hubArtikel oorspronkelijk verschenen in 2007. Het gaat slecht met het onderwijs in Nederland.

Geen verbazing, het wordt gerund door de overheid.

Allerlei nieuwe maatregelen worden geprobeerd, zelfs het aantrekken van een adviseur uit Canada.

Diploma’s zouden kritischer behandeld moeten worden. Bvb geen toelating tot hoger onderwijs bij een onvoldoende voor wiskunde. Maar dat wordt dan door een andere minister (Ronald Plasterk (PvdA)) weer te niet gedaan.
De Canadese adviseur zegt dat “taal” belangrijk is, daarom moet daar op de basisschool aandacht aan worden geschonken. En rekenen mag ook niet worden vergeten.
Die man is gewoon een genie!
Ik hoorde op TV Sharon Alida Maria Dijksma (PvdA), de staatssecretaris van Onderwijs, dan ook praten over een “cultuuromslag”.

Nu herinner ik me nog dat in mijn tijd het onderwijs in taal en rekenen veel aandacht kreeg. Kennelijk wil men daar weer naar terug. Wat me opvalt, is dat ik onbewust al een cultuuromslag meegemaakt moet hebben. Namelijk van goed naar slecht onderwijs. Ik hoop de cultuuromslag naar weer goed onderwijs nu bewust te beleven!

Wat eerder een cultuuromslag is, is dat op de basisschool lessen over de islam gegeven gaan worden. Gisteren op RTL nieuws gezien dat basisscholen nu een “officieel lespakket over de islam” krijgen. Dit islampaket is ontwikkeld door de Islamitische Scholen Bestuurs Organisatie en is ook bestemd voor het openbare basisonderwijs”
.
RTL:” Het is voor het eerst in Nederland dat er een officiële lesmethode bestaat voor islamitisch godsdienstonderwijs. . In 2002 drong toenmalig minister van Onderwijs Van der Hoeven erop aan dat er een gemeenschappelijke lesmethode zou komen”.
Na vijf jaar intensieve arbeid komt dat er dus nu!

VRAAG: Is er ook een officiële lesmethode (brainwashing??) voor het christendom, het boedisme, en vele andere?
Heeft dit iets te maken met het oprukken van de islam? Of moet dit er net voor gaan zorgen?

En terwijl je nog niet bekomen bent van de verbazing verschijnt Nebahat Albayrak (PvdA), staatssecretaris van Justitie, in beeld en vertelt diep geschokt dat ze net vernomen heeft dat de toestand in de Nederlandse jeugdgevangenissen zo slecht en zo gevaarlijk is.

En toen was ik het zat en voelde me niet lekker en ging maar slapen om lekker te dromen over privatiseren van het onderwijs. En van nog veel meer!

4 REACTIES

  1. Er is een verschil tussen een school (en scholing) en onderwijs. Een school is een gebouw waarin onderwijs gegeven zou kunnen worden.

    De definitie van wat onderwijs is kan verschillend vormgegeven worden. Hier een mooie:

    “Aangeboren talenten en vaardigheden van een mens zichtbaar maken door het meegeven van kennis over talen, wetenschappelijk redeneren, geschiedenis, literatuur, retoriek, etc. – de kanalen waardoor deze mogelijkheden zouden opbloeien en [de samenleving] dienen.”
    (Bron: The New Century Dictionary of the English Language (Appleton, Century, Crofts: New York, 1927))

    Velen realiseren zich niet dat de islam in feite een openlijker militante kloon van het christendom is, hoewel met een ander jasje. Het maakt dus niet zo uit welke van die religies precies onderwezen wordt.

    Feit: Als opgroeiende kinderen met misleidende informatie geïndoctrineerd kunnen worden, dan kan dat ook met feitelijk juiste informatie.

    Feit: Als opgroeiende kinderen en meerderjarigen net als in een cultus of sekte geprogrammeerd kunnen worden, dan kunnen ze ook weer gedeprogrammeerd worden.

    Feit: Geen van deze activiteiten is eenvoudig uitvoerbaar, los van wenselijkheid.

    Nico [2] reageerde op deze reactie.

  2. @Nico [2]: Mag ik het met je oneens zijn, onderwijs het woord zegt het al het onderwijzen in het weten, dat hier door sommigen een dogmatisch draadje door heen wordt gewoven, is niet goed maar niet te voorkomen.
    Bij redelijk goed geschoolde ontwikkelde mensen, lukt dit dogmatische denken niet zo, meer iets voor de domme, niet ontwikkelde massa.
    Ik zelf heb de beste herinneringen aan mijn diverse scholen, en onderwijzers, de één ligt je meer als de ander, vooral de docenten in Latin en Grieks, speciale beetje verstrooide mensen, heel mooi en vaak heel duidelijk, dat ik nu na zeker meer als 50 ig jaar ze zo voor de geest kan halen, dat is wat ik eigenlijk bedoel je jonge jaren met het leren verbonden moet eigenlijk een feest zijn, heb hier verschillde malen de Fréres des Compagnon bezocht, deze artisan, beheersen de materie waarmee ze werken van A tot Z, wat een rijkdom in vakbekwaamheid, bijna ongelovelijk, in Nederland bestaat dit niet, die confrereries van handarbeiders, groet !

    Mrbleusky [4] reageerde op deze reactie.

  3. @johannes [3]: Mijn beste herinneringen zijn na-schools, maar aardig wat goede meesters gehad op school. Mesters, ze bemesten het tuintje van mijn wijsheid, en dat groeide dan rap. Heb ook een aantal machts-wellustelingen meegemaakt, en die probeerden me hun leugens te leken die ik natuurlijk niet mocht betwijfelen, dan kreeg ik straf. Ik had een hekel aan frans vanwege de lerares. Heb bij mekaar wel drieduizend keer de hele franse namenkalender moeten schrijven als strafwerk. Waisted words, temps perdu.

Comments are closed.