Vrijspreker: U beweert dat onderdanen automatische redenen verzinnen om hun heerser te geloven, als die heerser maar groot genoeg overkomt, hoe dat zo?
Opperdienaar: Inderdaad, ik noem dit ook wel het pauw effect. Zet die veren op om indruk te maken. Omvangrijk, groot indrukwekkend betekent: waar, juist, correct. Je argumenteert niet met een neushoorn of de zon, toch? Net zoals iedere propagandist weet dat herhaling betekent dat iets waar wordt en dat vermoeide onderdanen eerder geneigd zijn om iets te geloven. Grote boodschappers hebben gelijk.
Vrijspreker: Hoe doe je dit als politicus in de praktijk?
Opperdienaar: Opmerkingen als ‘Nederland vindt X’ als je iets vindt, of opmerkingen als ‘we moeten hun probleem oplossen’ is het basis begin. Maar het kan veel geavanceerder, technologie kan ook gebruikt worden door moderne heersers. Het is bijvoorbeeld bekend dat een speech meer impact heeft als je een beetje over het podium rondloopt. Dit omdat je hierdoor het hele podium lijkt te beslaan, ondanks dat je op elk moment slechts op 1 plaats tegelijk bent. Je lijkt groter. Hitler was de eerste politicus die campagne voerde per vliegtuig, iets dat in 1930 een super luxe was. Het stelde hem in staat om in München een speech te geven op de ene dag en in Berlijn op de volgende dag. Voor de toenmalige krantenlezer moet hij als een God zijn overgekomen. Overal aanwezig, een groot man. Niet voor niets is in de Nazi film “Triumph des Willens” van Leni Riefenstalen in het begin bijna 2 minuten te zien hoe Hitler met het vliegtuig arriveert, neerdalende uit de wolken, met in de verre dieptes marcherende onderdanen, klein en nietig als mieren vanuit het perspectief van de führer. Juichende onderdanen langs de kant van de weg, geven aan waar een conformist zich het best bij aan kan sluiten. Dit natuurlijk wel na de verplichte afbeelding van een roofdier als symbool voor de staat (adelaar). In de film wordt überhaupt de eerste 22 minuten niets gezegd, wat duidelijk aangeeft op welke plaats de verbale communicatie komt bij het overtuigen van mensen. Muziek, beelden van vlaggen, symbolen en conformerende onderdanen.
Een nieuw medium als radio droeg daar voor de Nazi’s natuurlijk ook aan bij. Nog nooit kon 1 manipulator zoveel onderdanen bereiken. Als een stem uit de hemel die tot hen sprak en met veel heftige emoties, zodat het rationele brein even op een lager pitje komt te staan. Iemand die tot alle Duitsers tegelijk kon spreken, moest wel van goddelijke proporties zijn. Zijn woord is waarheid.
De laatste technologische vernieuwing die de Nazi’s gebruikten waren de partij rally’s. Heel veel onderdanen werden bij elkaar gebracht zodat er weinig kritische vermogens overbleven en veel conformisme. Hitler sprak per microfoon waardoor hij veel meer mensen kon bereiken. Als hij 20 jaar eerder voor een dergelijke menigte had gestaan, had niemand hem kunnen horen. Ook werd het spotlight uitvoerig gebruikt om bijvoorbeeld de zuilen te verlichten wat een indruk gaf van eenheid en macht.
Voor geïnteresseerden hier over het gebruik van technologie door de Nazi’s.
Vrijspreker: Dat waren dingen die vooral een betere communicatie van 1 heerser naar veel onderdanen mogelijk maken. Hoe zit dat met internet, bitcoin, e.d
Opperdienaar: Wij hebben data centra die alles loggen en iedereen in de gaten houden op het internet. We hebben op angst ingezet, vandaar dat we de media ook helemaal zoek lekken over onze exabyte opslagcapaciteit die op weg is naar zetabytes.
Politiek misbruik van de psychiatrie in de EU.
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Initiative_on_Psychiatry
Ga er gerust van uit dat alle trucs uit Triumph des Willens bekend zijn bij zowel ondernemers als politieke PR apparaten. Het is dus discutabel wie het eerste is met allerlei propagandamiddelen met psychologische truukjes. Is dat nou de dictator of de ondernemende filmproducent die zich hiervoor laat inhuren?
Comments are closed.