De schofterigheid en agressie in het verkeer zouden volgens de staat dusdanig alarmerende vormen hebben aangenomen dat er een campagne nodig is om weggebruikers tot inkeer te brengen.
Die agressie zou zelfs de oorzaak zijn van veel verkeersongelukken, zo orakelt mevrouw Peijs, van nature organisatiesocioloog (wat dat ook wezen mag) en daardoor kennelijk de meest geschikte persoon om de minister van verkeer van Nederland te zijn. Ik vermoed overigens dat het niet hebben van een piemel een grotere rol heeft gespeeld bij haar benoeming, men wilde koste wat kost enige dametjes hebben in dit rampenkabinet en dan zit je snel op het niveau van staatsdozen als Jorritsma, May-Weggen en Netelenbos te grutten.
Ik neem al enige tientallen jaren regelmatig deel aan het verkeer in de auto, op mijn scooter en op de fiets en ik merk bijna niets van al die agressie, ik kan mij zelfs de laatste keer niet herinneren dat ik werd gebumperkleefd terwijl dit volgens de staat een immens probleem schijnt te zijn.
Ik zie voornamelijk medeweggebruikers die zich gewoon voortbewegen en zich normaal gedragen. Af en toe, heel zelden, zit er een maniak tussen maar als je die gewoon laat gaan is er doorgaans niets aan de hand.
Ik vraag mij daarom af: ligt het aan mij dat ik al die verkeersagressie niet opmerk of is die agressie er gewoon niet en is de staat weer eens aan het bellenblazen geslagen met debiele campagnes ?
Ik heb ook zoiets met de campagne Nederland Schoon. Nogmaals, als fietser en bromfietser rijd ik regelmatig door de provincie Noord Holland en die is zolang ik mij kan herinneren gewoon schoon. Soms ligt er ergens een blikje of papiertje maar dat komt meer doordat de mannetjes die vroeger regelmatig met een wagentje door de provincie reden om dat soort vuil op te ruimen zijn afgeschaft, de staat investeert dat geld liever in beleidsambtenaren die rapporten over dit onderwerp schrijven.
Die campagne geeft echter de indruk alsof men zich vroeger steeds door meters troep moest ploegen en dat dankzij die campagne Nederland nu schoon zou zijn geworden. Ligt het weer aan mij dat ik al dat vuil nooit heb opgemerkt of was Nederland gewoon schoon ?
De campagne ‘met het zelfde gemak gooi je het in de afvalbak’ is volgens mij niet van de overheid, maar van de verpakkingsindustrie. Die zijn door Jantje Pronk gechanteerd om het probleem van het zwerfvuil aan te pakken, anders zou hij statiegeld op blikjes en kartonnetjes invoeren.
[1] maar was het zwerfvuil een echt probleem ?
Ik kan Nederland niet echt schoon noemen in vergelijk met andere landen. Oorzaak ligt in de laat-maar-waaien mentaliteit die vanaf de jaren 60/70 tot norm verheven is en het chronisch ontbreken van afvalbakken. Een verdriedubbeling van afvalbakken i.p.v. een onnodige campagne lijkt mij efficienter.
M.b.t. het verkeer is dit idd zwaar overdreven. Enige punt is dat de overheid in weerwil van de gigantische bedragen die er via ‘de auto’ binnenkomen hoegenaamd niets aan de wegen heeft gedaan (goed voor het milieu en lekker goedkoop) zodat de hele Randstad nu dichtgeslibt is. 20 jaar geleden had het wegennet in dit deel van het land verdubbelt moeten worden en zou er een snel metronet gebouwd moeten zijn.
Die "I love verkeersregels" campagne zegt vooral veel over wat er in de hoofden van de mallotenbende van Jan Peter omgaat. Van agressie in het verkeer merk ik zelf in de regel ook vrij weinig, het lijkt mij een non-issue. Maar tv-spotjes en affiches maken is nu eenmaal makkelijker dan file-problemen oplossen. Bij mijn weten houden organisatiepsychologen zich vooral bezig met dingen als welke kleur het tapijt van een kantoorgebouw moet krijgen en of de koffie links- of rechtsdraaiend uit de automaat moet stromen.
Dat er wat agressie is in het verkeer is logisch. Door een gebrek aan asfalt, en dan met name de secundaire wegen, is het gewoon druk. En waar mensen gedwongen te dicht op elkaar zitten komt er agressie voor. Net als met te veel ratten in een kooi.
De beste manier om agressie te voorkomen is natuurlijk om het te laten gaan. Geen aandacht aan besteden, hoffelijk zijn, en er is geen probleem. De meeste agressie wordt moedwillig opgeroepen door mensen die het liefst politieagent hadden willen zijn, en hun normen wel even gaan opleggen aan anderen. De mensen die dus met 100 op de linkerbaan rijden, want je mag toch niet harder. En dan boos worden dat er iemand toch voorbij wil, en uit arren moede gaat bumperkleven.
De oorzaak is natuurlijk de wannabee politieagent. De boete gaat naar de bumperklever.
Triest.
Alle snelwegen zijn gemaakt op basis van een snelheid van ca. 120 km/u. Daarom is het te zot voor woorden om die 100 km/u of soms nog lager te handhaven, zelfs als er helemaal geen verkeer is. Ik ken zelfs mensen die een bon hebben gekregen voor 107 km/u op de A2, dit was ‘s-nachts om half 4. Ongelooflijk.
Kleine correctie Albert: 140 km/u, daar zijn snelwegen op gemaakt.
Waarbij niet vergeten dient te worden dat de maxima nog stammen uit de tijd dat de weg massaal bevolkt werd met Renault 4’s, VW Kevers, Citroën 2CV’s en Fiat 500-tjes. Auto’s van tegenwoordig zijn in geen enkel opzicht meer te vergelijken met die van toen.
[7] Uit ervaring weet ik dat die snelwegen nog wel voor een tikje meer dan 140 kunnnen dienen, vooropgesteld dat de verkeersomstandigheden dat toelaten. Het geslak aan 80, en in België, het tergend getreuzel aan 70, hebben voor een enorme toename aan verkeersdrukte gezorgd, terwijl de mediane dwaas denkt dat het andersom is, dat we nu niet sneller meer kunnen omdat het verkeer zo toegenomen is.
Sinds de 70er jaren probeert de door links gemonopoliseerde overheid de vrije mobiliteit af te remmen, te ontmoedigen, nota benen met belastinggeld. In B zit de propagandamachine weer een stapje hoger: de slogan ‘het verkeersinfarct aanpakken? Neem het openbaar vervoer’ hangt er overal langs de wegen. Automobilistenorganisaties als Touring protesteren nog wel eens bij te hoge boetes en te lage snelheden, maar VTB/VAB promoot onomwonden van maar wat meer de fiets te pakken (een automobilistenvereniging!).
Heden is 30 km/u heel actueel. Voorlopig enkel aan scholen, maar reeds is duidelijk dat dat moet uitgebreid worden naar de ganse bebouwde kom, ‘want anders worden de kindjes doodgereden’. Dat kwam een kindje zélf zeggen op de staatsteevee!
Tegenwoordig wordt met verkeersagressie bedoeld: voorbijsteken als men vindt dat er teveel getreuzeld wordt. Lach niet, de definitie schuift inderdaad op deze manier op!
Steve Stevaert heeft enkele jaren geleden het doel van het rode verkeersbeleid alvast goed duidelijk gemaakt met de uitspraak: " de automobilist moet een zielepoot worden".
Ondertussen is in België de meest populaire politicus Jean Marie De Decker omdat die voorstander is van vrije mobiliteit, en is de énige partij die nog iets pro-auto durft zeggen het…Vlaams Belang.
Autorijden is extreem-rechts!
Daarom kan het ook niet anders dan dat autorijden en agressie nauw verweven zijn.
@Wladimir: het ‘ligt het aan mij’ gevoel is niet enkel jou bekend, troost je. Het was ook voor Russische geïnterneerde dissidenten een prangende vraag.
Die agressie is er wel degelijk, misschien niet in Noord Holland, maar in Rotterdam en Den Haag wordt bijzonder op emotie gereden.
Dit komt uiteraard door de overheid die ons burgers frustreert met een bijzonder slechte dienstverlening als het gaat om wegonderhoud en wegenaanleg.
[4] "Bij mijn weten houden organisatiepsychologen zich vooral bezig met dingen als welke kleur het tapijt van een kantoorgebouw moet krijgen en of de koffie links- of rechtsdraaiend uit de automaat moet stromen"
kortom, de klassieke studie van een niet-bestaande "wetenschap" waarna de kandidaten gegarandeerd ergens in een nutteloos staatsbaantje moeten belanden om niet te verhongeren.
Ik zit veel op de weg, en merk ook weinig van agressief gedrag. Ik zie nauwelijks pistolen of middelvingers b.v.
Wel vind ik dommig verkeersgedrag erg hinderlijk. Daar kan ik dan weer erg agressief van worden.
[12]
Analogie: bepaalde overheidsmaatregelen kunnen je woedend maken, vanwege hun enorme stupiditeit.
Maar dan begint de overheid te zeuren over het feit dat de burgers zo agressief reageren op de overheid.
‘Daar moeten we wat aan doen, aan die agressie’, hoor je ze denken.
Dat die agressie wellicht een zeer logisch gevolg op de overheidsstompzinnigheden is, dat willen ze natuurlijk niet snappen.
Ik beschouwde mezelf altijd als een nogal defensief rijdster, maar sinds kort voel ik ook af en toe de agressie in me opborrelen. Alle uitvalswegen vanuit ons huis waren voorheen 80 km wegen. Onze gemeente heeft nu echter op al die wegen van die rode fietspaden aangelegd, met het gevolg dat je daar nu 60 km moet rijden en dat wordt benadrukt door van die ronde bobbels hier en daar op de weg. Dat is in Nederland. Via zo’n 60 km weg zitten we zo in België. Ook daar zijn rode fietspaden aangelegd en daar mag je nu nog maar 50 km rijden. Op een rechte weg door het land waar ik zelden een fietser zie, en als er al één is, dan zie je die van verre. Wij en onze buurtgenoten zijn op deze wegen aangewezen. Ik geloof niet dat er iemand is die zich aan deze maximum snelheden houdt. Af en toe zit ik echter achter een auto waarvan de berijder vindt dat’ie zich zonodig aan de de voorgeschreven snelheid moet houden en dat niet alleen, maar het lijkt wel om te pesten i.p.v. 50 dan ook nog ongeveer 48 km rijdt. Totaal zinloos! Ggrrrrr!! Er voorbij dus.
Ja, en zo worden ook niet-agressieve mensen agressief. (Ik kan het weten, want ik ben mijn eigen getuige! 🙂 )
voor die paar jaar dat er nog
betaalbare olie is, laat ze
maar kleven.
trouwens ,waarom moet men
zoveel kilometers doen voor
een job,
zou er niemand binnen een straal van
5 a 10 km bekwaam zijn om jou job
te doen,zodat jij dichterbij huis
kan werken.
is het normaal dat je het milieu
meer belast, werkt als een gek,
alleen nog thuis bent,om je
samenwonende partners,voorbij te
hollen ,zonder nog tijd te hebben
voor elkaar,buiten de "wekelijkse
wip"?
je kan ook nog echtscheiden,
dan kan het cirkus opnieuw beginnen.
kleven doet beven!
Comments are closed.