komen zelden negatief in het nieuws. Het gaat immers altijd om meer rechten en service voor consumenten, veiligere, gezondere producten, schonere, energiezuinigere producten en meer van dat moois. Op het eerste gezicht winst voor de consument, maar waarom zou het bedrijfsleven zichzelf vrijwillig strengere eisen willen opleggen…? Wat winnen zij bij dit soort staatsonderonsjes…?

Het antwoord op deze vraag kan uitstekend geïllustreerd worden met een serie recent van kracht geworden EU-regels die vliegtuigpassagiers meer rechten geven bij vertraging of annulering van vluchten. De lobby van nationale luchtvaartconcerns heeft hierin zijn succes gehad;

“Klanten van luchtvaartmaatschappijen kunnen voortaan meer en eerder claimen. Is een vliegtuig meer dan vijf uur vertraagd, dan hebben reizigers recht op terugbetaling van hun ticket. Een vertraging van langer dan twee uur levert een maaltijd of hotelverblijf op. Bij annulering is de keuze: een alternatieve vlucht of geld retour, behalve als de omstandigheden extreem zijn – bijvoorbeeld bij noodweer of politieke onrust.” (http://www.elsevier.nl/opin…)

Klinkt sympathiek, maar het zijn met name prijsvechters als Ryanair en EasyJet die het zwaarst door deze maatregelen worden getroffen. Klanten van deze maatschappijen namen altijd al genoegen met minder service, in ruil voor een lagere ticketprijs. Die mogelijkheid wordt nu geblokkeerd. De ticketprijzen van prijsvechters zullen stijgen om aan de nieuwe serviceverplichtingen gehoor te kunnen geven.

En zie daar de werkelijke reden van Nationale luchtvaartconcerns om dit stukje regelgeving erdoor te drukken: zij leverden, tegen een hogere prijs, altijd al een betere service bij vertragingen en annuleringen. Door het via de SuperStaat afdwingen van dezelfde service voorwaarden bij iedereen, worden het product luchtvaartvervoer uniformer in vorm en prijs en worden zowel concurrentie als innovatie succesvol de kop ingedrukt. Het neveneffect is dat de consument niet alleen in zijn keuzevrijheid wordt beperkt, maar ook nog gedwongen wordt in alle gevallen een hogere prijs te betalen.

Zie ook ‘Rechten vliegtuigpassagiers!’ (https://www.vrijspreker.nl/b…)

“‘Fascism’ should be more appropriately called ‘corporatism’

because it is a merger of state and corporate power.”

– Benito Mussolini