dinsdag, 8 juli 2014
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Tolwegen: Begin van einde EU ?

Aan de basis van de EU ligt het belangrijk idee dat we samen moeten werken omdat we er allemaal belang bij hebben om meer te produceren en onderlinge barrieres af te breken. *****
Die kosten immers alleen maar geld, en dat geld kunnen we niet voor positieve dingen gebruiken die we zelf kiezen.*****
——————

Wie schets mijn verbazing toen ik zag dat Duitsland NU gaat regelen dat als Nederlanders (en andere naties) over hun wegen gaan rijden, dat die dan wegenbelasting moeten betalen.
Op zich is het natuurlijk niet zo gek dat als je iets gebruikt, dat je er dan ook voor betaalt. Maar datzelfde geldt ook voor Duitsers die over ” onze”  wegen rijden.
Het zou daarom veel leukerder geweest zijn, als die jongens en meisjes in Brussel besloten hadden, om dat voor alle landen in te stellen. Dan had je nog kunnen samenwerken met de “Tol-installaties” die dat allemaal automatisch naar weerszijden uitrekenen.
NOS:”Duitsland gaat behalve op snelwegen ook tol heffen op provinciale en lokale wegen. Dat staat in het definitieve tolplan van de Duitse minister Dobrindt. Dit weekend lekte al uit dat het kabinet-Merkel plannen heeft voor een tolvignet voor alle wegen.
Wie regelmatig in Duitsland boodschappen doet of tankt, is op jaarbasis tientallen euro’s kwijt aan tol.
De tolheffing moet Duitsland per jaar 625 miljoen euro opleveren. Dat geld wordt helemaal opgehoest door buitenlanders. Dobrindt is van plan om Duitse automobilisten te compenseren door een lagere wegenbelasting. Brussel heeft daar nog vraagtekens bij, maar de minister zegt dat zijn plan aan alle juridische voorwaarden voldoet.

De ANWB is een online petitie gestart uit protest tegen de tolplannen. De vereniging zegt dat buitenlanders via accijnzen al bijdragen aan de instandhouding van het wegennet. Eerder lieten premier Rutte en minister Schultz van Verkeer zich al kritisch uit over het Duitse plan.”

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Belastingen, Boekbespreking, Economie, EU, Humor, Internationaal, Vrijheid
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. wally de stoker schreef op : 1

    Het inhalig gedrag van de duitsers hebben ze waarschijnlijk van de haagse maloten over genomen nederlandse burgers zijn toch al zo mak als een lammetje daar kan dat beetje tol ook nog wel bij
    Of het is een vieze truk om brussel nog meer macht tegeven zie het als afleidings maneuvre

  2. adam onesto schreef op : 2

    Tolwegen: Begin van het einde van de EU????

    Laten we het hopen, dan krijgen we toch nog profijt van de autobahn die Hitler aan heeft laten leggen.

  3. John schreef op : 3

    In plaats van zelf met je auto naar Duitsland te gaan om te tanken en boodschappen te doen, kun je ook een paar jerrycans vol maken, als je samen met je buurman in zijn auto naar Duitsland rijdt.

    Vrachtauto’s betalen al jaren tol (ca € 0,15 per km dacht ik).
    Dit levert miljarden per jaar op. Maar het glijdt hen als los zand door de vingers. Het is al op voordat het binnenkomt.
    Er zijn bruggen waar vrachtauto’s maar 60 km/h mogen rijden wegens achterstallig onderhoud, en sommige ‘Baustellen’ duren jaren.
    Wij weten ook dat 625 miljoen een schijntje is voor de politiek van ieder land, maar de burger er toch aardig voor zal krom moeten liggen.

    Iedere cent die wij aan belasting, heffing, BTW, accijns of tol betalen, geven zij zonder een moment na te denken uit aan de meest waanzinnige en nutteloze projecten, welke dan ook nog eens veel te duur betaald worden.

  4. bbapril schreef op : 4

    Van nu af aan allemaal geen duitse auto’s meer…..

  5. ron soeverein mens schreef op : 5

    Beetje hypocriet van de anwb en de regering om nu luidkeels dit te veroordelen, nu het de gewone automobilist raakt. Toen in 2005 duitsland deze tolheffing in gebruik nam voor trucks en bussen vanaf 12 ton en zwaarder bleef het oorverdovend stil.

  6. Pteranodon schreef op : 6

    Bij een particulier zou dat geld tenminste nog aan wegen zijn besteed. Bij een overheid komt het allemaal op de grote hoop en daarom werkt het daar waarschijnlijk minder goed. Voor een overheid is elke nieuwe bron van inkomsten weer zoiets van hahaaaa, feest!! Als ze die inkomsten ook eens op aparte rekeningen zouden zetten en niet pas als de begroting plaatsvindt, dan zouden ze zelf veel duidelijker gedefinieerd inzicht hebben in hun eigen boekhouding, het is het gebrek hieraan waardoor een bedrijf ten onder kan gaan dus een overheid loopt op die manier ook gevaar.

  7. G.Deckzeijl schreef op : 7

    Het Duitse plan om zelfs op provinciale wegen tol te gaan heffen is in flagrante strijd met de Europese regels inzake vrij verkeer van personen en goederen.
    Zelf denk ik dat Angela Merkel & Co grote juridische moeilijkheden
    kunnen verwachten als ze dat onzalige plan doorzetten.
    En dat is niet het enige wat niet deugt bij onze Oosterburen.
    Al een aantal jaren mag je bv. alleen in Keulen, Berlijn en andere grote steden komen als je auto voldoet aan bepaalde milieu-eisen. De Duitse ambtenarij verkoopt voor dat doel de zgn rode, groene en gele ökoankleber, oftewel milieustickertjes die achter de voorruit geplakt moeten worden.
    U begrijpt natuurlijk ook wel dat een dergelijke actie NUL effect heeft op het milieu en niet alleen omdat de atmosfeer continu in beweging is.
    Conclusie: die Duitse ökoabsocke dient alleen om de inhoud van de schatkist op peil te houden.
    Ook dat is in strijd met de Europese regels inzake vrij verkeer van personen en goederen.
    Tot op heden is voor zover ik heb kunnen nagaan niemand vanwege deze afpersingspraktijken een proefproces begonnen, ondanks dat genoemde praktijken juridisch zeer aanvechtbaar zijn.