Het kabinet heft een vliegtax die niets doet voor het milieu. Ook onze volksvertegenwoordigers gaan akkoord met een nieuwe onzinbelasting die 350 miljoen euro besteedbaar inkomen van de reizende belastingbetalers vernietigt.

De vliegtax heeft geen invloed op het aantal vliegbewegingen en ook de opbrengst gaat helemaal niet naar het milieu. Of de belastingbetaler nou in een heel zuinig nieuw en vol, of zeer onzuinig oud en halfleeg vliegtuig stapt, voor de heffing maakt dat geen verschil. Voor het meeste vliegverkeer is helemaal geen alternatief, dus er valt eigenlijk helemaal niets te kiezen.
Deze heffing voor Nederlandse reizigers is dus alweer een zinloze koopkrachtvernietigende belastingverhoging die slecht is voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Voor zover er iets belast moet worden, waarom betaalt de luchtvaartindustrie niet gewoon accijns op brandstoffen en BTW op tickets, zoals ieder bedrijf en iedere belastingbetaler nu belasting moet betalen?
De vliegtax moet afgeschaft worden en politici moeten leren minder uit te geven.

Wil jij dit ook?
Via de niet-politieke community Belastinglobby.nl kan iedereen Belastinglobbyist worden en wekelijkse acties tekenen.
http://www.belastinglobby.nl

10 REACTIES

  1. Kunnen ‘ze’ geen hybride vliegtuigen ontwerpen en maken of er een roetfilter opzetten? Het liefst ook nog met een schadelijk stoffen filter.

  2. Ik meen dat het Wouter Bos was die een paar maanden geleden opmerkte dat een tientje in handen van de overheid beter af is dan als het in de portemonee van de burger zit. Dat is een indirect pleidooi van een belastingtarief van 100% op spaargeld. Socialismo o muerte…

  3. Vliegtuigen die naar buiten de Europese Unie vliegen, dienen in ieder geval niet belast te worden met BTW en accijnzen.
    De BTW zelf is trouwens een uiterst dubieuze belasting, omdat het eind zoek is.
    Een BTW begint met een laag percentage bij introductie en wordt dan geleidelijk aan verhoogd tot een desastreus percentage.
    Een Nederlander die op Guernsey gaat wonen, krijgt al zijn op aankopen in de Unie betaalde BTW terug, hetgeen kan resulteren in een aanzienlijk voordeel. Fornuzen,TV’s, vloerbedekking, kostuums, alles wordt zo’n 15 tot 20 procent goedkoper , afhankelijk van het land van aankoop.

  4. [2] Geld dient zoveel mogelijk uit handen van de liegende, inefficiente, steeds corpulenter wordende en corrupte overheid te blijven.
    Een overheid die zich met iets bezighoudt, geeft praktisch altijd 100 tot 500 procent meer uit dan noodzakelijk is.

  5. [2] [4] In dit veband dienen ook vraagtekens geplaatst te worden bij de EU- deelneming van een land zoals Turkije, waar het verboden is de overheid te becritiseren en zelfs de voor- en de nadelen van overheden te bespreken, waarvan de proponenten ( Ataturk CS) al vijftig jaar in de hemel verblijven.

  6. Vliegtuigen die naar buiten de Europese Unie vliegen, dienen in ieder geval niet belast te worden met BTW en accijnzen.
    De BTW zelf is trouwens een uiterst dubieuze belasting, omdat het eind zoek is.
    Een BTW begint met een laag percentage bij introductie en wordt dan geleidelijk aan verhoogd tot een desastreus percentage.
    Een Nederlander die op Guernsey gaat wonen, krijgt al zijn op aankopen in de Unie betaalde BTW terug, hetgeen kan resulteren in een aanzienlijk voordeel. Fornuzen,TV’s, vloerbedekking, kostuums, alles wordt zo’n 15 tot 20 procent goedkoper , afhankelijk van het land van aankoop.

  7. reactie op Lemmetje:

    Er is (eindelijk) iets van een initiatief in onderzoek naar andere brandstof voor vliegtuigen, overigens lijkt het niet primair gedreven door milieu maar eerst om dat ‘kerosine peperduur wordt’"

    KLM gaat met Shell en vliegtuigbouwer Airbus onderzoek doen naar het gebruik van een vorm van LPG als alternatieve brandstof voor de peperdure kerosine

    Onderzocht wordt in de eerste plaats welke voordelen het gebruik van synthetische brandstoffen biedt voor vliegtuigmotoren. 
Specifiek gaat het om een onderzoek naar de levensvatbaarheid van het gebruik van zogeheten Gas to Liquid (GTL).

    Ook zal nagegaan worden in hoeverre verbeteringen in luchtkwaliteit en vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen kunnen worden gerealiseerd.

    Het onderzoek staat onder toezicht van CAAFI, het Commercial Alternative Aviation Fuels Initiative, ee internatinale organisatie die zoekt naar alternatieven voor de dure fossiele brandstoffen.

    De nieuwe synthetische brandstoffen, warop het onderzoek wortd gericht zullen in eerste instanties worden gebruikt, samen met bestaande fossiele brandstoffen. Pas later zullen motoren volledig op GTL-brandstoffen kunnen werken.

    Naast Airbus, Rolls-Royce, Shell en Qatar Airways hebben ook Qatar Petroleum, Qatar Fuel Company (WOQOD) en Qatar Science and Technology Park de overeenkomst ondertekend.

    Boeing kondigde onlangs aan samen met onder meer Air New Zealand en Rolls-Royce het gebruik van biobrandstof te gaan testen. Het gaat hierbij om brandstof die is vervaardigd uit algen. De eerste test met deze brandstof worden uitgevoerd met een 747-400, waarbij drie motoren op traditionele fossiele brandstof vliegen en Ć©Ć©n motor op algen.

  8. HET IS WAARSCHIJLIJK BETER VOOR HET MILIEU DAT ER HONDERD AUTO,S NAAR SPANJE RIJDEN DAN DAT ER EEN VLIEGTUIG HEEN GAAT.

  9. [8] deze stellige uitspraak kun je natuurlijk wel onderbouwen met cijfers, neem ik aan.

  10. Even een klein voorbeeld;
    Er gaat een vliegtuig met 300 passagiers vanaf Eelde naar Portugal.
    Of er gaan 100 auto’s naar Schiphol, daarna in een vliegtuig naar Portugal.

    Wat denkt U ?

Comments are closed.