dinsdag, 27 november 2018
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Luchthavens

Luchthavens zijn verworden tot winkelcentra; de oorspronkelijke functie van de luchthaven is sterk uitgehold.

In de zestiger jaren maakte KLM nog reclame voor vliegen via Schiphol met het argument dat de passagier daar binnen een uur een auto belastingvrij kan kopen, maar nu zijn de luchtvaartmaatschappijen tegen de winkelcentra, omdat deze zoveel verkeer aantrekken en daardoor de maatschappijen vele miljoenen euro’s per jaar kosten.

Luchthavens zijn dorado’s voor professionele dieven en zakkenrollers die zowel van verre als van heinde komen en op ieder moment kunnen toeslaan: het liefst bij reizigers, die na een vlucht van 8 tot 14 uur half verdoofd uit een vliegtuig komen.

Luchtreizigers worden door Schiphol nog marginaal getolereerd, op voorwaarde dat zij zich bij vertrek (en tegenwoordig eveneens bij aankomst) door een wirwar van winkels en winkeltjes een weg banen. Bij de detectiepoorten kan men gemakkelijk zijn spullen kwijtraken. Ieder jaar raken daardoor duizenden passagiers gedupeerd; vaak worden zij genoodzaakt hun reis af te breken.

De veiligheidscontroles worden uitgevoerd door laag opgeleid personeel met laag IQ, dat zich wel gewichtig voelt, maar van toeten noch blazen weet. Een van de controleurs op Schiphol vertelde mij, dat de reclassering hem daar had ondergebracht.

Een frequente reiziger verliest op jaarbasis gemakkelijk 30 tot 40 uur aan gedwongen wandelingen door de winkelcentra, die de luchthavens vaak een rommelig en onoverzichtelijk aanzien geven.

De winkelcomplexen maken de luchthavens onveiliger. De aankomst en het vertrek van het winkelpersoneel dragen evenmin als de dagelijkse aanvoer van duizenden pallets per dag bij aan de kwaliteit van de luchthaven en zijn evenmin bevorderlijk voor de snelheid van doorstroming van de reizigers.

Concurrentie is hier een illusie ; zie maar eens drie Schiphollen naast elkaar te krijgen, die onderling concurreren om de gunst van de reiziger.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Hang Bejaarde schreef op : 1

    Die winkels zijn inderdaad bloedirritant en goedkoop zijn deze al helemaal niet. Gewoon je geld daar niet uitgeven, dan verdwijnen deze vanzelf vroeg of laat.

    Alleen de horeca kan ik in beperkte mate waarderen. Maar daar werkt hetzelfde ongeinteresseerde soort volk als bij de controlepoortjes. Soms zijn kleine luchthavens zijn nog prettig en snel.

  2. Nico schreef op : 2

    Als je luchthavens vergelijkt met bijv. havens of herbergen, dan zou je denken dat de originele functie bijtanken, in- en uitladen en eventueel onderhouden en repareren is. Zoiets als bij een individu of individueel gezin op bezoek gaan; aanvliegen, aanmeren om de innerlijke mens te restaureren of andersom. Het lijkt me niet de bedoeling om dan vastgehouden te worden of in een doolhof terecht te komen 😀

    Zo bezien is het oude woord herberg wat vreemd. Een her-berg met een her-bergier (Engels: innkeeper, hostler). Met het verhaal van de de barmhartige Sameritaan in het achterhoofd zou je bijna denken aan een ‘hustler’ die onder een schijn van gastvrijheid berging en herplaatsing verzorgt, als een soort headhunter die zelf niet op jacht hoeft te gaan omdat de te vermarkten buit door een premie-jager binnengebracht wordt.

  3. Kritisch fan schreef op : 3

    Hallo Hugo,

    Op welke manier kost het verkeer in de winkelcentra de luchtvaartmaatschappijen geld?

    Waarom zijn er zoveel winkels op luchthavens? Op Schiphol vallen mij hun hoge prijzen altijd op. Maar kennelijk trekt men toch genoeg klanten om de hoge huren op te brengen.

  4. IIS schreef op : 4

    Zodra je de controles bent gepasseerd en je lullig flesje drinkwater hebt moeten inleveren uit oogpunt van zogenaamde ‘terrorismebestrijding’, ben je voor drinkwater vaak aangewezen op brak water voor drie euro van de aanwezige huisdealers. Wereldwijd levert deze goed uitgedachte terrorisme marketing stunt miljarden aan schone winst op.

  5. Nico de Geit schreef op : 5

    Gelukkig kun je zelf je luchthaven kiezen. Ik vlieg zelf het liefst via Düsseldorf, het is veel kleinschaliger. De afstanden die je bij Schiphol moet lopen, dat kan gewoon niet.

  6. Nico de Geit schreef op : 6

    Schiphol: in de modder parkeren, door de regen en de wind lopen, met je bagage. In een stinkende bus die af en toe rijdt.

    Onveilige situatie op luchthaven, je kunt zo met je koffer naar binnen zonder controle. Even later sta je met die koffer, waar van alles in kan zitten, in een opeengepakte mensenmassa. Dat moet gewoon een keer mis gaan.

    In de rij dus, één rij, voor verschillende vluchten. Ben je iets later, dan sta je te wachten terwijl je vlucht vertrekt. Want het is een gecombineerde rij.

    Na het afgeven van de koffer gaan we lopen. Het kan zo maar 20 minuten zijn, bij goede conditie. Een half uur zou ook kunnen.

    Als je van wandelen houdt, ook bij regen en door de modder, dan is Schiphol een prima plek. Vergeet niet op tijd te vertrekken.

    En bij de controle: let op je spullen want er wordt daar gejat.

Reageer ook, maar check eerst de huisregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Reacties met meer dan vijf links worden gemodereerd voor ze worden weergegeven om SPAM tegen te gaan. Je kunt <a> <b> <i> tags gebruiken in je commentaar.
Ga naar Gravatar om je Avatar aan te passen.