dinsdag, 16 april 2019
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Istanbul: nieuwe luchthaven

Sinds enkele dagen functioneert in Istanbul een nieuwe luchthaven, welke zich op een afstand van circa 35 kilometer van de stad bevindt.

De lichtzee welke reeds op grote afstand te zien is, doet meer denken aan een stad dan aan een luchthaven. De gebouwencomplexen zijn gigantisch. Na de landing heeft op deze grootste luchthaven van Europa een vliegtuig 25 minuten nodig om de gate te bereiken.

Bij vertrek moet 25 minuten getaxiet worden voor de take-off plaatsvindt.

Het geheel ziet er meer uit als een winkelcentrum met een groot aantal pleinen dan een luchthaven.

Men neme ruim de tijd voor alles na het bereiken van deze luchthaven, waar de loopafstanden zowel bij aankomst als vertrek gigantisch zijn; wie pas een uur voor vertrek op de luchthaven arriveert, loopt een behoorlijke kans zijn vlucht te missen.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Scrutinizer schreef op : 1

    Doe mij maar Carrasco.
    Niet te groot. Net & efficient.
    40 minuten van te voren aankomen moet volstaan om nog net aan boord te kunnen.

  2. ratio schreef op : 2

    Waarom niet van Atlanta afgekeken? Parallelle pieren met een ondergrondse trein / passagiers tunnel? Minimale belemmering voor taxiende vliegtuigen?

  3. johannes schreef op : 3

    Grootheids waanzin !

  4. Nico schreef op : 4

    Erdogan volgens dit artikel, over de naamkeuze ‘Istanbul Airport’:
    “Istanbul is niet alleen onze grootste stad, maar ook het waardevolste merk van ons land”

    Wat een praat… een ‘merk’? Verder op Istan-bul… kwam recent in het nieuws dat het Red Bull Formule 1 team zich afvroeg waarom Ferrari eigenlijk net wat sneller is. De jongste veronderstelling is dat het aan de brandstof(mix) ligt.
    De Grootste Gemene Deler is kennelijk de vraag: Wat is bepalend voor aantrekkingskracht en (innerlijke) stuwkracht?

    Ondertussen is de Notre Dame ‘on fire’ geraakt. Hier een overzichtje van CNN.

    Bij allerlei grootste projecten vraag ik mezef af waarom er niet gekozen is voor decentralisatie. Niet alleen vanwege risicospreiding, maar ook omdat groei van nature tot een bepaalde grens gaat. Daar voorbij spreek je over monsterlijke proporties (of centralisatie). Waarom is de maatstaf voor kerken, moskee├źn en luchthavens anders? De eerste gelovigen konden prima thuis of buiten geloven, de eerste vliegers deden het gewoon vanaf een stukkie grond. Waarom allerlei opgeblazen projecten?

    Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Uit dit artikel blijkt dat in Frankrijk het besef begint door te dringen dat… de aandacht altijd naar verbeteringen minder praktisch is dan “een sterke basis om vanuit te werken”.

    Een sterke basis zou ik anders framen, namelijk een kern-gezonde kern waar met een gerust hart omheen gebouwd kan worden. Bijkomend voordeel: Dan ontstaat ook geen opgeblazenheid! Of… worden bubbles aan flarden geschoten, zoals dat hoort te gaan.