Deze politieke uitvinding komt boven op de veroordeling van de jonge mensen die minstens 15 jaar van hun leven verplicht worden om naar school te gaan.

Geen wonder dat scholieren daartegen in opstand komen.

Die opstand komt niet alleen voort uit dat aantal uren die veel scholen niet eens waar kunnen maken door gebrek aan leraren, maar ook door de kwaliteit van het onderwijs.
Scholieren gingen daarom de straat op om hun ongenoegen te tonen.
Mijn eerste vraag was of scholieren wel mochten “staken” voor iets dat zij gratis krijgen, het onderwijs. En dat mag natuurlijk. Je hoeft niet te accepteren wat iemand je aanbiedt.
Bovendien is er helemaal geen sprake van een overeenkomst. Er is alleen maar sprake van dwang. Als je niet komt krijg je een boete, of de politie komt je ophalen!

Het was dus te verwachten dat scholieren daar vroeg of laat tegen in opstand zouden komen.
(Het lijkt me overbodig speciaal te vermelden dat we elke benadeling van derden door het maken van troep, beschadiging of zelfs diefstal, volledig afkeuren.)
Ook lijkt het alsof de meeste leraren en leraressen dom aan de zijkant gaan staan en net doen of zij er niets aan kunnen doen.

En dan willen politici de kwaliteit van het onderwijs verbeteren door te eisen dat scholieren 1040 uur op school ZIJN. Dat is een norm die nergens op slaat.
Waar het om gaat, is dat zij iets leren. Kennis of vaardigheden. De tijd die een bepaalde leerling nodig heeft om een bepaald iets te leren, is verschillend voor iedereen. Dat je daarvoor in klassikaal verband van gemiddelden uitgaat, kan handig zijn. Maar dan moet je nog voldoende flexibiliteit inbouwen. Het gaat niet om hoeveel uur je er in stopt, maar om wat je in die uren stopt

De snelle oplossing van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt om er 40 uur af te doen, is daarom prutswerk en een beetje sleutelen aan symptomen.

We blijven benieuwd naar wat de Tweede Kamer woensdagavond gaat oplossen en wat de scholieren daarna (vrijdag?) weer zullen doen.
De voorlopige berichten lijken er op alsof de Tweede Kamer de domme norm blijft steunen.
Waarschijnlijk komen we er daarna weer op terug.

9 REACTIES

  1. Sterk verhaal. Alle leraren steken er ook de gek mee en irriteren zich aan de schoolleiding. Die is het er ook niet mee eens en laat dat blijken, maar die gaan natuurlijk niet op hun strepen staan. Voor hun gedrag voeren ze ‘Eichmann-argumenten’ aan. Dus nu moeten we in 6 VWO stempeltjes halen in tussenuren omdat iemand in Den Haag het onderwijs wil verbeteren…..

  2. Er zal wel ergens een rekenkundig wonder bij het ministerie een plan uitgewerkt hebben, samen met? Tja, wie wordt van meer lesuren beter, de scholier? Of andere belanghebbenden?

    Mooi dat de scholieren protesteren en zo kennis kunnen maken met onze selectief optredende staat!

  3. De scholieren hebben volgens mij wel een punt. De stomme gedoe met die tussenuren en stempeltjes zetten geeft aan de overheid weer eens prutswerk aan het leveren is van ons belastinggeld.
    Tussenuren werken niet op die leeftijd want als ik mijn schooltijd terug ga halen dan waren uitgevallen lessen de ideale gelegenheid om als groep van alles uit te halen maar niet om in je eentje te gaan studeren! Verloren uren en daar doet een stempeltje (het lijkt de DDR wel!) niets aan af, volgens mij.
    De leerlingen hebben recht op structuur en aaneengesloten goede lessen van goedbetaalde leraren die autoriteit bezitten.

    Alleen jammer dat de focus weer te veel ligt op rellende vmbo-ers die niet weten waar ze het over hebben.

  4. [3] "Alleen jammer dat de focus weer te veel ligt op rellende vmbo-ers die niet weten waar ze het over hebben."

    Inderdaad, dat is ook een reden voor mij om niet aan de protesten mee te doen. Helaas is het ook een reden voor de media en ‘gewone’ Nederlanders om de protesten als belachelijk te bestempelen zonder in te gaan op echte materie.

  5. ‘Alleen jammer dat de focus weer te veel ligt op rellende vmbo-ers die niet weten waar ze het over hebben.’

    Ja, natuurlijk hebben de VMBO’ers het weer gedaan, deze mensen hebben net zo goed recht op goed onderwijs en hoe weet jij zo zeker dat het VMBO’ers waren, was je er zelf bij en hebben ze je dat verteld?

  6. School zoals in Nederland is een handig middel om mensen dwang te laten accepteren. Daarnaast stelt school de mensen ook in staat later meer arbeid te leveren voor de overheid. Logisch dat het via de regering loopt!

  7. ‘Alleen jammer dat de focus weer te veel ligt op rellende vmbo-ers die niet weten waar ze het over hebben.’

    Wie zegt dat de rellers geen "agent-provocateurs" zijn, doelbewust op pad gestuurd om de hele organisatie ongeloofwaardig te maken opdat ze makkelijker kunnen worden genegeerd door onze regenten.

  8. Ook ROC’s moeten voldoen aan een urennorm(zij het iets lager dan het middelbaar onderwijs) en daarom zit ik nu in een computerlokaal met (bijna)volwassen leerlingen voor het "vak" BZW (begeleid zelfstandig werken). Het zou beter BHT kunnen heten(Bezigheidstherapie)

  9. 100% mee eens, Hub.
    Het lijkt me dat de bewindslieden, die dit niet snappen, zelf nog eens naar school moeten.

Comments are closed.