Een collumniste in NOVA gisterenavond, leverde kritiek op de betuweroute. Het heeft al 4,7 miljard gekost, en zal NOOIT rendabel geëxploiteerd kunnen worden. Volgens Wikipedia liggen de bedragen weggegooid geld eerder in de buurt van 10 miljard weggegooid geld, maar het is inmiddels voor iedereen wel duidelijk: Al dit geld is gedurende 10 jaar opgebracht door de werkende Nederlanders, en niemand wordt er ook maar iets beter van.

Heeft u de teller rechtsboven wel eens gezien: In slechts 4 jaar tijd heeft Nederland meer dan 20 miljard aan Europa gegeven. In de helft van de tijd, twee keer zoveel geld over de balk. En wat worden we daar nu beter van?

Het Europa-debacle. Het is veel groter dan de betuwe-blunder, maar je hoort er zelden over!

5 REACTIES

  1. De cijfers zijn ietwat geflatteerd Jodocus. Het is geheel niet van belang of die lijn ooit rendabel wordt. Al zal er nimmer een trein over rijden: Het is gewoon een ordinair werkverschaffingsproject! En niet in de laatste plaats voor het nationaal brede ambtenarenapparaat, dat daarbij ook nog eens her en der wat dwarrelende ‘kruimeltjes’ lekkernij in de broekzak zal stoppen, zoals inmiddels ook nationaal breed bekend! 😛

  2. En Carla Peys wil graag in de Eerste Kamer op haar lauweren gaan rusten, maar betreurt het dat ze dan haar Betuwelijn niet heeft kunnen afmaken.Degenen die aan dit "financieel wangedrocht"hebben meegewerkt,krijgen als beloning hoge banen met voorrechten, salarissen en pensioenen. Kijk maar naar önze"Annemarie Jorritsma.
    Tel al het geld van die onnutte opvreters eens bij elkaar op (en vermeld in de kantlijn hun wanprestaties) en voeg daarbij nog eens de kosten van het europa-debacle. Iemand die dat goed kan brengen in de verkiezingen krijgt de meeste stemmen.Waarom komt er niet zo iemand?
    Anne

  3. jodocus, even je feiten op een rij houden.

    halverwege het project werd pas duidelijk dat er een en ander beter was voorgesteld door een bepaalde minister. vanaf dat moment moet je bekijken of het afbouwen rendabel is. de calculatie viel op dat moment positief uit (kosten gedeeld door 2, winst blijft gelijk) en doorbouwen is gezond verstand. alleen over dat eerste gedeelte valt kritiekm te leveren.
    wat betreft eu heb je volkomen gelijk;.

  4. [3] Waren er al niet direct bij het begin allerlei rapporten die aantoonden dat de lijn nooit rendabel zou worden?
    Dat een paar binnenvaartschepen de hele capaciteit konden opnemen?

  5. [3] Gelderlander, zaterdag 22 december 2001
    Door onze verslaggevers

    DEN HAAG – De Hogesnelheidslijn-Zuid wordt aanzienlijk duurder dan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat denkt. Dat voorspelt voorzitter Elco Brinkman van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB).

    Commentaar BC: er is alle reden om aan te nemen dat dit verhaal mutatis mutandis ook opgaat bij de bouw van de Betuweroute

    Volgens Brinkman vertonen de contracten gaten, waardoor de bouwers met behulp van de rechter de uiteindelijke prijs kunnen opdrijven.

    In de zomer van vorig jaar is de aanleg van het hsl-tracé aanbesteed. Bouwers schreven voor veel hogere bedragen in dan het ministerie van Verkeer en Waterstaat had begroot. Uiteindelijk greep de minister in. Ze kreeg de bouwers zover dat ze anderhalf miljard gulden van de kosten afhaalden. De hogesnelheidslijn wordt nu voor 4,4 miljard gulden aangelegd, aldus de minister.

    Volgens Brinkman ligt de zaak echter beduidend anders. "Er liggen geen contracten waarin simpel staat ‘we doen de klus voor zoveel gulden’. Ik durf te voorspellen dat de contracten niet meer dan juridische schijnzekerheid bieden. Juristen zullen de gaten in die contracten vinden en achter die gaten zitten guldens. En je zult zien, dat dat gebeurt op het moment dat het project ergens halverwege is, en ze dus niet meer terugkunnen. Ik ben benieuwd voor welk bedrag de hsl uiteindelijk wordt aangelegd."

    Het ministerie van Verkeer en Waterstaat weigert te reageren op de opmerking van de AVBB-voorzitter.

Comments are closed.